Dit jaar nog winkelen in vooruitstrevend Leidsche Rijn Centrum | De Utrechtse Internet Courant Dit jaar nog winkelen in vooruitstrevend Leidsche Rijn Centrum | De Utrechtse Internet Courant

Dit jaar nog winkelen in vooruitstrevend Leidsche Rijn Centrum

Dit jaar nog winkelen in vooruitstrevend Leidsche Rijn Centrum
Ingang van de bouwplaats Leidsche Rijn Centrum.
Leidsche Rijn Centrum, het tweede stadshart van Utrecht waar al tien jaar aan gewerkt wordt, begint zichtbaar vorm te krijgen voor het publiek. Het wordt het eerste winkelhart van Nederland met een grote ondergrondse wereld. En dit jaar kan er al gewinkeld worden bij de mega Jumbo Foodmarket. 

Leidsche Rijn Centrum, het tweede stadshart van Utrecht waar al tien jaar aan gewerkt wordt, begint zichtbaar vorm te krijgen voor het publiek. Het wordt het eerste winkelhart van Nederland met een grote ondergrondse wereld. En dit jaar kan er al gewinkeld worden bij de mega Jumbo Foodmarket. 

Volgend jaar gaat het gehele centrum in gebruik genomen worden. Op het moment worden er 130 winkels, 2000 parkeerplaatsen, 440 appartementen met een huurbestemming en 322 koopwoningen gebouwd.

Dit is hoe de Parijsboulevard er nu uitziet. De enige straat waar je straks met de auto door Leidsche Rijn Centrum kunt rijden. Foto: Marlot van den Berg / DUIC

Het meest bruisende deel van Leidsche Rijn Centrum moet het Brusselplein worden: een groot plein met veel groen en horeca dat ’s avonds ook levendig blijft. De Jumbo Foodmarket aan het Brusselplein is een opvallende verschijning met een bijna vijfentwintig meter hoge entree en een oppervlak van 5.600 vierkante meter.

Parkeerkelder

Het bouwterrein ligt pal naast het spoor en ligt ook dicht bij de snelwegen A2 en A12. “Goed bereikbaar voor iedereen dus”, vertelt Rogier Hendriks, commercieel directeur van Leidsche Rijn Centrum. Door het centrum is straks alleen de Parijsboulevard toegankelijk voor auto’s. Parkeren wordt de consument wel makkelijk gemaakt: er is een ondergrondse garage en op het dak van de Jumbo is er ook parkeergelegenheid. In de rij staan voor een parkeerkaartje is verleden tijd: met kentekenherkenning kun je direct doorrijden en later makkelijk digitaal betalen. Naast 700 private parkeerplaatsen zullen er 1370 openbare parkeerplaatsen zijn.

Ondergronds wordt met kleurcodering en lichtgebruik duidelijk gemaakt waar de klant het best kan parkeren, afhankelijk van waar hij of zij moet zijn. Ook boven de grond is zichtbaar welk deel van de garage het dichtst bij is. De parkeertarieven zijn nog niet bekend, maar de eerste twee jaar zal de eerste twee uur parkeren gratis zijn en het derde en vierde jaar zal dat gelden voor het eerste uur. Ook de bevoorrading van winkels gebeurt ondergronds, waardoor vrachtwagens geen piepende, stilstaande hindernissen meer zullen vormen op de straat. Voor Nederland is dit uniek.

Sfeer

Waar het Brusselplein de bruisende kern moet worden van Leidsche Rijn Centrum, is er ook gedacht aan rustige en knusse plekjes, zoals het Hof van Bern en de Praagpromenade. “De ruimte tussen de gebouwen is belangrijk. Dat zijn de ingrediënten voor een goed stadshart”, vertelt DOK architect Pieter Lievense. DOK is geestelijk vader van een groot aantal gebouwen binnen het project, maar ook andere architecten hebben meegeholpen. Aan één blok hebben soms wel vier architecten meegewerkt, waardoor er een fijne mengelmoes van gebouwen en stijlen ontstaat, die samen toch nog eenheid uitstralen.

Architect Pieter Lievense van DOK vertelt enthousiast over het proces op de bouwplaats. Foto: Marlot van den Berg / DUIC

Voor de kinderen van de vele gezinnetjes in Leidsche Rijn worden er diverse speel- en klimtoestellen gebouwd tussen het groen. “Zo hebben de ouders ook nog een fijne dag, zonder dat ze verveelde kinderen mee moeten slepen. De bomen die we planten zijn al relatief groot bij aankoop, dus het duurt geen twintig jaar voordat er een beetje een boom staat”, aldus Hendriks.

Onder andere Scapino, Ici Paris XL, Kruidvat, H&M, Mango, Vero Moda en Only hebben al getekend voor een plekje in Leidsche Rijn Centrum. Ook zijn lokale ondernemers er te vinden, zoals Grieks restaurant Ká Vos, Stomerij Kwiek-Klien, Bloemenmagazijn Johan en Hairstudio I M. De Utrechtse koffiebar 30ML zal een vestiging krijgen op de kruising tussen de Parijsboulevard en de Grauwaartsingel.

Crisis

Architect Lievense zegt erg blij te zijn dat het project, ondanks de crisis, toch nog zo goed uitpakt. Er was eerst sprake van een V&D of ander warenhuis aan het Brusselpein, maar uiteindelijk ging die plek naar de Jumbo Foodmarket. De verkoop van woningen loopt vooralsnog goed: bij de eerste verkoop van een woonblok waren er 300 inschrijvingen voor 80 woningen. Zaterdag gaat de verkoop van het tweede woonblok van start, voor 74 appartementen in het woonblok dat De Phoenix heet.

Toekomstbeeld voor Leidsche Rijn Centrum

Fotoverslag

Rondleiding Leidsche Rijn Centrum (Marlot van den Berg / DUIC)

Gekoppelde berichten

3 Reacties

Reageren
  1. Paul

    Wordt het een winkelcentrum zonder luifels of overkappingen? Dan onaangenaam winkelen.

  2. Ricard

    Klinkt erg goed allemaal! Als het allemaal zo mooi en goed uitpakt zoals beschreven kan het centrum van Utrecht daar ook nog wel wat lessen uit trekken (meer ondergronds, andere manier van bevoorrading, meer groen).

  3. Atilla Vigh

    @Ricard

    Goed verhaal, hoe stel je je dat in de binnenstad voor? Leidscherijn Centrum begon compleet leeg. Misschien kun je alleen al het boren van de Amsterdamse metro Noord-Zuid lijn herinneren. Een parkeervoorziening onder oude binnenstad is niet alleen technisch praktisch onmogelijk (veels te veel schade) als onbetaalbaar.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).