In aanloop naar de Tour de France bezoekt DUIC verschillende Utrechtse organisaties die hun naam hebben verbonden aan het evenement. Vandaag Marcel Paapst, partner bij Paapstandam, communicatiebureau in Utrecht. Het bedrijf is vanaf het begin betrokken geweest bij het BPU. Vandaag praten we in een informele setting over sport en de Grand Départ.
Hoe lang zijn jullie al lid van het Business Peloton Utrecht (BPU)?
“We zijn eigenlijk vanaf het allereerste begin al betrokken bij het BPU. Dat was in de tijd dat er nog echt in geïnvesteerd moest worden om mee te kunnen doen. Toen we het bid verloren van Rotterdam in 2008 zijn we gestopt, maar in 2013 opnieuw ingestapt. Vooral omdat het de stad zoveel kan brengen, want dat is het belangrijkste.”
Jullie waren dus bij het eerste bid al aanwezig. Waarom hebben jullie het risico genomen om opnieuw in te stappen?
“Tsja, some you win and some you lose. Het was heel jammer dat het niet door ging, maar toen we vorig jaar als BPU bij de opening in Leeds waren wist ik direct weer waarom het zo’n grote sport is. Het is echt een fantastisch evenement. Ik denk zelfs dat wordt onderschat wat een impact de start van de ronde zal hebben op Utrecht. Wat daar allemaal bij komt kijken is ongelooflijk.”
Jullie zijn over het algemeen veel met sport bezig. Jullie verzorgden ook jarenlang de woordvoering van FC Utrecht. Is dat een bewuste keuze?
“We hebben inderdaad tien jaar lang de woordvoering van FC Utrecht verzorgd. Dat was een hele mooie tijd. Uiteindelijk hebben ze destijds besloten om de woordvoering intern te gaan verzorgen. Met het oog op bezuinigingen snapte ik dat ook wel. We hebben wel hectische tijden meegemaakt, waarbij we echt werden ingevlogen naar het stadion. Dan waren we er binnen vijf minuten, zoals bij het overlijden van David Di Tommaso. Dat was een zwarte dag voor de club en ook voor ons. Maar we hebben ook hele mooie dingen meegemaakt hoor. De wedstrijden tegen Celtic, Liverpool en Napoli in Europa staan me bijvoorbeeld nog helder op het netvlies.”
Wel erg jammer dus voor jullie om niet meer bij de club de woordvoering te doen?
“We zijn in goede harmonie uit elkaar gegaan en ik ben nog steeds vaak in het stadion. Het werd ook wel intensief voor ons om ook naar alle uitwedstrijden te gaan. Onder Willem van Hanegem werd dat ineens een must. Die zei bij een uitwedstrijd opeens doodleuk ‘ik praat niet met de pers’. Dat kan tegenwoordig echt niet meer. Daar moest dus een woordvoerder aan te pas komen om dit te voorkomen en alles na de wedstrijden in goede banen te leiden.”
Maar bij het wielrennen zijn jullie dus nog steeds erg betrokken?
“Ja, het fietsen is echt ontzettend leuk. Zelf fiets ik ook sinds een aantal jaren met veel enthousiasme en doen we al acht jaar de woordvoering voor de Ronde van Midden-Nederland. Dat wordt ook steeds groter met dit jaar Jochem Uytdehaage als nieuwe koersdirecteur. Daarvoor verzorgen wij nu de perszaken, schrijven we teksten en leveren we achtergrondinformatie voor journalisten.”
Wat gaan jullie organiseren rond de Grand Départ?
“Ik denk dat we klanten gaan uitnodigen om te komen kijken. Dan zetten we wat stoeltjes voor de deur en kunnen we mooi de langskomende renners bekijken. Het wordt echt een enorm feest.”
4 Reacties
ReagerenHet citaat uit de titel staat niet in het interview?
Utrecht reageert weer op zijn Utregs, zeuren, azijnpissen e.d. mekkeren over de kosten, betaalt de provincie wel of niet.
Ondertussen komt een van de grootste sportevenementen deze zomer (geen voetbal, Olympische spelen ofzo) naar de stad. laten we daar trots op zijn en genieten en ondertussen een reclamespot voor een prikkie die door vele en vele miljoenen wordt gezien
@Herman: Hoezo reclamespot? Denk je nou werkelijk dat mensen na deze zomer drie seconden langer na gaan denken over Utrecht omdat de Tour hier gestart is?
Ten eerste bereik je er alleen de wielrenliefhebber mee. Bovendien duurt het slechts twee, misschien drie dagen. En daarna is iedereen het weer vergeten.
Utrechters natuurlijk niet.
De Tour-start in Utrecht is gewoon een collectieve mega-ejaculatie voor fiets- c.q. Tour-liefhebbers uit Utrecht. Maar het maakt het voor de gemiddelde fietsliefhebber/kijker echt geen bal uit waar dat plaatsvindt. Ik bedoel: voor wie zijn pakweg Rotterdam, Den Bosch of Leeds opeens aantrekkelijker steden geworden om naartoe te gaan?
De kracht van reclame zit daarnaast ook in de 21e eeuw nog steeds in herhaling. En als er iets is waar het bij een tour-start uit de aard der zaak fundamenteel aan ontbreekt, is het dat wel.
Ik denk niet dat iedereen beseft hoe rijk sommige Utrechters (en buiten-Utrechters) van de tour worden.