Openbaar vervoer verandert flink met komst U-link en Uithoflijn | De Utrechtse Internet Courant Openbaar vervoer verandert flink met komst U-link en Uithoflijn | De Utrechtse Internet Courant

Openbaar vervoer verandert flink met komst U-link en Uithoflijn

Openbaar vervoer verandert flink met komst U-link en Uithoflijn
Testtram van de Uithoflijn. Foto: Lucca Haans
Het openbaar vervoer in de stad en regio Utrecht gaat flink veranderen. De Uithoflijn zal gaan rijden en 6 buslijnen krijgen een andere kleur en gaan rijden onder de naam U-link. Daarnaast veranderen verschillende haltes en lijnen vanaf de nieuwe dienstregeling op 15 december 2019.

Het openbaar vervoer in de stad en regio Utrecht gaat flink veranderen. De Uithoflijn zal gaan rijden en 6 buslijnen krijgen een andere kleur en gaan rijden onder de naam U-link. Daarnaast veranderen verschillende haltes en lijnen vanaf de nieuwe dienstregeling op 15 december 2019.

U-OV en de provincie Utrecht hebben het Vervoerplan 2020 gepresenteerd. Reizigers kunnen daarop ook nog reageren. De belangrijkste wijzigingen die op 15 december in zullen gaan zijn de Uithoflijn en U-link.

U-link

Op 6 U-OV lijnen veranderen de bussen van uiterlijk. Deze gaan met een eigen kleur rijden onder de naam U-link. Hiervoor worden routes aangepast en worden een aantal haltes opgewaardeerd. Op de meeste lijnen wordt ook vaker gereden met nieuwe bussen met meer zitplaatsen.

U-link 50 gaat van Utrecht via Zeist naar Doorn en verder. De lijnen 50, 51, 251 en 71 (Zeist – Doorn) gaan op in deze nieuwe U-linklijn. Tussen Zeist en Utrecht komen minder haltes.

Lijn 37, 52 en 53 worden samengevoegd tot U-link 73 van Maarssen via Utrecht naar Zeist-Centrum. In de spits rijdt een deel van de ritten naar Zeist Handelscentrum.

Lijn 77 wordt U-link 77. Er komt een centrale halte in Galecop en de reistijd wordt daardoor korter. Het traject ten zuiden van Nieuwegein Stadscentrum vervalt.

De huidige lijnen 71, 271, 72 en lijn 52 (Zeist – Amersfoort) worden samengevoegd in U-link 34. Deze lijn rijdt van P+R Westraven via Hoograven en Utrecht Science Park naar Zeist Vollenhove, waarna een deel van de ritten doorrijdt naar Soesterberg en Amersfoort.

Lijn 41 krijgt de naam U-link 41. Op deze lijn worden nieuwe bussen ingezet met meer zitplaatsen ook gaat deze bus van Utrecht-centrum niet voorbij Galgenwaard.

Lijn 28 wordt U-link 28. De route blijft gelijk. Op deze lijn worden dubbelgelede bussen ingezet met meer capaciteit.

Geen van de U-linklijnen stopt bij halte Vredenburg. Busstation Utrecht Centraal Centrumzijde en halte Neude moeten het alternatief zijn.

Uithoflijn wordt tram 22

Bij de start van dienstregeling 2020 moet tramlijn 22 (de Uithoflijn) rijden tussen Utrecht Centraal Centrumzijde en P+R Science Park. Zodra de tram rijdt verandert de route en frequentie van lijn 18 en wordt lijn 12 en 208 opgeheven.

Als tram 22 gaat rijden van en naar Utrecht Science Park moeten er ook meer overstapmogelijkheden van bus naar tram bieden op halte Vaartsche Rijn. Bussen op lijn 29 gaan daarom vaker rijden in de spits.

Vaartsche Rijn moet veel meer gaan fungeren als overstapknoop van en naar Utrecht Science Park, Rijnsweerd en Papendorp.

Het hele vervoerplan lees je hier.

35 Reacties

Reageren
  1. B

    Het concept van de snelbus lijkt me heel positief, maar waarom moet het nou weer een halfgaar, zogenaamd-hip marketingsausje omheen?

    Noem het ding gewoon “snelbus”, dan snapt iedereen wat het is. Geen hond die weet wat een ‘U-link” is (mijn eerste associatie is een metrolijn). End an die kleuren, tsja.

    Kortom, geen gek idee, maar ultiem slechte uitwerking.

  2. Yoshua

    Probleem dat ik ervaar met de nieuwe bussen dat ik als lang mens twee zitplaatsen nodig heb om schuin een klein beetje te kunnen zitten.
    Stoelen staan zo dicht op elkaar dat mensen vanaf 1.90cm niet meer fatsoenlijk kunnen zitten.
    Wie dit bij U-OV heeft bedacht, zal een klein mens zijn.

  3. herman

    Het marketing sausje erover heen, mooi naampje met kleurtje bedenken (U*-link) en iedereen is weer blij…..

  4. JdV

    Gelukkig vergeet de gemeente weer geheel te voorzien in goed OV vanaf de nieuwbouwlocaties (Haarzicht, Haarrijn, Terwijde, Leeuwestijn, Hoge Weide, Mereveldplein) die het komende jaar worden opgeleverd. Nieuwe wijken in LR, Vleuten en de Meern zullen niet kunnen beschikken over goed OV. Gelukkig is de auto dan een prima alternatief, zeker op deze locaties met voldoende parkeerplekken. De bewoners van deze nieuwe wijken kiezen eieren voor hun geld.

  5. Fred

    @JdV
    Een tramlijn aanleggen kun je aan de club van GL ook niet overlaten helaas.
    Ze gaan er uiteraard vanuit dat alle nieuwe bewoners alles op de fiets zullen gaan doen.

  6. Joop

    U-link doet sterk denken aan het Qlink netwerk in Groningen: https://www.qbuzz.nl/gd/reis-plannen/soortenbussen/q-link

  7. Bert ten Kate

    Bus 28 stopt niet meer bij TivoliVredenburg. Knap onhandig voor de inwoners van LR en zeker voor mensen zoals ik die rolstoelgebonden zijn en dan op CS voor 1 halte moeten overstappen terwijl de bus gewoon langs TivoliVredenburg rijdt. Hoe verzin je het? Mensen vul allemaal die enquête in. Het is nog niet te laat!

  8. herman

    @Fred, als kind ooit in een emmer Groen Links gevallen en trauma daaraan overgehouden?
    Of is GL ook schuldig voor ALLES?

  9. wollie

    zeg maar jij-link hoor, anders voel ik me zo oud!

  10. Wim

    @ Herman

    Ja.

  11. Jo

    Niet te geloven. De bus verdwijnt in Zandweg-Oostwaard.. Bewoners (ook de gehandicapten) moeten in het vervolg 450, 950 of 1350 meter lopen naar een halte op de drukke Sweserengseweg. Vooral op de spits, als deze weg geheel is geblokkeerd door auto’s, zal het moeilijk zijn heelhuids, via een zebrapad, over te steken en het verkeer nog langer op te houden. Mensen die een auto hebben kunnen deze eventueel aan het begin van de Buitenweg parkeren en naar de stad of het station gaan met de bus. Ook het hockeyveld en de partyschepen bij de brug zijn niet meer met openbaar vervoer te bereiken. Een flinke stap terug.

  12. Erwin

    @Yoshua: onzin, ben zelf 1,96 m en pas prima in de bus hoor!

    @Bert: beetje eigen aan een bus. Hij stopt gewoon niet overal. Liefst zou ik ook willen dat de bus exact voor mijn deur zou stoppen, maar helaas.. overstappen op cs kan toch, dus wat is het probleem?

  13. Wim Barmentloo

    Beetje lachwekkend zijn de reacties. Alles wordt toegedicht aan de gemeente Utrecht die (helaas vind ik) geen verantwoordelijkheid heeft voor het Openbaar Vervoer. De voorgenomen veranderingen en alles wat hiervoor gebeurde na het opheffen van “het BRU” is een verantwoordelijkheid van het fossiele Thorbecke staatkundige gedrocht, DE PROVINCIE. Wil je jouw gal spuwen doe het dan waar het hoort de provincie.

  14. Zonnewende

    Ik blijf het een extreem slecht besluit vinden om twee aparte busstations te hebben op Centraal, waar andere bussen rijden.

    Dat maakt dat je van tevoren al moet kiezen welke bus je neemt, terwijl ze je allemaal bij (of nabij) je bestemming kunnen brengen.

    Voorbeeld voorheen: ik kon kiezen uit 4 bussen naar Kantorenpark Papendorp. Maar door de splitsing over twee busstations, had ik bij elk nog maar keus tussen twee bussen…

    Daarmee maak je het OV niet aantrekkelijker.

  15. Ton Simon

    combinatie van lijnen en in het geval van lijn 41 zelfs inkorting totaan Stadion Galgenwaard (dus Wijk bij Duurstede, Cothen, Werkhoven Odijk en Bunnik verliezne hun directe busverbinding naar Utrecht Centrum). Alternatief: de trien in Bunnik (waar die bus niet stopt: 350 meter lopen) of de tram op Galgenwaard (waar geen adequate overstapvoorziening is). Dit is marketingtechnisch mooi gebracht, maar het betekent gewoon een verslechtering van de dienstverlening. als ik mag kiezen tussen oude Ambassadors naar het centrum of een luxe bus naar de Gal;genwaard (waarom dan niet naar De Uithof, trouwens?), doe mij dan de oude bussen maar…

  16. Martin

    Sommige concrete reacties begrijp ik. Maar bij andere reacties denk ik: het is ook nooit goed.

  17. Yoshua

    @Erwin.
    Ik heb het over de nieuwe bussen, de huidige bussen zijn prima om te zitten.

  18. Hans

    @ Erwin: De huidige Lijn 28 stopt wél gewoon bij Tivoli/Vredenburg recht voor de deur. Tivoli/Vredenburg is het grootste muziekpodium van Midden-Nederland. Geef mij eens één goede reden waarom een bus daar LANGS zou rijden en NIET zou stoppen? Echt, degene die dit bedacht hebben… om te huilen.

  19. Diederick

    Iets heel anders: waarom zo’n rare naam voor het nieuwe net? „Link” heeft in het Nederlands een negatieve betekenis: „riskant”, „woedend” of „louche”. Zo erg is het ov toch ook niet? Maar het zal wel weer in het Engels hebben gemoeten, zo „écht” … Waarom niet gewoon „U-net” of „U-sneldienst”?

  20. Nina

    Meer betalen voor minder service.
    Het is al tientallen jaren een dingetje.
    Dit is op allerlei bedrijven en overheden van toepassing.

    De hobby’s en persoonlijke doelstellingen van managers zijn belangrijker, dan de basis service voor de betalende klant/burger.

  21. Matthijs

    Hoe kan lijn 50 nou een U-link worden? Lijn 50 wordt gereden door Syntus Utrecht en níet door U-OV. Ik ben benieuwd hoe dit écht zit.

  22. Ben

    Lijn 77 door Galecop: de route wordt gestrekt… In normale mensentaal: er worden een paar haltes geschrapt. Gevolg: twee maal daags 2x zo ver wandelen als voorheen, dat moet dan maar, want er is vast goed over nagedacht. Maar waarom dan wel nu eerst voor een kapitaal die haltes nog volledig renoveren? Je gaat als gewone reiziger dan toch langzaam twijfelen aan het niveau van de knappe koppen. Toch?

  23. klaas tensen (kleinkind van)

    wie is bij de provincie verantwoordelijk? Reist deze persoon zelf wel eens met de bus? Hoe goed kent hij de stad Utrecht uit ervaring en niet uit Google Map?

  24. Ferdinand Hogervorst

    @Matthijs: op dit moment wordt lijn 50 inderdaad geheel door Syntus gereden, maar vanaf december is het dus de bedoeling dat Syntus en U-OV gezamelijk deze lijn gaan rijden.

    In de praktijk zal het er wel op neerkomen dat de ritten van de 50 die van Utrecht uit gezien Doorn voorbij rijden door Syntus gereden zullen worden, en alle ritten die tot en met Doorn Centrum rijden door U-OV.

  25. Saskia

    Bus 271 verdwijnt.
    Dus rechtstreekse verbinding tussen Uithof en Nieuwegein Zuid weg.
    Alternatief de tram dus overstappen verder lopen en nog meer reistijd dan voorheen. Dus toch maar weer de auto in. Zelfs met file is dat sneller erg jammer dit.

  26. Lara

    Vanuit Soesterberg vind ik dit een rampenplan.
    We hebben nu 2x per uur een kans om rechtstreeks naar Utrecht centraal te rijden. Dit wordt vervangen door een rit met overstap en langere reistijd.

    Soesterberg – Utrecht zal nog wel gaan (overstap van 2x per uur naar 4x per uur), maar andersom geeft het altijd problemen. En dan zitten we daar op het bankje van Handelscentrum. Het is daar vaak koud en bij een verkeerde windrichting ook nat.

    Voorstel: stop de route van de kortere ritten niet bij het Handelscentrum, maar reis drie haltes door naar Soesterberg RK. Keer daar om bij de rotonde op de N237 en compenseer zo het ongemak voor ons dorp.

    PS. Hernoem 2 van de 4 haltes die nu RK-Kerk heten, Of verplaats beide haltes naar de oostzijde van de verkeerslichten. Vier haltes met één naam werkt niet.

  27. Alice

    Houten wordt helemaal geschrapt, dit is mij een raadsel. We wonen hier met 50000 mensen en nu moet iedereen, studenten, werkenden, maar ook zieken die naar het UMC gaan 2x overstappen. Of met de auto natuurlijk maar dat kan niet iedereen en daar worden de files niet beter van. Slecht plan dit.

  28. Utrechter2

    Een groot deel van het plan staat of valt met hogere frequenties en nog meer to the point: op het uitblijven van bezuinigingen. De pijn van overstappen wordt nu nog (deels) gecompenseerd door hogere frequenties maar een hoge frequentie kan in één dienstregeling ongedaan worden gemaakt.
    Dan blijft alleen de verslechtering over.

    Voor de mensen die zeggen dat er altijd bezuiningen zullen zijn: de drempel voor een OV-bedrijf of overheid om een laagfrequente maar rechtsstreekse lijn te bezuinigen is hoger dan de drempel om een salamitactiek toe te passen (elk jaar de beloofde hoge frequentie toch geleidelijk naar beneden bijstellen).

  29. Lise

    Wat een verslechtering voor de patienten van het UMC!! De doorgaande lijn 71 van-naar Driebergen en Doorn wordt opgeheven. Oudere patienten, die vaak slecht ter been zijn en zich met stok of rollator moeten behelpen, moeten nu overstappen. En dat ook nog via de (smalle) halte Jordanlaan, bij die drukke weg!! Dat is onverantwoord. De doorgaande lijn moet gehandhaafd. Of, als het echt niet anders kan, een overstap op busstation Diebergen-Zeist, daar is het in ieder geval veiliger.

  30. Anca Buit

    Zeer tegen de verlaging van de avondfrequentie van lijn 6 en lijn 2. Avondactiviteiten in het centrum zijn niet meer echt leuk als je zo op de bustijden moet letten (en een half uur wachten is lang.) Fiets is niet voor iedereen een optie.

  31. Astrid Boucher

    Hoe kom ik straks om half 8 op mijn werk als lijn 72 in Nieuwegein halte Kempenaerpark weg valt vanaf 15 december. Ik moet naar halte Pythagoraslaan in Utrecht. Ik had altijd een rechtstreekse verbinding. Hoe reis ik straks na 15 december? Kan iemand mij dat duidelijk vertellen? Mijn werkgever stimuleert het personeel juist om met het openbaar vervoer te komen. Als de bussen van en naar Nieuwegein beperkt worden en ik niet meer in Galecop kan komen moet ik toch wat dan? Ik hoop dat ik een antwoord hierop krijg. Van de nieuwe dienstregeling begrijp ik helemaal niets. Wil precies weten met welke bus ik na 15 december 2019 op mijn werk kan komen.

  32. Erika

    Veel handiger als jullie lijn 65 richting Utrecht laten vallen, want met lijn 77 kan je prima naar City Plaza komen en zo kan je overstappen om naar Utrecht centraal te gaan. Andersom kan dit dus niet. Lijn 65 komt niet op City Plaza. Betekend dat ouderen en gehandicapten genoodzaakt zijn om vanaf Vreeswijk te lopen naar Hoog Zandveld om daar vervolgens de tram te pakken om naar City Plaza te komen. Wij als bewoners van Vreeswijk vinden dit dus een enorme ramp, gezien ons dorp veel ouderen als inwonende heeft, die afhankelijk zijn van de bus.

  33. Harry

    Mijn vrouw wilde vandaag met de bus naar de stad (Vredenburg) vanuit Zandweg Oostwaard Maarssen Dorp. dat was tot kort geleden 20 minuten reizen. Nu 40 minuten, waarvan 15 minuten lopen of 40 minuten inclusief 10 minuten overstaptijd. Wat pakt deze nieuwe dienstregeling voor deze wijk slecht uit zeg.

  34. Henk Jan Derksen

    Heel jammer dat Driebergen zijn rechtstreekse verbinding met de Uithof verliest.
    Voor reizigers vanuit het oosten is/was een snelle bus van station Driebergen-Zeist naar de Uithof wel zo interessant.
    Of moeten we dit misschien inleveren om meer reizigers vanaf Vaartsche Rijn in de sneltram te krijgen? Het blijft een omweg….

  35. Josina

    Rij met chauffeur die constant op zn nagels zit te bijten en dus met 1 hand stuurt. Geen prettig gevoel. 28 okt 21

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).