De Rode Winkel is weer helemaal van deze tijd: “Hier droomden we al 20 jaar van” | De Utrechtse Internet Courant De Rode Winkel is weer helemaal van deze tijd: “Hier droomden we al 20 jaar van” | De Utrechtse Internet Courant

De Rode Winkel is weer helemaal van deze tijd: “Hier droomden we al 20 jaar van”

De Rode Winkel is weer helemaal van deze tijd: “Hier droomden we al 20 jaar van”
De familie Broekman (v.l.n.r. Daan, Tom, Pauline en Wouter) voor de nieuwe De Rode Winkel. Foto: DUIC / Hidde Zwiers
De zesde generatie Broekman neemt het roer over bij de iconische Utrechtse zaak De Rode Winkel. Dat moet natuurlijk in een winkel die bij deze tijd past en dus is de hele zaak verbouwd. “We gaan ons weer echt op Utrecht richten.”

De zesde generatie Broekman neemt het roer over bij de iconische Utrechtse zaak De Rode Winkel. Dat moet natuurlijk in een winkel die bij deze tijd past en dus is de hele zaak verbouwd. “We gaan ons weer echt op Utrecht richten.”

Waar een doorsnee winkel het met een deur moet doen, hebben ze bij De Rode Winkel tegenwoordig een complete steeg als entree. Met glazen muren en plafond is de steeg bij de winkel getrokken. “Twintig jaar geleden mocht dit nog niet van de monumentenzorg”, vertelt Tom Broekman, inmiddels oud-eigenaar van de winkel. “Maar iedereen gaat met zijn tijd mee. Hier droomden mijn vrouw en ik al twintig jaar van.”

De enorme steeg die nu onderdeel uitmaakt van De Rode Winkel

Al 180 jaar is familiezaak De Rode Winkel onderdeel van het Utrechtse straatbeeld. En met succes: Broekman durft zelfs te stellen dat hij en zijn familie het grootste assortiment spijkerbroeken ter wereld hebben. “Dat is door de jaren heen zo gegroeid. Wij mogen bijvoorbeeld de speciale collectie van Levi’s verkopen. Dat is iets wat maar voor twaalf winkels in Europa is weggelegd.”

Toch ging begin 2015 het concern Thom Broekman failliet. “Alle pech die je kan hebben als bedrijf kwam samen”, verklaart Broekman. “We hebben daardoor filialen in het land moeten sluiten, maar daardoor kunnen we ons weer echt op Utrecht gaan richten. Dat laten we nu ook zien door de steeg weer terug te geven aan de stad.”

Voor de winkel in Utrecht is een heel nieuw concept bedacht. In plaats van alleen verkopen en kundige service, zijn er nu ook andere dingen te doen. “We hebben een atelier waar mensen kleding op maat kunnen laten maken, een klein terrasje buiten en een mooie bar waar we koffie schenken.” Achter de bar hangt nog een grote tv. “Die is voor de mannen die op zondagmiddag even geen zin hebben om te wachten op hun vrouw, dan zetten we gewoon Max Verstappen op”, besluit Broekman.

1 Reactie

Reageren
  1. Peter

    Mooie zaak geworden…complimenten

    Alleen mis ik nog steeds mooie casual merkkleding voor de man….stone Island, g-star,etc. Die koop ik al jaren ergens anders…jamner…Bij de Bijenkorf en Image veel meer keus…jammer…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).