Utrecht gaat door met verbeteren Herenroute | De Utrechtse Internet Courant Utrecht gaat door met verbeteren Herenroute | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht gaat door met verbeteren Herenroute

Utrecht gaat door met verbeteren Herenroute
De aanduiding voor de Herenroute. Foto: Gemeente Utrecht
De Herenroute, een alternatieve fietsroute tussen de binnenstad en de Uithof, wordt comfortabeler voor fietsers. De gemeente wil hiermee de aantrekkelijkheid van de route, die niet veel wordt gebruikt door fietsers, verbeteren.

De Herenroute, een alternatieve fietsroute tussen de binnenstad en de Uithof, wordt comfortabeler voor fietsers. De gemeente wil hiermee de aantrekkelijkheid van de route, die niet veel wordt gebruikt door fietsers, verbeteren.

Afgelopen oktober concludeerde de gemeente dat na drie jaar de route nog altijd weinig bekend is onder fietsers. Dat ondanks de 187.149 euro die de gemeente in het project heeft gestoken.

Nu de Moreelsebrug is geopend ziet de gemeente de Herenroute als een nog logischer alternatief voor de drukke route via het Vredenburg en de Burgemeester Reigerstraat. De gemeente promoot het alternatief omdat de route langs het Vredenburg veel te druk is, dit is de drukste fietsroute van het land.

De gemeente gaat nu op de Springweg, Haverstraat, Hamburgerstraat en Herenstraat de bestrating vervangen door fietsvriendelijke straatstenen. Ook wordt er op sommige plekken meer ruimte voor voetgangers gecreëerd.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. cas

    Na 1 week op die route is mijn fiets wel kapot gerammeld…

  2. Johannes

    Wij binnenstadsbewoners zitten hier dus helemaal niet op te wachten, dat die fietserstsunamie ook het museumkwartier overspoelt.

  3. Kees N

    Ik schrik toch wel van het geld dat de gemeente heeft uitgegeven. En dat voor eigenlijk alleen maar een paar onopvallend metalen plaatjes op de straat????

    Een dergelijke fietsroute kan alleen maar succesvol zijn als het gaat om strak, duidelijk afgebakend asfalt, met zo min mogelijk ander verkeer. En daar heeft deze route niet zoveel van in de binnenstad….

  4. Miriam

    Johannes, als je liever auto’s wilt hebben kan dat ook hoor 😉

  5. Jaap Verhoeven

    Nee Johannes maar anderen hebben dagelijks met de Vredenburg tsunami te maken. Je kunt niet alleen vanuit jezelf denken natuurlijk.

  6. Bram

    Rabobrug is nu al een flop omdat je lopend de trap op en af moet. Maak beter van de Burg Reigerstraat een fietsstraat..

  7. Utrechter

    @Johannes: stel je voor dat er fietsers door je straat komen… je had dan toch beter in Bunnik kunnen gaan wonen!

    Ik fiets er overigens dagelijks, prima route, best bekend, alleen de rammelende steentjes, kuilen en onoverzichtelijke kruispunten (Nieuwegracht!) helpen niet echt om het als goed alternatief aan te bieden. Denk eerder aan een (smalle) strook glad asfalt al mag dat vast niet van de gemeente’s eigen beeldkwaliteitsplan bestrating etc.

  8. Gerrit

    Doe maar zo’n fietsstraat dan, met een iets bredere, en gelijkmatige, stoep. Bloembakje erin, gezellig. Ik zwaai wel van boven.

    Gerrit uit de Herenstraat

  9. Joost

    Ter promotie van alternatieven zou de gemeente de Vredenburg route een weekje af moeten sluiten…

  10. Gregor

    Wanneer leert men nu eens dat een fietser maar 1 ding wil: Zo snel en in een zo recht mogelijke lijn van A naar B en bij B pal voor de deur parkeren. Omfietsen komt niet voor in zijn vocabulaire, noch een paar honderd meter verderop parkeren. Dan had hij/zij wel het OV of de auto genomen. Die “cultuur” krijg je niet uit de fietser. Zie die zinloze discussies over fietsenstallingparkeren, fietsen in voetgangersgebieden en omfietsroutes. Allemaal kansloos om te slagen! Stop met die maakbare en opgelegde samenleving, en faciliteer in plaats van werk-tegen.

  11. Toine Goossens

    Een fietsstraat op een plek waar nauwelijks auto´s rijden, dat is het Ei van Columbus. Verkeerswethouder Frits Lintmeyer liet met de Troelstralaan zien hoe goed dat dat werkt.

    Zo´n straat moet natuurlijk wel op de goede route liggen, zij moet immers aansluiten op spontaan natuurlijk fietsgedrag. Ik heb nog geen enkele valide overweging gezien, waarom de Herenroute daar zo perfect op inspeelt.

    De Moreelse brug is bepaald geen aanbeveling. De weinige fietsers die daar op zondag, uit nieuwsgierigheid, gebruik van maken overtreffen de aantallen doordeweekse fietsers.

    Zolang wethouder Lot van Hooijdonk, en met haar de Kracht van Utrecht, niet begrijpt wat mobiliteitsgedrag nu feitelijk inhoudt wordt het niets met haar beleid.

    We blijven hangen in ´dwangbeleid´ dat bepaald niet toekomstbestendig zal blijken te zijn.

  12. Henk van H.

    @ Jaap

    Er is wel een verschil. Vredenburg is een drukke doorgaande route. Met veel ruimte. Musemkwartier is een verstilde woonbuurt. Laat dat vooral zo blijven.

  13. Rob H.

    Heel Utrecht is een verstilde woonbuurt. Dat is geen argument.

  14. Stef

    Utrecht loopt fietstechnisch zo hopeloos achter. Uiteraard is een ‘om’fietsroute met daarin een ‘fiets’brug waar je lopend op en af moet en met zeer onoverzichtelijke kruispunten geen optie voor de fietsforens, nieuwe fietsklinkers ten spijt.

    En met de fiets inhalen of met z’n tweeën naast elkaar fietsen is niet of nauwelijks mogelijk op de zo drukke en smalle Nobel- en Voorstraat.

    De Uithoflijn had gewoon een metro (dankzij de zandgrond hier geen Amsterdamse wegzak-praktijken) moeten worden. Dan had je die enorme bussen door de veel te smalle straten kunnen opheffen ten faveure van echt goede fiets- en voetgangerspaden, waar de ‘auto te gast is’ (zoals nu op de singels).

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).