Ekoplaza aan Utrechtse Zadelstraat sluit deuren | De Utrechtse Internet Courant Ekoplaza aan Utrechtse Zadelstraat sluit deuren | De Utrechtse Internet Courant

Ekoplaza aan Utrechtse Zadelstraat sluit deuren

Ekoplaza aan Utrechtse Zadelstraat sluit deuren
Bron: Google Maps
De vestiging van Ekoplaza aan de Zadelstraat in Utrecht gaat de deuren sluiten. Het is volgens bedrijfsleider Jitse Rijkeboer niet meer rendabel om de winkel open te houden.

De vestiging van Ekoplaza aan de Zadelstraat in Utrecht gaat de deuren sluiten. Het is volgens bedrijfsleider Jitse Rijkeboer niet meer rendabel om de winkel open te houden.

Maandag is het besluit genomen. Klanten kunnen tot en met zaterdag 23 mei terecht bij de biologische supermarkt en daarna gaan de deuren definitief dicht.

Het personeel blijft overigens in dienst van Ekoplaza. Zij zullen worden overgeplaatst naar een vestiging in de buurt. De keten heeft meerdere winkels in Utrecht waaronder op de Twijnstraat, Amsterdamsestraatweg en Nachtegaalstraat.

Er zit al vele jaren een biologische supermarkt aan de Zadelstraat. Nu heet de supermarkt Ekoplaza, maar voorheen waren er andere benamingen. Wat er in het pand komt is nog niet bekend.

34 Reacties

Reageren
  1. Dymph

    Heel jammer dat de winkel sluit. Ik vond het de leukste vestiging van Ekoplaza in Utrecht.

  2. Danny

    Kan er mooie fietsenstalling van gemaakt worden.

  3. erwin

    Hoezo niet rendabel? er wonen toch zat mensen in het centrum die daar boodschappen doen..?

  4. Kees Truijens

    Jammer. Deze sluiting staat helaas niet alleen. Schuin tegenover sluit Schrandt de deuren. Dit is een ontwikkeling die vóór de coronacrisis is ingezet. Verlaten winkelpanden blijven langer onbezet. Als er dan een nieuwe huurder is, dan is het veelal een jurkjes- of sneakerwinkel. En dan staat er in HC nog zoveel leeg…

  5. Peet

    Reden is heel simpel
    De winkel huren in de stad zijn zo,,,on top,,,,gedreven , dat er dan vanzelf winkels sluiten
    Plus internet verkoop
    Komt Corona nog bij
    Uiteindelijk,,,overal bordjes,,,te huur

  6. wollie

    wat zou het worden… mondkapjes of afhaalnutella?

  7. C.

    Jammer. Interessante plek in de stad ook; in dit huis op deze plek woonde indertijd de eerste ‘Nederlandse’ schilder die bij name bekend is, Michiel van de Borch. Zie: http://www.broerendebruijn.nl/MichielBorch.html.

  8. cas

    @ Peet, nee, er komen gewoon niet genoeg mensen daar boodschappen doen.

  9. Scherpschutter

    @erwin 14/5/2020 – 11:33

    Kennelijk niet, want anders waren de deuren wel open gebleven. 😉

    Het was voor de crisis voor veel winkeliers al nauwelijks te doen om hun deuren open te houden in Utrecht centrum. De omzet (en marge vooral) die anno 2020 nodig is voor een winkel in het centrum van Utrecht om te overleven bij de stevige huurprijzen, jaarlijks toenemende torenhoge belastingen, tijdrovende gemeentelijke bureaucratie in combinatie met dalende bezoekersaantallen wegens algehele ambtelijke autohaat (en stijgende OV prijzen) zijn gigantisch… Nu komt daar ook nog eens de belachelijke slecht gemanagde coronasituatie overheen, waardoor nog minder mensen het centrum bezoeken.

    Tja, dan wordt het zelfs voor een ecologische winkel met werkelijke woekermarges niet langer te doen om de deuren op te houden…

    Kees Truijens heeft gelijk! We staan nog maar aan het begin van de totale kaalslag in het centrum van Utrecht. Winkeliers, restaurants, barren, kroegen: het wordt helaas een economisch bloedbad. En dat is een bloody shame natuurlijk, want het had allemaal vrij simpel voorkomen kunnen worden…

  10. Jort

    Het is een vrij kleine winkel, die aan de Straatweg is prettiger. Maar het is vooral een verkeerde plek. Zal toch niet zoveel met corona te maken hebben.

    Zo’n niche supermarkt heeft baat bij de aanwezigheid van een andere supermarkt en slagers en bakkers in dezelfde winkelstraat. Het ligt op de Zadelstraat veel te geïsoleerd, niemand komt daar voor boodschappen. Ekoplaza verkoopt niet alles wat je nodig hebt en zou ook voor bijna iedereen te duur zijn om dat te doen. Het is een aanvulling. Dezelfde zaak zou in Lombok of Leidsche Rijn Centrum vermoedelijk beter draaien .

  11. anlies

    Nou nou @scherpschutter, wat denk je zelf: de klanten van de Ekoplaza zijn verstokte autorijders?!?!?!
    Ennuh slecht gemanagede coronasituatie: in je eerdere post pleitte je voor een algehele lock down – dat zou sowieso voor nog meer problemen gezorgd hebben.

  12. Sandra

    Moet iets gedaan worden aan de huren zodat aantrekkelijker za worden voor leuke zaakjes

  13. woutvr

    Ja, helaas. Het kapitalisme doet zijn werk.

  14. Rob Huibers

    Deze winkel heeft meerdere namen gehad en was voor de Zadelstraat op de Springweg gevestigd. Daar heette hij De Groene Waterman, en dat was de eerste natuurvoedingswinkel van Utrecht, met een eigen macrobiotisch restaurant op de verdieping. Hier gaat geschiedenis verloren, en dat heeft uiteraard niets met woekermarges te maken. In een “normale” supermarkt is vooral veel vieze troep te koop, die mensen ziek en dik maakt, en wordt iedereen in de keten door de eigenaren en hun aandeelhouders tot het uiterste (en dan nog iets verder) geknepen, van boer tot vakkenvuller. Maar goedkoop is het er, en dat vinden de meeste mensen het belangrijkste van alles. Het spijt me dat ik zo’n treurig verhaal heb, maar het is niet anders: de voedselindustrie met zijn suiker, bestrijdingsmiddelen, kunstmest, conserveermiddelen, chemische kleur- en smaakstoffen en andere additieven staat niet in dienst van een betere wereld.

  15. Scherpschutter

    @anlies 14/5/2020 – 13:52

    “Nou nou @scherpschutter, wat denk je zelf: de klanten van de Ekoplaza zijn verstokte autorijders?!?!?!”

    Waarom zou een Ekoplaza klant geen automobilist zijn? Wat is in hemelsnaam het verband tussen biologisch eten en autorijden? Iemand die biologisch eet, rijdt geen auto? LOL! Is dat werkelijk wat u bedoelt? Nee, toch?

    “Ennuh slecht gemanagede coronasituatie: in je eerdere post pleitte je voor een algehele lock down – dat zou sowieso voor nog meer problemen gezorgd hebben.”

    Maar natuurlijk pleitte ik daarvoor! Eind februari al zelfs, zoals ieder mens met gezond verstand zou doen als er een dodelijk virus je land in komt waar de wetenschap niets van weet. Nu de wetenschap er wel heel veel over weet, is er uiteraard geen enkele noodzaak meer tot een algehele lockdown, maar volstaat intelligente social distancing met onderscheid tussen een risicogroep (50+) en de niet-risicogroep (50-).

  16. Scherpschutter

    @Rob Huibers 14/5/2020 – 14:43

    “Het spijt me dat ik zo’n treurig verhaal heb, maar het is niet anders: de voedselindustrie met zijn suiker, bestrijdingsmiddelen, kunstmest, conserveermiddelen, chemische kleur- en smaakstoffen en andere additieven staat niet in dienst van een betere wereld.”

    U bedoelt dat we beter terug kunnen naar het jaar 1900 toen alle voedsel biologisch was, vlees alleen voor de allerrijksten beschikbaar was en de Nederlander uitgehongerd en doodongezond gemiddeld op zijn of haar 51e de pijp uit ging? Dat is volgens u in dienst staan van een betere wereld?

    U had er niet verder naast kunnen zitten…

    Het is voor een significant deel aan de technologische ontwikkelingen in de voedingsindustrie (zoals kunstmest en bestrijdingsmiddelen en conserveringsmiddelen en suikers) te danken dat die levensverwachting in Nederland nu 20 tot 30 jaar hoger is…. Hoog-calorisch (en dus kwaliteits)voedsel is de basis van ieder lang leven en dankzij de voedingsmiddelenindustrie ZO goedkoop geworden dat iedereen hiervan profiteert. Zelfs de allerarmsten in Nederland kunnen zich eenvoudig een voedzame maaltijd van 700-800 calorieën permitteren met heerlijke groentjes en rijke koolhydraten erbij.

    Het is in de geschiedenis van de mensheid bijvoorbeeld een ongekende luxe, brisant toonbeeld van beschaving en ongeëvenaard wetenschappelijk hoogtepunt dat je anno 2020 voor slechts 1 Euro bij de MacDonalds een hamburger kunt kopen met een calorische waarde van boven de 400….Echt een mirakel der menselijk vernuft!

    Als mensheid zouden we de voedingsmiddelenindustrie op onze knietjes moeten bedanken voor alle briljante levensverbeterende- en levensreddende innovaties!

  17. Cor

    Scherpschutter die McDonald’s hamburgers kwaliteitsvoedsel (want “hoog-calorisch”), een levensverbeterende innovatie en een ongeëvenaard wetenschappelijk hoogtepunt noemt. Ik dacht dat ik onderhand alles hier wel gezien had van deze figuur. En ondertussen maar afgeven op de culinaire wansmaak van de Utrechters.

  18. Herman

    Mooie plek voor een nieuw horeca concept gecombineerd met appartementen voor starters en studenten!

    Maar ook wel beetje jammer, is beetje geschiedenis, was een voorloper van de verandering. En dat heeft gewerkt, ook dit soort supermarkten zijn gewoon geworden en zin toe aan schaalvergroting. Hopelijk over nog weer 35 jaar zijn alle supermarkten biologisch!

  19. Rob

    Ik heb in het prille begin gewerkt bij de ekoplaza twijnstraat) voorheen ekodrome met Jos aan het roer
    .een leuke winkel met gedreven personeel en gunning in de buurt
    Het personeel wat daar werkte heeft het 9 maanden mogen proberen bij de ekoplaza maar ons ecologische hart en ziel werd niet gewaardeerd en we moesten het veld ruimen

    . De ekoplaza heeft er voor gekozen om vast te houden aan woekerprijzen.tegenwoordig zijn er overal veel biologische artikelen te koop.maar veel goedkoper . Dit zijn natuurlijk de hardlopers zoals ,zuivel ,vlees,en groente,juist met deze artikelen zou ekoplaza een concurrerend prijsstelling moeten uitstralen maar nee!1,37 voor een litertje melk
    Dat scheelt tegenwoordig 40 cent op een liter . Datis te veel voor een gangbaar gezin.met 2 kinderen.

    De ekoplaza heeft een groot assortiment.maar met een flesje biologiche ketjap of biologich kattenvoer ga je de oorlog niet winnen. Je moet het hebben van de dagelijkse hardlopers.die zouden concurrerend moeten zijn.om de klanten binnen te krijgen.dat flesje biologische ketjap of biologisch vruchtensapje nemen ze voor het gemak dan ook wel mee.
    Maar nee! Het blijven uitstralen van het dure segment gaat ekoplaza uiteindelijk de kop kosten.

  20. S.

    @Scherpschutter

    …en nu hebben we een epidemie aan de zogenaamde leefstijlziektes: oa obesitas, auto-immuun aandoeningen, kanker, insuline resistentie en diabetes. Inderdaad: vooruitgang?

  21. Koel Hoofd

    Kom op reaguurders, die kaalslag is al sinds de eeuwisseling aan de gang.
    Het is een optelsom van korte termijn visie en verkeerde prioriteiten.

    Het is heel simpel:
    Mensen krijgen geld voor hun arbeid, en om in hun behoeften en wensen te voorzien moet dat geld weer worden uitgegeven.
    Op het moment dat er barrieres worden opgeworpen om mensen hun geld te laten verdienen als ook om uit te laten geven, vind er een verschuiving in de geldstromen plaats.
    Want mensen veranderen niet, wat wel veranderd is hoe ze waar werken, en aan wat ze hun geld uitgeven.
    Dat proces is al jaren aan de gang en heet “vooruitgang”.

    Maar pop stores zijn geen vooruitgang, het is een teken van achteruitgang want het groot kapitaal heeft gewonnen.
    Horeca is geen vooruitgang, het is vervelingbestrijding want dankzij technologische ontwikkelingen heeft men te veel vrije tijd.
    De platform economie is geen vooruitgang, het sluit alleen het middensegment buiten waardoor de kloof tussen arm en rijk wordt gefaciliteerd.

    Toekomst voorspellen is koffiedik kijken. Maar mijn koffiedik zegt dat verpaupering van Utrecht om de hoek ligt omdat er niets meer te halen valt wat je niet thuis kan laten bezorgen, niets meer te doen is wat je thuis niet kan doen, niets meer te beleven is wat je thuis niet hebt.
    Lang leven de vooruitgang?
    Dag Ekoplaza en Hallo Lidl….

  22. Sjaak

    Wat een trigger weer voor de reageerder. Er zit biologisch in de naam. Nou moe.

    Volgens mij is de reden heel simpel. Er zit een EkoPlaza op 5 minuten fietsen, 10 minuten lopen daarvandaan. Aan de Nachtegaal, die groot en ruim is met een zelfde assortiment als een reguliere supermarkt. Deze winkel loopt zeer goed en daar zit ook nog steeds groei.

    Dan heeft het geen zin om een relatief kleine (mini) vestiging waar veel minder assortiment is en veel publiek op afkomt, overeind te houden.

  23. Verrekijker

    Wauw scherpschutter. Helder!

  24. Rob

    Jammer omdat deze zaak er ‘altijd’ al zat, maar realistisch gezien kan je bio spulletjes van vergelijkbare kwaliteit ook gewoon heel goed elders krijgen. Met dat verschil dat het elders vele malen voordeliger te koop is. De Ekoplaza winkels hebben ongetwijfeld een goede doelstelling, maar in praktijk koop je er nog steeds de slecht uitziende biogroente en wat viezige alto-pakjes, waarbij je op andere plekken met een stuk hogere kwaliteit te maken hebt. Zelfs bij de supermarkten kan je een aantal ‘bio’ producten prima (en beter) halen. Het is gewoon gemeengoed geworden, en de bioshops lopen achter de feiten aan, zeker met de idiote bedragen die ze vragen.

  25. Ton

    En om de hoek zat voorheen ook nog Art d’Eco. (En SEM op de Voorstraat)
    Overigens komen er vast twee sportschoenen- e/o kledingzaken voor in de plaats. De winkel zit in twee panden van twee verschillende eigenaren/verhuurders, naar het schijnt. (Was een lastige constructie, lijkt mij)

  26. Scherpschutter

    @S 18:32

    Ergens heeft u wel een punt, alleen ziet u de oorzaak niet helemaal.

    Mensen hebben duizenden jaren op energie-arme biologische brandstof geleefd, zoals Ekoplaza die levert. Noten, zaden, planten, af en toe een stukje vlees. Anno 2020 is veel van de brandstof voor ons lichaam die te koop is supergeconcentreerd. Een hapje van een Mac hamburger is energetisch het equivalent van een halve kilo prei…

    En dat is waar hele massa’s mensen grote moeite mee hebben. Het simpele principe begrijpen dat veel bewerkte voedingsmiddelen geen ‘normale’ (inferieure) benzine is, maar 102-octaan racebrandstof. Nitroglycerine bijna! Een druppie is uitstekend…een heel vat naar binnen werken waanzin.

    Mensen moeten simpelweg nog wennen aan het juist gebruiken van technologisch geavanceerde superbrandstoffen zoals een MacDonalds hamburger. Maar ook hier zal de voedingsmiddelen industrie technologisch oplossingen voor gaan vinden. McDonalds is straks geen hamburgerboer meer. Het wordt een hypergeavanceerde energieboer voor het menselijk lichaam dat racebrandstof verkoopt. Een Shell voor het menselijk lichaam…

    De MacDonalds labburger van 2050 zal het perfecte brandstofpakketje voor het menselijk lichaam vormen. Verrijkt met alle voedingsstoffen die we maar nodig hebben, perfect gebalanceerd in termen van energiebehoefte. De Ekoplaza’s zijn het verleden. De MacDonaldsen de toekomst van voedsel in het jaar 2050. Coca Cola heeft in de USA al automaten waarmee je zelf je drank kunt verrijken met allerlei mineralen en vitaminen. Het is fascinerend.

  27. Sjaak

    @ Rob

    Wat een onzin en wazel loop je te beschrijven hier over de EkoPlaza. Alsof je er doelbewust op uit bent om ze te dissen.

    Zo te lezen ben je er sinds de formule EkoPlaza heet nog nooit binnen geweest en heb je ergens in de tachtiger jaren voor het laatst een voet in een biologische winkel gezet.

    Geen idee wat je met viezige alto-pakjes bedoelt, maar die kom ik er niet tegen. Wel soort van hetzelfde assortiment (Nachtegaalstraat) als wat ik in een AH tegenkom, maar dan van betere kwaliteit. Zelfs qua kant-en-klaar maaltijden is er een heel assortiment voor mij als luie kok. En welke slecht uitziende groente?

    De groente zien er helemaal niet slecht uit; wat overigens helemaal niet zo’n goede zaak is.

    Dat betekent namelijk dat een bio-super helemaal meegaat in het alleen nog maar willen verkopen van sexy uitziende groente, net als een AH; en dat betekent dat heel veel groente (en fruit) de veiling niet meer uitkomt.

    Bij groente en fruit gaat het nog altijd om de smaak en de voedingswaarde en die zit hem niet per sé in een sexy uiterlijk; een veel gemaakte denkfout van mensen. Neem nu de aardbei; er zijn nog maar een paar soorten te vinden in de winkel en dat zijn helemaal niet de lekkerste en fruitigste aardbeien. Dat zijn diegene die er groot en rood uitzien, niet de lekkerste. Puur gekweekt op lange houdbaarheid en de looks. Die van mijn opa zagen er niet uit, maar waren wel de sappigste en fruitigste aardbeiden die ik ooit gegeten heb. Zelfde met de ‘hollandse’ kastomaat. 1 grote waterbom zonder smaak. Dat heeft weinig met een echte tomaat meer te maken.

    En dan de prijs. Het zijn slechts een aantal producten die aan de prijs zijn. Als je gewoon slim je producten er haalt dan hoef je niet per sé heel veel duurder uit te zijn.

    De reden dat sommige producten duurder zijn is trouwens een simpele, wil je als boer wat beter voor de wereld zorgen dan kost je dat een bedrijfsvoering; in plaats van een race to the bottom, die door de grote boerenbedrijven en grote supermarktketens in is gezet. Dus eigenlijk is de bioboer niet te duur die rest is te goedkoop. Vergelijk de voedingsprijzen in een AH ook maar eens met de prijzen van meer dan 25 jaar geleden, maar dan in verhouding met de koopkracht/ inflatie/ salarissen. Sommige producten zijn wel (relatief) heel goedkoop geworden. Met name de ‘troep’-producten.

  28. Wouter

    @Scherpschutter: McDonald’s als een Shell voor het menselijk lichaam. Gepresenteerd als het nieuwe goud, maar in werkelijkheid desastreuze effecten op de wereld en de mens. Ik snap de vergelijking wel.

  29. Karin

    @ Scherpschutter

    De EkoPlaza is inderdaad zo het verleden dat zij al jaren op rij forse groei laat zien (cynisme modus uit), met een stelsematige uitbreiding van het aantal vestigingen over heel Nederland; ook in de afgelegen gebieden.

    Ook zien we, in tegenstelling tot de bezoekers van het eerste uur van biologische winkels (de geitenwollen sokken hippies van een zekere leeftijd) dat het klantenebstand fors is toegenomen en fors diverser is geworden. Ook de jonge luxe consument shopt veelvudlig bij de eco-winkel als ook de bewust duurzame twintiger en dertiger. En ook zien we de instgrammodelletjes steeds vaker de de eco-winkels bezoeken.

    Aangezien dit proces van enorme groei en uitbreidend klantenbestand nog lang niet gestopt is en de grote supers, zoals de Jumbo, maar ook de Aldi, blijven investeren in steeds duurzamer en biologischer en Nederland nog ver achter ligt op een Duitsland en Zwitserland; kunnen we alleen maar concluderen dat het steeds meer de toekomst wordt.

  30. Koel Hoofd

    Ik kan scherpschutter wel volgen.
    Hoog-calorisch is niet het zelfde als gezond, het is slechts een hele snelle hap energie. Daarom heet het ook fast food en niet gourmet meal.
    En wat de voedingsindustrie met onze levensmiddelen doet is fascinerend, maar ook bizar. In de jaren zeventig kwamen voedselallergien amper voor, nu is het schering en inslag. Ik kan niet anders dan de relatie leggen met superprocessed foods want wat mama eet krijgt baby ook allemaal binnen.

    Gezien de huidige bevolkingsgroei nu al knelt met klimaatverandering en voedselproductie, is het te verwachten dat dit in 2050 nog veel erger is. Intussen zijn de labmensen al wel bezig met hamburgers van stamcellen in petrieschaaltjes te kweken. Die petrieburgertjes zijn straks te koop bij de Mac want dat is een enorme winstmarge verbetering en alles draait altijd om geld..
    Maar als je nou echt eens food for thought wil, dan kan ik de film Soylent Green aanraden.

  31. Oetski

    @Rob Ik mis de Ekodrome nog steeds. Met echt goed advies van jou of Jos. En geen ingevlogen groenten uit andere werelddelen buiten het seizoen. De bio-winkels worden één voor één omgebouwd tot Ekoplaza, helaas ook de Natuurwinkel op de Nachtegaalstraat. Zo wordt de keuze steeds kleiner en mooie biologische merken verdwijnen uit de winkels.

  32. Scherpschutter

    @Karin

    U kijkt teveel naar de korte termijn. Een jaar 1900 dieet (bio en weinig vlees) is maar een kortetermijntrend. Een trend die bovendien overduidelijk geen bredere massale tractie krijgt. Dat is ook logisch. Mensen begrijpen vrijwel niets van voeding, het gros heeft ook totaal geen zin om zich erin te verdiepen en kijken primair naar prijs en ook vooral gemak.

    Niet bio (gaat sowieso niet, te weinig land..) maar wetenschap is de toekomst van het voedsel voor miljarden mensen. Ge-engineerde spotgoedkope superfoods uit laboratoria, perfect afgestemd op ieders specifieke lichaamsbehoefte.

    De makkelijke ruimtepil is de toekomst. Niet een paard-en-wagen ongemak uit vervlogen tijden.

  33. Utrechtse

    @Oetski
    Inderdaad, ik verlang naar De Natuurwinkel met Paul Rozmus. Ekoplaza die de zaak heeft overgenomen is een stuk duurder, veel merken verdwijnen. Gelukkig heeft bv de Lidl en Aldi tegenwoordig ook goede biologische producten, zodat biologisch eten voor ‘de gewone man of vrouw’ betaalbaar blijft. Ik kom alleen nog maar voor de aanbiedingen bij Ekoplaza.

  34. Dirk

    Jammer op korte termijn, maar hoe meer leegstand er is hoe eerder al die pandeigenaren gedwongen worden om hun huren significant te verlagen. Pandeigenaren die hoge huren vragen zijn een rem op onze economie omdat zij een van de redenen zijn waarom de prijzen hoger liggen.

    Al die hoge productprijzen zorgen er weer voor dat het moeilijker is om voor de gemiddelde Nederlander om te overleven.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).