Twaalf wielrenners zouden zich tijdens de Tour de France van 2015, die in Utrecht startte, schuldig hebben gemaakt aan het gebruik van ‘mechanische doping’: motortjes in de fiets. Dat stelt voormalig directeur van het Franse antidopingagentschap, Jean-Pierre Verdy, in het Amerikaanse televisieprogramma ‘60 minutes’.
Wie deze wielrenners zijn, is echter nog niet duidelijk. Verdy baseert zijn bevindingen op gesprekken met zowel teammanagers, als ploegleiders. “Ze schaden de naam van hun sport, maar het is de menselijke natuur. De mens heeft altijd geprobeerd een toverdrank te vinden”, zei hij in het programma.
Team Sky
In het programma komt de Britse wielerploeg ‘Team Sky’ ter sprake. Bradley Wiggins en Chris Froome wonnen namens het team in 2012, 2013, 2015 en 2016 de Tour de France. Fransen autoriteiten zouden volgens het programma hebben aangegeven dat de fietsen van het team bij de start van twee tijdritten in de Tour van 2015 zo’n achthonderd gram zwaarder wogen dan de rest van de fietsen.
Eén van die twee tijdritten was de proloog in Utrecht. De afwijkende zwaarte van de fietsen zou kunnen duiden op motortjes in de fiets. Dat spreekt Team Sky echter direct tegen. Volgens een woordvoerder zou het gewicht te wijten zijn aan aerodynamica.
10 Reacties
ReagerenZo zie je maar weer: je wordt opgelicht waar je bij staat. Nog een reden (naast het enormen tekort) om dit soort evenementen niet meer in je stad te willen.
Ideetje. De ronde van Utrecht op de solex (elke vorm van doping werkt averechts) a la de formule 1 (incl. bandenwissel, helm met reclames, stukje door het zand, de nodige chicanes en gewichtsklassen etc.), zetten we ons voor een prikkie op de kaart.
Wist Van Zanen hiervan? Dit is huge!
@ Jugo Worst
Ja, dit lijkt me bij uitstek informatie die je als frauderende wielerploeg wilt delen met de burgemeester van de stad van de Tourstart. Die staat uiteraard enorm te springen om negatieve publiciteit…
Door en door zieke sport die ondanks (of dankzij) altijd enorm populair is…
Tot nu toe zijn het vooral wat slagen in de lucht en is er 0 concreet bewijs.
Dat tekort van bijna 2 ton bij de gemeente was natuurlijk om die motortjes te subsidiëren… (grapje! – voordat dit weer als serieus en waar nieuws wordt opgevat)
@ Jos Stelling: nog beter lijkt mij dan senior-fietsen met ingebouwde hulpmotor. Die lijken dan nog meer op die opgepimpte racefietsen.
Lekker sportief!
Klopt toch ook gewoon, Utrecht stimuleert het gebruik van e-bikes, dus dit past daar helemaal bij. Niks aan de hand dus.
lekker belangrijk allemaal.