Het weekend van TivoliVredenburg-marketeer Kimtessa Hill: “Morgen staat Ghost, de Zweedse Metal Sint, bij ons op het podium” | De Utrechtse Internet Courant Het weekend van TivoliVredenburg-marketeer Kimtessa Hill: “Morgen staat Ghost, de Zweedse Metal Sint, bij ons op het podium” | De Utrechtse Internet Courant

Het weekend van TivoliVredenburg-marketeer Kimtessa Hill: “Morgen staat Ghost, de Zweedse Metal Sint, bij ons op het podium”

Het weekend van TivoliVredenburg-marketeer Kimtessa Hill: “Morgen staat Ghost, de Zweedse Metal Sint, bij ons op het podium”
Het kwam voor haar zelf als een grote verrassing, maar TivoliVredenburg-marketeer Kimtessa Hill is afgelopen week toch echt genomineerd bij de beste vier marketeers van Nederlandse muziekpodia. De verkiezing wordt dit jaar voor de 18e keer georganiseerd door De Vereniging Nederlandse Poppodia- en Festivals (VNPF). Door een vakjury worden de beste directeur, programmeur, podium, festival en marketeer van het afgelopen jaar gekozen.

Het kwam voor haar zelf als een grote verrassing, maar TivoliVredenburg-marketeer Kimtessa Hill is afgelopen week toch echt genomineerd bij de beste vier marketeers van Nederlandse muziekpodia. De verkiezing wordt dit jaar voor de 18e keer georganiseerd door De Vereniging Nederlandse Poppodia- en Festivals (VNPF). Door een vakjury worden de beste directeur, programmeur, podium, festival en marketeer van het afgelopen jaar gekozen.

Je bent genomineerd voor een IJzeren Podiumdier voor Beste Marketeer 2015. Wat houdt dat in?

“Het IJzeren Podiumdier is een vakprijs die elk jaar wordt uitgereikt. Ik ben eerlijk gezegd nogal verbaasd dat ze bij mij zijn uitgekomen. Tot nu toe zijn namelijk altijd alleen de hoofden van marketingafdelingen geselecteerd. Ik zal m’n werk wel goed doen.”

Wat vind je van de andere concurrentie, marketeers van de Melkweg, de Oosterpoort en het Burgerweeshuis?

“Ik denk dat Jon Heemsbergen van de Melkweg in Amsterdam mijn grootste concurrent is. Hij is nu voor de derde keer genomineerd en verwacht dat het voor hem nu drie keer is scheepsrecht gaat worden. Hij is een man met visie waar ik veel respect voor heb. Daniël Lugtmeier van het Burgerweeshuis in Deventer en Elly Jonker van de Oosterpoort in Groningen ken ik wat minder goed.”

Wat heb jij gedaan waardoor je genomineerd bent?

Ik denk dat ik me onderscheid door mijn creatieve marketingacties. Denk daarbij aan het inspelen op hypes, zoals Draw Something een tijd terug. Dat heb ik vertaald naar een actie om concerten onder de aandacht te brengen. Ook hebben we bijvoorbeeld tijdens “Hollandse Kost” mensen in de decembermaand de mogelijkheid gegeven stamppot te eten met hun favoriete Nederlandse artiest voorafgaand aan een concert bij ons. De kunst is denk ik om mensen niet alleen droog te informeren, maar je moet ze er bij betrekken.”

En wat maakt het zo leuk om dit bij TivoliVredenburg te doen?

De diversiteit. Afgelopen week stond Golden Earring bij ons in de Ronda. Daar komt over het algemeen wat ouder publiek op af, die je anders bereikt dan bijvoorbeeld tienermeisjes. Zo’n optreden moet je vooral offline promoten. We hadden laatst bijvoorbeeld ook een concert van The Janoskians, een boyband uit Australië. Hier zijn vooral jonge meisjes fan van. Dus dan ga je promoten via Twitter, Instagram, Youtube en via de kanalen van de band zelf. De ene avond sta je met gillende meisjes en de avond erop sta je bijvoorbeeld met oudere rockers te genieten van Golden Earring.”

Woensdag is de stemronde gestart. Hoe kunnen mensen stemmen op jou?

“Dat kunnen ze niet. Alleen VNPF-leden kunnen dat. Het is een vakprijs waar dus alleen mensen uit het vakgebied op kunnen stemmen.”

Wat doe jij normaal in het weekend?

“Dat verschilt, ik ga meestal veel op stap. Morgen ga ik bijvoorbeeld naar Ghost, een heavymetal band uit Zweden. Een waanzinnig goede live-act met een sint look-a-like als frontman. Het is dan ook geen toeval dat uitgerekend deze band op 5 december speelt. Enkele jaren terug stonden ze midden in de zomer in Tivoli Oudegracht. Toen zong het publiek al sinterklaasliedjes.”

Wat zijn je favoriete plekken in Utrecht?

Om te eten ga ik vaak naar Gys op de Amsterdamsestraatweg. En voor avondjes uit naar TivoliVredenburg en Ekko, zeker nu ze ’s middags ook hun café opengesteld hebben en ook ben ik regelmatig in het Gegeven Paard te vinden. Films kijk ik meestal in het Louis Hartloopercomplex. Zondag ik ga ik naar ‘Er ist wieder da’, ben ik echt heel benieuwd naar.”

Uitreiking van het IJzeren Podiumdier is tijdens Eurosonic Noorderslag op 16 januari in de Stadsschouwburg Groningen.

3 Reacties

Reageren
  1. Jeroen

    Superleuk voor Kimtessa en ik hoop dat ze wint. Maarre.. als een podium structureel geld tekort komt en moet bedelen om meer subsidie kan een marketeer daarvan dan wel een prijs voor beste marketeer winnen? Of maakt het bij podia niet uit hoeveel het allemaal uiteindelijk oplevert als het maar lekker creatief is?

  2. herman

    Die prijs is zo’n beetje de NK gebakken lucht verkopen.

    Wat een flauwekul, bezuinigingspost nummer 1 om het absurd hoge exploitatietekort terug te brengen is bij deze gevonden.

  3. Marc

    @Jeroen,
    Ik las hier bij het vorige artikel over Tivoli Vredenburg dat de bezoekersaantallen een stuk hoger liggen dan was verwacht. Lijkt me dat een goede marketeer gewoon zalen moet vol krijgen. Dat het creatief gebeurt, en bij een nieuwe locatie, zal vast voor extra punten gezorgd hebben. Zelfs als het met een overdreven budget zou zijn gelukt, is dat eerder iets om mee te nemen bij de beoordeling van de directie/hoofd marketing.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).