Busbaan Kruisvaart komt er: ‘Dit is de minst slechte optie’ | De Utrechtse Internet Courant Busbaan Kruisvaart komt er: ‘Dit is de minst slechte optie’ | De Utrechtse Internet Courant

Busbaan Kruisvaart komt er: ‘Dit is de minst slechte optie’

Busbaan Kruisvaart komt er: ‘Dit is de minst slechte optie’

De komst van de omstreden busbaan Kruisvaart gaat door. Dat heeft het college van B & W vorige week bepaald. Het 18 miljoen euro kostende project bij de Dichtersbuurt kent veel voor- en  tegenstanders, maar uiteindelijk ‘kan het niet anders’.

De busbaan op de Kruisvaart is vanaf 2016 nodig als vervanging voor de Adama van Scheltemabaan. Deze weg wordt, als onderdeel van de Uithoflijn, omgebouwd tot trambaan en kan daardoor niet meer worden gebruikt door bussen.

Het tracé van de busbaan Kruisvaart loopt vanaf Utrecht Centraal, direct langs de westkant van het spoor en sluit aan op de Vondellaan. De busbaan Kruisvaart is onderdeel van het nieuwe netwerk met vrije bus- en trambanen in Utrecht.

Minst slechte optie

“Er is uiteindelijk gekozen voor de minst slechte optie”, meent GroenLinks raadslid Peter van Corler. “Met bewoners is goed gekeken naar alternatieven. Iedereen, ook GroenLinks, had graag een oplossing gezien die met name voor Raadwijk en omgeving minder overlast had gegeven. Maar de alternatieven zijn onvoldoende toereikend gebleken.”

Ook Gerry Nalis van de PvdA meent dat de alternatieven niet voldoende zijn. “Alle onderzochte alternatieven, zoals het busverkeer over de Croeselaan of de Catherijnesingel, scoorden slechter. Zo dreigt in die varianten het verkeer vast te lopen, met alle gevolgen van dien, ook voor de leefbaarheid van omwonenden.”

Voor de aanleg van de busbaan moet het tankstation Texaco op de Vondellaan weg en het water van de Kruisvaart moet op één plek worden verplaatst. De nieuwe busbaan is nodig om de drukke buslijnen 12 en 12S op te vangen, omdat die niet kunnen rijden tijdens de bouw van de trambaan naar de Uithof. De busbaan is een tijdelijke oplossing voor de drukke buslijnen maar is na de aanleg van de Uithoflijn niet overbodig. Er zullen een aantal buslijnen op blijven rijden.

Faliekante missers

“In het hele inspraakproces heeft de gemeente faliekante missers geslagen. Ondanks dit hebben de bewoners zich steeds welwillend en  constructief opgesteld, een schoolvoorbeeld van hoe het kan”, aldus CDA verkeerswoordvoerder Cees Bos.

“Het perspectief voor de omwonenden is niet fraai, een busbaan voor de deur, geluidsoverlast en een openbare ruimte die verschrikkelijk inboet aan kwaliteit. Wij verlangen een kwaliteitsimpuls in de openbare ruimte. Met veel volwassen groen en een goede ruimtelijke kwaliteit. Het plan wat er nu ligt kan niet anders.”

Het werk moet in 2016 klaar zijn. Hieronder een 3D-impressie van de gemeente.

1 Reactie

Reageren
  1. Paul

    brrrrrrrr, heel utrecht een OV/verkeersplein/beton/winkel/kantoor monster

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).