Voorstraat en Wittevrouwenstraat gaan in 2019 op de schop: ruimte voor fiets en voetganger | De Utrechtse Internet Courant Voorstraat en Wittevrouwenstraat gaan in 2019 op de schop: ruimte voor fiets en voetganger | De Utrechtse Internet Courant

Voorstraat en Wittevrouwenstraat gaan in 2019 op de schop: ruimte voor fiets en voetganger

Voorstraat en Wittevrouwenstraat gaan in 2019 op de schop: ruimte voor fiets en voetganger
Voorstraat in Utrecht
De gemeente Utrecht heeft het ontwerp voor de herinrichting van de Voorstraat en Wittevrouwenstraat vastgesteld. Fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte. De start van de werkzaamheden staat gepland voor begin 2019.

De gemeente Utrecht heeft het ontwerp voor de herinrichting van de Voorstraat en Wittevrouwenstraat vastgesteld. Fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte. De start van de werkzaamheden staat gepland voor begin 2019.

Fietsers en auto’s gaan over dezelfde rijbaan rijden, het aparte fietspad verdwijnt, het trottoir wordt minimaal 2,5 meter breed en de bus krijgt een andere route. Ook komen er meer fietsparkeerplekken, minder autoparkeerplaatsen en komt er meer groen. Dat staat in het functioneel ontwerp van de gemeente.

De gemeente zegt dat de meeste bewoners, ondernemers, andere betrokkenen het op hoofdlijnen eens zijn over het ontwerp. “Iedereen wil meer ruimte voor fietsers en voetgangers, meer verkeersveiligheid voor deze verkeersdeelnemers en makkelijker oversteken.”

De hoeveelheid doorgaand autoverkeer, bussen en vrachtwagens moet daarvoor worden verminderd. De Voorstraat en Wittevrouwenstraat worden fietsstraten met rood asfalt, waarbij het verkeer voorrang heeft op de zijstraten. Ook komen er meer fietsparkeerplekken.

De komende maanden gaat de gemeente samen met belanghebbenden het ontwerp verder uitwerken. Er wordt dan besproken waar functies als fietsparkeren, autoparkeren, laden/lossen, terrassen en groen het best tot hun recht komen.

De Voorstraat wordt volgens het nieuwe ontwerp een fietsvriendelijke straat (Beeld: Gemeente Utrecht)

21 Reacties

Reageren
  1. Karenlee

    Is er een inschatting over hoe lang de werkzaamheden gaan duren?

  2. JdV

    Aha, de volgende stadsboulevard waar auto’s stilstaan en de luchtkwaliteit gaat afnemen. Gecondoleerd beste bewoners.

  3. Gerben

    @JdV, volgens mij ben je in de war met een artikel op duic, over de KdJweg, daar gaat het over stadsboulevards, ik kan de Voorstraat en Wittevrouwenstraat nou niet echt boulevards noemen, eerder een straatje.

  4. Peert

    Dat werd tijd,,,,levensgevaarlijk voor fietsers
    Dat daar nog nooit een fietser onder een bus is gekomen,,is puur mazzel,,,,

  5. Steve

    De gemiddelde fietser gedraagt zich asociaal daar.
    Dat is geen mazzel, dat is hufterigheid.

  6. Herman

    de stad wordt mooier en mooier, ga maar eens kijken in de Zadelstraat, Mariaplaats of Domplein.

  7. Jopie

    Welke bus rijdt daar uberhaupt nog?

  8. carlos

    @Peert: of dus minder gevaarlijk dan je denkt 😉

  9. Benya

    Ben het vaak niet eens met de plannen, maar is is het alleen maar goed dat de gemeente dit doet. Word die straat misschien is een keer wat levendig inplaatsvan een doorgaande route.

  10. Ed

    Dus gewoon terug naar de jaren ’50, maar nu met rood asfalt 😉

  11. MichielK

    Ziet er erg goed uit, het lijkt erop dat het eindelijk een straat wordt waar het prettig toeven is. Het is precies zoals Herman zegt: de straten die inmiddels zijn heringericht zien er prachtig uit.

  12. BramD

    Kloppen die plaatjes wel?
    Er lijken helemaal geen fietsen op de stoep te staan…

  13. hans

    @Jopie: bus 7 om de 10 min., bus 55 elk half uur. Zo’ n 70 per dag dus….

  14. Wim B.

    En waar zijn de auto’s op al die mooie Teletubbieplaatjes ?
    Het is nog smaller als de Tolsteegsingel en daar is het al levensgevaarlijk.
    Te gek voor woorden dit soort luchtfietserij.

  15. Wollie

    ik meld ‘m vast aan als leefstraat voor 2020.

  16. forta

    De stoep minimaal 2,5 meter breed………

    Op het overgrote deel van de smalle straat zal dit dus de maat worden.
    Zullen we dan nu meteen maar de piket-palen voor de terrassen gaan slaan?
    Nee, natuurlijk zonder rekening te houden met (uitgestoken) benen van mensen
    net zoals op de Lange Jansstraat.
    Leuk man! Zoveel mogelijk hobbels en obstakels in die drukke straat!!
    Wat een feest!

    forta

  17. Willemien

    Hoppaaa

    en het gaat maar door met de groene anti auto partij!

    het centrum is straks alleen nog te bereiken door fietsers ,

    Het centrum word een gesloten museum….te gek voor woorden!

  18. T

    Vanaf nu vvd stemmen.

  19. LR

    De drugs dealers zullen er blij mee zijn, grotere stoepen waar het prettig toeven is. Ik ben het er wel mee eens dat er iets moet gebeuren, maar niet zo zeker van dat dit de beste oplossing is. Zoals iemand al eerder zei, enorm veel fiets-hufters, probeer maar eens over steken in de ochtend spits.

  20. bee

    het fietspad is nu afgescheiden van de weg.
    dat is volgens mij veiliger dan de fietsers weer tussen de auto´s te gooien.
    op plaatjes ziet het er altijd mooi uit maar de praktijk laat meestal wat anders zien.

  21. Toine Goossens

    @Herman,

    Infrastructuur in een stad is er niet om mooi te zijn, louter telt of het functioneel is of niet. Zolang de OostWest OV verbinding bovengronds door bussen wordt verzorgd en niet onder de grond met hoogwaardig vervoer is een pleidooi voor schoonheid een gostpe.
    Ik nodig je uit om lid te worden van de werkgroep die zich inzet voor burgers die afhankelijk van automobiliteit zijn, er zijn er vele die NIET kunnen fietsen en geen gebruik van het OV kunnen maken. Het eenzijdige fietsbeleid leidt keer op keer tot uitsluiting van sociaal zwakkeren.

    Ik noem dat discriminatie en dat is niet fraai, noch mooi.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).