De Utrechtse zaak Smood Juicebar, die nu bijna 3 jaar gevestigd is op de Vismarkt in de binnenstad, gaat verder als Loua Juicebar. De eigenaresse van de sapjesbar moest de naam aanpassen nadat een Amerikaanse keten, met een gelijksoortige naam, dreigde met juridische stappen.
Toen Marleen Vriesenga in Utrecht Smood Juicebare startte, begon er in Amerika een onderneming met een soortgelijke naam. Die keten zag de horecazaak op de Vismarkt als een bedreiging en meende daarom dat de sapjesbar in Utrecht van naam moest veranderen.
In augustus 2018 ontving Vriesenga een aangetekende brief van een groot advocatenkantoor uit Amerika. Ze schreven dat ze per direct moest stoppen met het gebruik van de bedrijfsnaam ‘Smood’. Na een half jaar procederen zat er niks anders op dan de naam aan te passen.
Daarom heet Smood Juicebare voortaan Loua Juicebar. Vriensenga laat weten: “Loua klinkt ook lekker exotisch, een mooie naam dus.”
Gekoppelde berichten
Amerikaanse keten dwingt Utrechtse sapjesbar naam te veranderen
De Utrechtse zaak Smood Juicebar, die nu bijna 3 jaar gevestigd zit op de Vismarkt…
4 Reacties
ReagerenWat is er mis met een mooie Nederlandse naam?
Naam al gedeponeerd bij BOIP (benelux merkenbureau)? DAn sta je bij de volgende aangetekende brief sterker.
De naam is al geregistreerd als merknaam door een Frans cosmeticabedrijf. zie: https://euipo.europa.eu/eSearch/#details/trademarks/017792151
Check even bij een specialist of je daar geen problemen mee krijgt.
Wat een exposure weer voor die sapjesbar…