De afgelopen jaren waren de grote verbouwingen bij station Utrecht Centraal vooral aan de kant van de historische binnenstad, maar dat gaat veranderen. Tussen de Croeselaan en de Jaarbeurs ligt een gebied dat nu nog voornamelijk bedekt is met grijs beton. Op die plek moet de nieuwe autovrije wijk Beurskwartier komen. In de wijk komen bijna net zoveel huizen als in de buurt Parkwijk/Hoge Weide in Leidsche Rijn, maar de oppervlakte waarop Beurskwartier komt is meer dan tien keer kleiner. De gemeente heeft het Stedenbouwkundig Plan voor de nieuwe wijk nu openbaar gemaakt.
Bij nieuwe woningbouwplannen komt altijd een Stedenbouwkundig Plan kijken. In dit document staat allerlei informatie bijvoorbeeld over hoe een wijk wordt ingericht, wat voor woningen er komen en welke voorzieningen er straks te vinden zijn. Voordat het plan is opgesteld, heeft de gemeente gesprekken gevoerd met bewoners en anderen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van Beurskwartier. Nu ligt er dus een compleet plan, waar Utrechters de komende weken op kunnen reageren.
Tekst loopt door onder de afbeelding
In de wijk Beurskwartier moeten zeker 2.500 woningen komen, waar 4.000 tot 5.000 mensen komen te wonen. 35 procent van de koop- en huurwoningen valt in het sociale segment, 25 procent in het middensegment en 40 procent wordt vrije sector. De dichtheid in de nieuwe wijk wordt heel hoog. Op tien hectare komen 3.200 woningen; 2.500 in Beurskwartier, 300 in de Galaxy Tower en 400 in Wonderwoods. Ter vergelijking: in de buurt Parkwijk/Hoge Weide in Leidsche Rijn, die met 116 hectare meer dan tien keer zo groot is als Beurskwartier, staan 3.750 woningen.
Tekst loopt door onder de afbeelding
12 tot 90 meter
Beurskwartier krijgt tien bouwblokken, die elk bestaan uit meerdere grote en kleine gebouwen. In die gebouwen worden verschillende typen woningen gebouwd, van 40 tot 200 vierkante meter, en er komen kantoorlocaties en werkplekken. De meeste blokken krijgen een binnenhof, waar zowel bewoners als mensen die in de gebouwen werken terechtkunnen. In de hoven wordt veel groen aangelegd en er is plek voor zaken als afvalinzameling. De woningen krijgen bijvoorbeeld ook een vermaler, waarin bewoners groente-, fruit- en etensresten kunnen gooien.
Tekst loopt door onder de afbeelding

De gebouwen in de wijk gaan in hoogte variëren van 12 tot 90 meter. De daken van de gebouwen worden gebruikt voor groen, energie-opwekking en dakterrassen voor gezamenlijk gebruik. Ook krijgt elk bouwblok een zogenoemde minihub, die bereikbaar is vanaf de straat en vanuit de binnenhoven. In de minihub kunnen bewoners die in het blok wonen of werken terecht om hun fiets te parkeren, maar er is ook een huismeester aanwezig die praktische zaken regelt en waar mensen bijvoorbeeld hun pakketjes kunnen ophalen.
Tekst loopt door onder de afbeelding

Tien-minuten-stad
De wijk wordt gebouwd volgens het principe van de tien-minuten-stad. Dat houdt in dat elke bewoner binnen tien minuten bij een aantal verschillende voorzieningen moet kunnen zijn. In Beurskwartier komen dan ook ‘op vrijwel elke straathoek’ een café, lunchtentje, werkruimte of dienstverlening, soms gecombineerd met detailhandel. Centraal in de wijk komt een basisschool, waar ook een gymzaal, kinderopvang en buitenspeelruimte gebouwd worden. Aan de Croeselaan moet een gezondheidscentrum met apotheek komen en mogelijk ook een fysiotherapeut en sportschool. Op de hoek van de Van Zijstweg en de Croeselaan komt een kleine supermarkt, die past bij de ‘duurzame en gezonde missie’ van het gebied. De gemeente denkt bijvoorbeeld aan een verpakkingsvrije supermarkt. Een aantal panden aan de Croeselaan blijft behouden, waaronder het gebouw dat voorheen De Korenbeurs was. Dat staat straks in het Croesepark en moet het ‘paviljoen’ van het park worden.
Tekst loopt door onder het kader
Zoals in de meeste nieuwe woningbouwplannen in Utrecht, staat duurzaamheid ook in de plannen voor Beurskwartier centraal. De wijk wordt zo goed als autovrij; privéauto’s zijn er niet welkom. Bewoners die wel zelf een auto hebben, kunnen die parkeren in de nieuwe hub die in Papendorp wordt gebouwd. Elk woonblok krijgt deelscooters, deelfietsen en zo’n tien deelauto’s. De wijk is volgens de gemeente ‘maximaal ingericht’ voor voetgangers en ook fietsers kunnen er straks goed uit de voeten. De wijk krijgt 11.000 fietsparkeerplaatsen voor bewoners en nog eens 3.200 plekken voor mensen die er werken. Daarbij moet de wijk natuurlijk wel goed bereikbaar zijn voor hulpdiensten. Volgens de gemeente worden ‘extra eisen gesteld aan voorzieningen voor nooddiensten in de bouwblokken’.
Tekst loopt door onder de afbeelding
Groen
De gebouwen en buitenruimte in Beurskwartier moet bestand zijn tegen het veranderende klimaat en dus zowel hevige buien als droge periodes aankunnen. De wijk krijgt dan ook zo min mogelijk verharding en zoveel mogelijk groen. Regenwater wordt lokaal hergebruikt of geïnfiltreerd in de bodem. De twee parken – het Croesepark en Oranjepark – en de groenstroken in de wijk komen iets lager te liggen dan de straten, zodat het water goed kan weglopen in de bodem. In alle straten, parken en hoven worden bomen geplant. De gevels en daken van de gebouwen worden ook groen.
Tekst loopt door onder de afbeelding
Het Stedenbouwkundig Plan ligt vanaf vrijdag acht weken ter inzage. Utrechters kunnen reageren op de plannen. De reacties worden na afloop bekeken en eventueel verwerkt in het definitieve plan. Het college van burgemeester en wethouders hoopt dit in september 2023 voor te kunnen leggen aan de gemeenteraad. De voorbereidingen voor de bouw beginnen in de eerste helft van volgend jaar.
Gekoppelde berichten

Dit zijn de plannen voor de nieuwe wijk Beurskwartier in Utrecht
De gemeente Utrecht heeft de plannen voor de nieuwe wijk Beurskwartier openbaar gemaakt. Iedereen die…

Besluit is genomen: 3.200 woningen in Beurskwartier, huizen Croeselaan tegen de vlakte
Na een flink debat op donderdag in de gemeenteraad is het besluit gevallen; er komen…

Nog een groene buurt in Utrecht: Westplein wordt Lombokplein
Het is een bekende plek in onze stad, maar weinig Utrechters zullen het huidige Westplein…

Geen dakpark maar wel een boulevard; meer bekend over plannen Jaarbeursgebied in Utrecht
Ondanks dat er nog veel onduidelijk is over de herinrichting van het Jaarbeursgebied in Utrecht,…
37 Reacties
ReagerenHet zal er uiteindelijk wel op uitdraaien dat het allemaal veel duurder wordt en van al die prachtige voorzieningen weinig of niets terecht komt. De gemeente zal zich wel weer laten bedonderen door de vastgoedmaffia.
als vee op elkaar gestapeld.. hoe gaan al die mensen zich bewegen naar t centrum, via die enkele Moreelsebrug-lift die altijd defect is? lol
“als vee op elkaar gestapeld..”. Typische opmerking van een wat oudere bewoner van de stad die de dynamische ontwikkeling van Utrecht niet kan bijbenen.
Het is wat intenser bebouwd dat veel andere delen van de stad, verder een zeer gezond evenwicht tussen de wat lagere en hogere bouw. En bent u wel eens in de grotere steden in buitenland geweest? Het Beurskwartier is er niets bij.
De 90-meter limiet is echter het grote breekpunt waardoor het een massief blok wordt. Bouw nou afwisselender en slanker, en laat die hoogtelimiet los.
Ik dacht dat afvalvermalers niet mogen in Nederland? Het vermalen afval komt namelijk via de gootsteen in de riolering en dat schijnt nogal eens verstoppingen op te leveren.
Ook vraag ik me af of het wel zo goed is voor het milieu als we alles maar lozen via het water in de gootsteen. Om over de energiekosten en de kindervingertjes maar te zwijgen!
Maar ik hoor het graag als dit systeem anders werkt, bijvoorbeeld niet met de riolering meegaat.
Verpakkingsvrije supermarkt???
Mij niet gezien. Houdbaarheid, hygiene en traceerbaarheid van onverpakte houdbare kruideniersproducten zijn volstrekt onvoldoende.
Fabrieksverpakkingen:
– zijn meestal lichtdicht (dus product wordt niet ranzig door licht),
– zijn meestal luchtdicht (dus product wordt niet ranzig door oxidatie),
– soms voorzien van een andere gassamenstelling zodat het product langer houdbaar blijft,
– beschermen tegen vocht (klonteren, slof worden)
– Beschermen tegen deeltjes die er niet inhoren (insecten, muizenkeutels, glassplinters, metaalsplinters, stof, andere stoffen)
– geven een houdbaarheidsdatum en productiedatum aan.
– hebben een productiecode zodat je kunt zien wanneer hetgemaakt is (en eventueel waar). Hiermee kun je het product en de ingredienten dus ook traceren en uit de markt halen mocht er iets mis mee zijn.
Reteleuk allemaal, dat back to the roots, maar sommige verworvenheden van de beschaving zijn echt best wel nuttig.
@Bill
je zit er volledig naast met al je aannames omtrent mij haha, maar dat krijg je al gauw als je een heel eigen verhaal maakt gebaseerd op een enkel zinnetje/mening..
@Tanja: Het mag wel als de vermaler gescheiden is van de riolering en het bijvoorbeeld in een GFT container terecht komt die 1x per week wordt opgehaald.
Geen idee of dat hier het geval is hoor. Maar je gaat ervan uit dat ze over zoiets nadenken…
Zo werden de Blijmer, Kanaleneiland en Overvecht ook ooit gepromoot.
We weten wat daar van geworden is…
Anno 2022 is de prequel van de prepoog van SF Judge Dredd, zo begon het …
Aan alle reaguurders heb ik de volgende suggesties:
Ga in een vroeg stadium naar infoavonden over bouwplannen en naar inspraakavonden.
Richt belangenclubs/ lobbyclubs op.
Huur gezamenlijk een topadvocaat in.
Ga in de politiek.
Richt een politieke partij op.
Schrijf ingezonden stukken in de krant.
Wordt bevriend met invloedrijke politici en projectontwikkelaars.
Stop met voorspelbaar reaguren. Het heeft geen effect. Dat houdt plannen echt niet tegen.
Wie denkt dat Utrecht Centraal en de binnenstad nu druk is, moet over 10 jaar ofzo nog maar eens terug komen. Het gaat mega druk worden en dan oo vaste tijden zoals in de spits en op de uitgaansavonden e.d., maar permanent. Zomerse dagen zullen bijv. onhoudbare situaties in parken en langs singels opleveren met zoveel nieuwe inwoners zonder buitenruimte. Uitgaansgebieden / horeca in de binnenstad worden nog veel drukker …en ga zo maar door.
@Bill
“…wat lagere en hogere bouw…” = allemaal hoogbouw. Een mens heeft licht en lucht nodig om te leven. Zo ook planten, bomen en dieren. Het ziet er prachtig groen uit op de marketing plaatjes; eerst maar eens kijken hoe het er 5 jaar na de bouw uitziet.
Het heeft uiteraard niets met leeftijd te maken of je op een mierenhoop wilt wonen.
Verder is het niet “wat intenser bebouwd” dan de rest van Utrecht, maar misschien ben je nog nooit in bijv. Noord-Oost Utrecht geweest? Een aanrader en bereikbaar op de fiets. Beter voor het klimaat dan vliegen naar wereldsteden.
Bestand tegen klimaatverandering maar niet tegen overbevolking…. Kromlinkse logica.
Wat leert dit verhaal ons? Dat er in LR in waanzinnig lage dichtheid gebouwd is. Wat een verspilling van ruimte in tijden van woningnood.
Men durft het woord “duurzaam” te gebruiken, terwijl er een schitterend en stevig bouwblok aan de Croeselaan wordt gesloopt.
11000 fietsparkeerplaatsen voor bewoners terwijl er 4 a 5000 bewoners komen? 2 a 3 fietsparkeerplekken per bewoner?
4000-5000 bewoners + 3200 werkenden, allemaal op de fiets.
Als er veel parttimers werken en pakketjes komen dan zijn dat zomaar 10.000 fietsers. Dat gaat daar heel erg druk worden,
“Bewoners die wel zelf een auto hebben, kunnen die parkeren in de nieuwe hub die in Papendorp wordt gebouwd.”
Dat is kilometers verderop. De buurten in de omgeving kunnen parkeerproblemen verwachten.
@Buurtbewoner
Tja, met jouw reactie lok je het natuurlijk ook wel uit. De bereikbaarheid naar de stad lijkt me helemaal geen probleem eigenlijk. Dat is het nu toch ook niet? Waarom zouden 5000 mensen extra daar een groot verschil in maken? Als de lift defect is kun je altijd nog die bij Centraal nemen (als dat echt nodig is).
Toch heerlijk dat de linkse droomwereld precies gelijk loopt met de belangen van vastgoedontwikkelaars.
Ziet er goed uit. maar gezien alle gezeur in de reacties is er wel een tendens. maar gelukkig stond er afgelopen week een stuk in het AD over LR https://www.ad.nl/utrecht/25-jaar-leidsche-rijn-modderpoel-werd-wijk-waar-mensen-gelukkig-leven-zonder-eng-nieuwbouwgevoel~a2733aea/
We zullen over 25 jaar hetzelfde hierover lezen.
@ Piet dat AD artikel heeft vooral betrekking op rijtjeshuizen met voor- en achtertuin en laagbouw en relatief ruim opgezet. Er was nog ruimte voor de auto ingepland. Dit project bestaat vrijwel uitsluitend uit hoogbouw dat heel dicht op elkaar staat. Een heel groot verschil.
@Nieuw Engeland
omdat al deze toekomstige bewoners, plus die duizenden toekomstige langs Merwedekanaal, met de fiets (want auto hebben/mogen ze niet), via de kortste route naar t centrum willen, en dat is via de Moreelsebrug
Elk weldenkend mens wil een beetje ruimte, privacy en eigen keuzes kunnen maken. Dit soort woonvormen ontstaan doordat ons land overbevolkt raakt en kneiterlinkse idealisten de dienst uitmaken.
Ziet er mooi en groen uit. Een klein buurtsupertje op 4 a 5000 man is wat weinig en benieuwd of het gekocht wordt voor goed geld zonder parkeerplaats, maar laten we maar eens zien of het werkt.
Mocht u benieuwd zijn naar het mogelijke uiteindelijke idee achter de ’10-minuten-stad’, dan verwijs ik u graag even naar de situatie in het Engelse Offordshire, alwaar de lokale autoriteiten kort na de verkiezingen ook ’15 minuten zones’ hebben ingesteld. Uiteraard was dit niet verteld tijdens de campagnes. Het is nu al een feest der herkenning met Utrecht en vele andere steden die momenteel dergelijke zone’s aan het instellen zijn, nietwaar? Maar daar stopt het niet…
Oxfordshire voert vanaf 2024 heuse climate lockdowns in, waarbij inwoners gedwongen worden om in hun wijk te blijven. Op de grenzen van de wijken worden elektronische hekken geplaatst, die dicteren wanneer wie de wijk in of uit mag. Kid you not…
Nu is het natuurlijk niet gezegd dat dit in Utrecht ook zal gaan geschieden, maar wie de opzet van deze nieuwe wijken bestudeerd kan nauwelijks ontkennen dat de wijken welhaast zo lijken te zijn opgezet dat het verdomd lastig is om erin of uit te komen. Niet alleen natuurlijk wegens het ontbreken van infrastructuur, maar ook dat het beetje infrastructuur dat er wel is (een paar exit punten), zeer eenvoudig kan worden geblokkeerd, waarmee niemand de wijk meer in of uit kan…
Nu wil niet zeggen dat er ook in Utrecht iets verdachts gaande is, maar grote waakzaamheid lijkt me meer dan gepast op het moment…Die ’10 minuten wijken’ zonder infrastructuur zouden wel eens nachtmerries kunnen worden in plaats van de ‘droom’ zoals ze geportretteerd worden.
haha die exces, gelooft nog in sprookjes
We gaan het zien.
Gingen woningen voorheen nog als warme broodjes, tegenwoordig worden ze zelfs in Amsterdam, in een prachtig monumentaal pand nog wel, niet meer verkocht. Men gaat ze nu maar verhuren.
https://zandkasteelwonen.nl/ en dan even naar beneden scrollen onder “News”. Ja in het Engels ook nog allemaal.
Mooi plan, maar ff denken: jonge gezinnen, 1 kind in de draagzak, de ander in een wandelwagen. En dan dus op de fiets naar de auto die in die parkeergarage verder op staat voor familiebezoek of dagje uit…. Ziet u het gebeuren? En op de terugweg nog even langs IKEA, dat zelfbouwmeubel kopen en meenemen. Ai, ook dat uitladen in die P-garage….. of willen we nog meer witte busjes heen en weer laten rijden en alles bij de de huismeester laten afgeven, die natuurlijk een pakhuis aan ruimte heeft om als bewaarder alles te ontvangen en daarna weer uit te delen. Ik zal wel te oud zijn om dit als het nieuwe normaal te beschouwen, maar gelukkig hoef ik niet met 4999 anderen op die vierkante km te gaan wonen tegen een hoofdprijs.
Met een ‘t’, Scherpschutter: ‘bestudeert’, derde persoon enkelvoud.
Links heeft het weer gedaan. De werkelijkheid is dat rechts voortdurend aan de macht is geweest en de afgelopen decennia afgezien heeft van fatsoenlijke ruimtelijke ordening. Het gevolg is samenballing van de bedrijvigheid en daarmee van de Nederlandse bevolking in een aantal steden in het westen van het land.
Ik vrees overigens dat er ondanks het gigantische huisvestingsgebrek toch een overschot zal gaan ontstaan van kleine hokjes in hoogbouw, zoals in deze plannen. Uit eigen ervaring weet ik dan die zogenaamde jonge stedelijke professionals (!) niet weten hoe snel ze uit die hoogbouwhokjes wegwillen wanneer er kinderen op komst zijn.
https://www.oxfordshirelive.co.uk/news/oxfordshire-news/oxfordshire-county-council-respond-viral-7900897
(in reactie op de zoals altijd vermakelijke maar zwaar overtrokken losse flodde)
@Scherpschutter
Oxfordshire heeft reactie gegeven op dat nieuwsbericht.
https://www.oxfordshirelive.co.uk/news/oxfordshire-news/oxfordshire-county-council-respond-viral-7900897
Het gaat over auto’s in milieuzones, net zoals in londen.
Dus de rijken kunnen blijven rijden maar de werkende armen moeten dokken of opzouten. Dat is een heel vervelende trend bij die ofh zo ‘sociale inclusieve’ milieu en klimaatkerk, moedwillig een klassenscheiding willen realiseren.
@scherpschutter
Graag bronnen bij uw gelul over elektrische hekken die dicteren wie de wijk in en uit mag in oxfordshire
Geen onzinverhalen vertellen aub
@alle pessimisten: wat moet er dan gebeuren? Er wordt de hele tijd te weinig gebouwd en nu wordt er gebouwd en dan is het ook niet goed.
Ik zeg niet dat ik geen haken en ogen zie, maar er kan ook niet niets gebeuren toch..?
@hmhmmm: behoorlijke huisvesting staat of valt met behoorlijke ruimtelijke ordening, dus spreiding van de bevolking en de bedrijvigheid. Voor zover ik weet is 85% van de oppervlakte van Nederland nog onbebouwd. Wanneer het aantal boerenbedrijven verminderd wordt — wat ook goed is voor de stikstofuitstoot — komt er ook extra grond vrij om huizen op te bouwen en bedrijven en instellingen te vestigen en hoeft er geen “natuur” aan opgeofferd te worden. De Randstad volbouwen, zoals nu gebeurt, is absurd en te wijten aan het loslaten van de ruimtelijke ordening door de rechtse neoliberale overheid.
@Lexus
Je hebt 1 ding goed en dat is dat links hier schuldig aan is.
Het is zonder dat er in parkwijk en zo aan het kanaalweg niet beter bebouwd wordt inderdaad. Deze wijk bewijs dat het wel goed kan !
@binnenstad bewoner, vanuit india gezien zijn uw opmerkingen toch wel erg micro denken en zeer angstig…. Kijk even op google wat ze hier in Hydrabad bijvoorbeeld bouwen… daar lossen ze echt woning nood op !