Op bezoek bij opticien Optical Art: ‘Ik verkoop geen merkbrillen, ik maak ze zélf’ | De Utrechtse Internet Courant Op bezoek bij opticien Optical Art: ‘Ik verkoop geen merkbrillen, ik maak ze zélf’ | De Utrechtse Internet Courant

Op bezoek bij opticien Optical Art: ‘Ik verkoop geen merkbrillen, ik maak ze zélf’

Op bezoek bij opticien Optical Art: ‘Ik verkoop geen merkbrillen, ik maak ze zélf’
Kelder van opticien Optical Art aan de Lijnmarkt. Foto's: DUIC / Robert Oosterbroek
De stad zit vol bijzondere winkels met een interessant verhaal. DUIC gaat op pad om deze verhalen op te sporen. Deze week ging DUIC op bezoek bij opticien Optical Art, aan de Lijnmarkt en Mariastraat.

De stad zit vol bijzondere winkels met een interessant verhaal. DUIC gaat op pad om deze verhalen op te sporen. Deze week ging DUIC op bezoek bij opticien Optical Art, aan de Lijnmarkt en Mariastraat.

Net zo klassiek als de muziek klinkt, doet de ruimte aan. Door de winkel galmt een symfonie van violen, contrabassen en pianospel. In de winkel valt een breed scala aan brillen je onmiddellijk op. Van pilotenbrillen, cat eyes, rond en vintage tot vierkant en modern. “In deze winkel staat vooral de beleving centraal”, vertelt eigenaar John Linnenbank.

Eigenaar John Linnenbank van Optical Art in de winkel aan de Lijnmarkt.

De klassieke, Victoriaanse uitstraling kenmerkt de stijl van de winkel. Zwart-wit geruite tegels op de vloer, antieke donkerbruine vitrinekasten tegen muren en etalages omringd met goud gespoten lijsten. Eigenaar Linnenbank hecht veel waarde aan uitstraling. De van oorsprong vormgever heeft gevoel voor stijl. In zijn grijze kostuum met blauwe riem en bijkleurende schoenen wandelt hij zijn winkel binnen. Zelf draagt hij een moderne vierkante bril. “Dit is mijn eerste moderne bril die ik draag,” zegt hij lachend. “Ik ben heel klassiek, maar ik vind het leuk om contrast op te zoeken.”

Van de kringloop 

Linnenbank verkoopt geen doorsnee merkbrillen. “Dit zijn de monturen die toon zetten voor wat de aankomende jaren gaat gebeuren binnen de optiekmarkt”, vertelt Linnenbank, als hij langs een rijen brillen loopt. Hij pakt een pilotenbril uit de etalage. “Vroeger hoorde ik vrouwen zeggen: ‘Ik ga toch niet met zo’n grote hommel lopen!’, maar het is nu helemaal in.”

Hij durft wel te zeggen dat hij het grootste aanbod van brillen in Nederland heeft. Onder de glazen toonbank heeft hij vintage brillen liggen die hij zelf heeft opgeknapt. “Deze komen bij de kringloop vandaan. Ik leg ze in een zuurbad, lak en spuit ze opnieuw en bak ze met een nieuw glansje.” Dat resulteert volgens Linnenbank in een unieke collectie brillen, die niemand anders heeft. Zijn publiek is divers: “Ik heb klanten vanuit Delftszijl tot Zeeuws-Vlaanderen en van Hongkong tot Los Angeles. Die komen hier speciaal heen voor deze monturen.”

Twee vestigingen

Linnenbank heeft twee vestigingen van Optical Art op zijn naam staan. Allebei in Utrecht. “Het pand aan de Mariastraat kochten we als eerst. Daar zitten we al sinds 1987.” Het is een van de oudste gebouwen van Utrecht. “Gebouwd in 1470”, vertelt Linnenbank trots. Omdat de winkel vaak stampvol bezoekers stond, ging hij op zoek naar een tweede locatie. “Het leek wel een discotheek hier! Eerst moesten er mensen naar buiten en dan mochten er weer nieuwe klanten naar binnen.”

De brillenwinkel aan de Mariastraat, een van de oudste panden van Utrecht.

Die tweede locatie heeft hij gevonden aan de Lijnmarkt. Alles in de winkel heeft hij zelf gebouwd. Een trapje omhoog, achter de balie is de werkplek van de eigenaar. Vanaf hier heeft hij goed overzicht over de winkel. “Voor als we alleen in de winkel staan, maar dat komt haast niet meer voor. Het is altijd zó druk.”

‘Gek op contrast’

De klassieke begane grond staat compleet in contrast met de kelder. De wenteltrap aflopend vertelt Linnenbank verder. Op deze verdieping worden de technische metingen gedaan. “We hebben een ruimte voor de oogmetingen en een andere voor het aanmeten van lenzen.”

Ruimte voor oogmetingen in de kelder aan de Lijnmarkt.

In het midden van een van de ruimtes staat een oude vergulden kappersstoel. “Hier worden de oogmetingen gedaan. Uit een laatje haalt hij een doosje met glazen ogen. Hij wijst: “Kijk, dit zijn glazen ogen die worden gebruikt als vervanging van een echt oog. Zo mooi hoe ze die details maken.” Hij gebruikt ze als voorbeeld. De nostalgische kelder doet sacraal aan. Kerkbanken, een biechtstoelen en Mariabeelden vormen de benedenverdieping. “Het is nog niet helemaal af, onze kindercollectie komt hier. Dit wordt een spierwitte ruimte waar je ogen pijn van doen”, vertelt hij.

Hij wil een winkel die anders is dan de rest. Eruit springen. “Ik ben niet vies van moderne zinken gebouwen midden in de stad. Sommige mensen zeggen dan: hoe kúnnen ze dit nou bouwen? Maar ik ben er gek op.”

Linnenbank is een echte ondernemer. “Als ik het geld zou hebben, kocht ik een landhuis en richt ik iedere kamer in met een andere stijl. Van de jaren twintig, vijftig en Victoriaanse tijd tot hypermodern. Wie weet lukt dat ooit nog eens”, lacht hij.

Succesvol door beleving

If you have to live in a crowd, you don’t have to look like it. “Dat is ons motto”, vertelt Linnenbank, die deze uitspraak op al zijn briefpapier heeft staan. Naast het verkopen van unieke brillen is de aandacht voor de klant ook belangrijk. “Ook al verkoop je snoepjes, fotocamera’s of brillen: je kan alleen maar succesvol zijn door er een beleving van te maken.”

Optical Art aan de Lijnmarkt.

3 Reacties

Reageren
  1. Geenstijl@Utrecht

    Aaaaaa John Linnebank ooit een bodybuilder en nu dan opticien, leuke kerel hoor en erg aardig.

  2. FD

    Volgens mij heb ik nu toch echt een Italiaanse merkbril van em op mijn neus.

  3. Lachende Frans

    Prachtige brillen en een ongeëvenaarde service.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).