Grootste fietsenstalling ter wereld helemaal klaar op 19 augustus | De Utrechtse Internet Courant Grootste fietsenstalling ter wereld helemaal klaar op 19 augustus | De Utrechtse Internet Courant

Grootste fietsenstalling ter wereld helemaal klaar op 19 augustus

Grootste fietsenstalling ter wereld helemaal klaar op 19 augustus
Het duurt nog een paar weekjes maar dan heeft Utrecht toch echt de grootste fietsenstalling ter wereld. Op 19 augustus gaat het laatste gedeelte van de Stationspleinstalling open en daarmee zijn er 12.500 stallingsplekken beschikbaar.

Het duurt nog een paar weekjes maar dan heeft Utrecht toch echt de grootste fietsenstalling ter wereld. Op 19 augustus gaat het laatste gedeelte van de Stationspleinstalling open en daarmee zijn er 12.500 stallingsplekken beschikbaar.

Een groot gedeelte van de fietsenstalling is al langer open maar aan een flink deel, met 5000 rekken, wordt nog gewerkt.

Met de opening van het nieuwe gedeelte wordt het ook mogelijk om het doorgaand fietspad te gebruiken. Hierdoor kunnen fietsers tussen het Smakkelaarsveld en het Moreelsepark fietsen door de stalling heen.

11 Reacties

Reageren
  1. Guillaume

    Hopelijk zijn er ook veel meer plekken voor fietsen met krat of kinderstoeltje. Op werkdagen wordt je nu vaak vanaf 09.30/10.00 bij ingang Smakkelaarsveld tegengehouden omdat het vol is voor grote fietsen. Dit terwijl er steeds meer bij komen, omdat mensen minder auto’s hebben en meer fietskrat-fietsen voor bijvoorbeeld boodschappen.

  2. Fred

    Hopelijk wordt het geen doorgaand fietspad voor fietsers die hun fiets daar niet stallen, want dan zal het veel te druk en gevaarlijk gaan worden in de stalling.
    En hopelijk komen er in dat nieuwe gedeelte ook meer plekken voor abonnementhouders, de verhouding is nu een beetje zoek.
    Op de plekken voor abonnementhouders moet je nu soms eindeloos zoeken voor een vrij plekje, terwijl beneden de rekken voor nog geen 20% gevuld zijn.

  3. wollie

    komt er een lift/roltrap naar het stationsplein, voor de minder valide fietsers onder ons?

  4. Tostelli

    Ah ja handig, meer stallingsplekken voor fietsen met zo’n hippe krat op het stuur!

    Sinds een paar jaar worden plotsklaps de straten gedomineerd door deze vehikels, laat ik ze ‘kratfietsen’ noemen. Oorspronkelijk populair onder schoolgaande jeugd maar later vooral geadopteerd door jonge ouders die een graantje mee wilde pikken van dit jeugdsymbool.

    Ik mocht laatst zo’n kratfiets van een vriend lenen toen ik tijdens een feestje wat extra boodschappen ging halen. Hij besteedde dat heel handig aan mij uit, waarschijnlijk van binnen gniffelend van leedvermaak omdat hij wist wat komen ging. Ik was me van geen kwaad bewust en zette dus koers naar de dichtstbijzijnde grootgrutter, met een voertuig dat het midden hield tussen een hipstersymbool en een Leopardtank. Maar wat leek het me handig, zo’n grote bak op het stuur waar moeiteloos pakken sap, wat biertjes, paar flessen wijn en dergelijke feestbenodigdheden in konden. Tot de terugweg dacht ik dat.

    Want als je die handige plastic krat eenmaal met boodschappen hebt volgeladen, kom je er na precies 1 meter fietsen achter dat je de stabiliteit van een dronken pinguïn op rolschaatsen hebt. Het zwaartepunt ligt ontzettend hoog dus een bocht nemen gaat alleen goed na een haastig schietgebed en met een snelheid die grenst aan stilstand. Bovendien bevindt zich recht onder de krat de stuurpen dus als je rechtdoor wilt dan wil die krat naar werkelijk alle richtingen behalve rechtdoor. En omdat het hele zaakje ongeveerd is, slinger je je boodschappen bijna in een baan rond de aarde als je een oneffenheid in de weg raakt. Maar goed, ik ben zonder biervergieten weer teruggekomen en het feestje kon verder.

    Later viel me op dat ik eigenlijk nooit iemand zag die daadwerkelijk met boodschappen in zo’n krat rondfietst. Het verbaasde me niks, waarschijnlijk dat de trotse nieuwe eigenaar van zo’n fiets dat een keer of drie gedaan heeft, bij zijn vrienden stug volhoudend “dat dit toch echt een hartstikke handig transportmiddel is en hoe hebben we ooit zonder gekund”, om de krat daarna wijselijk leeg te houden en de wekelijkse boodschappen gewoon aan huis te laten bezorgen door een bezorgdienst die met nog hippere karretjes dan kratfietsen rijdt.

    Voor m’n appartementencomplex staat al enkele jaren een eenzame maar dappere kratfiets. Nimmer met zijn krat gevuld met boodschappen of een brugklasrugtas. Maar wel altijd met natte bladeren en lege blikjes. Is dat ding toch nog nuttig als mobiele vuilnisbak.

  5. wollie

    tostelli dank voor deze ontboezeming

  6. herman

    Dat wordt lekker knallen door die stalling!
    Vroemmmmmmm, klankkast van al dat beton

  7. Pieter

    Mooi verhaal Tostelli! Er zijn volgens mij ook kratjes beugels die aan je frame zitten in plaats van je stuur, dan zit het zwaartepunt nog wel wat naar voren maar kan je vrij sturen.

  8. BW

    @wollie
    Het verhaal van Tostelli had inderdaad best korter gekund, desondanks pleit ik (in tegenstelling tot Guillaume) niet voor meer parkeerplekken voor fietsen met kratten, maar voor minder fietsen met een krat. Het hippe is er na een paar jaar inmiddels al (heel) lang van af en in een fietsenstalling zijn die kratten ronduit irritant.

  9. Fietser

    Het gaat natuurlijk niet alleen om die kratjes. Veel mensen, waaronder ikzelf, hebben een stevige en grote fiets voor het vervoer van kinderen. Met brede banden, kinderzitjes en een voordrager (dus geen krat!) voor tassen. Die passen onmogelijk op een gewone plek. Het is me echt een raadsel waarom de capaciteit voor dat soort fietsen, die in de stad auto’s vervangen, niet veel en veel groter is in state-of-the-art stallingen.

  10. wollie

    ik werd eens aangereden van opzij toen ik zo’n krathippie inhaalde op de potterstraat. en boos dat ‘ie was, want ik gaf niet genoeg ruimte. dat hij enorm slingerde vanwege die krat op z’n stuurpen had er natuurlijk niets mee te maken.

  11. mark

    Er zijn toch genoeg “grotere plekken”, maar daar moet je een abonnement voor nemen…of heb ik dat verkeerd begrepen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).