Gemeenteraad neemt historisch besluit met plan Beurskwartier en Lombokplein | De Utrechtse Internet Courant Gemeenteraad neemt historisch besluit met plan Beurskwartier en Lombokplein | De Utrechtse Internet Courant

Gemeenteraad neemt historisch besluit met plan Beurskwartier en Lombokplein

Gemeenteraad neemt historisch besluit met plan Beurskwartier en Lombokplein
Een meerderheid van de Utrechtse gemeenteraad heeft donderdag ingestemd met de Omgevingsvisie Beurskwartier en Lombokplein. Met dit historische besluit is de bouw van duizenden woningen, kantoren en horeca gemoeid.  

Een meerderheid van de Utrechtse gemeenteraad heeft donderdag ingestemd met de Omgevingsvisie Beurskwartier en Lombokplein. Met dit historische besluit is de bouw van duizenden woningen, kantoren en horeca gemoeid.  

De gemeenteraad heeft uren gedebatteerd over het plan van de gemeente. De visie die vandaag in de raad besproken werd is de basis voor het bouwen van een nieuw gedeelte van het Utrechtse centrum.

Er komt veel hoogbouw, nieuwe centrumfuncties als cultuur, horeca en retail en ruim 3500 woningen. De gemeente spreekt dan ook van een heel nieuw woon- en werkmilieu en een modern vestigingsklimaat voor bedrijven.

32 raadsleden stemden voor het plan, 13 raadsleden waren tegen. Er was steun van D66, GroenLinks, VVD, SP en Student & Starter.

Er waren wel enkele discussiepunten. De sloop van tientallen woningen op de Croeselaan kon niet op goedkeuring rekenen van de gemeenteraad. Er is een voorstel aangenomen van GroenLinks om te bekijken of een deel van de huizen bewaard kan blijven.

 

Gekoppelde berichten

23 Reacties

Reageren
  1. Utrechter

    Ben benieuwd dit is wel wat Utrecht echt nodig heeft.
    Jasje is inmiddels veel te klein geworden Utrecht verdiend het om een jasje aan te trekken dat bij hem past.
    Hopelijk wordt het een stuk levendiger nu want het is echt een saai gebied.

  2. Jas

    Even snel voor de verkiezingen er door gejast. Zo gaat dat tegenwoordig.

  3. maria

    Enkele discussiepunten. Hoe zit het met dat idiote Lombokplein? Dat deelplan is er ook ongewijzigd door? De binnenstad dus definitief onbereikbaar?

  4. Bill

    Mooi nieuws!!! En dit is nog geeneens een hele hoge bouwdichtheid voor een centrum, kijk eens naar de centra van Den Haag, Rotterdam en de Zuidas.

    Ook tijd dat er binnen het Beurskwartier, buiten de zichtlijnen van de Dom, eens hoger gebouwd wordt dan die 112 meter. Zorgt voor een meer organische opbouw van de skyline. Beter dan al die 90 meter torentjes die er nu gaan komen.

  5. Erik

    @Maria:
    Onbereikbaar? Heb je nog niet door dat de binnenstad naast het grootste station van het land ligt? Waar elke dag 180.000 mensen aankomen met de trein? Hoe is dat onbereikbaar?

  6. Henk

    Ziet er allemaal mooi uit. Maar hoe zit het met het verkeer wat nu via graadt van Roggenweg gaat? Dat is nu een tweebaansweg en het staat eigenlijk iedere dag al vast. Hoe gaat dat worden als het maar eenbaans wordt?

  7. Fred

    Dat heet achterkamertjes politiek…..wij ( Groen Links weer)onze zin, jullie ook wat kruimels.

    Met het Lombokplein en 1 weg maken over de Cartesiusweg is de ellende compleet. Ellenlange files van mensen die de stad in willen ( of uit), ook naar hun huis Groen Links. Hoe kan je het verzinnen!

    Wat een “beweging” is dit toch., wie gaat er eens tegenin van de politiek of weten ze teveel?

  8. Alex

    Mooi. Zou tijd worden.

  9. onkl

    @maria: Hoezo binnenstad onbereikbaar? Het grootste treinstation van het land ligt er direct naast.

    Het zou overigens wel fijn zijn wanneer automobilisten eindelijk doorkrijgen dat ze niet in Noord-Oost Groningen zijn en tegen beter weten in toch proberen per auto de stad te bereiken. Met een beetje geluk kan de beperkte capaciteit van de binnenstad dan gebruikt worden voor OV, logistiek en voor mensen die echt geen alternatief voor de auto hebben, zoals minder validen.

  10. Teunis

    Aan die hoek van de stad valt sinds de sloop van de kazernes niks meer te vernaggelen, dus als er ergens de hoogte in gebouwd kan worden is het daar.

  11. masha

    @ Teunis, klinkt als een leuke uitnodiging voor Duic/Arjan den Boer! Ik ben te jong om die gebouwen te kennen, zou wel nieuwsgierig zijn naar beeldmateriaal/achtergronden over hoe dat gebied vroeger was.

  12. Thomas

    Nou, Groenlinks heeft het afsluiten en onbereikbaar maken van die kant van het centrum. De VVD heeft duizenden woningen tegen het woningtekort in Utrecht.

    Ondanks dat ze tegenpolen zijn ruilt het lekker uit zo.

  13. JdV

    Inderdaad een historisch besluit, vergelijkbaar met het besluit voor het dempen van de singels of de afbraak van de stationsbuurt. Later zal men terugkijken en dit besluit zien als een punt dat de start van de definitieve onbereikbaarheid van Utrecht heeft ingeleid.
    Daar staat u dan over 25 jaar, in uw waterstofauto.

  14. R_Utrecht

    Wat een verbetering van dit lelijke stuk stad. Mooie, ambitieuze plannen. Snel starten!

  15. Katja

    Elk besluit is historisch. Met veel bouwen krijg je meer verkeer en toenemende vervuiling. Een historische vergissing eerder. En @Maria : binnenstad onbereikbaar ? Loop er eens doorheen, als het lukt met die mensenmassa. Die zijn er toch ook gekomen ?

  16. willem

    Prima besluit!
    En er even door heen gejast vlak voor de verkiezingen, zoals @jas stelt? Waar ben jij geweest de afgelopen jaren dat hier al over gesproken wordt..?
    Ter info: de gemeenteraad en het college van B&W bestaat uit meer partijen dan GroenLinks. Dit besluit wordt breed gedragen, ook door inwoners!

  17. Ramon

    Prachtige plannen. Hoge dichtheid. Hopelijk weinig parkeerplaatsen. Je woont tenslotte naast het grootste OV knooppunt van NL.

    Wanneer gaan veel van jullie nu eens beseffen dat grotere steden en autoverkeer naar het centrum niet samen gaan. Het is compleet onrealistisch om te denken dat iedereen maar in de auto kan springen naar de binnenstad. Of willen jullie de plannen uit de jaren 60 om grote 3 baans wegen naar en door de stad alsnog uitvoeren.

    Hoge dichtheid , ruimte voor de fiets en voetgangers en goed openbaarvervoer zijn de manier om een stad leefbaar te houden/ maken.
    Zelfs mega steden als London en Parijs maken in de komende jaren hele stukken centrum autovrij.

  18. Teunis

    @masha,
    Er is een schat aan beeldmateriaal te vinden als je naar
    http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal gaat en daar zoekt op “Hojelkazerne” (hoek Graadt van Roggenweg/Croeselaan) , “Sypesteynkazerne” (op de plek van het NH Hotel, toen de Van Sijpesteijnkade nog Leidseweg was), “Knoopkazerne” (de nieuwbouw daarvan wordt nu weer verbouwd onder de naam Rijkskantoor De Knoop), “Veemarktplein”, enz.

  19. Jim Terlingen

    Op de foto ontbreekt het Wethouder Hekking Gebouw dat op dit moment pal voor het Stadskantoor wordt gebouwd!

  20. Dirk

    Met het beurskwartier zet de stad in op het uitbreiden van het centrum en dat is goed voor de stad en haar inwoners. Verder ook goed nieuws dat ook hier gekozen is voor minder verkeer de binnenstad in en meer kwaliteit van leven.

    Voor iedereen die meer wil weten over de uitgangspunten en keuzes die gemaakt zijn is hier de visie te lezen: https://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/wonen-en-leven/bouwen/bouwprojecten/lombokpleinbeurskwartier/2017-07-Omgevingsvisie-Beurskwartier-_Lombokplein.pdf

  21. Zuchtje van Verlangen

    JdV, we zullen inderdaad vervuld van nostalgie terugdenken aan 2017, toen de braakliggende kale vlaktes en noodgebouwen rondom de architectonisch schitterende jaarbeurshallen zo fantastisch bereikbaar waren en niemand ooit klaagde over hoe snel je met de auto de stad in en uit kon komen…

  22. cas

    @ Ramon, dat is niet omdat deze steden onbereikbaar willen worden… Maar ze hebben last van het overschrijden van milieunormen. Dus dan doe je het makkelijkste wat je maar kan, auto weren.
    Los dat je tussen 4 vliegvelden ligt die alle besparingen op de milieukwaliteit bij 2 keer opstijgen weer teniet doen.
    Maar gelukkig is de luchtvaart uitgesloten van de milieu eisen.

  23. Napolitanov

    Wordt er goed gezorgd voor invaliden die op hun invalidenauto zijn aangewezen? Blijft deze nieuwe stadswijk voor hen toegankelijk, en komen er voldoende invalidenparkeerplaatsen?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).