Kassaloze Aldi in de binnenstad van Utrecht opent woensdag; zo gaat boodschappen doen er in zijn werk Kassaloze Aldi in de binnenstad van Utrecht opent woensdag; zo gaat boodschappen doen er in zijn werk

Kassaloze Aldi in de binnenstad van Utrecht opent woensdag; zo gaat boodschappen doen er in zijn werk

Kassaloze Aldi in de binnenstad van Utrecht opent woensdag; zo gaat boodschappen doen er in zijn werk
De Aldi-supermarkt in House Modernes – op de kruising van de Lange Viestraat en de Oudegracht – gaat woensdag open. Niet zomaar een supermarkt, deze Aldi is namelijk de eerste volledig kassaloze supermarkt van Nederland. Bij het binnenkomen en verlaten van de winkel moet een QR-code gescand worden en door middel van camera’s en sensoren wordt geregistreerd wat klanten in hun tas stoppen. DUIC ging alvast langs om te kijken hoe dat in zijn werk gaat.

De Aldi-supermarkt in House Modernes – op de kruising van de Lange Viestraat en de Oudegracht – gaat woensdag open. Niet zomaar een supermarkt, deze Aldi is namelijk de eerste volledig kassaloze supermarkt van Nederland. Bij het binnenkomen en verlaten van de winkel moet een QR-code gescand worden en door middel van camera’s en sensoren wordt geregistreerd wat klanten in hun tas stoppen. DUIC ging alvast langs om te kijken hoe dat in zijn werk gaat.

Tijdens ons bezoek kijken veel passanten al nieuwsgierig door de ramen naar binnen. Jan Oostvogels, CEO van Aldi in Nederland, vertelt dat de opening van de winkel de volgende fase is in het ontwikkelen van het systeem. “Het kassaloos winkelen is al honderden keren getest en de kinderziektes zouden eruit moeten zijn. Nu er klanten in de winkel gaan komen, gaat dat helpen het systeem nog verder te verbeteren.” Het systeem werkt op basis van artificiële intelligentie, gaat Oostvogels verder. “Met iedere klant leert het weer een beetje bij.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Jan Oostvogels, CEO van Aldi in Nederland

Het nieuwe systeem is volgens Oostvogels een uitdaging. “De privacy van klanten staat hoog in het vaandel. Zodra de klant afrekent, wordt er niets meer van de gegevens onthouden. Voor de opening moest de privacy echt 300 procent geregeld zijn.” Alles in de supermarkt werkt automatisch, behalve de leeftijdscontrole bij de koop van alcohol. Die producten zijn in een aparte afdeling geplaatst. Voordat een klant daar naar binnen gaat, doet een medewerker een leeftijdscontrole.

Kassaloos systeem

Klanten die bij de kassaloze Aldi willen winkelen, moeten een app downloaden. Die app vraagt om je e-mailadres en creditcardgegevens en laat vervolgens een QR-code zien. Die scan je bij binnenkomst in de winkel, waarna een poortje opengaat. Het systeem geeft je een digitaal nummer en volgt vervolgens de bewegingen je maakt.

In de winkel hangen in totaal 475 camera’s, die registreren welke producten een klant meeneemt. Alle producten staan in de schappen op een weegschaal, die ook registreert wat eraf gepakt wordt. Die dubbele check moet fouten voorkomen.

Bij het verlaten van de winkel, scannen klanten voor een poortje wederom de QR-code. De producten die je bij je hebt, worden dan automatisch verrekend op je creditcard. Het bonnetje van je boodschappen krijg je per mail toegestuurd.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Het camerasysteem waarmee de winkel werkt

Kleinere winkel

Dat je niet meer langs de kassa loopt, betekent niet dat er geen personeel meer in de winkel aanwezig is. Schappen worden bijgevuld en brood wordt vers afgebakken. De winkel is qua oppervlakte ongeveer eenderde zo groot als een gemiddelde Aldi. Door producten minder breed uit te stallen, is het assortiment wel bijna net zo groot. In de winkel zijn voorlopig alleen nog geen non-food producten te krijgen. Je statiegeldflessen inleveren kan er wel: de statiegeldautomaat is op het systeem aangesloten.

Tekst loopt door onder de afbeelding

De winkel gaat woensdag open en is van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 18 uur geopend. De supermarkt is gevestigd in het recent opgeknapte House Modernes, waar vorige maand ook Boules Bites Bar de deuren opende.

Gekoppelde berichten

54 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Heerlijk! Wat een zege zal dat worden! Nooit meer irriteren aan trage cassieres of nog irritantere klanten die op het gemak staan te beppen met de cassiere alsof ze in de kroeg staan.

    Boodschappen pakken en geautomatiseerd weer wegwezen. Erin, eruit. Top! Het is het prachtantwoord van de toekomst op het socialisme uit het verleden. De overheid heeft verloren van de markt. Dat krijg je ervan met minimumlonen, torenhoge belastingen, bergen administratief geneuzel en absurde ziekteregelingen; de ondernemer trapt simpelweg al het personeel eruit en automatiseert.

    Nu je zin, links?

  2. Katja

    De menselijkheid is weer ver te zoeken hier, allemaal voor winstmaximalisatie, want de bespaarde personeelskosten worden echt niet doorberekend aan de consument. Het is een schande.

  3. v.Wijk

    Ik zie ze al binnenkomen met geprepareerde tassen. Laat deze winkel maar informeren bij kleding zaken.

  4. Maarten

    OK! Interessant! Maar volgens mij zijn de normale ALDI klanten niet ruim voorzien van creditcards?

  5. Jip

    @scherpschutter: wat ben je nu weer dom aan het sputteren man.
    Die de lopende banden waar mensen staan te zwetsen zijn al bij bijna alle supermarkten vervangen door zelfservice kassa’s.
    Wat heeft dit in godsnaam met het socialisme en een overheid die het heeft verloren van de markt te maken? Is de hitte je een beetje naar je hoofd gestegen?

  6. Bill

    @Schampschutter, want die vakken vullen zichzelf, de cameras repareren zichzelf en de bijbehorende software schrijft zichzelf. Echt géén personeel meer nodig.

    En we hebben natuurlijk al vaker gezien dat rechtse oplossingen voor ‘socialisme uit het verleden’ uiterst succesvol waren. Kijk bijvoorbeeld naar hoe de zorg helemaal is opgebloeid toen de marktwerking werd geintroduceerd…

  7. JdV

    Nog een jaar of 5. Dan zijn de robots voldoende ontwikkeld om in de nacht geheel geautomatisserd vanuit een ook in de nacht gevuld magazijn de schappen te vullen. Robots laden de volle vrachtwagens uit die in de nacht het magazijn bevoorraden. Ze zetten alles op de juiste plek in het magazijn en vullen daarna de schappen. Om 8 uur als de winkel opent is alles keurig aangevuld. Na sluitingstijd maken de robots en de winkel schoon en begint de cyclus weer opnieuw. 365 dagen per jaar. Geen ziekmrldingen. Vakanties. Cursussen. Eindeloos efficient. De supermarkt van de toekomst. Prachtig.

  8. Sanne

    Nee dank je, een app downloaden, creditcard en dan naar binnen?? Niet even spontaan een broodje halen dus- ben benieuwd wie er wel gaat winkelen maar ik loop 20 meter door naar een van de andere (super)markten

  9. Hans

    Wat lullig nou voor Scherpschutter dat hij voor het volautomatisch boodschappen doen voortaan helemaal vanuit Stadskanaal naar de Lange Viestraat moet rijden… Onderweg goed uitkijken he! Verkeer van links… 🤪

  10. W.

    Hopelijk krijgt het gebouw dan een iets beter aangezicht. Die afgeplakte ramen en de spuuglelijke achterkanten van de schappen van SoLow op de eerste verdieping doen het pand (400 miljoen euro renovatie ofzo?) geen eer aan.

    Ik ben trouwens benieuwd wat er gebeurt als je daarvoor bij een andere winkel bent geweest en iets van een komkommer of stokbrood toevallig uit je tas steekt…

  11. Scherpschutter

    Jip 15:39

    Hitte? Welke hitte? Het is hier dankzij een bataljon airco’s heerlijk 18 graden in huis. Ik ben werkelijk zo fris als een hoentje!

    Verder heb ik u net precies uitgelegd wat dit met socialisme te maken heeft. Door socialistische ideeën als minimumlonen, torenhoge belastingen, bergen administratief geneuzel en absurde ziekteregelingen, zien ondernemers zich genoodzaakt om slimmer te ondernemen. Dus trappen ze al het personeel eruit. Simpel.

    Installeert u ook wat airco’s! Daar wordt een mens beslist scherper van op een dag als deze.

  12. Scherpschutter

    @Bill 15:42

    En ook u leg ik gerust nog een keer uit dat een overheid die diensten in een bedrijf onderbrengt en vervolgens 100% controle over die bedrijven en markt houdt, uiteraard geen privatisering is, maar een overheid die weet dat ze er zo’n enorme bende van heeft gemaakt dat de aansprakelijkheid verplaatst dient te worden. Alle lusten voor de overheid, nul lasten.

    Ja, dat de zorg vervolgens een nog veel grotere bende wordt dan ze al was, zal (anders dan een socialist) natuurlijk helemaal niemand verbazen, aangezien exact dezelfde klungelende ambtenaren die de puinhoop veroorzaakten nog steeds 100% aan de knoppen zitten.

    De zorg geprivatiseerd? Was het maar waar! Het is helaas een socialistisch disfunctionerend gedrocht, dat met enkele jaren al niet langer betaalbaar is. De socialisten zijn weer eens door het geld van anderen heen. Business as usual.

  13. Len

    Niet mijn winkel maar er zal vast animo voor het concept zijn. En als je het niks vindt, dan kom je er gewoon niet.

    Ik vind het vooral een draak van een winkel voor een dergelijke locatie. Maar ik kan me aan de andere kant ook niet voorstellen dat een willekeurig warenhuis het in deze tijd zou uithouden daar.

  14. Luuk Upuuk

    @ Scherpschutter, ik vind het altijd heerlijk om even contact te maken met een kassamedewerker, een mens. Ik bedenk me dan altijd dat die waarschijnlijk al een uur lang klanten, zoals u, heeft langs zien komen.

  15. MtU

    Zodra de klant afrekent, wordt er niets meer van de gegevens onthouden. Nee, misschien niet door Aldi, maar wie weet wat Google allemaal registreert.
    Bovendien denk ik dat de gemiddelde Aldi-klant geeneens een creditcard heeft…

  16. Chiel

    Nog even en de supermarkt eet de boodschappen nog voor je op ook .en dan werken ze ook nog eens met een app en credit kaart .app wil ik niet .en credit kaart heb ik niet .kortom ik kan niet meer winkelen bij jullie oh zo bijzondere supermarkt .bedankt voor t uitsluiten .

  17. Koel Hoofd

    Merkwaardig concept, met een creditcard de goedkope Aldi boodschappen betalen. Dat is weer een nieuwe manier van mensen aan schulden helpen.
    Daarnaast hebben creditcard maatschappijen forse tarieven ivt pinbetaling.
    De AH accepteerd daarom ook geen creditcards en zegt doodleuk “er staat een pin automaat bij de deur”.

  18. Yvonne

    Kansloze Aldi wat mij betreft.

  19. Gred

    Het is een experiment hè mensen ?!?! Staat misschien niet zo duidelijk in het artikel, maar dat is dus wat het is…

    @w: hoed punt, daar zal men ongetwijfeld niet aan gedacht hebben… *zucht*

  20. Steve

    Kijken hoe lang dit goed gaat.
    Aldi gaat het sowieso nooit redden op deze plek.
    Voor de Kerst is het alweer klaar.

  21. M

    Als de usual suspects hier dit weer niks vinden, dan moet dit wel top zijn!

  22. Elly

    QR-code aanmaken ? Echt niet@

  23. Per Ommegaande

    Ik lees elke keer “kansloze Aldi”. 😁
    Benieuwd hoe dit gaat rollen. Ik ga er zelf niets kopen. Maar wie weet wordt het een hit.

  24. carolien van gorkum

    WAT VRESELIJK ONGEZELLIG GEEN PRAATJE MEER MAKEN MET EEN VERKOOPSTER OF GEWOON IETS WILLEN VRAGEN OVER EEN ARTIKEL NEE TEVEEL AUTOMATISERING.

  25. Stuurvrouwtje aan wal

    Stuurvrouwtje vindt het jammer…

    En vraagt zich af hoeveel al die techniek aan energie slurpt en grondstoffen vraagt.

    Zeker als elke supermarkt die kant op gaat. En dat gaat gebeuren…
    Mensen kiezen (onbewust) voor gemak (oerbrein wil altijd energie besparen). Elk aanbod schept zijn eigen vraag helaas.

  26. JdV

    @Koel Hoofd: Onzin. Jumbo accepteert creditcards. Dirk idem. De Hema idem. Creditcardmaatschappijen berekenen GEEN geld voor betalen met de creditcard, ook niet bij supermarkten, aan bezitters. Pinnen kost geld, winkeleigenaren betalen voor zowel creditcards als pinbetalingen een vergoeding. Maar kopers betalen niks.
    En schulden met een creditcard maak je alleen als je niet de maandafrekening betaalt maar de betalingen wil spreiden. Bij de bank noemen ze dat rood staan, en dat is ook echt niet gratis.

  27. Sofie

    Ik zie niks in zo’n creditcardsupermarkt. Ik zou wel boodschappen willen doen zonder kassa, maar wil direct weten waar ik financieel aan toe ben. Een creditcard presenteerd je rekening pas na een maand.

  28. Fred

    @carolien: volgens mij staat je capslock aan…

  29. passalacqua

    @JdV
    er zijn tal van online banken die een Mastercard erbij geven voor niks, zo heb ik zelf N26, een Duitse bank met goede app, superhandig voor erbij.
    Maar ondanks dat ik op 30 sec. lopen van deze aldi woon zal ik er niet winkelen, eigenlijk omdat ik meestal bij boon of ah neude kom

  30. Scherpschutter

    @Luuk Upuuk

    Het nadeel voor veel cassieres is dat ze dankzij socialisme hun baan gaan verliezen de komende jaren. Het voordeel is dan wel weer dat ze niet langer hele dagen hoeven te veinzen dat ze zitten te wachten op een gesprek met een sociaal eenzaam iemand zoals u, terwijl ze zien dat er een geïrriteerde klant zoals ik achter u sta die gewoon wil afrekenen om weg te gaan.

  31. W.

    @Gred: Het was een vraag/opmerking uit nieuwsgierigheid, dus laat maar horen als jij reeds van de hoed en de rand weet over hoe de technologie hiermee omgaat. Ik vind het interessante materie, los van wat ik verder van kassa-/personeelloze winkels vind. 🙂

  32. NB

    @scherpschutter

    Weer zo iemand die links van alles de schuld geeft. Wat sla jij de plank weer compleet mis zeg. We zitten al meer dan een decennium met een zeer neo-liberale regering. Te Don voor woorden, dat verhaal van je. Gezwets over socialisme. Serieus, waar heb je wel kennis van? Want dit is 10x niets.

  33. Fred

    @scherpschuttert: hun baan gaan verliezen?! Er is juist geen personeel te vinden! Nieuws nog een beetje gevolgd de laatste tijd?

  34. Confusius

    @ Redactie DUIC

    Kan de voortdurende desinformatie van Scherpmissert aub aangepakt worden? DUIC is verantwoordelijk voor de verspreiding van desinformatie via haar medium.

  35. Sjoerd

    Scherpschutter ziet weer eens spoken. Het socialisme? Onder de afgelopen 12 jaar van Rutte? Daarin heeft het (neo)liberalisme juist hoogtij kunnen vieren.

    Maar goed, helemaal los van dat of welke overheid met de Aldi te maken zou hebben (wat het niet heeft), dit is gewoon een keuze van een commercieel bedrijf om een systeem te introduceren dat het niet alleen efficiënter maakt, maar ook gemakkelijker voor de klant (hoewel de privacy persoonlijk nog wel een zorgenpuntje blijft).

    Je kan er heel boos om worden om nieuwe dingen en het niet leuk vinden dat de wereld verandert en daar allerlei amateurfilosofie tegenaan gooien. Tegelijkertijd is er zat werkgelegenheid (ook nog steeds in de supermarkt zelf) voor die paar caissières. Doei!

  36. Juul

    Wanneer alleen nog een supermarkt genoeg geld heeft om op een A locatie een winkel te openen. Triest.

  37. TJA…

    @Scherpschutter: irriteren is géén wederkerig werkwoord, U bedoelde ongetwijfeld ‘Nooit meer ergeren aan…’?

  38. Realist

    Het houdt de gemoederen wel bezig.. Dezelfde soort reacties hoorde je ook toen de mobiele telefoon op de markt kwam.

  39. Hugo Aylva

    @ KoelHoofd: Het klopt inderdaad dat de zelfbenoemde beste supermarkt van Nederland (AH) geen creditcards accepteert. Maar daar staan ze gelukkig wel behoorlijk alleen in. Jumbo, Dirk, Aldi, Lidl… allemaal accepteren ze creditcards.

    Het blijft kansloos om te zien dat AH Maestro pinpasjes blijft afdwingen en dat buitenlandse bezoekers aan deze winkelketen hun boodschappen niet kunnen afrekenen. Plaatsvervangende schaamte. Wat fijn dat je dan een straat verderop gewoon lekker bij de Jumbo terecht kunt met je creditcard (en alle bijkomende voordelen die het betalen met een creditcard met zich meebrengt).

  40. Marko

    Aardig experiment, maar creditcard is wel een misser. Voor mij de belangrijkste reden om er geen boodschappen te halen. Heeft Aldi over het hoofd gezien dat in Nederland over het algemeen geen creditcards worden gebruikt in supermarkten? Wilden de banken misschien niet meewerken? Is het een slimme methode van creditcard maatschappijen om meer mensen aan een creditcard te binden? Wat is het verhaal achter die keuze? Iets voor de journalisten van DUIC om die vraag te stellen?

  41. Cohen

    @Scherpschutter
    Ik heb liever dat mensen in een sociaal isolement contact zoeken in de echte wereld dan dat ze vanuit een sociale huurwoning de godganse dag op een lokale nieuwswebsite uit verveling zitten te trollen.

    Verder is automatisering inderdaad de droom van, niet alleen het socialisme, maar ook het basisprincipe achter het communisme (zie Grundrisse e.d. en ook wat Keynes schreef).

  42. Moniek

    Driehonderd procent privacy, lees ik. Ik vind honderd procent genoeg, maar ik geloof niet in een dergelijke verzekering. Ik heb liever echte intelligentie dan artificiële.
    Je zult maar zo’n gehaast geïrriteerde kortzichtige klant als SS achter je hebben staan bij de kassa, terwijl er immers (tenminste in mijn supermarkt) ook zelfscankassa’s zijn…

  43. Sjoerd

    En dan alsnog om 18:00 dicht gaan. Wat een tijden waarin we leven.

  44. Binnenstadbewoner

    Nog maar eens zien hoe het deze kassaloze winkel zal vergaan. Aldi heeft natuurlijk een erg slecht imago wat betreft uitbuiting van personeel en kwaliteit van produkten. Dat helpt niet mee.

    Dan is het onwaarschijnlijk dat veel klanten bereid zijn om voor die Aldi een app te downloaden die alles gaat registreren. Oudere bezoekers haken dan sowieso af.
    Aan die app moet je bovendien een creditcard koppelen. Veel jongere winkelbezoekers hebben geen creditcard dus die kunnen daarom ook afhaken. Plus dat Aldi niet zo hip is als de AH en een stevig imagoprobleem heeft.

    Dan zijn er nog issues met privacy.

    Een paar stappen verderop is een grote AH die ook alles heeft en waar je via heel veel zelfscans en een toonbank ook heel snel gemakboodschappen koopt.

    Meer een pilot om Aldi op de kaart te zetten als modern winkelbedrijf en poging om af te rekenen met imago van DDR supermarkt.

  45. wollie

    nog vreemder dan deze 1984-pilot is de locatie van deze Aldi. normaal zitten ze nooit op A-locaties, maar op plekken waar je auto of fiets makkelijk kwijt kunt.

  46. PeterH

    Ik blijf maar “kansloze winkel” lezen. Nieuwe bril nodig of zou ik een glazen bol hebben?
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  47. Koel Hoofd

    @Binnenstadbewoner
    Het zou je verbazen hoeveel studenten een credit card hebben, komt met de studentenrekening…

    @Hugo Ayla
    AH is de grootste geworden door letterlijk op ook ‘de kleintjes’ achter de komma te letten…. .

    @JdV
    Rood staan bij de bank is stuk goedkoper dan gebruik maken van het krediet van de card.

  48. Utrechter

    Je kan alleen met een creditcard betalen, terwijl je doelgroep van Aldi en grotendeels van de mensen geen creditcard hebben. Innovatie is belangrijker dan toegankelijkheid. Echt teleurgesteld maar gelukkig genoeg andere supermarkten.

  49. Mario

    Mensen denk na. Als alles geautomatiseerd wordt… Waar zijn wij als mensen dan nog voor nodig…. Denk 5 stappen vooruit alvorens dit mensloze systeem te omarmen….

  50. Jasper

    Dat heet vooruitgang mensen. Ga eens met de tijd mee ipv blijven hangen in het verleden. Waar banen verdwijnen, komen er ergens anders weer banen bij. En als dat niet zo is, dan voeren we (lekker links) het basisinkomen in.

  51. JdV

    @Jasper: klopt helemaal. Die toekomstig werkloze vakkenvullers en kassières kunnen prima aan de slag in de zorg of op Schiphol. Win-win.
    @koelHoofd: 10% bij rood staan bank, 14% bij credit card. Niet echt veel goedkoper hoor.

  52. Utrechter

    Ik blijf me verbazen over mensen die met middeleeuws contant geld betalen. Het viel me eerder al eens op dat er lange rijen staan bij contant afrekenen en bij de pinautomaat bijna niemand was. Het gemak waarmee soms hele pakketen van 50 euro uit de borstzak komen, maar daar mogen we natuurlijk niet naar vragen. Voor mij is deze winkel een uitvinding.

  53. Josz

    Ik zie nog wel een kans tijdens een nieuwe coronagolf. Praktisch lege winkel, geen kassamedewerkers en alleen een enkele Aldi-klant met een creditkaart (0,4%).
    Bij andere supermarkten heb je tenminste nog de keuze.

  54. Martijn

    Ik heb deze winkel uitgeprobeert, en ja, het doet wat het belooft.
    Het duurt wel even voordat je een bon hebt na het verlaten van de winkel.
    Die staat ook niet in de app maar krijg je alleen per mail.

    Overigens was er genoeg (ik zou zeggen, bijna te veel) personeel aanwezig. Om de app en het concept uit te leggen maakte ze met iedereen een praatje.

    Overigens begrijp ik het probleem wel mbt de betaalmethodes, IDeal is achteraf, met Maestro is dit niet mogelijk.

    Imo was het beter geweest als je kon in en uit checken met je contactloze betaalkaart in plaats van een app, technisch lijkt me dat niet moeilijker te realiseren. Alleen de bon is dan een dingetje, die kan wellicht gewoon geprint worden bij het uit thecken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).