Om het Merwedekanaal nu en in de toekomst beschikbaar te houden voor de roeiverenigingen, moet het gebied aangewezen worden als buitensportaccommodatie zo stelt de VVD. Een meerderheid van de gemeenteraad steunt het voorstel.
De Utrechtse roeiverenigingen maken gebruik van een beperkt deel van het kanaal, waar het water net breed genoeg is voor passerende roeiboten. Dat deel wordt in de toekomst steeds drukker. De drukte wordt veroorzaakt door bouwwerkzaamheden en een toename van de recreatievaart, die waarschijnlijk nog verder toeneemt als de waterverbinding met de binnenstad is gerealiseerd.
Het deel van het kanaal dat door de roeiers gebruikt wordt, wil de VVD nu aanwijzen als buitensportaccommodatie. “Het is van groot belang dat in het gebied veilig geroeid kan blijven worden”, geeft VVD-raadslid Willem Buunk aan. “De drie roeiverenigingen zijn een belangrijk onderdeel van Utrecht en leiden ook veel topsporters op.”
Het voorstel dat de VVD gisteravond indiende vraagt het stadsbestuur ten eerste op een rij te zetten hoe het vaarverkeer op het Merwedekanaal nu geregeld is, omdat er regels zijn van zowel Rijkswaterstaat, Provincie als Gemeente. Ten tweede krijgt het stadsbestuur de opdracht om de regels zo aan te passen dat het gebied een speciale buitensportaccommodatie wordt.
Het aanwijzen als buitensportaccommodatie betekent niet dat andere gebruikers geen gebruik meer mogen maken van het gebied. “Wel is het zo dat de gemeente een betere houvast heeft om de belangen tussen roeiers en andere gebruikers af te wegen, als zich eventueel een conflict voordoet”, legt Buunk uit. “Zo krijgen de roeiers een goede, veilige en beschermde plek om te roeien.”
Gekoppelde berichten
Drie Utrechtse roeiers naar de Olympische Spelen in Rio
Afgelopen weekend plaatsten drie Utrechtse roeiers, Inge Janssen, Harold Langen en Kaj Hendriks, uit de…
19 Reacties
ReagerenDe roei accommodatie ligt op het “verkeerde” stuk van het kanaal. Juist dat stuk (tussen Amsterdam Rijnkanaal en de splitsing Vaartse Rijn-Merwedekanaal) is druk.
Het stuk Merwedekanaal vanaf die splitsing tot de voormalige soja fabriek wordt nauwelijks gebruikt door de scheepvaart.
Ooit lagen de accommodaties in dit gebied, maar weer terugverplaatsen dus…..
Herman, niet helemaal juist: het is niet zo erg dat tussen splitsing en AR-kanaal veel scheepvaart is. Daar liggen de loodsen van de verenigingen weliswaar, maar het grootste deel van het roeien gebeurt tussen de splitsing en de sluis bij de Munt. Ik neem aan dat de bescherming dan ook vooral daar moet plaatsvinden.
Accomodatie moet in dit geval dan ook slaan op het gehele kanaal (zoals in het stuk staat: ‘het deel van het kanaal dat door de roeiers gebruikt wordt), en niet op de thuisbases van de verenigingen.
Waarom roeien waar het druk is?
Omdat er een handig fietspad naast ligt ipv de Jutfaseweg?
@ Ronald
Langs de jutfaseweg weg is de route van en naar de stad en hier is heel veel pleziervaart zomers. Verder is dit water er smal voor boten die elkaar tegen komen of inhalen met riemen aan beide zijden. Als laatste is dit water ‘kort’ wat waardoor er meer boten op minder water zal zijn en het nog drukker wordt.
Met de bouw van de Wilhelminahaven komt er nog veel meer pleziervaart op dat stuk kanaal. Denk dan men daar bang voor is. Ook de ontwikkelingen van de Merwedezone kan zorgen voor nog meer aanlegplekken en pleziervaartuigen die richting Vaartsche en Leidsche Rijn varen.
Mocht ooit de Leidsche Rijn doorgetrokken worden vanaf het Westplein naar de Singel dan kan het ook drukker worden op het Merwedekanaal. Dan wordt het ook mogelijk de Binnenstad vanaf die kant te bereiken.
Voorlopig zal dat doortrekken niet zo’n vaart lopen, er zijn/worden weliswaar overal bruggen hiervoor gebouwd, daarvoor is de financiering gedekt, maar voor het doortrekken zelf moeten nog flink wat kosten voor gemaakt worden waarvoor geen dekking is.
Ik draag de roeiers een warm hart toe aangezien ze echt een positieve sfeer geven aan het Kanaal. Echter ze moeten het kanaal blijven delen met anderen.
Denk aan de kinderen die zeilles krijgen (optimistjes) bij de Munt, mensen met een bootje, vissers, schaatsers, zwemmers bij de Munt in de zomerperiode, de jaarlijkse triathlon etc. Het kanaal is dus niet alleen van de roeiers!
Het Merwedekanaal is van ons allemaal!
Je gaat toch ook geen stuk Kardinaal de Jongweg aanwijzen als buitensportgebied voor de rolschaatsvereniging?
TP en anderen: Al die andere disciplines hebben alternatieven om hun activiteit te ontplooien, maar voor de roeiers is dit kanaal momenteel de enige mogelijkheid om in Utrecht te trainen en zie eens wat een mooi resultaat dit al oplevert. Als er een betere roei accomodatie zou zijn, gingen er misschien nog meer Utrechters naar de Spelen. Waarom maakt de gemeente zich niet warm voor het mooie plan voor een roeibaan in Polder Rijnenburg. Een initiatief van de Stichting Watersportbaan Midden Nederland.
http://www.watersportbaanrijnenburg.nl/
Waarom de schaarse ruimte in de stad niet beter benutten en een nieuwe roeibaan ergens in de polder graven?
Merwedekanaal kan gedempt worden en op de vrijgekomen ruimte kunnen huizen gebouwd worden en een groene park/wandel/jog route aangelegd worden.. Het mooiste stuk nabij de Munt kan gewoon open blijven, zeker ook vanwege Leidsche Rijn die kanaal daar kruist.
Daarnaast kan er ergens in de polder een nieuwe roeibaan gegraven worden die aan alle Olympische eisen voldoet, net zoals bij Rotterdam is gedaan.
De reacties van Herman vervullen mij met verbazing, om het netjes te zeggen. Het onderscheid dat hier blijkbaar wordt gemaakt tussen roeiers en andere sporters irriteert mij als roeier zeer. We bouwen toch ook niet alle voetbalvelden vol met huizen, waarna we de voetballers dwingen om een uur te fietsen alvorens te kunnen gaan sporten? En waarom is een fiets/hardlooproute te verkiezen boven water? Geen idee waarom het belang van de ene sporter boven dat van de andere sporter zou gaan.
Bovendien ben ik geen Olympisch roeier en heb ik geen zin om in de polder weggestopt te worden op een roeibaan. Dat is leuk voor wedstrijdsporters, maar de gemiddelde recreatieroeier wordt daarbij totaal genegeerd.
@Annette
Je wilt niet weten hoeveel voetbalverenigingen in de afgelopen jaren naar buiten zijn gedreven vanwege woningbouw. Als je een klein rondje zult maken dan zul je schrikken van het aantal verhuizingen. De meeste verenigingen zijn daar trouwens beter van geworden, mooie moderne accommodaties!
Nadeel is wel dat de afstand tussen veld en huis groter is geworden.
Waarom kan roeien niet naar een echte wedstrijdbaan in de polder, zie Rotterdam.
De recreatieroeier kan toch prima roeien op de Vaartse Rijn, Kromme Rijn of in de Singels, over paar jaar kun je zelfs rondje door de Singels roeien!
Het aantal recreatieroeiers is trouwens erg gering, fiets vaak langs de baan en echt druk is het zelden of nooit. Het aantal jogers/fietsers is vele malen groter.
Waterwegen dempen hebben we in het verleden genoeg gedaan Herman. Dat blijkt de waterhuishouding geen goed te doen. Die dingen voeren regenwater af dat anders in je kruipruimte komt te staan. Dus of je nu wel of geen roeibaan in de polder graaft, het kanaal kun je maar beter open laten.
@Annette volgens mij lag het Merwedekanaal er al voor dat er geroeid werd en is het er niet speciaal voor aangelegd. Jouw vergelijking zou juist zijn als alle voetballers in het Wilhelminapark zouden voetballen en dan klagen dat het te druk met andere mensen is.
@Jeroen, waterdempen is inderdaad niet altijd handig, alleen betreft het in dit geval een saai kanaal met nog saaiere bebouwing.
Het Merwedekanaal is al lang geleden door het Amsterdam Rijnkanaal vervangen, er rest nu alleen een saai, grauw litteken dwars door de stad omlijst door grijze vervallen loodsen.
Dat kanaal dempen geeft grote kansen om dit gebied op een hoger kwaliteitsniveau te tillen en dat is ook positief voor de stad. Middels waterpartijen kun je de waterafvoer prima op een andere wijze reguleren.
Als we er nou een 2e ikea bouwen op het merwedekanaal kan daar misschien wel de roeibaan op ?
vaarwater is een belangrijke kwaliteit voor een stad, beperkingen van vaarwater zoals bij de Kruisvaart door de ontwikkeling van het Vaartsche Rijn station is onaanvaardbaar, er worden nieuwe wijken aan het Merwedekanaal gebouwd waardoor vaarverkeer zal toenemen, ook door de Leidsche Rijn die bevaarbaar zal worden van de binnenstad tot de Munt zorgt voor meer vaarverkeer.
We zullen de roeisport kunnen verplaatsen naar wijk Leidsche Rijn waar heel veel onbevaarbaar oppervlakte water ligt waar geen boot kan komen, prachtig voor de roeisport.
Door de gemeente wordt met belastinggeled van ALLE Utrechters gewerkt aan verbetering/verfraaiing van de waterwegen. Dan is het volgens mij niet terecht om een kanaal te reserveren voor één groep. Ja voor bepaalde wedstrijden kan een deel tijdelijk gesperd worden voor overig waterverkeer. De reservering is voor een deel al overbodig omdat bijvoor beeld “niet gemotoriseerd waterverkeer” volgens het vaarreglement zo wie zo voorrang heeft op gemotoriseerd waterverkeer. Dus ook kleine bootjes met een fluistermotor moeten uitwijken voor een roeiboot.
En indien men ongestoord wil roeien is het idee voor de ruime watergangen in bijv. Leidserijn best wel een goed. Ja het ligt niet direct aan de thuishavens van de diverse clubs. Andere sportverinigingen moesten soms ook verhuizen met hun clubhuis wat niet zelden leidde tot verbetering van de situatie.
Maar waarom zou ik als niet-roeier bakken geld moeten neerleggen voor een aparte roeibaan terwijl er gewoon een fatsoenlijk stuk open water beschikbaar is? Ik vind het geen enkel probleem dat er geroeid wordt op het Merwedekanaal. Het zou wel handiger zijn als de coaches ook gewoon altijd licht aan hebben, maar da’s een ander verhaal.
Verder ligt er tussen de Leidsche Rijn en het Merwedekanaal nog een vrij lage, momenteel te restaureren, draaibrug. Toevallig is dat ook een hoofdfietsroute. Mijn inschatting is dat de gemiddelde pleziervaart daar niet onderdoor past en dan heb ik het nog niet over de vraag of die pleziervaart onder de Vredenburgknoopbruggen door kan.
En voor wat betreft die voetbalvelden; ooit gehoord van DHSC, KDS/Faja Lobi en Zwaluwen 1911 die midden in de stad zitten? Om nog maar niet te spreken van alle clubs die al jarenlang aan de rand van de stad zitten zoals bij Maarschalkerweerd e.o. of Leidsche Rijn (die nu dus “midden” in de stad liggen).
Ooit, lang geleden, zou er in de buurt van de Nedereindse plas, ook wel de put van Weber, een roiebaan gegraven worden.
Tja dat geld (20 miljoen, toch) ligt nu als lijk onder stadion Galgenwaard, voetjebal was belangrijker…..
Kruisend vaarverkeer bij de splitsing van de Vaartserijn en het Merwedekanaal lijkt mij, zeker in de zomer met nog meer vaarverkeer in de toekomst geen pretje om die over te steken.
(ps over de 3de kolk bij de Beatrixsluis wordt al >10 jaar over gesproken, die ligt er voorlopig nog niet).