Traiteur en streekwinkel Strovaii opent de deuren aan de Lijnmarkt in Utrecht Traiteur en streekwinkel Strovaii opent de deuren aan de Lijnmarkt in Utrecht

Traiteur en streekwinkel Strovaii opent de deuren aan de Lijnmarkt in Utrecht

Traiteur en streekwinkel Strovaii opent de deuren aan de Lijnmarkt in Utrecht
Rob van de Bergh
Er wordt nog flink verbouwd maar ergens de komende weken moet Strovaii de deuren openen aan de Lijnmarkt in Utrecht. Rob van de Bergh werkte eerder als freelance kok in tientallen horecazaken en wilde altijd al een zaak voor zichzelf. Een restaurant is het niet geworden, maar eten en drinken staan wel centraal bij Strovaii.

Er wordt nog flink verbouwd maar ergens de komende weken moet Strovaii de deuren openen aan de Lijnmarkt in Utrecht. Rob van de Bergh werkte eerder als freelance kok in tientallen horecazaken en wilde altijd al een zaak voor zichzelf. Een restaurant is het niet geworden, maar eten en drinken staan wel centraal bij Strovaii.

De streekwinkel krijgt een ruim assortiment aan delicatessen en andere producten uit stad en streek. Ook komt er een drankenkelder met een selectie Nederlandse wijnen, maar ook Utrechtse bieren, zoals van de Kromme Haring en Vandestreek, en ciders van Elegast en Mister Tree.

Rob: “Maar we hebben ook een keuken dus ik ga dagelijks koken. Er komt een grote vitrine te staan vol met verse maaltijden en hapjes voor ontbijt, lunch, diner, borrel en alle eetmomenten tussendoor. Ook voor een espresso en een croissantje zijn mensen straks welkom.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

De kelder waar de bieren en wijnen verkocht gaan worden

Jeroen Brouwer van Makelaardij JB Retail laat weten dat er steeds meer speciaalzaken op de Lijnmarkt de deuren openen. “Winkels als Hop & Stork, Stach, Bond & Smolders en Oil & Vinegar zitten er al jaren. Samen met de gevestigde bistro’s hebben zij de culinaire weg ingezet voor debutanten Zuivelhoeve, Vis-a-Vis en Puccini. Of corona daar een subtitel in verdient of alleen maar een voetnoot, is twijfelachtig. We denken dat het een combinatie van factoren is.”

Traiteur en streekwinkel

De komende tijd wordt het lijstje aangevuld met de Kaasbar Utrecht, sapjeswinkel Juicebrothers en traiteur en streekwinkel Strovaii. Brouwer snapt dat de zaken kiezen voor de Lijnmarkt. Jeroen: “Een winkelier zoekt een straat, die past bij haar identiteit en wat ze wil uitstralen. In het geval van de Lijnmarkt een ambachtstraat met kleine (lokale) speciaalzaken in het historische winkelgebied van Utrecht […].”

Tekst gaat verder onder afbeelding

Jeroen Brouwer

Volgens Brouwer leeft de Lijnmarkt weer op door de komst van de speciaalzaken. “Kleine boetiekjes en bistro’s vind je hier meer dan in andere winkelstraten. Dit trekt ook andere soortgelijke winkeliers en restaurants aan. Ook de ligging vlakbij de Dom trekt toeristen aan. Daarnaast zijn de jonge generaties – in een tijd waar alles ‘one click away’ is – op zoek naar authenticiteit, transparantie en kwaliteit.” 

De ongeveer honderdvijftig meter lange Lijnmarkt is in de middeleeuwen ontstaan. De straat was onderdeel van handelswijk Stathe waar onder meer ambachten en markten zich vestigden. Elke handelsmarkt had zijn eigen thema. Zo komen de pleinen Vismarkt en Varkensmarkt aan hun naam. Op de Lijnmarkt was vermoedelijk een markthal te vinden waar koren werd verkocht.

10 Reacties

Reageren
  1. Erwin

    Goeie ontwikkeling. Ga snel kijken.
    Ennuh: bier van Haring…? De Kromme Haring, I presume.

  2. Rob de dweiler

    Goed biertje hoor de kromme haring. .ik mis alleen het bokbier maar misschien inmiddels wel verkrijgbaar. .

  3. Rob De omdenker

    Ja eet en koffie zaakjes springen als paddestoelen de grond uit.
    Maar hoeveel bekers koffie moet je verkopen om die belachelijke huren op die plek te kunnen betalen.
    Soms moet je zo eerlijk zijn om tegen jezelf te zeggen,,, dit project gaat niet lukken op deze plek. Hoe graag je ook zou willen.

  4. Jozias

    @ Rob De Omdenker

    Op koffie zit een winstmarge van 80%, weet je dat ook weer.

    Het is immers niet zo moeilijk om te maken, en water en bonen zijn in grote oplages zeker niet duur.

    Gaat dan alleen je bedrijfsvoering vanaf en je gebouw, maar het is een winstgevende business. Vandaar.

  5. Willem

    @rob: als ze als paddestoelen uit de grond springen, zal het wel uit kunnen…

  6. Scherpschutter

    Slim en breed business concept (lunch, diner, snelle hap, lunchroom, koffie, . ). Toffe locatie. Goede naam die blijft hangen. Goede timing met het einde van de corona-ellende in zicht. Dit zou wel eens een groot succes kunnen worden. Langetermijn mogelijkheden tot franchise concept. Benieuwd naar hoe de branding eruit komt te zien.

    Enige minpuntje vind ik de streekgebondenheid. Waarom genoegen nemen met matig Utrechts bier en nog veel matigere Utrechtse wijn als de wereld zoveel beters te bieden heeft?

    Voor de rest: prima idee. Hoge kans van slagen als u het mij vraagt, als de branding op orde is.

  7. Kadoendra

    Mooie kelder, alleen die cv radiator doet wel afbreuk aan het geheel.

  8. Froh

    Je doet je achternaam weinig eer aan Rob, als omdenker zie je vast de pracht van dit geweldige initiatief wel.

    Succes gewenst! Ik ben er blij mee!

  9. Joris

    Goed concept. Aandacht voor producten van in en on de stad. Top!
    Beetje azijnzeiken; de naam doet me eerder denken aan iets italiaans.
    Heel veel succes

  10. karla

    Cider! Now we’re talking. Maar al dat eten wordt wel een plaag zo langzamerhand. Maar de ratten, duiven en meeuwen gaan weer niets te kort komen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).