Het is al weer even stil in Raadwijk, onderdeel van de Dichterswijk in Utrecht waar de gemeente Utrecht een busbaan wil aanleggen langs de Kruisvaart. Die busbaan sluit aan op de Vondellaan waar nu al dagelijks lange files staan. Eerder al werd door omwonenden van Raadwijk de blog ‘busvandebaan.nl’ gestart met informatie over de, voor de buurt, verontrustende plannen.
Zo’n 50 politici, buurtbewoners en geïnteresseerden kwamen op 3 oktober naar Raadwijk om ter plekke de situatie in ogenschouw te nemen. Na een heldere uitleg van Peter Robbe over de bezwaren en de zorgen over de busbaan Kruisvaartkwartier werd daarbij aan de aanwezige politici het dilemma voorgelegd; Gaat u voor leefbaarheid (door het planten van een boom) of voor het uitbreiden van het OV (wat in deze situatie gelijk staat aan het omzagen van de laatste bomen die deze ‘groenstrook’ nog sieren). Geen van de politici nam een transparant standpunt in, dus lieten bewoners zien waar zij voor kiezen: GROEN! Samen met veel kinderen met schepjes en gietertjes werd een boom geplant. In een daarop volgende discussie gaven alle aanwezige politici aan dat het communicatieproces van deze besluitvorming slecht is verlopen. Daarna werd het stil, ook op de blog.
Bij toeval ontdekte de redactie van DUIC echter een ludiek filmpje, dat 11 november op de blog werd geplaatst. Daarmee nemen omwonenden op ludieke wijze de visie van de gemeente op de hak. Niet echt nieuws (hoewel?), maar we wilden het u niet onthouden.
http://youtu.be/laZuCPXc-Nk
1 Reactie
ReagerenEcht stil is het niet in Raadwijk. Zowel niet letterlijk (goederentreinen…) als figuurlijk. Vorige week heeft de wethouder aangegeven het besluitvormingsproces over de Kruisvaartbusbaan ‘zorgvuldig en objectief’ voort te willen zetten. En dat betekende dat vanaf nu ook het bewonersalternatief serieus wordt onderzocht. Niet onlogisch als je weet dat het bewonersalternatief 15-20 miljoen goedkoper is, beter is voor het milieu, beter is voor de leefbaarheid en beter is voor de mobiliteit. Ook lekker dat bewoners niet meer van hun achtertuin onteigend hoeven te worden, wat een voorwaarde is in het huidige plan van de gemeente. Want in de Asselijnstraat hebben ze al eerder ondervonden dat grondonteigening en busbanen geen gelukkige combinatie is.