De twee ‘beste jonge ondernemers van 2016’, Utrechters Alexander Wijninga en Charl Haas, lanceren na het faillissement van hun vorige bedrijf een nieuw initiatief: het klantenserviceplatform Watermelon Messenger. Met behulp van kunstmatige intelligentie kan er via dit platform sneller gereageerd worden op vragen van klanten.
Het concept van Watermelon Messenger luidt als volgt: communicatie rondom ondernemingen wordt overzichtelijk gemaakt, door berichtgeving via verschillende chats zoals Facebook Messenger, Telegram, chat en e-mail mogelijk te maken vanuit één dashboard. In een later stadium wordt aan dit rijtje communicatiemiddelen ook Skype, Line, Twitter, Instagram, Wechat en wellicht WhatsApp toegevoegd.
Bij Watermelon Messenger wordt gebruik gemaakt van de zogeheten ‘chatbot-technologie’. Hierdoor kan een geautomatiseerde medewerker klanten snel te woord staan en honderden vragen tegelijk beantwoorden.
Faillissement door WhatsApp
Al eerder lanceerde de twee Utrechters een bedrijf: Watermelon. Hiermee konden bedrijven WhatsApp als klantenservice voor hun bedrijf gebruiken. Het was al gauw een enorm succes en de ondernemers werden uitgeroepen tot de ‘beste jonge ondernemers van 2016’. Het succes bleek echter van korte duur: WhatsApp sommeerde Watermelon om te stoppen met hun product, wat een faillissement tot gevolg had.
De nieuwe startup Watermelon Messenger is vanaf 1 februari gratis te gebruiken. Je kunt een account aanmaken op watermelon.nl.
Gekoppelde berichten
Het jaar van Alexander Wijninga: ‘Ik kan maar één kant opgaan en dat is omhoog’
Het was ‘hectisch’ en dat is nog een understatement, zegt Alexander Wijninga (22) over 2016.…
1 Reactie
ReagerenZe zijn niet failliet gegaan DOOR Watermelon, maar doordat ze geen verkennend onderzoek gedaan hebben en van te voren geen contact en toestemming gevraagd hebben aan WhatsApp. Ook hebben ze waarschijnlijk geen juridisch advies ingewonnen. Niet voor niets stapte de bedenker van de software al eerder uit het project.
Daarnaast, wat is de toegevoegde waarde?
Ik ken al genoeg bedrijven die via Facebook en WhatsApp een geautomatiseerde klantenservice runnen. Dat doen ze gewoon zelf. Waarschijnlijk bieden de bedrijven Facebook en WhatsApp (zelfde bedrijf) zelf al de technische mogelijkheden aan, ook voor integratie van verschillende platformen. Of dat een goed iets is weet ik echter niet.
Dan rest nog de belangrijkste vraag: Willen klanten niet gewoon een persoonlijk contact hebben met een mens, via de telefoon? Of een uitgebreide reactie ontvangen via brief dansel e-mail?