Gemeente heft fietsverbod voor Jaarbeurspleinstalling alweer op | De Utrechtse Internet Courant Gemeente heft fietsverbod voor Jaarbeurspleinstalling alweer op | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente heft fietsverbod voor Jaarbeurspleinstalling alweer op

Gemeente heft fietsverbod voor Jaarbeurspleinstalling alweer op
Vanaf donderdag mogen fietsers en voetgangers gebruik maken van de weg.
De gemeente Utrecht gaat het fietsverbod voor de Jaarbeurspleinstalling opheffen. Vanaf donderdag mag het gedeelte zowel door fietsers als voetgangers gebruikt worden. Eerder vandaag lieten D66, GroenLinks en ChristenUnie niet blij te zijn met het feit dat de stalling niet fietsend te bereiken is.

De gemeente Utrecht gaat het fietsverbod voor de Jaarbeurspleinstalling opheffen. Vanaf donderdag mag het gedeelte zowel door fietsers als voetgangers gebruikt worden. Eerder vandaag lieten D66, GroenLinks en ChristenUnie niet blij te zijn met het feit dat de stalling niet fietsend te bereiken is.

Sinds kort is de fietsenstalling Jaarbeursplein bij station Utrecht Centraal en het Stadskantoor fietsend niet meer te bereiken. Konden mensen voorheen nog naar de stalling rijden over een fietspad, nu is dit voetgangersgebied geworden. Maar fietsers ter plekke trekken weinig aan van het verbod.

Voor de Utrechtse politieke partijen D66, GroenLinks en ChristenUnie was de situatie reden om opheldering te vragen bij het gemeentebestuur. “Voor ChristenUnie, GroenLinks en D66 is het vanzelfsprekend dat een fietsenstalling ook per fiets bereikbaar is … De fracties waren verbaasd te zien dat het fietspad naar de Jaarbeurspleinstalling sinds kort abrupt eindigt in een voetpad.”

De gemeente Utrecht ziet nu ook in dat het fietsverbod niet de juiste oplossing is en laat weten dat sinds morgen het gebied shared space wordt, waar voetgangers en fietsers samen gebruik van kunnen maken.

24 Reacties

Reageren
  1. stefan

    Wow, wat een geneuzel. Even van je fiets afstappen en de laatste paar meters lopen… Heeft onze nieuwe raad niets beters te doen dan ambtenaren pesten?

  2. rob

    Hoe haal je het ook in je pan om een fietsenstaling niet met de fiets bereikbaar te maken. En dan ook nog arrogant van die hekken midden op het fietspad zetten om mensen ook daadwerkelijk te dwingen om af te stappen (zijn inmiddels al weer weggehaald). Alsof je je auto de laatste 50 meter naar de parkeergarage moet duwen.

    Het zebrapad over het fietspad van de bushaltes naar het station sloeg trouwens ook nergens op. In de spits kun je wachten tot je een ons weegt voor je daar overheen kunt met de fiets. Daar komt in het nieuwe ontwerp van het jaarbeursplein vast ook geen oplossing voor.

  3. herman

    Ben benieuwd of er ooit ook een proef komt om met auto’s richting de parkeergarage te rijden?

  4. Mats

    Stefan, volgens mij zijn ambtenaren uitvoerders van het beleid van de raad /danwel het college.
    Het lijkt me sowieso prima paal en perk te stellen aan uit zichzelf opererende ambtenaren. Als je dat in Utrecht toelaat krijg je sowieso alleen maar beton en wegen en

  5. stefan

    Mats, in Utrecht zijn de meeste ambtenaren linkser dan het bestuur 🙂 En de raad danwel het college neemt het merendeel van de ambtelijke adviezen klakkeloos over.

  6. Bertje 030

    Mag dat bord in het Nederlands!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  7. Fred

    Die ingang van de fietsenstalling zit dan ook niet op een handige plek.
    Er is blijkbaar niet echt goed over nagedacht.
    De ingang zit midden in een brede trap waar dus veel mensen op en af lopen, dan kruisen de voetgangers en fietsers elkaar dus zowiezo.
    Dat had beter gekund.

  8. Jan Weijers

    Voor nu geloof ik het wel. Ben vooral benieuwd naar de definitieve situatie. Ik hoop dat voetgangers gescheiden worden van de fietsers die vol gas de stalling in jakkeren omdat ze hun trein niet willen missen.

  9. cas

    Bestaat er geen wettelijke verplichting dat verkeersborden in de Nederlandse taal moeten zijn?

  10. Simon

    En het nieuwe bord moet in het Engels omdat?

  11. Ben

    Wat een arrogantie naar Nederlanders toe die geen Engels spreken om dat Shared Space te noemen! Doe het eventueel tweetalig als er ook zoveel toeristen fietsen!

  12. Xander

    De gemeente heeft nu wel een nieuw bord geplaatst, maar vergeten de twee oude borden weg te halen …..

  13. Bolk de Tolk

    @Bertje 030:

    Het betekent: Gedeelde ruimte.

  14. BramD

    Arme voetgangers…

  15. Cico

    Neerlandici: het is geen officieel verkeersbord, dus het mag in Swahili als de gemeente daar zin in heeft.
    Het is een grove designfout gebaseerd op een onderschatting van de verkeersintensiteit dat nu met lapmiddelen wordt opgelost.

  16. Utrechter

    Dat Shared Space-bord is van een armetierig geknutsel… en zeker geen officieel bord.
    De fietsenstallingen zijn rond Utrecht Centraal sowieso niet erg goed ontworpen. De stalling aan de andere kant ook namelijk ook alleen fatsoenlijk te gebruiken door precies tegen de richting in te rijden, er zijn trappen in de stalling (opstappen, afstappen, opstappen, …), rijen bij in- en uitchecken (terwijl je als hardloper gewoon over een mat loopt als je start en finisht) en een gure wind in de winter die dwars door het gebouw waait.

    Grootse misser is nog wel de aparte verdieping voor abonnementhouders. Bezoekers van buiten Utrecht, die in Utrecht werken, worden door de tariefstructuur soort van gedwongen om een betaald abonnement te nemen. Met als gevolg dat ‘s ochtends vroeg die abonnementsplekken nog volstaan (en het voor vroege Utrechters niet interessant is om een abbo te nemen). Daarna komen de Utrechters die naar buiten de stad reizen. In plaats dat elke klem dubbel wordt gebruikt doordat tegengestelde forensenstromen elkaar afwisselen, is er nu een dubbel aantal klemmen nodig. En dan heb je een megastalling waar tóch onvoldoende plek is.

  17. Bertje 030

    @Bolk; Bedankt Bolk

  18. Aniwe

    Kafka…..

  19. Hans van Voonebosch

    Ze hadden beter een tunneltje kunnen maken, de ingang is toch al in de kelder. Dan was er ook meer ruimte geweest voor een helling zodat je de stalling in zou kunnen fietsen.

  20. Fred Goris

    Ik ben er vandaag met mijn snorbrommer geweest zonder uitlaat! moest bij het stadskantoor zijn. Wat denk je? Bekeuring!!!

  21. Michiel

    Toch even een paar kanttekeningen bij de reactie van Utrechter wat betreft de stalling aan de oostkant: ik snap niet wat je bedoelt met “alleen fatsoenlijk te gebruiken door tegen de richting in te rijden”. Tegen de richting in is in deze stalling nagenoeg onmogelijk en heb ik ook echt nog nooit iemand zien doen (zou ook levensgevaarlijk zijn omdat het juist de bedoeling is dat iedereen in de juiste richting door de stalling kan fietsen). De trappen zijn een tijdelijk kwaad omdat de stalling nog niet af is. Als de rest van de stalling gereed is zouden er (voor zover ik begrijp) gewoon doorlopende fietspaden moeten zijn zonder trappen. Rijen bij in en uitchecken, echt alleen op het drukste moment van de spits en dan nog heb ik nog nooit langer dan een halve minuut moeten wachten. en zelfs dat is een uitzondering. Een gure wind in de winter…nou nou goh, wil je nou een stalling die open is waar je gemakkelijk in en uitkunt of wil je het lekker warm stoken (terwijl je gewoon met je jas aan op je fiets zit). Lijkt mij het eerste toch handiger.
    Wat betreft abonnementen, ik snap sowieso niet waarom een forens die in Utrecht woont een abonnement zou nemen, aangezien dan je fiets toch nooit langer dan 24 uur gestald staat. Je kunt dan gewoon gratis van de stalling gebruik maken met in- en uitchecken. Het overgrote deel van de stalling wordt, neem ik aan, toch gebruikt door Utrechters, niet door mensen van buiten de stad die daar een fiets permanent stallen, (die gebruiken misschien de OV fietsen) dus echt sprake van een dubbel gebruik door tegengestelde forensenstromen lijkt me geheel niet realistisch. Op de in- en uitcheck-verdieping is in elk geval altijd ruim voldoende plek en dan is de stalling nog maar voor de helft open.

  22. fietsende Utrechter

    Eens met Michiel.

    En ja ook ik hoop dat de stalling aan de Jaarbeurskant uiteindelijk fietsend bereikbaar is, al kan je er niet fietsend in zoals aan de andere kant.

    Een paar jaar geleden, wie weet het nog: op het jaarbeursplein
    * een fietsen rekken jungle
    * waar je ook het halve plein over moest naar het station

    Dan is het al een stuk makkelijker! ook al kan je er niet fietsend in, en ook al is het nog een tijdelijke puzzel vanaf de Croeselaan naar de ingang.

  23. Zonnewende

    Michiel, wat maak je me blij met jouw opmerking dat de trappen in stalling Oost tijdelijk zouden zijn!

    Ik hoop het zó! Duimen draaien maar 🙂

    Nu nog met de Moreelse brug 😀

  24. Ben Hendriks

    Waarom “shared space” gebruiken en niet het nederlandse “gedeeld gebied”?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).