E-bakfiets vervangt busje: ‘De bereikbaarheid in het centrum is ontzettend slecht’ | De Utrechtse Internet Courant E-bakfiets vervangt busje: ‘De bereikbaarheid in het centrum is ontzettend slecht’ | De Utrechtse Internet Courant

E-bakfiets vervangt busje: ‘De bereikbaarheid in het centrum is ontzettend slecht’

E-bakfiets vervangt busje: ‘De bereikbaarheid in het centrum is ontzettend slecht’
E-bakfiets van CityServiceBikes. Foto: Facebook
Vanaf donderdag 11 mei gaan drie bedrijven gebruik maken van een E-bakfiets in de parkeergarage van station Vaartsche Rijn. Coca Cola, Douwe Egberts en KPN doen mee aan de pilot waarvoor andere bedrijven zich ook nog aan kunnen melden. Deelnemers parkeren hun auto in de garage en bezoeken hun klanten in het centrum met de E-bakfiets.

Vanaf donderdag 11 mei gaan drie bedrijven gebruik maken van een E-bakfiets in de parkeergarage van station Vaartsche Rijn. Coca Cola, Douwe Egberts en KPN doen mee aan de pilot waarvoor andere bedrijven zich ook nog aan kunnen melden. Deelnemers parkeren hun auto in de garage en bezoeken hun klanten in het centrum met de E-bakfiets.

Drie bedrijven hebben zich aangemeld voor de pilot, die drie maanden duurt. De E-bakfietsen van CityServiceBike zijn voor onderhoud- en servicediensten. “De bereikbaarheid van het centrum van de stad is ontzettend slecht en wordt ook alleen maar slechter”, vertelt initiatiefneemster Elza van Genderen. “Parkeerplekken zijn ook duur en vaak moeten monteurs met steekkarren nog een heel stuk lopen.”

De pilot moet uitwijzen of monteurs met behulp van de E-bakfiets sneller van de ene plek op de andere plek kunnen zijn. “Ook kijken we of zij op deze manier meer storingen kunnen verhelpen en of het concept rendabel is.”

Donderdag 11 mei opent wethouder Lot van Hooijdonk de pilot in de parkeergarage van station Vaartsche Rijn.

16 Reacties

Reageren
  1. Willem

    Kijk daar hou ik nou van: inventiviteit ipv het oeverloze gezeur over een onbereikbaar centrum.
    Prima initiatief!

  2. cornelie van well

    helemaal mee eens Willem!

  3. Ruben

    Het is een slimme oplossing, maar dan wel voor een door gemeentelijk beleid veroorzaakt / verergerd probleem. Het heeft geen pas om als wethouder mooie sier te maken met de inventiviteit van mevrouw Van Genderen (zelfs als die de wethouder heeft uitgenodigd). Utrecht heeft een van de slechtst bereikbare stadscentra ter wereld en loopt vast door verkeersbeperkende maatregelen. Zelfs inwoners van de buitenwijken besluiten om voortaan weg te blijven uit het centrum, en dat geldt ook voor de wijdere regio en toeristen.

  4. Rob H.

    Ruben 3/5/2017 – 13:21

    Waar komen dan de mensen vandaan die er nu lopen? Je kunt er meestal aver de koppen lopen…

  5. Jean Paul

    @ RubenWat een bullshit.

    Jij bent kennelijk nog nooit in een vergelijkbare stad ergens anders geweest.

    Utrecht heeft veel minder groter fileproblematiek dan (vergelijkbare) steden in de rest van de wereld. Geen onzin gaan lopen verkopen hier.

    Dat het verkeerd soms vast staat, heeft er vooral mee te maken dat doorgaande verkeerd dwars door Utrecht wil/ gaat. Daar zijn de verkeesrbeperkende maatregelen van de gemeente dan ook op gericht. Dat is dus een gevolg en geen oorzaak.

    Dat mensen Urecht gaan mijden kan ook geen kwaad.Het gaat Utrecht economisch gezien voor de wind en willen we de stad leefbaar houden, dan is het een goede zaak dat mensen, ook die uit de buitenwijken, zich spreiden over de regio en ook andere plekken aandoen voor hun boodschappen.

  6. Berend

    @Ruben: “Utrecht heeft een van de slechtst bereikbare stadscentra ter wereld”
    Wat een belachelijke claim. Hahaha.

  7. Ruben

    @Jean Paul geen bullshit.
    Het bewijs:
    https://www.thelocal.it/20160317/these-are-the-cities-where-you-will-spend-the-most-time-in-traffic-in-italy – Utrecht is erger dan Milaan
    http://www.infrasite.nl/news/news_articles.php?ID_nieuwsberichten=14218 – Utrecht is de vijfde stad van Nederland qua verkeersdrukte
    http://uk.businessinsider.com/cities-with-the-worst-traffic-in-europe-2016-3?international=true&r=UK&IR=T – Utrecht is hier de enige Nederlandse stad die genoemd wordt, nog steeds erger dan Milaan.
    Natuurlijk maakt uit hoe je meet en wat je meet, maar dat is geen onzin.

    Het verkeer staat vaak vast, omdat mensen ergens in het centrum moeten zijn en niet weten hoe ze er moeten komen. De verkeersbeperkende maatregelen zijn wel degelijk ook oorzaak – jij noemt ze terecht een gevolg, want zo is het wel begonnen.
    Dat mensen Utrecht gaan mijden kan wel degelijk kwaad, want waar houdt dat op? Nu is soms wat minder mensen niet zo erg, maar er zijn momenten dat de winkelstraten eigenlijk best leeg zijn. De winkeliers klagen daar ook over, en zij horen van hun klanten twee dingen: 1. Internet is een concurrent. 2. Utrecht schiet tekort qua bereikbaarheid en overzichtelijkheid. De leegstand in sommige winkelstraten is aan deze beide zaken te wijten.

  8. Jean Paul

    En nu eens even wetenschappelijke bronnen citeren.

    Bij je tweede citaat maak je de opmerking dat Utrecht de 5e stad in Nederland is qua verkeersdrukte, terwijl het de 4e stad is qua inwoneraantal> tel daarbij op de centrale ligging van Utrecht waarbij verkeer over zowel de X- als Y-as gaat en je mag de conclusie trekken dat Utrecht het juist opmerkelijk goed gaat, gelet op die gegevens.

    Daarnaast hebben de artikelen die je aanhaalt met name betrekking op de drukte rondom Utrecht, op de hoofdsnelwegen en hebben ze niks van doen met het beleid van de gemeente Utrecht om DOORGAAND autoverkeer uit het CENTRUM te weren.

    Ruben beste jongen, je loopt stennis te schoppen.

  9. Johan

    @ Rob H.

    Over de koppen lopen ja. Van feestvierders en festivaltijgers. Maar niet meer van winkelend en werkend publiek. Want dat komt niet meer/ kan er niet meer komen. Utrecht verandert van een gezonde diverse stad in een groot pretpark.

  10. JR

    @ Ruben

    Dank voor het feitenmateriaal. Dat helpt, itt die roeptoeters die doen alsof ze globetrotters zijn en maar wat uitkramen (“Utrecht heeft veel minder grotere fileproblematiek dan vergelijkbare steden in de rest van de wereld”).

  11. Martin

    Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling dat er steeds meer dit soort zware fietsen over de fietspaden gaan rijden. Als zo’n rijdende container vermomd als fiets in botsing komt met een andere “normale” fietser dan kan de fietser zware verwondingen oplopen.

  12. al de coole

    maar waarom een BAKfiets, dat snap ik niet? Kan het geen gewone fiets of e-bike zijn?

  13. cas

    Toch vraag in mij af, moet je dan in de garage wel gewoon betalen of zijn er gratis plekken? Als je moet betalen en dan met de fiets verder moet voor die 2 euro per uur dat het scheelt….Zal ik als bedrijf dat bedrag gewoon doorberekenen in de factuur.

  14. S.

    Een bakfiets natuurlijk omdat monteurs etc meestal ook spullen moeten vervoeren, gereedschap en materiaal.

  15. Dirk

    Ruben 3/5/2017 – 13:21

    “Het is een slimme oplossing, maar dan wel voor een door gemeentelijk beleid veroorzaakt / verergerd probleem.”

    Je claim dat de gemeente dit veroorzaakt is een hele grote. Waar is je onderbouwing? We kunnen het best hebben over dat de gemeente dit probleem verergert, maar dan is de vraag in welke mate dit zo is (en dan wordt de datavraag belangrijk en hoe dat in vergelijking staat met de voordelen die de verkeersbeperkende maatregelen opleveren in het centrum.

    “Utrecht heeft een van de slechtst bereikbare stadscentra ter wereld en loopt vast door verkeersbeperkende maatregelen.”

    Je onderbouwt niet dat het centrum vastloopt door verkeersbeperkende maatregelen. Die links die je later post gaan niet specifiek over het centrum (waar de gemeente de meeste invloed op heeft met haar maatregelen), maar nemen ook alle wegen rondom Utrecht in ogenschouw. Het drukste punt is dan ook de A28 richting Amersfoort (bij de uithof) (http://www.infrasite.nl/news/news_articles.php?ID_nieuwsberichten=14218)

    “Zelfs inwoners van de buitenwijken besluiten om voortaan weg te blijven uit het centrum, en dat geldt ook voor de wijdere regio en toeristen.”

    Weer geen data.

    “er zijn momenten dat de winkelstraten eigenlijk best leeg zijn. De winkeliers klagen daar ook over, en zij horen van hun klanten twee dingen: 1. Internet is een concurrent. 2. Utrecht schiet tekort qua bereikbaarheid en overzichtelijkheid. De leegstand in sommige winkelstraten is aan deze beide zaken te wijten.”

    Anekdotisch bewijs. En laten we eerlijk zijn: wat weten dit soort ondernemers nou van het aantrekken van bezoekers? Anders hadden ze al lang nieuwe kanalen ontwikkeld en/of hadden ze hun product wel verbeterd dat de mensen weer naar binnen lopen in plaats van enkel afhankelijk te zijn van een gegeven als ‘locatie’ voor je klantenaanwas. Die ondernemers moeten zichzelf de vraag stellen waarom het de bijenkorf en action (die radicaal verschillende segmenten bedienen) wel lukt om in omzet en winst te groeien:
    1. http://nos.nl/artikel/2101522-de-bijenkorf-meer-omzet-meer-winst.html
    2. https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/goed-jaar-voor-action-200-winkels-erbij-en-omzet-stijgt

  16. Mark

    Dit project was in eerste instantie opgezet als een pilot die drie maanden zou duren. Hoe staat het ermee; is de pilot een succes en is het gecontinueerd of is het een stille dood gestorven?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).