Het Utrechtse openbaar vervoer krijgt 35 nieuwe elektrische bussen | De Utrechtse Internet Courant Het Utrechtse openbaar vervoer krijgt 35 nieuwe elektrische bussen | De Utrechtse Internet Courant

Het Utrechtse openbaar vervoer krijgt 35 nieuwe elektrische bussen

Het Utrechtse openbaar vervoer krijgt 35 nieuwe elektrische bussen
Archieffoto DUIC
In het Utrechts openbaar vervoer rijden binnenkort nieuwe elektrische bussen. Woensdag  presenteerde U-OV de nieuwe modellen. Vanaf de zomer 2020 zullen uiteindelijk alle 35 nieuwe elektrische bussen in de stad Utrecht rondrijden.

In het Utrechts openbaar vervoer rijden binnenkort nieuwe elektrische bussen. Woensdag  presenteerde U-OV de nieuwe modellen. Vanaf de zomer 2020 zullen uiteindelijk alle 35 nieuwe elektrische bussen in de stad Utrecht rondrijden.

De eerste elektrische bussen rijden op de stadslijnen 3, 7 en 8 in de stad. Naast de 35 stadsbussen, worden ook streekbussen vervangen. Vanaf begin 2020 rijden er nog eens 20 elektrische streekbussen in de regio Utrecht.

Na de eerste testritten, worden de bussen geleidelijk ingezet. Het is de bedoeling dat vanaf zomer 2020 alle 55 nieuwe elektrische bussen rondrijden in de regio.

De nieuwe elektrische bussen worden mede mogelijk gemaakt met financiële steun van de provincie Utrecht die daarvoor een subsidie van 5 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld. Gedeputeerde Dennis Straat: “We zetten hiermee een belangrijke vervolgstap op weg naar onze ambitie om in 2028 het openbaar vervoer volledig schoon te hebben. Zero emissie: geen enkele uitstoot van uitlaatgassen. Bovendien profiteren de reizigers van meer capaciteit met dagelijks 1.000 extra zitplaatsen in het openbaar vervoer erbij.”

30 Reacties

Reageren
  1. Peter

    Goede ontwikkeling! Zorgt voor minder hinderlijk geluid en minder luchtvervuiling voor de directe omgeving.

  2. Willem

    Welk merk bus? Die van lijn 1 doet het namelijk niet zo lekker…

  3. Hugo Aylva

    @Willem:

    De nieuwe stadsbussen zijn van het Franse merk Heuliez (dochter van Renault en Iveco). De streekbussen zijn net als de huidige bussen op lijn 1 van Ebusco. Die schijnen tegenwoordig wel probleemloos te rijden op lijn 1, na een moeizame opstartfase.

  4. Harry

    Zonde van het geld want het zal weinig uithalen omdat door verbeterde dieseltechnologie het aandeel fijnstof, wat de alleen de motor van een bus produceert, tot minder dan de helft is gereduceerd. De andere helft komt van de banden en remblokken. En dan laten we de problematiek van de accu’s voor de eenvoud maar even achterwege.

  5. Simon

    Harry, jij hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Elektrisch is de toekomst omdat het gewoonweg de efficiëntste en schoonste manier van aandrijving is, zelfs als de elektriciteit uit kolen- en gascentrales komt. Elektrische voertuigen remmen voor een groot deel af op de motor (terugwinning van energie) dus dan houdt je vooral fijnstof van de banden over.

  6. Piet

    @Harry Dat heeft niets met verbeterde dieseltechnieken te maken. Het is redelijk onbekend dat een electrische auto meer fijnstof produceert dan een gewone auto. Dit zal bij een bus wel hetzelfde zijn.
    Waar het voordeel in zit electrisch tov diesel is de uitstof van Nox(=stikstofoxiden) en das wel heel giftig.

  7. Simon

    @Piet, vermeld eens een bron.

  8. cas

    Ik ben nu wel benieuwd hoe oud de “afgedankte” bussen waren. Het is natuurlijk zonde en vooral heel milieuonvriendelijk wanneer deze slecht een paar jaar oud waren.

  9. Bernhard

    @Piet: Kun je die claims ondersteunen met bewijs? Klinkt als ontzettend vaag geneuzel, waarschijnlijk uit Baudet-achtige hoek.

  10. Bernhard

    @Cas: De ‘afgedankte’ bussen gaan natuurlijk niet regelrecht naar de sloop, maar worden verkocht. Die rijden elders verder. Het is hoogstens kapitaalvernietiging, maar daar krijgen we schonere lucht en minder herrie voor terug.

  11. Harry

    Simon en consorte moeten wel blijven opletten natuurlijk. Probeer eens even uit je eigen elektrische groefje te komen. Mischien steek je dan nog wat op 😉 De wereld buiten het elektrische innoveert namelijk ook gewoon door.
    Hier de doorbraak bij Bosch: https://www.bosch-presse.de/pressportal/de/de/durchbruch-neue-bosch-dieseltechnik-kann-stickoxid-problem-loesen-155524.html

  12. wollie

    het nepnieuwsleger is ook weer wakker… Harry en Piet, leuk dat jullie er zijn, maar zoals je ziet trapt het publiek niet in jullie ongefundeerde onzin.

  13. piet

    @simon en Bernhard

    https://www.autoblog.nl/nieuws/elektrische-autos-zorgen-niet-meer-voor-minder-fijnstof-87059

    http://www.prinsautogas.com/articles/nl/electrische%20auto%20fijnstof.html

  14. JdV

    @bernhard: dus op globaal niveau neemt de vervuiling niet af maar juist toe? Want de oude bussen vervuilen elders gewoon door, en de nieuwe vervuiling komt daar bovenop? Gelukkig dan maar dat de vervuiling keurig stopt bij de NL grens. Worden we er toch beter van.

  15. piet

    @wollie, dit is niet ongefundeerd dit wordt alleen door de lobby vakkundig uit het nieuws gehouden. Maar ik zou zeggen verdiep je er eens in.

    https://www.volkskrant.nl/wetenschap/positieve-effecten-elektrische-auto-op-luchtkwaliteit-overschat~b76420f4/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

  16. Bernhard

    @JdV: Dat is een beetje hoe het sinds jaar en dag werkt, ja. Veel ex-lease auto’s gaan ook naar het buitenland, om daar verder te vervuilen. Die landen zijn immers soeverein en mogen zelf bepalen wat er op hun wegennet rondrijdt.

    Maar als we een beetje logisch redeneren, is het heel waarschijnlijk dat die Oost-Europese stad (ik noem maar iets) die deze bussen overneemt, deze aankoopt om hun oudere, nóg vervuilender bussen te vervangen. Dus netto gaat de hele wereld er in dat geval op vooruit.

  17. Bernhard

    @Piet en Harrry: Dat flutonderzoekje dat jullie linken wordt zelfs in de artikelen waar jullie naar verwijzen al van tafel geveegd door onder meer onderzoekers van de TU Eindhoven… En tevens verwijzen alle links één en hetzelfde ‘onderzoek’, uit 2016 nota bene. Ik ben overtuigd, hoor. :’)

  18. Dennis

    Extra capaciteit van 1000. Niet vervangen dus?

  19. Marco Knol

    @Dennis
    Ik had uit een eerder artikel begrepen dat de streekbussen vooral in de spits worden ingezet gelet op de toch wel enigzins beperkte actieradius. Dat zijn 20 bussen, dus dat zou best eens die 1000 zitplaatsen kunnen zijn. De stadsbussen kunnen waarschijnlijk gewoon prima mee in de gewone dienstregeling en dus 1 op 1 vervanging zijn.

    Verder heeft Harry wel een punt wat betreft die accu’s:
    https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/industrie/27815/zonder-zeldzame-aardmetalen-is-energietransitie-niet-mogelijk
    https://downtoearthmagazine.nl/kobalt-uit-congo-is-populair-smerig-en-valt-buiten-eu-voorstel-verantwoorde-mijnbouw/

    De winning van die zeldzame metalen is ook niet altijd even milieuvriendelijk. Ik had dan ook liever bussen gezien op waterstofgas.

  20. karel

    @ willem, die op Lijn 1 doen het inderdaad af en toe niet zo lekker; gistermid om 16:00 Vertrek Ijsselsteinlaan werd dus vertrek 16:10 Problemen met opstarten?
    En hedenochtend op Lijn 1 reed er weer een diesel ipv een electrische. Probleem dus inderdaad op Lijn 1

  21. Simon

    @Piet, dat is een laatste stuiptrekking van de dieselmotor. Het is gewoon spoedig voorbij met de diesel- en benzinemotor. Het gaat niet alleen om uitstoot maar om het hele systeem dat achter fossiele brandstoffen zit. De efficiëntie is bedroevend slecht door alle stappen van het winnen van olie, raffineren, transporteren, opslaan en uiteindelijk verbranden. Alleen al het raffineren van benzine kost bijna net zo veel energie als een elektrische auto verbruikt op een zelfde afgelegde afstand.
    https://greentransportation.info/energy-transportation/gasoline-costs-6kwh.html

  22. Simon

    @JdV, hoezo? Dit is toch een normaal proces? Relatief verouderde voertuigen gaan over de grens waar ze daar weer nog oudere voertuigen vervangen. Uiteindelijk gaan onze elektrische bussen ook de grens over.

  23. trol

    @Simon verder is het hele proces van de grondstoffen voor accu’s delven tot afvoeren ook een ontzettend vriendelijk proces natuurlijk.
    Het klopt dat we fossiele brandstof af moeten (raakt op en uitstoot is schadelijk), maar het hypocriete electrogelul wordt nu echt teveel. Als je sceptisch bent, ben je gelijk een klimaatontkenner etc. Daarnaast zijn de mensen die het hardst willen “vergroenen” gemiddeld de grootste vervuilers….blijft mooi. Verder: waar gaan de oude accu’s heen…vast ergens over de grens en zoals het er nu uitziet, wordt dat één van de grootste millieuproblemen ooit.

  24. Simon

    @trol: het produceren van accu’s gaan inderdaad gepaard met emissies maar dit wordt vrij snel gecompenseerd tijdens het gebruik van het voertuig. Accu’s kunnen goed gerecycled worden en tevens wordt er hard gewerkt aan accu’s waar geen kobalt in zit.

  25. Trol

    Gaat me niet om de emissie. Meer de manier waarop. Geldt ook voor goedkope chinese zonnepanelen. Het wordt tijd dat we gaan betalen naar normale maatstaven. Daarnaast wordt de emissie niet vrij snel gecompenseerd. Maar het onderzoek dat deze week gepubliceerd is, zal ook wel weer als flut bestempeld worden.

  26. Simon

    Jij doelt waarschijnlijk op het delven van kobalt. Hier wordt aan gewerkt zoals ik al zei. Verder valt dat allemaal reuze mee. Energie opslaan in accu’s is en blijft gewoonweg de efficienste en schoonste manier in het totaalplaatje ten opzichte van de bestaande alternatieven. Doorpuffen op fossiele brandstoffen is geen optie en energie omzetten naar waterstof en dat dan in je auto pompen is bedroevend inefficient.

  27. Harry

    Dan blijft er dus maar 1 ding over en dat is kernenergie. Maar dat mag dan ook weer niet. Kortom de energietransitie is helemaal geen transitie omdat Zon en Wind nooit aan de vraag kunnen voldoen. Allemaal ongefundeerd activistisch geschreeuw wat nota bene het geld wegzuigt uit de veiligheid, gezondheidszorg en ja u leest het goed, milieu. En het sprookje van dat de vervuiler met CO2 heffing moet betalen is en blijft een grove leugen omdat de bedrijven dit uiteraard doorleggen aan de consumenten.

  28. Trol

    De beste oplossing is altijd nog veel minder koters baren, minder consumeren etc. Kan geen accu tegenop.

  29. wollie

    @trol, het doet me deugd dat u dat ook in de praktijk brengt.

  30. trol

    Klopt, Jesse Klaver, Rob Jetten en vooruit; zelfs Lot van Hooijdonk zouden trots op mij moeten zijn dat ik geen co2 bommetje produceer. Het niet hebben van kinderen zou bonusmiles, gratis avocado’s, en door kindjes in elkaar gedraaide zonnepanelen op moeten leveren ter compensatie, maar helaas. Kinderen (en huisdieren) zouden juist gecompenseerd moeten worden. Plant een boom voor een kind, of 18 jaar niet vliegen, dat zou ideaal zijn.
    Uiteraard ligt het echte probleem aan de andere kant van de wereld waar kansenparels, apothekers en hartchirurgen naar hartelust doorfokken. Maar in Nederland mag het ook wel wat minder. Al begrijp ik dat we dan binnen 50 jaar het onderspit delven, als 1 a 2 miljard mensen denken: ik wil ook wat van die welvaart hebben, maar dan ben ik er toch niet meer. (overigens totaal niet relevant voor deze discussie). Ik laat iedereen lekker doorgaan met hypocriet deugen in de bubbel, leef ik mijn leven. Als de bevolking zo doorgroeit, maakt een batterij meer of minder echt niet uit.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).