De nieuwe wijk Rijnenburg wordt, als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt, zoveel mogelijk autovrij. Dit blijkt uit de uitgangspunten voor de nieuwe wijk, die de gemeente heeft gepresenteerd.
Openbaar vervoer, fiets en lopen krijgen prioriteit. De gemeente verwoordt het als volgt: “Je komt overal in de wijk makkelijk lopend, fietsend of met het OV en via snelle fiets- en ov-verbindingen naar het centrum van Utrecht, het station of andere centra. En als je de auto toch nodig hebt, maak je gebruik van een deelauto of haal je je auto op in een parkeerhub aan de rand van de wijk.” Een parkeerhub is een plek waar je je auto kan parkeren en vervolgens direct kan overstappen op bijvoorbeeld een bus of fiets.
Natuur centraal
Behalve autoluw moet Rijnenburg een diverse, stedelijke wijk worden met voorzieningen, werkgelegenheid, groen en water. Er komt een mix van woonvormen en prijsklassen, zodat jong en oud, alleenstaanden en gezinnen er terechtkunnen.
De wijk wordt groen met veel parken en recreatiegebieden. Ook komt er ruimte voor waterberging en energieopwekking.
50.000 nieuwe inwoners
Rijnenburg wordt gebouwd ten zuiden van Leidsche Rijn en krijgt 22.000 tot 25.000 woningen. De wijk moet plek bieden voor 50.000 inwoners. De bouw begint vanaf 2035..
Gekoppelde berichten
Nieuwe wijk Rijnenburg in Utrecht kan thuis worden voor 50.000 mensen; gemeente toont verdere plannen
Ruim 50.000 mensen, zoveel inwoners kunnen er in de toekomst in de nieuwe wijk Rijnenburg…
22 Reacties
Reageren“De bouw start naar verwachting rond 2035” Bizar in deze tijd van woningnood. Ga direct starten met ontwikkelen en bouwen.
Onmogelijke combi, er worden weer tig duizend mensen in konijnenhokken opgehokt.
Nou mooi, maar het zou prettig zijn als deze keer hoogwaardig openbaar vervoer wel op tijd komt. Bij LR is dat een beetje misgegaan.
Hmmm, wellicht zou ik deze wijk, vanwege de ligging, niet helemaal autoluw maken. Je zou kunnen kijken of parkeren op straat zoveel mogelijk vermeden kan worden, maar verder…
Kijk eens aan zeg. Mogelijk in het jaar 2040 dus al een woning voor onze jongeren! Mogelijk, want er is geen geen enkel concreet plan, laat staan financiering. Kijk, dat GroenLinks/D66 kun je om een boodschap sturen! De dadendrang en jongerenbetrokkenheid druipt er vanaf.
Nog decennia aan gedeelde ellende voor vrijwel iedere jongere, terwijl ze wachten op een vreugeloos hokje van 30m2 in een infrastructuurloze paard en wagenwijk uit de 19e eeuw! Wel, gedeelde smart is halve smart zullen we maar denken. Allemaal depressief wegcreperen; wel zo inclusief!
Zin in de toekomst!
Autoluw prima. Maar leg dan wel eerst tram en bus aan . Routes voor de fiets etc en dan gaan bouwen. Dit is de grote fout die gemaakt werd bij bv Leidsch Rijn. Of andere vinexwijken in het land. Mensen uit de auto willen halen betekent dat jezelf heel veel moet investeren om hen daartoe te verleiden. En uiteraard rijdt de tram c.q. bus dan ook in het weekend. Oftewel bezint eer gij begint
Die wijk lan pas gebouwd als iemand 300 miljoen heeft gevonden voor het aanleggen van de infrastructuur. Ik lees nergens dat dit geld er al is. De gemeente heeft het niet, het rijk wilde het tot voor kort niet betalen. Als de hele politiek zo graag extra huizen wil, snap ik niet dat niemand hier in wil investeren.
Windmolens uit het plan weghalen en je hebt een mooi plan.
Al vraag ik mij of het in deze tijd rendabel is om zo een project te ontwikkelen met zo een hoog percentage ”goedkopere” woningen.
Ik weet nog dat ze in Leidsche Rijn beloofde dat er een tram zou komen en hoogwaardig vervoer, iedereen weet dat de tram snel weg werd bezuinigd na dat de huizen al verkocht waren. ik houd me hart vast voor al die mensen die daar komt te wonen en auto luw betekend dat alleen de rijke een parkeerplekje krijgen en bezoekers kunnen niet met de auto op bezoek komen, ouderen en zieken moeten goed na denken of je daar wel wilt wonen.
Om die polder tussen dé NATIONALE VERKEERSSLAGADERS A2/A12 (NB !!!!) autovrij te realiseren, is maar één bouwstrategie mogelijk: sociale woningbouw want die mensen kúnnen dankzij GL/D66 in Utrecht niet eens meer een auto betalen.
Geen weldenkend mens met voldoende vermogen om vrijheid in mobiliteit te betalen gaat namelijk in een autovrije stad wonen waar ze hun mobiele vrijheid wordt afgenomen.
Kijk maar naar die stadsvilla’s van meer dan €1 miljoen voor een kaal casco in de blue zone Cartesius, die worden maar niet verkocht omdat mensen hun stekkerbolide er niet kunnen parkeren.
Dat is een extreem kostbaar edoch moedwillig foutje in de vooronderzoeken, niet vragen wat kopers willen maar voor ze beslissen hoe ze moeten leven. Vermogende kopers pikken dat gewoon niet, en dat is hun goed recht omdat ze er voor moeten betalen.
Onze GL/D66 bestuurders geloven in groene sprookjes
en toen kwam de olifant in de kamer met een grote snuit
die blies het onbetaalbare groene sprookje uit…
Altijd leuk, zo’n “artists’ impression”: dicht opeengepakte appartementencomplexen maar in de openbare ruimte is maar anderhalve kip en een paardenkop te zien. Autoluw? Dat betekent dat maar weinigen daar auto kunnen rijden waardoor veel bevolkingsgroepen uitgesloten worden om daar te kunnen wonen. En deze keer zonder dat het “dichtbij een NS-dtation” ligt. Die windmolens van 270 meter tiphoogte staan ook al niet op de juiste schaal ingetekend.
Een mooie wijk waar we alle ambtenaren, die zo graag autovrij zijn, kunnen laten wonen. Niet ambtenaren werken vaak door het hele land waar je met je deelauto niet altijd kunt komen. Autoluw is een enorm dogma dat Lot in haar ambtenaren apparaat heeft gepompt, op naar de verkiezingen in 2026.
En graag een goed Rijnenburg dat klaar is in 2035 voordat er andere gekkigheid wordt verzonnen: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/bouwprojecten-en-stedelijke-ontwikkeling/bouwprojecten/bouwprojecten-in-zuid/lunetten-koningsweg-nieuw-stedelijk-knooppunt
Is het niet slimmer om in dit laag gelegen gebied een afvoer putje te maken voor Automobilisten? Dus juist een autowijk, gelegen in de oksel van de snelwegen. Kunnen automobilisten genieten van het geluid van de snelweg en een oprit kortbij.
Deze automobilisten kunnen dan verhuizen vanuit stukken van Utrecht waar het wel slim is om deze autoloos te maken. Omdat daar wel voorzieningen zijn zoals OV, winkels, werk, cultuur, sport en onderwijs.
Dat zou een win-win zijn, voor de automobilisten en de inwoners en bezoekers van Utrecht. Een soort ruilverkaveling 2.0
Wat zijn we ver afgegleden in dit mooie land. Je mobiliteit wordt van hogerhand beperkt tot OV en fiets. Wat een armoe
Zo wordt het een exclusieve wijk, want gehandicapten en ouderen kunnen niet bij een huis komen. Zelfs niet met een taxi. Is de brandweer ingeschakeld? Zou ook fijn zijn als die er overal kunnen komen net als ambulances.
Vijftigduizend mensen en niemand daarvan die een auto bezit.
Het is duidelijk dat de tien minuten maatschappij werkelijkheid word.
Een democratie waar men middels verhogingen de mensen hun auto afpakken is geen democratie .
Maar ja , een democratie zijn we eigenlijk ook alleen nog maar op papier.
Juist hier moet er ruimte zijn voor auto’s gezien de nabijheid van snelwegen. Binnenstad kan derhalve ontlast worden. De renders lijken een promoposter van Kanaleneiland en Overvecht die toentertijd ook als wonen in het groen werden bestempeld. Wanneer leert men nou eens van de succesprojecten zoals Leidsche Rijn, Tuindorp en Oog en Al. Nu weer het wiel opnieuw willen uitvinden met zielloze gevels.
Hoe goed worden huizen in de autoluwe Merwede kanaal zone verkocht? En dan zit je nog dicht bij de stad. Auto’s zoveel mogelijk onder de grond is prima maar een helemaal autoluwe wijk zo ver van de stad, gaan daar gezinnen, ouderen etc. wonen?
Het lijkt wensdenken van de Utrechtse ambtenaren die langzaam aan de aansluiting met de inwoners verliezen.
Dat druist “een beetje” in tegen de realiteit.
Bron: https://www.duic.nl/algemeen/aantal-autos-groeit-sneller-dan-het-aantal-inwoners-in-utrecht/
De koers voor Rijnenburg klinkt mooi: groen, autoluw en voor iedereen. Maar wél als we ook de omliggende wijken meenemen. In De Meern en delen van Leidsche Rijn is het OV nu zo zwak dat je zonder auto nauwelijks vooruitkomt.
Als Utrecht echt autoluw wil zijn, moet de norm zijn dat je binnen 10 minuten op Utrecht Centraal kunt zijn – niet alleen vanuit de nieuwe wijk, maar óók vanuit bestaande buurten. Laat Rijnenburg geen eiland worden, maar een kans om het hele westen van Utrecht beter te verbinden.
Het is essentieel om een goed Metro tram plan te hebben, alleen dat is echt Hoogeaardig openbaar vervoer systeem. Deze zou door getrokken kunnen worden met eind halte Montfoort. Het OV moet de optimale optie zijn om richting Centraal Station, of een van de andere 6 Randstad rail stations in Utrecht.
Het is essentieel om een goed Metro tram plan te hebben, alleen dat is echt Hoogwaardig openbaar vervoer systeem. Deze zou door getrokken kunnen worden met eind halte Montfoort. Het OV moet de optimale optie zijn om richting Centraal Station, of een van de andere 6 Randstad rail stations in Utrecht.