Bewoners verzetten zich tegen verkeersafsluiting Monicabrug | De Utrechtse Internet Courant Bewoners verzetten zich tegen verkeersafsluiting Monicabrug | De Utrechtse Internet Courant

Bewoners verzetten zich tegen verkeersafsluiting Monicabrug

Bewoners verzetten zich tegen verkeersafsluiting Monicabrug

Actiegroep Stopknipmonicabrug verzet zich tegen de voorgenomen verkeersafsluiting bij de Monicabrug. De groep is bang voor extra verkeersoverlast en verslechtering van de luchtkwaliteit rond de Amsterdamsestraatweg. In de hoop de gemeente op andere gedachten te kunnen brengen, startten ze een website en binnenkort ook een petitie.

De ‘knip’ houdt in dat het vanaf 1 januari 2015 niet meer mogelijk is van de Daalsetunnel door te rijden naar Oudenoord via Weerdsingel en omgekeerd. De maatregel zou een einde moeten maken aan de verslechterde luchtkwaliteit aldaar. Volgens de actiegroep, die bestaat uit bewoners van Pijlsweerd, Daalsebuurt, Ondiep en leden van bewonersgroep Amsterdamsestraatweg en Actiegroep 250 meter ASW, wordt het probleem alleen maar verschoven.

Effecten ernstiger dan de kwaal

“Die knip klopt van geen kant”, zegt buurtbewoner Volkert Vlaming in het AD/UN. “De kwaal is volgens de gemeente dat de luchtkwaliteit rond de Weerdsingel WZ onder de norm is. Maar als er straks duizenden auto’s via een andere manier naar de Amsterdamsestraatweg rijden, zijn de effecten ernstiger dan de kwaal.”

Rammelende berekeningen

Op de website www.stopknipmonicabrug.nl schrijft de actiegroep: “Wij zijn bezorgd, dat de Amsterdamsestraatweg, die nu al verontreinigd is, vanaf 2015 nog sterker belast wordt.” Vlaming in het AD/UN: “De berekeningen van de gemeente rammelen wat ons betreft aan alle kanten. We twijfelen dan ook sterk of de gemeente het gestelde doel gaat halen.”

utrecht - Google Maps

Frustratie en agressie

Maar de luchtkwaliteit is niet het enige waar de actiegroep zich druk om maakt, op de website schrijven zij ook: “Uit de enquête georganiseerd door bewonersgroep ASW in 2013 over de leefbaarheid en veiligheid in onze buurt, is als grootste aandachtspunt agressief gedrag in het verkeer/hard rijden over ASW als eerste uit de bus gekomen. Frustratie en agressie op de straat zal door de toenemende verkeersdrukte ongetwijfeld ook toenemen.”

Petitie

Met het starten van een petitie hoopt de actiegroep de voorgenomen maatregel ‘Knip Monicabrug’ opnieuw aan de gemeente voor te leggen en hen te vragen de effecten op de wijk hierbij in acht nemen. Erik Suik, woordvoerder bij gemeente Utrecht laat in het AD/UN weten in gesprek te zijn met de bewoners. “We zijn in gesprek met de bewoners en zijn ons bewust van bedenkingen die zij hebben. Hun belang is ook ons belang. We gaan dan ook met hem om de tafel om deze zaken met elkaar te bespreken.”

11 Reacties

Reageren
  1. Wim Barmentloo

    Wil je dit soort van onzinnig geklooi in onze stad niet dan moet je er alles aan doen om bij de gemeenteraadsverkiezingen de machtskliek van Groen Links naar huis te sturen en nog beter de gemeente uit.

  2. Gert

    Wat willen ze dan? Dit is geen geklooi, maar hier is lang over nagedacht. Deze knip is nodig omdat de luchtkwaliteit rond de Weerdsingel westzijde ontzettend slecht is. En de huidige situatie straks de norm overschrijd en die is er niet voor niets!
    Ik ben blij met deze knip omdat het veel minder verkeer betekent in de wijk waar ik woon.
    De maatregel zal wellicht wat meer vekeer in de straatweg geven (hoeveel valt nog te bezien), maar uiteindelijk, wellicht met nog meer maatregelen, moeten automobilisten gewoon leren om de ring rond Utrecht te gebruiken als ze van de ene kant naar de andere kant willen, ook stadbewoners die gewend waren om een ritje van 2 km te maken. En anders bedenk je maar een alternatief. Je kind naar school brengen kan ook op de fiets. Alleen bestemmingsverkeer nog de stad in en uit. Anders is het gewoon niet houdbaar meer.

  3. Anna

    @Gert: ja, de luchtkwaliteit op de Weerdsingel is heel slecht, net zoals op de Amsterdamsestraatweg al nu op dit moment. Juist omdat wij elke dag naar school fietsen langs de straatweg, kunnen we niet accepteren, dat er straks 50% meer auto’s gaat rijden. Uit laatste berekening van gemeente 6000-7000 per etmaal bovenop huidig verkeer. Wij hebben alternatieven, deze willen we met gemeente gaan bespreken. Overigens: “Erik Suik, woordvoerder bij gemeente Utrecht laat in het AD/UN weten in gesprek te zijn met de bewoners.”- niet in gesprek met ons! kijk op http://www.stopknipmonicabrug.nl voor meer info.

  4. gerben

    @Anna, ik heb de website doorgespit, maar kom geen alternatieven tegen op de door jou aangegeven website.
    Dus geen idee waarom ik de petitie zou moeten tekenen, als ik niet weet waarvoor ik ga tekenen, en alleen maar tegen zijn, zonder alternatieven, is geen optie.
    Deze knip door moet er komen, net zoals de andere knips die in de planning staan.
    De knip bij de Monicabrug wordt genomen met andere maatregelen, zie bijvoorbeeld de wijzigingen die plaats gaan vinden net na de Daalsetunnel, versmalling etc.
    Doorgaand autoverkeer moet hoe dan ook, eens teruggedrongen gaan worden.

  5. Ottotto

    Heel goed die knip! Was het maar vast 2015!!

  6. Ottotto

    Heel goed die knip! Was het maar vast 2015!!

  7. Henri Koopman

    Die Knip moet er inderdaad komen. Al jaren wordt bewoners van Vogelenbuurt en Tuinwijk voorgehouden dat de voorkeursroute om naar de Kardinaal de Jong te komen vanaf de Oudenoord via de Talmalaan loopt. Daarvoor heeft deze straat ook de status van secundaire as. Echter de meetse auto’s slaan rechtsaf vanaf de Oudenoord de Kaatstraat in en maken het leven ondraaglijk op de Adelaarstraat, Willem van Noortstraat, Pieter Nieuwlandstraat en Anthonius Matthaeuslaan.40 tot 50 % reductie volgens Ono van Schaick Pos in onze buurten. Maar dat mag zich niet verplaatsen en anderen in de stank zetten. Daar moet alles an worden gedaan. Echter in onze straten moet het minder er wordt zelfs gemeten in de Adelaarstraat zo vies.

  8. pat

    Het gaat er juist om dat al die auto’s de stad niet inrijden. Ik woon in de stad en doe alles met de fiets. Ik word ziek van al die 100.000-en auto’s die via een fly-over de stad in worden gefaciliteerd! Zo dom! Als men de trein gebruikt of een parkeervoorziening aan de rand hoef je geen knip in de stad te maken.

  9. Bram de Goede

    Deze discussie zie ik al jaren aankomen nu het op de uitvoering aankomt krijg je protesten van de bewoners die niet betrokken zijn geweest bij de beslissingen een aantal jaren geleden en wel worden geconfronteerd met de overlast en dit is nog maar het begin, overal komen starre knips om het verkeer te ontmoedigen. Ik pleit al jaren voor een dynamisch verkeersbegeleidingssysteem die alleen bij grote verkeersdruk het verkeer verspreidt en de drukke punten ontziet. Dat zou nog eens service van de gemeente aan zijn inwoners zijn. Wat heeft een knip midden in de nacht voor zin. Overigens is fietsen natuurlijk een goed alternatief voor wie dat kan.

  10. Anna

    @Gerben, ik snap je punt,
    wij hebben wel alternatieve voorstellen, als je email wil opgeven, dan stuur je een link. Wij hebben deze alternatieven bewust nog niet gepubliceerd, om eerst de probleemstelling duidelijk te houden. ASW 2012= 11500 autos/41,2 mikrogram/m3 NO2,
    ASW 2015= 15500-16500 autos/ ? mikrogram/m3 NO2?????!!!!

  11. Anna

    @ Bram de Goede, kunnen we samen in gesprek?
    stopknipmonicabrug@gmail.com

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).