Nieuwe boodschappenbezorgdienst in Utrecht belooft bezorging binnen 10 minuten Nieuwe boodschappenbezorgdienst in Utrecht belooft bezorging binnen 10 minuten

Nieuwe boodschappenbezorgdienst in Utrecht belooft bezorging binnen 10 minuten

Nieuwe boodschappenbezorgdienst in Utrecht belooft bezorging binnen 10 minuten
Utrecht heeft er een boodschappenbezorgservice bij. Het Duitse ‘Gorillas’ opent op een aantal plekken in Nederland vestigingen, waaronder in de Domstad. Bijzonder aan het bedrijf is dat ze beloven bestellingen binnen tien minuten te leveren.

Utrecht heeft er een boodschappenbezorgservice bij. Het Duitse ‘Gorillas’ opent op een aantal plekken in Nederland vestigingen, waaronder in de Domstad. Bijzonder aan het bedrijf is dat ze beloven bestellingen binnen tien minuten te leveren.

Gorillas is een online supermarkt, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Picnic. Verschil is dat Gorillas belooft de bestelde boodschappen binnen tien minuten te bezorgen. Het bedrijf heeft meerdere opslaglocaties in de stad, waardoor de bezorgers op elektrische fietsen overal snel kunnen zijn.

De zogenoemde flitsbezorger begon in mei 2020 in Berlijn en is, behalve in Utrecht, inmiddels ook actief in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Utrechters kunnen nu dus via de app van Gorillas een bestelling plaatsen. Er is geen minimum bestelbedrag, maar per bestelling moet 1,80 euro verzendkosten worden betaald.

18 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Top. Stukken beter dan de bezorgkosten bij Jumbo of AH. Picnic is gratis maar traag. En geen minimumbedrag is prima.

  2. Scherpschutter

    Het lijkt me een belofte die onmogelijk waargemaakt kan worden, tenzij je in iedere stadswijk meerdere distributiepunten gaat neerzetten. En als je dat doet is je overhead gigantisch en zijn je prijzen dus significant hoger. En dan is er nog je assortimentsissue dat op deze wijze nauwelijks op vraag is af te stemmen.

    Nee, ik zie op het eerste oog werkelijk niet in hoe dit model kan werken. Linksom of rechtsom: gedoemd tot falen.

  3. Korte Frans

    Intresant …

  4. Quinten

    @scherpschutter Heerlijke permanente pessimist ben je ook. Nog nooit een positieve comment van jou gelezen.

    Ik heb overigens al 5 x bij ze besteld en de tijden variëren tussen de 6 en 8 minuten. En ik woon op de rand van de bestelgrens. Late night snack gat is vooral met de avondklok opgevuld. Slimme zet van deze ondernemers.

  5. Steve

    Een beetje rare naam.
    Dit is toch een bodybuilders kledingmerk?

  6. Koel Hoofd

    @Scherpschutter
    In Z-Korea is het concept anders wel een doorslaand succes.

    Dit concept is feitelijk het voorstadium van de butler/huishoudster.
    ipv zelf boodschappen doen het binnen enkele minuten (ff plee bezoek) thuis laten bezorgen…en dan zelf het bereiden.
    Volgende stap is iemand voor korte tijd voor paar euro inhuren die het niet alleen voor je ophaalt maar ook voor je te bereid in je eigen keuken, en de zooi daarna ook nog voor je opruimt.

    Als je kinderen pampert worden ze nu eenmaal niet zindelijk maar willen ze voor de rest van hun leven gepampert blijven worden…
    Oorzaak gevolg, en Gorillas speelt super handig op in.
    Ik vind het geniaal gevonden!

  7. Erwin

    @ss: “gedoemd tot falen”… Vandaar dat dit Duitse bedrijf de overstap naar NL heeft gezet (en al een tijdje actief is in oa Amsterdam).

  8. Mark

    @Scherpschutter, waarschijnlijk zullen de producten ook wel iets duurder zijn dan in de Appie. Maarja als je aan het koken bent en je ziet dat de Appie een beschimmelde avacado heeft geleverd en je wilt toch een avacado en je hebt geen zin om weer helemaal naar de super te fietsen na een drukke werkdag, dan is die paar euro extra het ook wel weer waard. Mensen zijn lui na een drukke dag en iedereen heeft het steeds drukker. Ik denk dat het best een goed zakenmodel is.

  9. Nlz

    @Scherpschutter: Oooh eeuwige optimist dat je d’r bent! Vandaar dat ze uitbreiden, omdat het niet werkt… Dat gaat een bedrijf natuurlijk ook “zomaar” doen, daar doen ze niet eerst een marktonderzoek naar, om te kijken of het loont…

  10. Gregor

    Een klein gedeelte van Utrecht valt binnen het bezorggebied. Terwijl de ouders met kinderen juist buiten die cirkel wonen. Dus snel uitbreiden naar Leidsche Rijn en Vleuten/De Meern. Daar zit het echte bezorgpotentieel.

  11. Alex

    Helaas alleen in het centrum en deel van lombok. Hopelijk breidt dit uit.

  12. Ton

    Zijn er werkelijk mensen die hier op zitten te wachten ?
    Blijkbaar.
    Rare wereld.

  13. Scherpschutter

    @Mark

    Dat is precies het probleem. Quinten beschrijft het ook goed: het late night snack gat opvullen…Echter, om dit buitensporig dure business model (overhead) rendabel te krijgen heeft zo’n dienst forse basket sizes nodig. Vetgevulde boodschappenmandjes.

    Je denkt toch niet dat deze dienst kan overleven op het leveren van een avocadootje met 50 cent marge?

    Dit is echter wel hoe de dienst gebruikt zal gaan worden. Mensen zullen echter even snel het wijntje, biertje of zakje chips kopen. De pot pindakaas die ze vergeten zijn. Het is een gemaksservice.

    De belofte van levering in 10 minuten is ook te dom voor woorden. Je weet dat als het een keer 11 minuten duurt dat je een negatieve review aan je broek hebt…

    Kansloos. Mark my words: failliet in 3 jaar. Nu drijven ze nog op funding, maar als het geld zo verdient moet gaan worden…

  14. Anoniem

    €1,80 bezorgkosten, zeg gemiddeld 10 minuten werk voor de besteller (5 minuten heen, 5 minuten terug fietsen per bestelling. Combineren van bestellingen zal heel lastig zijn als ze die 10 minuten willen halen) en (niet realistisch) nul minuten werk voor het inpakken van de bestelling. De bruto opbrengst van bezorgingstoeslag is dan €10,80. Het minimumloon voor een 21-jarige is bij 36 uur/week ook €10,80.

    ⇒ als ze geld over houden moet dat uit (iets) hogere prijzen, de inzet van tieners of lagere kosten aan vastgoed (dat zou wel eens de grootste factor kunnen zijn) komen. Voorraadbeheer zal ook scherp moeten zijn, maar dat probleem hebben alle kruideniers.

  15. Scherpschutter

    @Nlz 09:52

    “Vandaar dat ze uitbreiden, omdat het niet werkt… ”

    Ik merk dat u niet erg thuis bent in het bedrijfsleven. Uitbreiden als start-up is vrij makkelijk met een funding van 45 miljoen op zak die is verstrekt op basis van een papieren werkelijkheid. Nu komt het moeilijke deel: daadwerkelijk geld verdienen in de praktijk.

  16. wollie

    benieuwd naar de mediaan orderwaarde

  17. Tja...

    Voor alle rekenaars… Ik ken de organisatie niet, en 10 minuten lijkt mij ook ambitieus (zeker omdat alleen al het boodschappen verzamelen een paar minuten kost)…

    Maar ik vermoed dat ze slechts een klein assortiment aanbieden en mogelijk ook een bestellimiet van een maximum aantal producten hanteren. Als je er max 5 mag selecteren uit een selectie van 50 producten gaat dat natuurlijk een stuk sneller. De zaterdagse volle boodschappenkar hoef je er niet te verwachten denk ik.

    Vandaar ook het dekkingsgebied in de stad Utrecht en niet het gezinsrijke Leidsche Rijn… Die willen te veel ineens bestellen, moeten sowieso al veel vooruit plannen en hebben de hogere kosten voor zulke luxe er niet voor over. Doelgroep wrs de werkende single of werkende tweepersoons-huishoudens.

  18. Katja

    Zelf boodschappen doen is te vermoeiend ?
    Terwijl je bijna in elke straat wordt doodgegooid met AH en Jumbo’s.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).