Roeiconvenant ondertekend: ‘Het behoud van roeisport voelt nu als gezamenlijke verantwoordelijkheid’ Roeiconvenant ondertekend: ‘Het behoud van roeisport voelt nu als gezamenlijke verantwoordelijkheid’

Roeiconvenant ondertekend: ‘Het behoud van roeisport voelt nu als gezamenlijke verantwoordelijkheid’

Roeiconvenant ondertekend: ‘Het behoud van roeisport voelt nu als gezamenlijke verantwoordelijkheid’
Drukte op het Merwedekanaal. Foto: Triton
Drie Utrechtse roeiverenigingen en de gemeente hebben maandag het convenant ondertekend waarin afspraken staan over de toekomst van de sport. In het document staat onder meer dat het Merwedekanaal toegankelijk moet blijven voor de roeiboten.

Drie Utrechtse roeiverenigingen en de gemeente hebben maandag het convenant ondertekend waarin afspraken staan over de toekomst van de sport. In het document staat onder meer dat het Merwedekanaal toegankelijk moet blijven voor de roeiboten.

Ruim 2.500 roeiers van Triton, Orca en Viking maken meerdere keren per week gebruik van het kanaal dat door Utrecht stroomt. In het verleden hebben deze verenigingen meermaals hun zorgen geuit over de toegenomen drukte op het water. Zo wordt er niet alleen geroeid, er varen ook bootjes en in de zomer wordt er volop gezwommen. Ook de komst van extra bruggen over het water, onder meer door de bouw van de nieuwe stadswijk Merwede, kunnen voor hinder zorgen voor de roeiers.

In het convenant staan afspraken en wensen over nieuwe bruggen, doorvaarthoogtes en -breedtes en de inrichting van de oevers. Ook wordt er gekeken naar toekomstige ontwikkelingen in het gebied die kansen of problemen kunnen opleveren.

“We vinden het als gemeente belangrijk dat we ruimte blijven bieden aan sport en bewegen”, zegt wethouder Rachel Streefland. “Roeien en Utrecht horen bij elkaar: jong en oud, jeugd, studenten en werkenden zijn al tientallen jaren samen op en aan het Merwedekanaal te vinden.”

Toproeiers

De gemeente en de verenigingen zouden het er echter wel over eens zijn dat toproeiers, die een hoge snelheid bereiken, mogelijk moeten uitwijken naar een ander trainingswater. Eerder betaalde de gemeente ook al ruim tienduizenden euro’s zodat deze roeiers konden trainen in Vianen.

Esther van Bostelen, woordvoerder namens de roeiverenigingen, zegt blij te zijn dat de partijen de afgelopen maanden op zo’n ‘constructieve manier’ met de gemeente in gesprek zijn geweest. “Het behoud van de roeisport in Utrecht voelt nu als een gezamenlijke verantwoordelijkheid.”

Het volledige convenant is hier te bekijken. (PDF)

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

Gekoppelde berichten

7 Reacties

Reageren
  1. Baliekluiver

    In dit professioneel bij elkaar gelobbyde ‘convernant’ wordt alles en iedereen op en rond het Merwedekanaal ondergeschikt gemaakt aan de roeisport. Esther van Bostelen, woordvoerder van de roeiverenigingen is blij met de constructieve gesprekken want “Het behoud van de roeisport in Utrecht voelt nu als een gezamenlijke verantwoordelijkheid.” Zou Esther ook enige verantwoordelijkheid voelen voor het wangedrag van haar roeiers?

  2. Fietsfanaat

    Kringloopcentrum De ARM is vanaf Kanaleneiland bijzonder slecht bereikbaar. Naar Lunetten moet je altijd langs de drukke stadsring, de ‘t Goylaan.

    Het Casino is dan weer vanaf de Rivierenwijk, Hoograven en Lunetten. Maar ach, de fietsers en voetgangers ontdekken dat toch nooit, met dank aan omwonenden van het Hamersplantsoen die vreesden voor “overlast”. Fietsstad Utrecht? Ammehoela!

    Er is een doorsteek, over een voetpad parallel aan de A12, over de brug heen. Dat is een nog slechtere fietsverbinding dan die over de Demkabrug.

    Men maakt mij niet wijs dat die roeiers nou zo’n last kunnen hebben van de geplande fietsers-/voetgangersbruggen vanaf de Zeehaenkade via de Jutfaseweg-Zuid (een hoofdfietsroute) naar dat Hamersplantsoen.

    Dit is nu het resultaat van een lobby bij partijen als de PvdA. Van Fietsersbond Utrecht-bestuurslid Martijn van Es – die daar woont – had ik toch wel anders verwacht dan zich hierin zo afzijdig te houden. Een Calimerohouding brengt fietsers tenslotte duidelijk niet verder.

  3. Jeroen

    Wat vervelend voor de roeiers dat ook andere mensen gebruik maken van het kanaal. Bootjes, het moet niet gekker worden. Woningbouw die hinder kan opleveren voor de roeiers. Wat een horror. Ik ben blij dat er miljoenen worden gestoken in de aanpassing van bruggen en oevers zodat deze 0,69% van onze bevolking lekker hun sport kunnen blijven beoefenen. Knap stukje lobbywerk.

  4. Realist

    @Fietsfanaat. Fietsers hebben niets te klagen in dit fietsparadijs, er worden miljoenen besteed aan de hobby van een paar fietsfanaten.

  5. Dennis

    Er zijn meer gebruikers van het kanaal dan alleen de roeiers. Jammer dat de gemeente zo duidelijk partij kiest voor de roeiverenigingen, maar met geen woord spreekt over de 4 waterscouting verenigingen die ook op het kanaal actief zijn. Deze hebben echter geen coaches die schreeuwend langs 8km kanaal moeten fietsen maar maken voornamelijk gebruik van het water rondom de Jutfase punt. Is de toekomst van deze verenigingen (met voornamelijk jeugdleden) soms minder belangrijk voor de gemeente?

  6. Zuilen030

    Allen: de student en de juf hebben prioriteit en bij de bestuurlijke macht in Utrecht.
    Wen er maar aan, of niet.

  7. Herman

    Roeiers zijn studenten, oud roeiers dus ook. Dat met hun ouders en vrindjes maakt dat ze een prima netwerk hebben en precies weten hoe dit spel te spelen.

    Ondertussen roeit slecht een fractie van die 2.500 leden, meeste verenigingsactiviteiten vinden aan de bar plaats.

    En dan toch met zo’n klein groepje zo’n enorm ruimtebeslag claimen…. knap stukje werk.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).