Woonwinkel IKEA in Utrecht gaat als proef op bezoek bij potentiele werknemers. De sollicitatiegesprekken worden afgenomen bij de mensen thuis. IKEA hoopt op deze manier meer mensen te vinden die bij de winkel willen werken.
Er is krapte op de arbeidsmarkt en het Zweedse woonwarenhuis ervaart concurrentie van andere werkgevers in de omgeving. Door potentiële nieuwe werknemers de mogelijkheid te bieden om thuis te solliciteren, hoopt IKEA meer mensen enthousiast te maken om te reageren op een van de vacatures.
Met de optie om thuis te solliciteren hoeft de kandidaat zich niet in allerlei bochten te wringen om naar IKEA Utrecht te gaan en het gesprek kan informeler aanvoelen voor de sollicitant, door de vertrouwde omgeving waarin het plaatsvindt.
De mogelijkheid om bij IKEA op gesprek te gaan blijft ook gewoon bestaan.
9 Reacties
ReagerenZo kunnen ze ook meteen nuttige informatie wat betreft het interieur inwinnen.
Behoorlijk slim. Je ziet als werkgever meteen echt goed wat je in huis haalt, als je precies kunt zien waar en hoe irmand woont…Makkelijke manier om het kaf van het koren te scheiden.
En dan moet je uiteraard je hele huis vol met Ikea meuk hebben staan. Ik zou geen schijn van kans maken.
“In allerlei bochten te wringen om naar IKEA Utrecht te gaan”? Hoe moet dat toch als je inderdaad wordt aangenomen? Elke dag in allerlei bochten wringen om op je werk te komen, een enorme loden last!
@Ikea: weleens van sollicitaties via Skype gehoord?
Kom binnen. welkom IKEA mensen. De hotdog corner staat daar. Iemand een glaasje fruitwater zonder suiker? Neem leker plaats op de Klippan en het tweede glas is gratis hè! *professionele glimlach*
@Cico
U bent aangenomen en kunt aanstaande maandag beginnen in onze vestiging in Groningen. Mvg, Ikea HR
Klinkt sociaal, modern en millennial populistisch.
Maar het maakt feitelijk ernstig inbreuk op de privacy van de (potentiele) werknemer.
Ze zoeken thuiswerkers ?
Klinkt wel lekker klantvriendelijk: ‘zich in allerlei bochten wringen om naar IKEA Utrecht te gaan’
Waarom een privacy inbreuk? Ze komen toch niet ongevraagd binnenvallen. Je kiest toch voor een sollicitatiegesprek thuis.
IKEA is niet slechts een woonwinkel.
Het restaurant gedeelte bedient jaarlijks wereldwijd + – 680 miljoen mensen.
Op het ogenblik zetten ze vol in op vegetarische hapjes daar de wereldwijde vraag hiernaar flink aan het toenemen is, overigens is dit ook te zien aan grote vleesverwerkers die ook flink op de vegetarische markt zijn gestort.
Voor degene die meer wil weten moet eens gaan kijken naar de wetenschappelijke documentaire Powerplant van de PvdD.