Komst van 450 tot 600 woningen in Kruisvaartkwartier stap dichterbij | De Utrechtse Internet Courant Komst van 450 tot 600 woningen in Kruisvaartkwartier stap dichterbij | De Utrechtse Internet Courant

Komst van 450 tot 600 woningen in Kruisvaartkwartier stap dichterbij

Komst van 450 tot 600 woningen in Kruisvaartkwartier stap dichterbij
Impressie van de wijk vanuit de trein
De komst van 450 tot 600 woningen op het terrein van het voormalig expeditieknooppunt van NS gelegen tussen het spoor en de Kruisvaart, bij de Dichterswijk in Utrecht, is een stap dichterbij.

De komst van 450 tot 600 woningen op het terrein van het voormalig expeditieknooppunt van NS gelegen tussen het spoor en de Kruisvaart, bij de Dichterswijk in Utrecht, is een stap dichterbij.

Het college heeft het bestemmingsplan Kruisvaartkwartier vandaag ter vaststelling naar de gemeenteraad gestuurd. Van de 450 tot 600 woningen wordt in ieder geval 20 procent sociale woningbouw gerealiseerd. Daarnaast vallen 75 woningen in het middenhuursegment en komen er 65 eengezinswoningen.

De rest van het plan omvat vrije sector huur- en koopappartementen van verschillende grootte. De wijk moet een gasloze en energieneutrale stadswijk worden. De eerste oplevering is gepland in 2020. Naast woningen is er ook ruimte voor horeca.

Voor fietsers en voetgangers zijn er straks drie toegangen naar de nieuwe wijk: via de Jan van Foreeststraat, de te renoveren hefbrug en de nieuw aan te leggen verbinding bij de Da Costakade langs het Trimbos-instituut. Het gebied is voor autoverkeer bereikbaar via de Jan van Foreeststraat en parkeren kan ondergronds.

Tegen het ontwerpbestemmingsplan zijn 24 zienswijzen ingediend, die tot een aantal aanpassingen hebben geleid. De gemeenteraad bespreekt het plan verder in april.

6 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Even rekenen. Uitgaande van 600 woningen komen er 120 sociale huur. 75 middenhuur. 65 eengezinswoningen. Huur of koop?
    Dan blijven er dus maximaal 340 woningen over voor vrije sector. Huur en koop.
    Beetje onduidelijk verhaal, maar wellicht is dat altijd het geval bij bestemmingsplannen. Je zou verwachten dat er meer gedetailleerd wordt ingegaan op de woningen aangezien juist die detaillering een belangrijke afweging is bij de besluitvorming. Als het echt zo onduidelijk is weet je volgens mij als raad niet waar je ja of nee tegen zegt, het kan alle kanten uit.

  2. Barend

    We hadden het laatst over die zes bruggen die voor de ontsluiting van de Merwedekanaalzone gepland staan. Hoe zit het met de ontsluiting van dit wijkje richting binnenstad? Gemeente, zorg voor een fietstunnel naar de Catharijnesingel. En oh ja, is het dan echt zoals het lijkt, dat dit zomaar diversiteit brengt, eindelijk…? Tot slot, de hoogte in hier. Het is de entree van het centrum, markeer dat.

  3. Sannieboy

    Dit was de Expeditie Knoop Punt (EKP) van de destijds geheten PPT Post en niet van de NS..

  4. Albert J. P.

    @Barend over de fietstunnel Nicolaas Beetsstraat – Dichterswijk is wel eens gepraat maar in dit bestemmingsplan is die niet te zien. Wel een opening tussen de huizen op de plek waar die zou komen maar het de bestemming van die grond is nu ‘groen’. Dus m.i. kan het nog komen als er politieke wil is.

    Ben het er ook wel mee eens dat deze tunnel er moet komen.

  5. AH

    Op de impressie zijn ze het geluidsscherm vergeten waardoor je er bijna niets van gaat zien vanuit de trein…

  6. Zonnewende

    Hopelijk komen die geluidsschermen er niet. In Amsterdam is ook vlak langs het spoor gebouwd zonder schermen. Waarschijnlijk is de huidige geluidsisolatie stukken beter dan bij de oudere wijken.

    En dit vind ik eindelijk een mooi ontwerp.
    In tegenstelling tot de plannen bij bijvoorbeeld de Gerbrandystraat en Rotsoord.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).