Bewoners Eisenhowerlaan Utrecht starten petitie tegen verbreding rijbaan | De Utrechtse Internet Courant Bewoners Eisenhowerlaan Utrecht starten petitie tegen verbreding rijbaan | De Utrechtse Internet Courant

Bewoners Eisenhowerlaan Utrecht starten petitie tegen verbreding rijbaan

Bewoners Eisenhowerlaan Utrecht starten petitie tegen verbreding rijbaan
Beeld: Google Streetview
Bewoners van de Eisenhowerlaan in Kanaleneiland zijn een petitie gestart om te protesteren tegen de geplande verbreding van de rijbaan. Ze zijn niet blij met het plan omdat het ten koste gaat van de breedte van het trottoir.

Bewoners van de Eisenhowerlaan in Kanaleneiland zijn een petitie gestart om te protesteren tegen de geplande verbreding van de rijbaan. Ze zijn niet blij met het plan omdat het ten koste gaat van de breedte van het trottoir.

Op dit moment is de Eisenhowerlaan te smal voor de hoeveelheid autoverkeer die gebruikmaakt van de straat: auto’s kunnen elkaar alleen in tegengestelde richting passeren door gebruik te maken van de parkeerplaatsen. De gemeente heeft hierom het plan opgevat om de rijbaan verbreden, waarvoor het trottoir smaller zou moeten worden.

De ruim 150 ondertekenaars van de petitie vinden dit niet de juiste oplossing. De Eisenhowerlaan loopt volgens hen door een kinderrijke buurt. Ook zal het aantal fietsers en voetgangers in de straat dankzij de bouw van een studentenflat alleen maar toenemen. Volgens hen moet de gemeente stappen ondernemen om de hoeveelheid autoverkeer in de straat te verminderen.

De ondertekenaars pleiten voor een overgang over de trambaan op de kruising van de Bernadotte- en Beneluxlaan. Het verkeer richting de binnenstad zou hierdoor niet via de Eisenhowerlaan hoeven. Wethouder Lot van Hooijdonk gaat op maandag 8 juli in gesprek met de buurtbewoners en zal dan de petitie aangeboden krijgen.

14 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Maak éénrichtingverkeer van. Of Lot, pak eens door en laat zien dat niet alleen de binnenstad en Utrecht-Oost verlost worden van al dat autogedoe.

  2. Herman1963

    Het lijkt soms wel of men bij de gemeente Utrecht precies datgene doet wat bewoners niet willen. Afzeikgedrag.

    In Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern worden door de gemeente Utrecht bewust de straten smal gelaten e/o opgeleverd om de snelheid eruit te halen, met schade aan geparkeerde auto’s als gevolg. En in Kanaleneiland doet de gemeente precies het omgekeerde; straten verbreden waar bewoners het niet mee eens zijn.

    Nog zoiets: enkele jaren geleden gevraagd om een extra snelheidremmer (drempel) in de straat. Kon niet vanwege de wadi’s in de straat. En dat terwijl er helemaal geen sprake is van wadi’s; gewoon allemaal putten in de straat.

  3. Theo

    Briljant idee. Deze hele buurt wordt nu al door vele bestuurders uit de naastgelegen wijken gezien als openbaar racecircuit, met bredere straten gaat dat alleen nog maar erger worden. Zorg er inderdaad voor dat autoverkeer uit de Bernadottelaan ook linksaf de Beneluxlaan op kan, dat scheelt al heel veel autoverkeer door de Eisenhowerlaan.

  4. G. de Vries

    Hou de stoep breed voor de huizen (zo breed is die stoep echt niet hoor!) en maak gebruik van de smalle stoep aan de kant van de parkeerplaatsen (lopen weinig mensen en er staat een nauwelijks gebruikt bankje). Gebruik een gedeelte van de stoep aan de zijkant van de Turkse Diyanet moskee om de rijbaan recht te maken. Opgelost!

  5. Mulder

    Goed idee! Dan kunnen er meer auto’s naar de Van Heuven Goedhartlaan, waar het elke middag nu al totale chaos is richting Beneluxlaan.

  6. bee

    als ik die foto eens bekijk dan lijkt het me sterk dat auto´s elkaar niet kunnen passeren.

  7. Tom

    Als je daar een extra kruising met de trambaan maakt zullen auto’s op de Beneluxweg veel vaker moeten wachten voor stoplichten ivm meer mogelijkheden voor kruisend verkeer, wat de doorstroming daar erg zal verstoren. Het idee om, zoals hierboven gesuggereerd, éénrichtingsverkeer in zuidelijke richting in te voeren klinkt interessant. Hierdoor zal al het verkeer wat eerst de Eisenhowerlaan gebruikte echter van de Trumanlaan en Marshalllaan gebruik gaan maken. Dat zorgt voor verplaatsing van het probleem naar de Marshalllaan en meer drukte op de toch al niet ideale nieuwe rotonde bij de busbaan van de Churchilllaan. Er is dus geen goede voor de hand liggende oplossing. Er zijn ook veel parkeerplaatsen aan de Eisenhowerlaan, misschien kan daar wat in gesneden worden om ruimte te maken voor een wegverbreding zonder aan het trottoir te hoeven komen. Dan kun je er misschien zelfs nog een vrijliggend fietspad kwijt. Maar parkeerplaatsen opheffen is natuurlijk ook niet populair.

  8. Trebor

    Kan dat tuig wat daar rond rijd nog harder.met alle gevolgen van dien. SLECHT PLAN.

  9. Mike

    @bee
    De straat heeft een breed en een smal stuk (van en naar de kruising met de Peltlaan). De redactie heeft onhandig een foto gekozen van het brede stuk (Peltlaan – Van Heuven Goedhartlaan). Het andere stuk is veel smaller.

  10. Joost

    En waarom is de parkeerdruk daar zo hoog dat iedereen overal moet staan? Juist, omdat het een verkapte P+R naar t centrum is. Iedereen flikkert zijn auto daar bij de flats neer, en pakt de tram.
    Betaald parkeren, dat is de oplossing!

  11. Mike

    @joost
    Bewoners van de flats en bewoners van de laagbouw in Eisenhowerlaan (die niet achter hun huis parkeren zoals ontworpen), bezoekers winkelcentrum, bewoners Bernadottelaan, bezoekers gezondheidscentra, moskee.
    Echt ook zonder forensen is het druk zat in Eisenhowerlaan. Zelfs ‘s avonds is het er druk. De capaciteit is volledig onvoldoende.
    En een parkeerverbod. Haha. Het parkeerverbod dat er al is bij de kruising is nu al niet te handhaven. Handhaving zou er de hele dag naast kunnen staan en hun hele bekeuringenquotum daar kunnen volmaken. Doen ze niet. En mensen negeren het verbod massaal.

  12. Tim

    Lot die een weg wilt verbreden ? Ik ben wel enigszins verbaasd. Sowieso is dit midden in een woonwijk vrijwel altijd een slecht idee. Ik zou gaan voor maatregelen om niet-bestemmingsverkeer te dwingen de Beneluxlaan op te gaan.

  13. bee

    @mike
    dat is op de foto inderdaad niet te zien.

  14. Buurman

    Verbieden om aan de kant van de weg te parkeren en probleem opgelost. Tegelijkertijd is dan ook het probleem opgelost met het parkeren bij in- en uitritten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).