Nieuwe directievoorzitter voor Mitros Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Nieuwe directievoorzitter voor Mitros Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Nieuwe directievoorzitter voor Mitros Utrecht

Nieuwe directievoorzitter voor Mitros Utrecht
Henk peter Kip

Met ingang van 1 september aanstaande treedt Henk Peter Kip, nu nog regiodirecteur bij Portaal in Nijmegen, aan als directievoorzitter bij de Utrechtse woningcorporatie Mitros. Kip wordt de voorzitter van een driekoppige directie. De corporatie bezit zo’n 30.000 woningen en speelt een belangrijke rol in de Utrechtse wijken.

Juni vorig jaar kondigde de Raad van Bestuur grote veranderingen aan binnen het bestuur van Mitros. Voorzitter, Marien de Langen, verruilde per 1 oktober Mitros voor collega-corporatie Stadgenoot. Op 24 november nam Mitros afscheid van Theo Woertman. Hij was 17,5 jaar bestuurder bij Mitros en haar rechtsvoorgangers. De Raad van Commissarissen (RvC) van Mitros heeft voor een nieuwe toekomstige topstructuur gekozen. Momenteel geeft Rob Rötscheid als tijdelijke bestuursvoorzitter leiding aan de overgang van het huidige bestuur naar de nieuw te vormen directie in 2012 met Kip als directievoorzitter.

Afgelopen dinsdag presenteerde Mitros haar Jaarverslag 2011 via de vorig jaar gelanceerde jaarverslagwebsite. Daaruit blijkt dat de woningcorporatie 2011 afsloot met een negatief jaarresultaat van 14,6 miljoen euro tegenover 76,7 miljoen euro negatief in 2010. Met de gemeente Utrecht en andere corporaties heeft Mitros nieuwe prestatieafspraken gemaakt voor de komende jaren, met daarin onder meer afspraken over de omvang van de betaalbare woningvoorraad, duurzaamheid en doorstroming. Mitros startte in 2011 met de bouw van 686 woningen en 3.098 m2 maatschappelijk vastgoed en is begonnen aan 1.204 renovaties. Ook leverde zij 429 nieuwbouwwoningen op en rondde 533 renovaties af.

Eén van de taken waarmee Kip wordt belast is het verder verbeteren van de afhandeling van klachten bij de woningcorporatie. In 2011 ontving Mitros Utrecht 444 schriftelijke klachten, met name over onderhoud, schadeclaims, burenoverlast en slechte communicatie. Dit wijkt niet af van het jaar ervoor. Door het eigenaarschap van een klacht bij één persoon te leggen is het tijdig afhandelen van klachten verbeterd, maar het kan nog beter, stelt Mitros. Het actief bellen van huurders die een klacht hebben, in 2011 gestart als pilot, is inmiddels in de vaste procedures opgenomen. Ook is inmiddels een zogenaamd webcare team actief.

Bij Portaal stond Kip bekend om zijn nuchtere kijk en grote kennis van zaken. Hij heeft ervoor gezorgd dat Portaal in Nijmegen weer een corporatie is waar mensen graag een woning van huren en de gemeente graag mee samenwerkt. Dat kan hem bij Mitros goed van pas komen.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).