Parkeren in Utrecht wordt vanaf volgend jaar duurder | De Utrechtse Internet Courant Parkeren in Utrecht wordt vanaf volgend jaar duurder | De Utrechtse Internet Courant

Parkeren in Utrecht wordt vanaf volgend jaar duurder

Parkeren in Utrecht wordt vanaf volgend jaar duurder
Archieffoto
De tarieven voor parkeren op straat in de gemeente Utrecht stijgen vanaf 1 januari 2019 met 10 procent, plus de jaarlijkse inflatiecorrectie. Dit betekent dat automobilisten €5,35 per uur gaan betalen om hun auto in de binnenstad te parkeren.

De tarieven voor parkeren op straat in de gemeente Utrecht stijgen vanaf 1 januari 2019 met 10 procent, plus de jaarlijkse inflatiecorrectie. Dit betekent dat automobilisten €5,35 per uur gaan betalen om hun auto in de binnenstad te parkeren.

Nu is het uurtarief voor de binnenstad nog €4,71. In de ring rond het centrum stijgt het tarief naar €4,13 per uur (voorheen €3,64) en in de buitenste schil gaat een uur parkeren €2,93 kosten (voorheen €2,58).

De tarieven voor parkeervergunningen en zakelijke vergunningen in de binnenstad en het gebied eromheen worden volgend jaar verhoogd met respectievelijk 15 en 20 procent. Ook hier geldt de bijkomende inflatiecorrectie van 3,2 procent. De tarieven voor bewonersvergunningen en zakelijke vergunning in de buitenste zone stijgen niet extra.

Door de tarieven van parkeervergunningen in de drukste gebieden te verhogen wil de gemeente de stad bereikbaar en leefbaar houden. Daarnaast stimuleert de gemeente bezoekers om vaker in garages te parkeren door het tariefverschil tussen parkeren op straat en parkeren in garages te verkleinen.

Alternatieven
Tot slot neemt het college ook andere maatregelen om het aantal voertuigen in de stad te verlagen. Zo wordt het delen van auto’s gestimuleerd, is het mogelijk om op afstand te parkeren, is het fietsnetwerk verbeterd en wordt er gewerkt aan meer een beter openbaar vervoer.

25 Reacties

Reageren
  1. Henk

    Ik heb de brief gehad. Maar er klopt niks van. De tarieven voor bewoners gaan met 20% omhoog en bedrijven 15%. Niet omgekeerd.

    Het oude tarief in zone A2 bijv. is 30,24 euro per kwartaal. Volgens https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/parkeren/kosten/collegevoorstel-nieuwe-parkeertarieven-2019/ wordt het nieuwe tarief 37,68 euro. Een totale stijging (inclusief de 3,2%) van 24,6%. Voor bedrijven gaat het van 142,05 naar 168,57. Een totale stijging van 18,7%.

    Ook klopt het inflatiecijfer van 3,2% wat gebruikt wordt niet. Het Centraal Planbureau geeft als cijfer 2,15% voor 2019 (https://www.cpb.nl/sites/default/files/omnidownload/Macro-Economische-Verkenning-MEV-2019.pdf)

  2. Ed

    Een enkeltje met de bus Oosterhout-Utrecht is ruim goedkoper dan een uur parkeren, dus … tot ziens weer!

  3. Henk

    Ik denk dat je vooral stimuleert dat mensen met een minder grote portemonnee minder auto gaan rijden en minder mobiel zijn. Het is in mijn ogen toch vaak straffen (d.m.v. hogere kosten/ belastingen) dan stimuleren van beter gedrag.

    Ik heb onlangs zeer serieus overwogen of ik een nieuwe auto zou kopen of dat ik gebruik zou gaan maken van de ‘deel-economie’ en andere initiatieven zodat ik geen nieuwe auto nodig had maar ik vrees dat we toch echt nog 5 tot 10 jaar nodig hebben voordat dit mogelijk is. Het zou voor mij een stuk oncomfortabeler worden zonder auto met weinig prettige alternatieven dus ik heb maar een nieuwe aangeschaft.

  4. blm

    Te verwachten is dat parkeeroverlast in die (paar) wijken waar het nog gratis is hiermee gaat toenemen… als dat nog kan tenminste… HELP HANDHAVING!

  5. Barend

    Nou heb ik als binnenstadsbewoner mijn auto toch echt nodig, of Lotje dat nou leuk vindt of niet. Een verhoging van de leges voor mijn parkeervergunning met bijna 19 % kan ik daarom niet anders dan als legale gemeentelijke diefstal karakteriseren.

  6. Harry

    Wat nou als straks blijkt dat de opwarming van ons planeetje een natuurlijke oorzaak heeft? Gaan de tarieven en andere belastingen dan weer omlaag? Natuurlijk niet. Wellicht dat we met z’n allen zoals in Frankrijk de straat op moeten om de reeds torenhoge belastingen te stoppen of terug te draaien.

  7. JdV

    Prima. De binnenstad is veel te vol. Gewoon tarieven flink verhogen. Arme mensen gaan maar lekker naar Overvecht of Kanaleneiland.

  8. Willem

    @Barend: duidelijk verhaal. maar dat betekent toch niet dat je auto ook per definitie in de binnenstad moet worden geparkeerd? Woon zelf ook in hartje centrum (Oudegracht) maar mijn auto staat ergens anders, rij ik lekker op de vouwfiets heen.
    Ff omdenken Barend!

  9. Fred

    Arme mensen kunnen de stad mijden, webwinkels leveren ook thuis. En horeca zit ook elders, waar veelal normaal geparkeerd kan worden.

  10. Ties

    Een auto is naast een vervoermiddel feitelijk ook een opslagplek. Dus dan is veel betalen voor deze opslagruimte voor je deur helemaal niet gek (zeker in de binnenstad). De tarieven zouden hoger moeten zijn naar gelang de auto groter is…..

  11. woutvr

    Hehe, eindelijk doet de gemeente Utrecht iets goed. Parkeren kan wat mij betreft nog wel duurder worden hoor, er zijn toch parkeergarages genoeg?

  12. RB

    Ach Barend. Ondertussen moet je toch weten dat je als binnenstadbewoner niks te willen hebt. Het gaat niet om de mensen die in de binnenstad wonen, maar om de toeristen en dagjesmensen.

    Het hele thema ‘leefbaarheid’ is alleen maar gericht op de mensen die op zaterdag door de stad komen wandelen. Dat de bewoners daar onder te lijden hebben doet er niet meer toe. De gemeente pakt gewoon een paar praatgroepen die ‘ja’ en ‘amen’ zeggen, claimen dat er draagvlak is en drukken hun krantenkoppen-trekkende ideeën erdoorheen. Met als doel om zo snel mogelijk de gemeentelijke politiek te verlaten en naar Den Haag te vertrekken. En ondertussen sterft alles wat Utrecht uniek maakt een stille dood.

  13. Piet

    Is het fietsnetwerk verbeterd. Schiet mij maar lek maar dat zie ik nog niet, althans niet in Noord-Oost. Maar prima dat ze de tarieven verder verhogen. Tis veel te druk en men zou de paar laatste wijken ook betaald parkeren moeten laten zijn want hoeveel mensen daar (mis)bruik van maken is niet normaal.

  14. cas

    @ Willem, en waar staat je auto dan? toevallig in een deel zonder betaald parkeren….

  15. Cico

    Koppel de parkeerprijzen aan de grondprijzen en je ziet het uurtarief nog sneller stijgen. Want al die stilstaande auto’s nemen zeer veel ruimte in. En het is en blijft een luxe, geen mensenrecht of een voorwaarde om te leven oid. Want zo gedragen autobezitters zich.
    Autobezit is niet logisch in een grote stad, autobezit is logisch in de provincie en suburbaan wonen. Verbieden hoeft zeker niet, maar hang er een flinke prijs aan zoals we met alle schadelijke producten doen.

  16. VincentZonderland

    Wees gewoon eerlijk, verhoging van de tarieven lost geen enkel probleem op; het zijn extra inkomsten voor de gemeente. Reken maar dat verhoging van de tarieven geen enkele invloed zal hebben op de vraag (waarschijnlijk heeft de gemeente dat goed laten doorrekenen). Bij gelijke parkeerdruk is het niet aannemelijk dat de stad beter bereikbaar wordt. Openbaar vervoer verbeterd? volgens mij zijn er behoorlijk wat lijnen opgeheven en zijn delen van Utrecht juist minder goed bereikbaar. Tenslotte fiets ik niet sneller of makkelijker door de stad dan tien, twintig jaar geleden: ik ervaar geen verbetering van het fietsnetwerk. Wil je vertrouwen in de politiek en bestuur? kom dan niet met flauwekul aanzetten (hoe dom denk je dat de inwoners zijn?). Dat ondermijnt wat mij betreft het vertrouwen.

  17. R.v.t.

    Als men met de betaling gebruik maakt van die parkeerapp en dan meteen zorgt dat men ook de auto kan opladen.dan wordt het misschien niet rustiger maar wel schoner. Geen verbrandingmotors.en als de gemeente nou ervoor zorgt dat ze zelf op elk dak van hun gebouwen zonnepanelen heeft en op nieuwe gebouwen transparante zonnepanelen die zich gedragen als dubbelglas.op het stadskantoor en het voormalige postkantoor nu centrale bibliotheek. Het dak van leisteen. Er is vast wel een fabriek die zonnepanelen maakt die eruit zien als leisteen.Er is zat te doen in plaats van alleen parkeertarieven te verhogen Er moet meer nagedacht worden om een CO2vrije stad te worden.

  18. Harry

    Zolang het openbaar vervoer geen alternatief is qua efficiëntie en kosten blijft de auto hier gewoon staan. Zodoende kunnen er extra meters fietsstraten aangelegd worden en zorg ik als automobilist voor een groenere stad.

  19. mark

    @Vincentzonderland: niets meer aan toe te voegen…Er verandert helemaal niets door de verhoging en het OV is sowieso om te janken.

    Ik merk verder dat mensen hier wel erg van verplaatsing van problemen houden: Willem zet de auto gewoon ergens anders neer en R.v.t. vindt moderne verborgen slavernij in lithiummijnen en Chinese zonnepanelenfabrieken gewoon prima, zolang hier maar “groen” geleefd kan worden.

  20. Ihsan

    Voor de prijs van een parkeervergunning zou ik graag de parkeerplaats voor mijn huis huren om er een nette fietsbox te plaatsen. Spotgoedkope grond! Helaas enkel beschikbaar voor automobilisten. Niet zo zeuren dus.

  21. VincentZonderland

    @Ihsan, prima dat je dit gezeur vindt van bevoorrechte automobilisten. Maar houd het wel zuiver: met een parkeervergunning of parkeerplaats bezit je geen grond maar maak je gebruik van een parkeervak. Bovendien is dat vak vaker drie straten verderop te vinden dan voor je huis.

  22. Mark

    ishan: Een parkeervergunning is geen plek voor je deur…, maar ergens in de buurt, als je mazzel hebt. Een fiets kun je ook altijd ergens in de buurt stallen, helemaal voor nop, of voor weinig (gesubsidieerd)in een stalling.

  23. Ihsan

    @VincentZonderland en Mark. Ik heb een parkeerplaats recht voor mijn deur en die is 95% van de tijd leeg.

  24. bee

    het zijn allemaal maatregelen om de mens zijn auto af te pakken niet meer en niet minder.
    bij elke verhoging van parkeergeld of belasting is er een groep die afscheid moet nemen van zijn/haar auto.
    maar aan die scooters die over de stoepen ed. rijden word niets gedaan.
    waarom zal men het openbaar vervoer gaan kiezen als daar altijd gedonder mee is of afgestampte bussen waar je de adem van anderen aan het consumeren bent.
    degene die anti auto zijn kunnen de auto toch gedag zeggen dan moeten ze niet met dwangmiddelen aan komen zetten.

  25. Frank

    Prima maatregel die vehoging. Hoe minder auto’s in de stad op straat hoe beter. Verder moet toch mogelijk zijn om meer parkeergarages in (de buurt van) het centrum te realiseren. Makkelijkst is natuurlijk dat meer mensen hun eigen auto gedag zeggen. Met meer dan 5 deelauto’s in een straal van 300 meter aangevuld met prima openbaarvervoer is dit voor ons heel goed te doen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).