Lenny Kuhr terug in Schiller Theater met eigen sound | De Utrechtse Internet Courant Lenny Kuhr terug in Schiller Theater met eigen sound | De Utrechtse Internet Courant

Lenny Kuhr terug in Schiller Theater met eigen sound

Lenny Kuhr terug in Schiller Theater met eigen sound
Foto: Milan Goldbach
Lenny Kuhr heeft een nieuw album gepresenteerd en geeft 11 maart een voorstelling in het Schiller Theater Place Royale in Utrecht. De zangeres, die in 1969 op een gedeelde eerste plaats eindigde op het Eurovisie Songfestival met het lied De Troubadour, zit vijftig jaar in het vak, maar heeft naar eigen zeggen haar sound nu ‘echt zoals ik het hebben wil’.

Lenny Kuhr heeft een nieuw album gepresenteerd en geeft 11 maart een voorstelling in het Schiller Theater Place Royale in Utrecht. De zangeres, die in 1969 op een gedeelde eerste plaats eindigde op het Eurovisie Songfestival met het lied De Troubadour, zit vijftig jaar in het vak, maar heeft naar eigen zeggen haar sound nu ‘echt zoals ik het hebben wil’.

Haar 31e album Gekust door de eeuwigheid kwam met een crowdfundingsactie tot stand en is volgens Kuhr erg persoonlijk. “Ieder album is bijzonder, maar dit is extra bijzonder omdat ik mijn sound heb gevonden. Die klinkt als wereldmuziek. Een kunstvorm die echt bij me past.” De combinatie van gipsy-jazzgitarist Reinier Voet en de lyrische bassist Misscha Kol zorgt voor een bijzonder geheel van fado- en jazzinvloeden. “Het past ontzettend goed bij mijn muziek”, zegt Kuhr. “Je bent altijd aan het zoeken en probeert het maximale uit elkaar te halen. Het wordt gelukkig heel goed ontvangen.”

De albumpresentatie op 22 februari was in een sfeervolle kapel, waarbij semi-akoestisch werd gespeeld – minimaal versterkt, om een intiem gevoel te bewerkstelligen. “Het was een sound naar mijn hart; in een kapel galmt het natuurlijk ook nog mooi. Heel bijzonder. Er was vervolgens een groot feest met bloemen, felicitaties en vele enthousiaste reacties.”

Voorstelling

Lenny Kuhr over haar voorstelling Gekust door de eeuwigheid: “In mijn voorstelling staat diepe heimwee, die ik als kind al voelde, centraal. Voor mij is heimwee de grondtoon van ieder mens. Een onbestemd verlangen dat zich gaandeweg de voorstelling onthult.”

Bijzonder aan het album is dat het door crowdfunding tot stand kwam. Volgens Kuhr om een eenvoudige reden. “Het is heel duur om een cd op te nemen en aangezien de markt is ingestort, moet je kijken hoe het wél kan. Zo zijn de mensen die geld hebben gestort vóór de verschijning van het album helemaal bij het album betrokken en er deel van geworden.” Om die reden besteedde Kuhr ook meer aandacht dan gewoonlijk aan de vormgeving van het album; het is uitgevoerd als een boekje van veertig pagina’s om het gewicht van de songteksten te onderstrepen.

Dat gewicht van de teksten maakt de keuze voor intieme locaties ook logischer. “Ik vind het fijn om dichtbij te klinken. Zo natuurlijk, puur en akoestisch mogelijk.” Kuhr vindt het optreden in het Schiller Theater daar goed bij passen. In 2015 kreeg ze hier de Nederlandse Oeuvreprijs van Kleinkunst en Cabaret uitgereikt, uit handen van burgemeester Jan van Zanen. “Ik heb dus ontzettend goede herinneringen aan het theater. En het voelt als een warm bad dankzij de mensen die het organiseren en er werken.”

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).