Utrechtse ondernemers Farid en Duco scoren met sneakers: ‘Meer dan alleen schoenen’ | Utrechtse ondernemers Farid en Duco scoren met sneakers: ‘Meer dan alleen schoenen’ – De Utrechtse Internet Courant

Utrechtse ondernemers Farid en Duco scoren met sneakers: ‘Meer dan alleen schoenen’

Utrechtse ondernemers Farid en Duco scoren met sneakers: ‘Meer dan alleen schoenen’
Foto: Robert Oosterbroek
Farid (39) en Duco (41) zijn de oprichters van de Sneakerbaas. Zoals de naam al doet vermoeden: ze verkopen sneakers. Maar ze doen meer dan dat, want sneakers hebben een eigen cultuur. In tijden waarin zelfstandige Utrechtse ondernemers het moeilijk hebben groeit de Sneakerbaas juist en verhuisden zij naar een groter winkelpand aan de Donkerstraat.

Farid (39) en Duco (41) zijn de oprichters van de Sneakerbaas. Zoals de naam al doet vermoeden: ze verkopen sneakers. Maar ze doen meer dan dat, want sneakers hebben een eigen cultuur. In tijden waarin zelfstandige Utrechtse ondernemers het moeilijk hebben groeit de Sneakerbaas juist en verhuisden zij naar een groter winkelpand aan de Donkerstraat.

Bestaan er soortgelijke winkels in Utrecht? “Nee, in Utrecht niet”, zegt Farid stellig. Duco vult aan: “Ik denk dat het zelfs in Nederland een redelijk unieke winkel is. Deze schoen bijvoorbeeld, een Nike Air Max 98, ik denk dat wij de enigen zijn die deze verkopen.”

Sneakerbaas heeft het grootste assortiment exclusieve sneakers in de Benelux. Bij het binnentreden van het schoenenwalhalla aan de Donkerstraat is dit echter niet te zien. In de minimalistisch ingerichte winkel worden alleen de meest exclusieve schoenen getoond.

Street art

Farid legt graag uit hoe de twee ooit begonnen zijn: “Tijdens onze studententijd spaarden Duco en ik allebei al sneakers. Ook was ik naast mijn studie al bezig met E-commerce bedrijfjes. Vette sneakers waren toen, in 2007, lastig te vinden. In Utrecht ontbrak het nog aan een goede winkel. Wij besloten om er een te openen, uit passie eigenlijk. Tegelijkertijd wilden we ook een platform geven aan graffiti-artiesten. Tegenwoordig zie je overal tentoonstellingen met street art, maar in die tijd bestond dat helemaal niet.”

De eerste winkel, Lock & Load aan de Lange Jansstraat werd geopend in 2007. Lock & Load werd een combinatie van winkel en een gallery. Op de eerste verdieping zat de winkel, op de tweede zat een gallery waar ruimte werd gegeven aan street-art kunstenaars. Ondertussen openden de twee ook een webstore voor schoenen: Sneakerbaas. “Die website hebben we toen heel low key gemaakt, gewoon met eigen ontwerpen aan elkaar geknoopt.”

Onderscheidend

Duco: “We wilden graag belangrijk zijn in Nederland, onderscheidend zijn, omdat het toentertijd nog ontbrak aan goede winkels. We hebben veel gedaan qua tentoonstellingen, ook met internationale artiesten. Dat was een hele toffe tijd.” Farid gaat verder: “In het begin hebben we tijden gehad waarin we maar zeven orders per week binnenkregen. Toen zaten we zelf pakketjes in te pakken en te versturen. We hebben bij elkaar denk ik zo’n tien verschillende kantoren in de stad gehad.”

Op een gegeven moment zagen de twee Utrechters in dat ze moesten groeien en professionaliseren. Duco: “We moesten de keuze maken, wilden we het niche concept van Lock & Load doorzetten? Of wilden we een goede fysieke winkel bij de webstore hebben? We hebben gekozen om volledig in te zetten op Sneakerbaas.” De winkel Lock & Load sloot in 2015; het merk ging over in Sneakerbaas, waarvan de eerste winkel datzelfde jaar opende aan de Kintgenshaven. Het bleek een goed besluit te zijn.

Groter

Nu, vier jaar later, verhuist Sneakerbaas van het kleinere pand aan de Kintgenshaven naar de Donkerstraat. Een nieuwe grotere locatie. “We zijn afhankelijk van de verkopen via de webshop. De verkoop in de winkel is maar een klein percentage van de sneakers die we verkopen”, vertelt Duco. Farid vult aan: “Gedurende dit gesprek zullen we online twee paar schoenen hebben verkocht.”

Een betere verkooplocatie was dan ook niet de voornaamste reden voor de verhuizing. Duco vertelt: “De vorige winkel was erg klein, we hebben hier meer ruimte om nieuwe dingen te doen.” Farid: “We doen dit al twaalf jaar en we doen het niet alleen maar voor het geld. We moeten onszelf ook blijven uitdagen. Sommige producten hebben ademruimte nodig. Bepaalde schoenen zijn kunstwerken van rond de 270 euro. Je moet die ook kunnen ervaren in een ruimte waar je er echt van kan genieten.”

Zo hebben de liefhebbers, die de twee ondernemers nog altijd zijn, ook schoenen thuis staan die ze nooit dragen. “Sneakers zijn een object geworden, meer dan alleen een paar schoenen. Hier in de winkel staan dan ook vrij weinig sneakers, maar we hebben wel een computer waar je gewoon met hulp van personeel alles van de webshop kunt bestellen.”

Sneakercultuur

In de nieuwe winkel is te zien dat de betrokkenheid van het duo verder reikt dan alleen sneakers. “We willen laten zien dat de sneakercultuur méér is dan alleen schoenen. Er hoort muziek bij, uitgaan en kunst”, vertelt Farid. In de winkel is ook een hoek ingericht voor waar vinylplaten en merchandise worden verkocht. Daarnaast wordt er kleding verkocht en worden er regelmatig dj-sets live uitgezonden, in samenwerking met TivoliVredenburg. “Sneakerbaas heeft als een van de weinige stores in de Benelux de  kleding van BATHING APE te koop, dit is zeer uniek.”

Sneakerbaas doet het goed in een tijd waarin andere Utrechtse ondernemers het steeds moeilijker krijgen en waarin er steeds meer onafhankelijke winkels uit het centrum verdwijnen. “Ondernemers moeten met hun tijd mee, maar daar moeten ze ook de kans voor krijgen”, zegt Duco. “Een sneakerzaak zou je nu niet meer kunnen beginnen.” Zijn collega vult aan: “Ik hoop dat Utrecht wel interessant blijft, maar als je alleen al in deze straat kijkt zie je heel veel leegstand. De gemeente zou hier écht iets in kunnen betekenen. Ze zetten nu heel veel in op culturele bevordering en dat is heel tof. Tegelijkertijd moet er ook ruimte zijn voor creatieve ondernemers, die kun je niet alleen wegstoppen in Lunetten. De gemeente heeft bijvoorbeeld vast wel een leeg pand waar creatieve ondernemers de ruimte kunnen krijgen. Organiseer een wedstrijd en laat ze hun concept verkopen, zoiets zou echt kunnen helpen.”

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).