Online supermarkt Picnic bouwt distributiecentrum in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Online supermarkt Picnic bouwt distributiecentrum in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Online supermarkt Picnic bouwt distributiecentrum in Utrecht

Online supermarkt Picnic bouwt distributiecentrum in Utrecht
De online supermarkt Picnic bouwt een duurzaam distributiecentrum in Utrecht Lage Weide. Het nieuwe distributiecentrum moet volgend jaar maart openen en werk gaan bieden aan vijfhonderd tot duizend mensen.

De online supermarkt Picnic bouwt een duurzaam distributiecentrum in Utrecht Lage Weide. Het nieuwe distributiecentrum moet volgend jaar maart openen en werk gaan bieden aan vijfhonderd tot duizend mensen.

Vandaag was de ceremoniële start van de bouw van het nieuwe distributiecentrum. Volgend jaar maart moet de bouw zijn afgerond. “De twee distributiecentra die we momenteel gebruiken zijn met de huidige groei straks niet meer toereikend”, aldus mede-oprichter van Picnic Michiel Muller. “Daar spelen we op in met de bouw van een groot en hypermodern distributiecentrum, dat ons in staat stelt de komende jaren door te groeien.”

In het eerste half jaar van 2017 verdubbelde het aantal klanten van Picnic tot 65.000. Dit kwam onder andere doordat de boodschappendienst in meer steden actief is geworden. Op 1 januari van dit jaar bezorgde de websuper in zes steden de boodschappen gratis aan huis, op 30 juni waren dit al 24 steden. In april 2016 ging Picnic in Utrecht van start.

Hypermodern distributiecentrum

Bestaande ruimtes die bekeken werden waren niet groot of duurzaam genoeg. “Door het zelf te bouwen kunnen we het optimaal afstemmen op onze logistieke processen en onze duurzaamheidseisen”, aldus Muller.

Wethouder Jeroen Kreijkamp is blij dat het nieuwe distributiecentrum in Utrecht komt. “Innovatie en duurzaamheid zijn belangrijk voor onze stad, dus dit nieuwe distributiecentrum is een mooie aanwinst. Bovendien levert het aanzienlijke werkgelegenheid op voor onze beroepsbevolking.”

Duurzaam

Op het dak van het distributiecentrum komt twintigduizend vierkante meter aan zonnepanelen. Op piekmomenten kunnen die 1,9 MW stroom opwekken. Dat staat gelijk aan het verbruik van 460 huishoudens.

12 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    Die gasten van Picnic rijden met electrische bestelauto’s; hardstikke goed. Dat zouden koeriersdiensten en postbezorgers ook moeten doen. Beter en goedkoper dan de stinkende diesels waar ze nu in rondjakkeren.

  2. Gregor

    Nu maar hopen dat ze het assortiment flink kunnen gaan uitbreiden, dat is nog wel karig te noemen. Voor de rest: Wederom Welkom in Utrecht!

  3. Binnenstad

    Dat is een goeie. De stroom voor die electrische karretjes wordt opgewekt in kolencentrales.
    Benzine verbrand schoner dan kolen.
    Dat is gewoon het probleem vergroten en verplaatsen cq centralizeren.

    Buiten dat heb je te maken met de realiteit dat als je stroom transporteerd er verliezen optreden en denk maar niet dat 100% van de stroom die je daarop in zo’n accu op laat nemen daadwerkelijk omgezet wordt in beweging. Dubbel verlies.

    Lekker ook de enorme beperking in bewegingsvrijheid die deze vorm van voortstuwing opleverd, met mijn diesel kan ik heen en weer naar Parijs zonder te tanken. Voor minder doe ik het niet.

    Laat staan dat auto’s door het enorme gewicht van de benodigde infrastructuur honderden zoniet duizenden kilo’s zwaarder uitvallen.
    Dat levert een enorme belasting van je remmen, wielophanging, banden enz. op.
    Om maar niet te spreken over de enorme hoeveelheid extra fijnstof die de zwaar belaste remmen afgeven.

    Een sprookjeboek is het dat nog lang geen goed einde bevat.

    Diesels ruiken misschien niet fantastisch maar ze verbruiken erg weinig brandstof en het roetprobleem is reeds opgelost hoewel als je de media moet geloven dat niet zo is. Een hetze. Niets anders.

    In dit geval zijn de genoemde problemen iets minder aan de orde maar trek je het electrieke door naar de gebruikspraktijk van alledag dan is het verhaal een stuk minder mooi als dat het verkocht wordt.

  4. WP

    @Binnenstad:

    U vergeet dat een elektrische motor vele malen efficiënter is.
    https://www.hetkanwel.net/2015/07/29/tno-elektrische-autos-zelfs-op-grijze-stroom-30-minder-uitstoot/

    Vervolgens wordt niet alle elektriciteit in Nederland opgewekt door kolencentrales…. Het aandeel gasgestookte centrales is veel groter:
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_elektriciteitscentrales_in_Nederland

    Gas is velen malen schoner. En bovendien een kolencentrale heeft een zeer goed professioneel roetfilter! Velen malen beter dan de consumentenroetfilters op een dieselauto. En dan is het natuurlijk ook nog zo dat duurzame stroom een steeds groter aandeel heeft, al zei het langzaam.

    Qua gewicht valt het ook allemaal nog wel enigszins mee. Een Tesla is 400 kg zwaarder dan een BMW 5 (orde grote zelfde auto). Dat gaat echt niet ineens heel veel meer fijn stof van de remmen of banden opleveren…

    Ik heb zelf overigens een diesel, daar niet van. En er zijn nog zat nadelen aan de elektrische auto voor privégebruik, met name dan voor vakanties inderdaad. Maar de elektrische auto heeft absoluut de toekomst, met nu al de snellaadtechnieken en op den duur condensators in plaats van accu’s.

    En dan nog… Zeker voor de autootjes van Picnic is elektrisch ideaal. Ze maken kleine afstanden en in de stad, waar luchtvervuiling en lawaai een probleem is. Mijn zegen hebben ze 🙂

  5. Dada

    gezeik over die kolen, all gore is een kerk begonnen en de gelovigen weten nog niet dat er van zijn sprookje niets klopt.
    Achterhaald, zelfs de oude adepten en beste vrienden van Gore, de clintons zijn allang van de kolenbashing afgestapt en zijn nu helemaal niet meer tegen kolencentrales. want het maakt geen bal uit.
    HET is een hoax, laat die wagentjes maar fijn op kolen electra lopen No Problem baby!

  6. Jack Factcheck

    Wat een enorme bak onzin Binnenstad.

    “De stroom voor die electrische karretjes wordt opgewekt in kolencentrales.” De suggestie dat stroom in Nederland voor 100% wordt opgewekt met kolen is niet juist. Ongeveer 35% van de stroom in Nederland komt van kolencentrales, een veel groter deel komt van gas (verbrandt niet vuiler dan diesel), 4% is kernenergie en ongeveer 13% (en snel groeiend) is hernieuwbaar.

    “100% van de stroom die je daarop in zo’n accu op laat nemen daadwerkelijk omgezet wordt in beweging.”: Dat geldt voor diesels ook niet.

    “Lekker ook de enorme beperking in bewegingsvrijheid die deze vorm van voortstuwing opleverd, met mijn diesel kan ik heen en weer naar Parijs zonder te tanken.” Suggereer je dat Picnic vanuit het distributiecentrum in Utrecht zou willen bezorgen in Parijs?

    “Laat staan dat auto’s door het enorme gewicht van de benodigde infrastructuur honderden zoniet duizenden kilo’s zwaarder uitvallen.
    Dat levert een enorme belasting van je remmen, wielophanging, banden enz. op.” De slijtage aan een elektrisch vervoermiddel is niet te vergelijken met slijtage in een verbrandingsmotor-aangedreven wagen. Dat geklets over de remmen is de grootste onzin: een elektrisch vervoermiddel remt grotendeels op de motor (en levert zo stroom terug aan de accu, waar een diesel bij remmen de energie vooruit verliest).

    Best als jij graag in een diesel rijdt, en of je daar emotionele of rationele argumenten voor hebt is beide prima, maar kom niet aan met geleuter wat niet waar is. En leer d/t spellingsregels.

  7. Erwin

    @Binnenstad: Duidelijk nog nooit in een elektrische auto gezeten. Probeer het eens, het is echt een verademing. Actieradius is nog een uitdaging, maar hoe vaak ga je naar Parijs op en neer? Meeste mensen wonen 22 km van huis, meer dan genoeg dus om dat ritje een keer of 10 te maken zonder te ‘tanken’.

    De Tesla (bron: taxi chauffeur) doet 240.000 km met één set remschijven! Dus met dat gewicht en fijnstof die dat oplevert zal het wel meevallen. Waarom: Omdat bij remmen alle energie weer opgeslagen wordt in de accu’s. En btw wel eens naar de efficiëntie van een diesel of benzine motor gekeken?

  8. Willem

    Opwekken van stroom in een centrale is vele malen efficienter dan een benzine-verbrandingsmotor waarvan meer dan de helft wordt omgezet in onnodige warmte.
    Daarbij scheelt opwekking in een centrale (aan de kust) enorm veel uitlaatgassen in de stad – één van de grootste uitdagingen in Utrecht.
    Al met al zijn die wagentjes van Picnic een goed voorbeeld van hoe het ook kan.
    Overigens zie ik ook steeds meer koeriers gebruik maken van elektrische brommers of fietsen.

  9. Gas

    Er komt een gigantisch zonnepanelendak op dat gebouw, ik neem aan dat daar ook de autootjes mee opgeladen worden, dus niks stroom van kolencentrales of anders.

  10. Hankiepankie

    @Erwin: alhoewel ik het helemaal met je eens bent, snap ik niet helemaal dat meeste mensen 22 km van huis wonen. Volgens mij wonen meeste mensen in hun huis en niet 22 km verderop……

  11. cas

    Ik snap eerlijk niet waarom rijden op waterstof niet gepromoot wordt… Dat heeft toch echt veel meer voordelen dat het compleet elektrisch rijden.

  12. Waterhoofd

    @cas: Rijden op waterstof heeft zeker voordelen: op dit moment biedt een tank waterstof een grotere actieradius, is waterstof makkelijker op te slaan en kan je sneller tanken vergeleken met het opladen van een batterij aangedreven auto.
    Helaas heeft waterstof ook nadelen: het ‘maken’ van waterstof en het vervolgens weer omzetten in electriciteit is minder efficient, daar gaat dus relatief veel energie verloren. De kosten per km van een waterstofaangedreven voertuig zijn op dit moment ook hoger. Tenslotte is waterstof natuurlijk een explosieve stof en heb je dus te maken met strenge (en duurdere) veiligheidseisen.
    Zowel transport ‘op waterstof’ en ‘op accu’ zijn natuurlijk nog volop in ontwikkeling en hebben elk hun eigen voor- en nadelen.

    Voor de Picnic bestelautootjes zijn de huidige elektrische auto’s met accu opslag al een prima oplossing. Ze hoeven niet hard en niet ver te rijden en juist de combinatie elektrische aandrijving en accu zijn in de stad met veel stoppen, optrekken en remmen op de motor efficient, stil en schoon. Daar kan geen diesel tegenop.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).