Potten & Pannen aan de Nachtegaalstraat gaat sluiten | De Utrechtse Internet Courant Potten & Pannen aan de Nachtegaalstraat gaat sluiten | De Utrechtse Internet Courant

Potten & Pannen aan de Nachtegaalstraat gaat sluiten

Potten & Pannen aan de Nachtegaalstraat gaat sluiten
Het was jarenlang een begrip in de stad voor iedere kookliefhebber, maar Potten & Pannen aan de Nachtegaalstraat houdt ermee op. De winkel was sinds 1955 gevestigd op de hoek van de Maliebaan en Nachtegaalstraat in Utrecht. Potten & Pannen was daarmee een van de eerste echte kookwinkels in Nederland.

Het was jarenlang een begrip in de stad voor iedere kookliefhebber, maar Potten & Pannen aan de Nachtegaalstraat houdt ermee op. De winkel was sinds 1955 gevestigd op de hoek van de Maliebaan en Nachtegaalstraat in Utrecht. Potten & Pannen was daarmee een van de eerste echte kookwinkels in Nederland.

De kookwinkel richtte zich de afgelopen 20 jaar ook op het internet en verkocht producten online, maar nu komt er een einde aan de winkel. Een medewerker van de winkel bevestigt de sluiting en meldt dat de opheffingsuitverkoop vanaf woensdag zal starten.

De medewerker wil niet teveel kwijt over de sluiting. Eigenaar Josmar Lub is momenteel op vakantie en pas aan het eind van de maand terug. De medewerker zegt wel dat er meerdere redenen zijn voor de sluiting en noemt de infrastructurele problemen in Utrecht-Oost als een van de gebreken de afgelopen jaren.

DUIC interviewde de eigenaar in 2015 nog uitgebreid over zijn winkel. Wanneer de winkel precies dicht zal gaan is nog niet duidelijk.

Gekoppelde berichten

40 Reacties

Reageren
  1. joop gerritse

    Nou de potten- en pannenwinkel weer. En de elektronikawinkel in de Vinkenburgstraat…. nou ja, er zal wel weer horeca in komen… 🙁

  2. Barend

    En weer een mooie speciaalzaak die het loodje legt in het onvolprezen Utrechtse ondernemersklimaat. Lang leve de verpretparkisering en de onbereikbaarheidsmaatregelen.

  3. Rietje

    Verschrikkelijk jammer. Dit soort winkels kunnen we eigenlijk niet missen.

  4. Jolanda

    Ja laat me raden: horeca of een waxshop, die hebben we namelijk nog niet genoeg in Oost!

    Jammer dat deze kwaliteitswinkel verdwijnt.

  5. w

    domino’s pizza komt op die hoek

  6. Herman

    vooruitgang noemen we dit, ook deze ondernemer speelt daar niet goed op als je ondanks de populairditeit van koken niet kan overleven.

    winkels komen en gaan al.honderden jaren

  7. mark

    Als iedereen het altijd zo jammer vind, had de winkel (en vele andere winkels, speciaalzaken etc.) gewoon blijven bestaan. Ik geef toe dat ik gewoon voor een goedkopere internetprijs ga, als ik een pan of mes moet hebben. Dus mij zal het jeuken dat de winkel weggaat. Zolang de concept horeca er maar wegblijft, maar blijkbaar is daar meer vraag naar, dan naar de speciaalzaak.

  8. JdV

    Gewoon doorgaan met het dichttimmeren van de stad tot de laatste speciaalzaak het loodje legt. Maakt niet uit of de bereikbaarheidsproblemen de spuigaten uit lopen.

  9. Geenstijl@Utrecht

    en zo gaat er weer een stukje Utrechtse detailhandel kapot, jammer.

  10. Lombokker

    Veel mensen klagen hier terecht over verschraling van het winkelaanbod in Utrecht. Maar ondertussen bestellen ze wel van alles en nog wat via webwinkels, omdat het daar een paar euro goedkoper is. Dan moet je je wel realiseren dat dit de consequenties zijn.

    En ook nog de extra milieuvervuiling door al die dieselende koeriersdiensten.

  11. Harry

    Ik zeg tegen allen die dit met lede ogen gelezen hebbendat dit nog maar het begin is. Informeer uzelf en lees het collegeakkoord 2018. Het doel is van de stad een openluchttheater te maken alleen geschikt voor op batterij vervoer en nul fijnstof. Tenslotte adviseer ik het RIVM rapport te lezen over fijnstof. Blijkt het vervoer maar voor 12% verantwoordelijk te zijn en 50% een natuurlijke oorzaak te hebben.

  12. Kees

    Ach de mensen die hiet zo lopen te weeklagen zijn vaak zelf oorzaak van het probleem.

    Zelf alles zo goedkoop mogelijk open en bestellen. Action, Ikea, (aziatische) wegwinkels. De reacties hebben hier een erg hoog hypocrisie gehalte.

    Overigens is de Maliebaan daar om de hoek echt niet moeilijk met de auto te bereiken (en parkeerplaats is er overdag gewoon vaak te vinden> ik woon er). Erg makkelijk zelf weet ik uit eigen ervaring. Dus dat argument scoort goed bij de onderbuik, maar is meer een afleiding van iets anders en een slecht argument.

  13. Yoshua

    Potten en Pannen zit op 100 meter van mij huis, maar ik vindt het geen prettige winkel om te komen.
    Loop liever een stukje verder naar Betsies Kookwinkel op de Vismark.

  14. JdV

    @Kees: De Maliebaan is NOG goed te bereiken. Maar winkeliers lezen ook berichten en weten dat de gemeente van plan is de Maliebaan om te toveren tot een fietsboulevard oid. Opheffen parkeerplaatsen, versmallen rijbaan, noem alle autopest-maatregelen maar op. Als je dan weer je huur moet gaan verlengen voor 5 jaar met het vooruitzicht lange tijd in de overlast te zitten en daarna niet meer bereikbaar te zijn zou ik ook eieren voor mijn geld kiezen.

  15. BdV

    “De infrastructurele problemen van de afgelopen jaren”: welke zijn dat? De afgelopen jaren was de situatie daar niet anders dan de jaren daarvoor. Gaat dat over het Utrechtse wegennet of gaat het over de infrastructuur tussen producent, importeur, detailhandel en on- / offline winkel? Maar de medewerker wil er niet teveel over kwijt en er zijn meerdere problemen. Gelukkig is er altijd wel iemand die precies weet wat er aan de hand is.

  16. Erik

    Ben toch benieuwd wanneer Joop, Harry, Barend en JdV voor het laatst potten en pannen hebben gekocht en waar dat dan was. Iets zegt me dat deze heren het koken aan een ander over laten.
    De liefhebbers kunnen nog altijd terecht bij een andere speciaalzaak aan de oude gracht. Totaal onbereikbaar per auto en toch altijd druk.

    Inderdaad: reaguurders kunnen wel weer de schuld geven aan hypes als (bak)fietsen, verpretparkisering, internet en GroenLinks. Maar in een tijd dat elk uur van de dag ergens een kookprogramma uitgezonden wordt, heb je als kookwinkel toch een hype gemist.

  17. Wim Vreeswijk

    Sinds de komst van de euro in 2002 is er nooit meer een koopkrachtverbetering geweest voor de burger en dit soort uitgaven voor potten & pannen doe je in principe dus maar 1x in een mensenleven omdat die potten & pannen, in beginsel onverslijtbaar zijn. Dat zelfde probleem heeft ook Blokker. Die draait ook al jaren in de rode cijfers. Ook kopen mensen steeds meer via internet, dus de behoefte aan winkels in het algemeen loopt terug. Blijft onverlet dat het een kwaliteitswinkel met mooie artikelen, dus niet alleen nuttig, maar ook mooi om naar te kijken.

  18. utrechtsevogel

    Betsies Kookwinkel zit op de Vismarkt. Dat is met de de auto wel ongeveer het slechtst bereikbare plekje van Utrecht. Toch is het daar altijd druk en gezien het aantal medewerkers dat daar werkt, lopen de zaken goed.

    Het kan dus prima.

  19. Sybren

    Het probleem leggen bij autobreikbaarheid waar het (eventueel) terug lopen van voldoende omzet bij een speciaalzaak als Potten & Pannen s grote lariekoek. Voor het vervoeren van het gros van de producten die ze daar hebben heb je a) de auto helemaal niet nodig, b) is er geen vergelijkbare speciaalzaak (als concurrent) in Utrecht waar je de auto wel voor “in de etalage” kunt parkeren en c) is er zoals Kees schrijft als het echt moet best een parkeerplek in de buurt te vinden. Dus, niet jammeren over het sluiten een winkel waar je vast zelf nooit iets gekocht hebt en het ongefundeerd aanvoeren van “veronderstelde” (de eigenaar heeft geen reden gegeven) drogredenen over het waarom. Stemmingmakerij…pffff

  20. Pieter

    Een aanhoudende onstuitbare wildgroei van horeca in Utrecht: waar kopen die dan hun kookgerei? En, eens met Erik, nooit zoveel kookprogramma’s als deze jaren. Potten en Pannen heeft hoe jammer dan ook tal van kansen gemist. Zijn net als veel anderen blijven hangen bij MKB 1.0

  21. Wim B.

    Volgens mij zaten ze eerst aan de Oudegracht en pas sinds een jaar of 25 aan de Maliebaan. Tenzij ze twee filialen hadden. Jammer dat zo’n speciaalzaak ook al weggepest wordt door het gemeentelijke beleid.

  22. Jeroen

    Ik koop regelmatig kookspullen maar deze winkel zag er gewoon niet aantrekkelijk genoeg uit om binnen te lopen. Nooit binnen geweest. Betsy op de Oude Gracht is daarentegen een winkel waar je als je langs komt wandelen binnen gaat snuffelen en al snel met een taartvorm, mes of wat dan ook weer naar buiten loopt.

  23. BramD

    Ze zitten ook een beetje op een dooie plek. Een bank, drukke weg om over te steken, woonhuizen, enz.
    Je gaat daar alleen maar naartoe omdat je daar ergens moet zijn. En niet om winkels te kijken. Dus moet een winkel die daar zit goed zijn best doen om op te vallen en naamsbekendheid te krijgen.

  24. joop gerritse

    @Erik: het is al heel lang geleden dat ik er voor het laatst geweest ben. Ik woon alweer bijna 20 jaar in het buitenland…

  25. RD

    @Harry. Uit een rapport van het RIVM over fijnstof uit 2013: “Het verkeer is een belangrijke bron van stofvormige luchtverontreiniging”. Het rapport heet: https://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Uitgaven/Milieu_Leefomgeving/Dossier_Fijn_stof/Maart_2013/Emissies.pdf
    Overigens meldt dit rapport ook dat “de uitstoot van primair fijnstof door het wegverkeer sinds 1990 met 55% afgenomen [is] ondanks een groei van het
    wegverkeer met 30%.”
    Toch denk ik dat de snelst groeiende stad van Nederland (400.000 inw in 2030) er alles aan moet doen om het autoverkeer à la Houten e.d. in goede banen te leiden en waar nodig te beperken, anders wordt de stad onleefbaar. De Maliebaan kan een prachtig stukje groen worden als het asfalt uit de middenbaan wordt gehaald. – het heeft er per slot van rekening niet altijd gelegen. Dit artikel uit 1954 vermeldt de plannen om het middendeel van de Maliebaan te asfalteren: https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/206475/MOUT_1954-12.pdf? Uit de inhoud: “In het dagblad Trouw van 23 November j.l. lezen wij, dat er in verband met bestaande verkeersmoeilijkheden maatregelen worden
    overwogen welke — zo schrijft het blad — mochten ze onverhoopt
    worden uitgevoerd, het karakter van de Utrechtse Maliebaan in ernstige
    mate aantasten. Het zou namelijk de bedoeling zijn aan weerszijden de buitenste rij bomen te kappen, teneinde ruimte te krijgen voor de aanleg van
    twee geasfalteerde rijwegen. Hoewel er nog hoop is dat het gemeentebestuur niet bereid zal blijken te zijn aan een beraamde aanslag op Utrechts meest karakteristieke rijbaan mede te werken — gaat Trouw voort — lijkt het ons nuttig reeds thans voor deze zaak de aandacht te vragen van allen die op het ongeschonden behoud van de Maliebaan prijs stellen. Over hetgeen in vroeger jaren aan het karakter van Utrecht, mede ter wille van ,,het verkeer” bedorven is, behoeven wij thans niet uit te weiden. Ook zou het vrij zinloos zijn, zich, uit liefde tot het vertrouwde stadsbeeld, te verzetten tegen elke wijziging die door het met de dag toenemend verkeer onafwijsbaar blijken te zijn. Wat dit laatste betreft heeft nog zeer onlangs, op de verkeersdag van de K.N.A.C. burgemeester De Ranitz behartigenswaardige woorden gesproken. Wanneer de burgemeester dan tevens nadrukkelijk verzekert dat Utrecht er niet aan denkt zijn grachten aan het verkeer op te offeren dan schijnen we er wel gerust op te kunnen zijn dat ons hier een ,,plan-Kaasjager” bespaard zal worden. De aankondiging in dezelfde rede dat het verkeer straks in hoofdzaak over de singels zal moeten worden geleid, kon er echter wel eens mede op wijzen dat hier de Maliebaan in een nog ernstiger gevarenzone is komen te liggen […].
    En tot slot over de sluiting van winkels: die is van alle tijden. De vestiging van Potten en Pannen aan de Oudegracht is in de jaren tachtig dichtgegaan. Nooit iemand over horen klagen.

  26. JdV

    @RD. Aha, cultuurhistorische revisie, altijd leuk. De Maliebaan was begin 19e eeuw een renbaan voor paarden. Dus inderdaad heeft er niet altijd asfalt gelegen. Dus vooruit, we halen het asfalt uit de middenberm. Maar dan gaan we wel paardenrennen organiseren op de Maliebaan. Of we gaan weer het Maliespel spelen uiteraard. Want vroegah was alles beter.

  27. Joris

    Het is ook geen fijne winkel meer. Helaas. Wat een onzin v.w.b. de bereikbaarheid!

  28. Utrechtse

    Toch blijf ik het jammer vinden. De weggooimaatschappij, de tefal (ofzo) rommel die iedereen koopt bij Ikea, Action, Hema, Blokker etc.
    Ik kocht bij Potten en Pannen 2 best dure Calphalon pannen in de jaren 90, nog steeds prima onverslijtbare pannen, daar doe ik de rest van m’n leven mee! Ze gingen dus tenonder aan hun prima producten die je maar 1x koopt en niet elke 5 jaar hoeft weg te gooien, omdat het bagger is.

  29. RD

    @JdV: Tja, en waarom geen paardenrennen op de Maliebaan? En waarom geen paille maille? De Maliebaanloop bestaat ook al jaren. Wat is er tegen een beetje behoud van het historische karakter van Utrecht? We brengen toch ook het water terug rond de oude binnenstad? Bovendien blijven er aan de Maliebaan twee ventwegen over aan weerskanten. Het zou – letterlijk – een verademing zijn, de Maliebaan als park, van het Oorsprongpark via Lepelenburg naar het Zocherpark, één langgerekt stuk groen. Als een gordel van smaragd.

  30. Joris

    Ik ben daar een paar maanden naar binnen gelopen om een fluitketel te kopen. Op internet 30 euro goedkoper.. (60 euro) Als dat met alle producten zo was dan vind ik het niet gek dat ze moeten opdoeken. Slag op internet gemist en dat ga je nu voelen. Maak er maar een leuk appartement van.. kunnen we wel gebruiken.

  31. Jules

    Geen erg prettige winkel. Weinig service en een behoorlijke pannenkoekenpan konden ze me niet adviseren. Brandde alleen maar aan. En duur.

  32. Kees Truijens

    Sinds 1955 op de hoek van de Maliebaan? Ik herinner me dat daar ooit een mooie winkel zat die serviesgoed verkocht, zoals Leeuwin’s Serviezenhuis op het Oudkerkhof nu nog. Potten en Pannen zat op de Oudegracht, van de hoek met de Haverstraat een stukje zuidwaarts. In 1980 zaten ze daar zeker nog. Later zijn ze naar de Maliebaan verhuisd.

  33. Thom

    De sluiting van al die speciaalzaken heeft uiteraard niet een eenduidige oorzaak. Er zijn meerdere redenen, waarvan de steeds slechtere bereikbaarheid van het centrum van Utrecht er wel degelijk een van is. Winkels gooien de handdoek in de ring en sluiten. Of zoeken een beter bereikbare plek. De verhuizing van B&O uit de Twijnstraat is daar een voorbeeld van. Het vertrek van Van Dal mannenmode van het Domplein een tweede voorbeeld.

  34. Chris Deurhof

    Hebben (hadden??) een prachtige zaak in Praag !
    Met meer dan genoeg parkeerplaatsen aan een brede boulevard in het
    centrum van de stad !
    Kreeg ooit een aanbieding om met de partner van Frank mee te gaan naar Praag!
    Toen hij vertelde s’nachts in een ruk met een snelheid van zo’n 200km.p.u.
    door sjeesde, zag ik er toch maar vanaf om mee te gaan!

  35. Yo

    @ Thom

    Als je dit soort zaken (slechte bereikbaarheid, per auto neem ik aan) beweert dan wil ik graag bewijs zien. Slechte bereikbaarheid wordt steevast als argument gebruikt door ondernemers die zelf niet inzien wat hun eigen handelen met mindere zaken van doen heeft, stilstand kan namelijk wel degelijk achteruitgang zijn.

    Raar trouwens dat andere winkels geen enkele last hebben van de ‘slechte’ bereikbaarheid en hun omzet de afgelopen tien jaar hebben zien verdrievoudigen. Raar toch?

    Weet je wat een verklaring is?

    Van Dal mannenmode> suffe zaak, duur, niet uitnodigend om naar binnen te gaan, slechte sfeer, niet uitnodigend logo

    B en O te> hoge prijzen, te design, weinig mensen binnen, trekt dus ook weinig mensen aan, past niet bij ander winkel- en horeca-aanbod in deze straat.

    De Twijnstraat kent een uitstekende bereikbaarheid door het nieuwe station Vaartse Rijn, heeft een eigen busverbinding en een parkeergarage bij station Vaartse Rijn. Ik weet dus niet wat het probleem zou moeten zijn. Je ziet trouwens ook dat het aantal klanten bij de andere winkels in de Twijnstraat gestegen is.

  36. Hendrik

    Enne, Yo/Jansen, het gaat echt heel goed met de winkels in de Twijnstraat hoor. Vier winkelruimtes staan er leeg. Bordje ‘Te Huur’ op de gevel.

  37. Gideon

    # Kees Truijens, Die winkel voor Potten en Pannen op de Maliebaan heette Cadeauwinkel Ares. De winkel op de Oudegracht was volgens mij een filiaal.

  38. Yo

    Wie is toch die Jansen waar 1001 synoniemen het toch zo vaak in de comments over hebben/ heeft (vast 1 en dezelfde persoon; nu heet hij ineens weer Hendrik)? Ik zie eigenlijk nooit een reactie van Jansen staan, maar dat even terzijde.

    Ja, vier winkels die te huur staan, de ondernemers die daar inzaten hadden ook niet echt een neus voor ondernemen, dat zie je dan aan slechte cijfers, Klanten komen dan niet. De rest van de winkels/ zaken loopt als nooit te voren.

    Overigens staan er natuurlijk altijd wel ergens winkels leeg of te huur. Kan ook zijn dat de huurprijs te hoog is door het succes van de Utrechtse binnenstad.

    Hoe autoluwer het Utrechtse centrum wordt hoe meer bezoekers er komen. Zou er soms een 1 op 1 relatie zijn?

  39. Roger

    Ik gebruikte Potten & Pannen omdat ze een fantastisch slijpservice hadden – een familiebedrijf in Noord Holland die goed weet hoe je een kleermakersschaar moet slijpen en niet kapot maken.
    Bol.com, Amazon en die goedkope winkels (Action enz) gaan nooit deze diensten aanbieden. The eerste twee nemen je geld and je contact details en een anonieme ‘klant-verkoper relatie’ met je gaan maken; ‘captive customer’ theory. De Winkel van ons allemaal, een echte monopolie.

    Mensen zijn een beetje vergeten dat kwaliteit geld kost. De markt voor goedkoop troep groeit want mensen voelen zich rijker als ze meer dingen kan kopen. Het is een illusie; wij zijn niet rijker geworden en wij gaan daardoor ook onze binnensteden verpauperen. Het wordt of eettenten of grote kermis-winkecentra zoals Hoog Catherijne en de plan voor het voormalige postkantoor.

  40. Hans

    Toen ik in de jaren’80(van de vorige eeuw) in Utrecht kwam wonen kwamen mijn toenmalige vriendin en ik daar wel,was vlakbij want wij woonde in de Eikstraat.
    Relatie al lang voorbij en woon al heel lang niet meer in Utrecht,maar toch blijft deze winkel in je geheugen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).