Bouw 416 nieuwe appartementen op Heycopterrein in Utrecht van start Bouw 416 nieuwe appartementen op Heycopterrein in Utrecht van start

Bouw 416 nieuwe appartementen op Heycopterrein in Utrecht van start

Bouw 416 nieuwe appartementen op Heycopterrein in Utrecht van start
De bouw van 416 een nieuwe appartementen in de Utrechtse Dichterswijk gaat vandaag van start. Het gaat om het Heycopterrein in Parkhaven. Er worden 333 vrije huurwoningen en 83 sociale huurwoningen gebouwd.

De bouw van 416 een nieuwe appartementen in de Utrechtse Dichterswijk gaat vandaag van start. Het gaat om het Heycopterrein in Parkhaven. Er worden 333 vrije huurwoningen en 83 sociale huurwoningen gebouwd.

In een totaal van 13 gebouwen komen 416 huurappartementen. De 333 van de huurwoningen zijn bestemd voor de vrije sector. De overige appartementen vallen onder sociale huur en komen in beheer van Mitros.

Al in 1999 begon de gemeente Utrecht met plannen voor de invulling van het Heycopterrein, voormalig terrein van de soepfabriek Intertaste. Het Heycopterrein, dat een grootte van bijna vier voetbalvelden heeft, krijgt een compleet nieuwe inrichting. Die past binnen de gezonde en duurzame plannen van de gemeente Utrecht: rondom de woningen komt veel groen.

Er komt een brede, autoloze laan en genoeg ruimte om buiten te sporten en te spelen. Ook zijn de nieuwe huurwoningen niet meer aangesloten op het gas. Naar verwachting zijn de woningen klaar in 2023.

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. Erwin

    En waar kan ik me inschrijven voor de koop van zo’n appartement..?

  2. JdV

    @erwin: nergens. Maar wellicht dat je als klaarblijkelijk visueel gehandicapte wel voorrang krijgt bij de huur. Het gaat namelijk om HUUR appartementen.

  3. Koel Hoofd

    De artist impression ziet er troosteloos uit…de artiest was depressief? Had corona dipje?

  4. WvR

    @Erwin: Nergens. Het zijn huur appartementen. Wordt slechts 3 maal vermeld in de eerste 2 paragrafen.

  5. Katja

    Dertien in een dozijn ontwerp, wat een armoe.

  6. Scherpschutter

    @Katja

    Dat is precies de bedoeling Katja. In het semi-socialistische Utrecht/Nederland wil de ambtelijke klasse helemaal niet dat u ook maar enige individuele uiting aan uw woning geeft. Want u bent geen individu. U bent Borg. The collective.

    Daarom mag u nog geen buitenmuur van UW huis paars schilderen, laat staan een gebouw neerzetten dat qua design, vormgeving of kleurstellingen werkelijk onderscheidend is van de rest.

    Egalitaristische non-architectuur zoals u het ook in Oostbloklanden ziet, alleen dan kielekiele een tikje fraaier uitgevoerd, maar onder de streep heeft de overheid alle werkelijke architectonische creativiteit, vooruitgang en kwaliteit al decennia geleden kapot gemaakt.

  7. cas

    “Een brede autoloze laan”, dat is toch complete verspilling van de ruimte dan.

  8. Lombokker

    Slechts 20% sociale huur, meer is kennelijk financieel niet haalbaar nadat de gemeente Utrecht de hoofdprijs heeft gevangen voor de verkochte grond. Oh, en dan is er natuurlijk ook nog de afdracht van de de verhuurdersheffing aan het Rijk. Die laatste zou weliswaar ‘tijdelijk’ zijn, maar dat is duidelijk een rekbaar begrip.

  9. Herman

    @koel hoofd en Katja. Ziet er toch normaal uit.
    Liever dit dan die kitsch nep architectuur

  10. Scherpschutter

    @Lombokker

    Niets is zo permanent als een tijdelijke belastingverhoging door een overheid.

  11. Koel Hoofd

    @Herman
    Dit is nou kitscherige nep architectuur, alleen noemt men het duurzaam…

    @Scherpschutter
    Scherpe analyse, maar vergeet niet dat Utrecht ook toonaangevend is met progressieve non-architectuur en daar een lange historie in heeft.
    Is iets mooi, dan moet het worden vernietigd…
    Is iets lelijk, dan is het mooi voor de progressieve hipsters…

    @cas
    Autoloos is enkel de visie van GL en D66.
    De rest van de wereld koopt gewoon auto’s en scooters in het kader van de mobiele vrijheid zonder risico op corona.

  12. Ton

    We gaan vooruit. Ooit mocht je in een flatwijk geen planten op het balkon zetten. En allemaal dezelfde gordijntjes !

  13. Ton

    @ Cas
    Er waren al brede lanen lang voordat er auto’s waren.
    Hoe zou dat nou kunnen ?

  14. Willem

    Blijkt maar weer eens dat de meeste van deze commentatoren nog nooit in Dichterswijk geweest zijn, want dit ontwerp borduurt voort op wat er nu al staat. En dat heeft een ontzettend aantrekkelijk stukje Utrecht opgeleverd.

  15. Hans O.

    Heel juist Willem. Scherpschutter is zeker nooit in Oost-Europa geweest om de echte panalaki, panelflat, te zien. Overigens komen die op de monumentenlijst zoals dat ook voor delen van Keiland kan.

  16. Scherpschutter

    @Koel Hoofd

    Ja, helemaal juist. Dat is het cultureel dominante totaal-nihilisme/egalitarisme waar ik het zo vaak over heb. Je ziet het overal in Utrecht…In kunst, onderwijs,waardering van internationale culturen, mode, wetenschap: niet het beste van het beste staat centraal, maar juist het slechtste van het slechtste wordt als benchmark ingesteld. Hoe waardelozer hoe beter…En dat is ook zeker in architectuur zo….Kijk simpelweg naar alle schitterende architectonische hoogstanden in de wereldgeschiedenis. Zoveel pracht, zoveel creativiteit, zoveel keuze om uit te kiezen. En wat bouwen we? De communistische ‘panelaky’ (inderdaad Hans O) in het grijs, zandgeel of heel soms vaal rood…In alles zijn we verwikkeld in een race naar de bodem.

    @Hans O

    Zoals ik u al zei: onze panelaky zijn net een niveautje hoger, maar nog altijd afzichtelijke vruchten van de boom der grauw egalitarisme.

  17. Marieke

    Veel groen? Ik zie vooral heel kort gemaaid gras, liever meer bomen en bloemen!

  18. Angelique

    @Ton Wat, werkelijk? Waar & wanneer was dat? Wat een hilarisch weetje!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).