Bouw 178 sociale huurwoningen aan Utrechtse Romestraat bereikt hoogste punt Bouw 178 sociale huurwoningen aan Utrechtse Romestraat bereikt hoogste punt

Bouw 178 sociale huurwoningen aan Utrechtse Romestraat bereikt hoogste punt

Bouw 178 sociale huurwoningen aan Utrechtse Romestraat bereikt hoogste punt
De Grootmeester, het nieuwe appartementencomplex aan de Romestraat in het Utrechtse Leidsche Rijn, heeft op woensdag het hoogste punt bereikt. In het complex komen 178 sociale huurwoningen.

De Grootmeester, het nieuwe appartementencomplex aan de Romestraat in het Utrechtse Leidsche Rijn, heeft op woensdag het hoogste punt bereikt. In het complex komen 178 sociale huurwoningen.

Portaal, Mitros en BAM Wonen bouwen samen aan het appartementencomplex. Het gebouw is ontworpen door architecten van ZECC en BureauVanEig. Het grenst aan park Leeuwesteyn en bewoners hebben uitzicht over het Berlijnplein. In 2023 moeten de woningen af zijn. 

Met dit complex krijgt Utrecht er 80 tweekamerappartementen en 98 driekamerappartementen bij, beide categorieën komen in de betaalbare huursector.

De woningen worden volgens de BENG-norm gebouwd. Dat betekent dat het hele proces bijna energieneutraal is. Volgens woningcorporatie Portaal zorgt naar eigen zeggen voor een toekomstbestendig gebouw met een laag energiegebruik voor de huurder.

Het bereiken van het hoogste punt van de bouw werd op woensdag gevierd met een frietkraam voor de werklieden.


Wil jij DUIC steunen en een set ansichtkaarten ontvangen met de beste foto’s uit het boek DUIC in 2021? Voor 7,95 euro krijg je twaalf kaarten, van elke maand in 2021 één ansichtkaart. Met de aanschaf van de kaarten heb je niet alleen een herinnering aan 2021 – om op te hangen, te bewaren of te versturen – maar steun je ook de lokale journalistiek in Utrecht.

19 Reacties

Reageren
  1. Erwin

    Hoogste punt… laat me raden: 4 verdiepingen?

  2. JdV

    Sociale huurwoningen. Met een parkeergarage voor de bewoners er onder. Want die kunnen alleen wonen als ze gesubsidieerd worden. Maar wel een auto rijden. Wat een gaaf land is dit toch.

  3. Bill

    @ Erwin: Zal vast. Er mag qua hoogte in dat gebied wel wat meer ambitie worden getoond. Breng die standaard toch van 6 naar 9 a 10 lagen in Leidsche Rijn, ruimte zat en het helpt de woningnood op te lossen.

  4. Koel Hoofd

    @JdV
    Dan moeten ze wel een auto kunnen betalen….
    Inkomensgrens sociale huur:
    Maximaal € 40.765 voor eenpersoonshuishoudens
    Maximaal € 45.014 voor meerpersoonshuishoudens
    Minimum jaar inkomen in NL = rond de 10 mille.
    Reken zelf maar uit waarom je opmerking echt nergens op slaat.
    Of moet ik je daar de formule ook voor geven?

  5. Binnenstadbewoner

    @JDV: wat bazel je. Flats met sociale huurwoningen hebben nooit een inpandige parkeergarage.

  6. Eric

    Dit is het project Tango en is 9 hoog 😉

  7. JM

    Goed nieuws voor slecht geïnformeerde reaguurders van DUIC: ik tel 9 lagen.

  8. Ramon

    @erwin @bill

    Dit project heeft deels 6 , maar voor het grootste gedeelte 9 bouwlagen

  9. Fred

    @ Erwin & Bill
    Volledig mee eens.
    Onbegrijpelijk met zo’n grote woningnood en bouwopgave, en dan alle beschikbare bouwgrond volzetten met laagbouw, dat schiet niet op natuurlijk.
    Maar ze zullen wel bang zijn dat ze dan wat met het OV moeten doen bij hogere dichtheden en meer tramlijnen moeten aanleggen, terwijl ze in Utrecht liever blijven klooien met busbaantjes.
    Hopeloos dus.

  10. Bill

    @Eric, JM en Ramon: Ik heb het uiteraard niet over dit specifieke gebouw, want ook ik kan tellen. Het gaat meer over de meerdere grote bouwblokken binnen geheel Leidsche Rijn, en eigenlijk de hele stad. Met een goede bezonnings- en windstudie kan er op veel meer plekken hoger (al is het maar 1 of 2 lagen) gebouwd worden dan nu het geval is, en daar mist Utrecht vooralsnog kansen.

  11. Woningnood steeds erger.

    Hopelijk wordt de urgentie om steady hoger te bouwen aangegrepen. Verbazend weekend hoe Utrecht hier in achterloopt bij andere steden in de Randstad. Zelfs bij Station LR centrum, of Station Zuilen wordt nog erg laag gebouwd. Hoe kunnen dit dan goede OV hubs worden…
    Mijn zoon zoekt zich helemaal suf en verhuisd nu naar tijdelijke woning van mensen die gelukkig gaan reizen en hun huis willen verhuren. Het drama is echt nog veel erger dan vele vermoeden…

  12. Ramon

    @bill

    Dan heb ik je verkeerd begrepen, vind het ook al een aparte opmerkingen van jou kant

    Helemaal met je eens , wat mij betreft is het laatste rijtjeshuis met een tuin gebouwd in Utrecht. Zijdenbalen, LRC, dat moet de norm worden. Daar mogen nog uitschieters van 100-200 meter tussen. Bovendien zou elk renovatie/ nieuwbouw project in de oude wijken standaard met 1-3 verdiepingen opgehoogd moeten worden

  13. Uuutje

    @ Binnenstadbewoner

    Wat bazel jij nou weer man.

    Ik heb in de binnenstad gewoond, in een oud jaren tachtig Mitroscomplex, met inpandige garage.

  14. Utrechter2

    Fijn dat er meer sociale huurwoningen gebouwd worden.

    En typisch dat gesettelde mensen (vaak met tuin, maar niet altijd) gaan bepalen voor starters wat hun woonwensen voortaan zijn.

    De grootste fout die Nederland gemaakt heeft na de oorlog is kwantitatieve woningnood vervangen voor kwalitatieve woningnood (begrijpelijk nog in de jaren ‘ 50 en ‘ 60 maar in de jaren ’70 niet meer). Dus woningen bouwen waar mensen alleen noodgedwongen in gaan wonen.

  15. Koel Hoofd

    @Uuutje
    Had je toen een auto?
    Dat wil JdV graag weten want die denkt dat sociale huur profiteurs zijn.

  16. 😇

    Zonnetje in huis, ons Uuutje.

  17. JdV

    @Binnenstadbewoner, @KoelHoofd: Ik zou zeggen stap eens op jullie e-bike of bakfiets en rij even richting het Tango-complex. Daar staat een heel groot bord. 178 sociale huurappartementen met binnentuin en parkeerkelder.
    Maar ja, moet je wel van moeder’s zolder af komen natuurlijk dus wellicht is dat wat veel gevraagd.
    En inderdaad, het is van de gekke dat mensen die in een sociale huurwoning wonen en dus geld moeten krijgen van de overheid omdat ze zelf hun huur niet kunnen opbrengen in een auto rijden.

  18. Thuisblijver

    Parkeerkelder (ja, op kosten van de belastingbetaler) wat een onzin, voor die investering hadden er ook nog wat extra sociale huurwoningen gebouwd kunnen worden. Asociaal zeg!
    Ik vind dat jongeren te veel wensen hebben, ikzelf ben ook op een flatje begonnen, toen tussenhuisje, toen weer een stapje verder. En ik heb wel eens een paar vakanties overgeslagen, kocht ook niet altijd het nieuwste van het nieuwste, zelf huis schilderen en schoonmaken en ik werkte gewoon vijf dagen de week, om mijn 6% rente te betalen. Jeugd van nu: wel studeren, amper weekendbaantje, 32 uurtjes werken want extra dagje nodig voor de hobbies, twee vakanties, 3 weekendjes weg, nieuwste iPhone, private lease autootje. Nu op gevorderde leeftijd heb ik geen zin om mijn belastingen zien weg te stromen naar deze groep die strontverwend is.

  19. Utrechter2

    @Thuisblijver: dus je geeft aan/toe dat door de globalisatie de armoede die Nederland tot de jaren ’50 gekend heeft weer terugkomt? (voor de onderste helft van bevolking althans?)

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).