Merwedekanaal krijgt nieuwe binnenhaven en woonwijk | De Utrechtse Internet Courant Merwedekanaal krijgt nieuwe binnenhaven en woonwijk | De Utrechtse Internet Courant

Merwedekanaal krijgt nieuwe binnenhaven en woonwijk

Merwedekanaal krijgt nieuwe binnenhaven en woonwijk
De plannen voor een binnenhaven langs het Merwedekanaal
Het Merwedekanaal krijgt een nieuwe haven met daaromheen 167 woningen en horeca. Dat blijkt uit het bestemmingsplan dat het Utrechts college hiervoor heeft goedgekeurd en naar de gemeenteraad heeft gestuurd.

Het Merwedekanaal krijgt een nieuwe haven met daaromheen 167 woningen en horeca. Dat blijkt uit het bestemmingsplan dat het Utrechts college hiervoor heeft goedgekeurd en naar de gemeenteraad heeft gestuurd.

De plannen hebben in juni en juli 2015 ter inzage gelegen. Hier zijn niet minder dan 400 zienswijzen voor ingediend. Het merendeel hiervan kwam van leden van roeiverenigingen. Zij trainen op het Merwedekanaal en willen niet dat de veiligheid tijdens trainingen in het geding komt.

De havenmonding wordt daarom anders ingericht om aanvaringen te voorkomen. Verdere gesprekken tussen de gemeente en de verenigingen volgen nog. De vaststelling door de gemeenteraad is naar verwachting in september 2016.

De ontwikkelaar wil meerdere woningblokken gaan bouwen, met een bouwhoogte variërend tussen de 4 en 12 lagen met een kap. Op het hoogste punt zal een van de blokken 40 meter hoog zijn. Om in de parkeerbehoefte te voorzien worden er 128 parkeerplaatsen aangelegd. Het horecagebouw moet een oppervlakte krijgen van 250 vierkante meter.

Er moeten verschillende typen huizen komen; woon-werk units, starters appartementen, één-kamerflats, 3-4 kamer appartementen, lofts, luxe toren appartementen, penthouse flats en luxe haven appartementen. In totaal moet er plek komen voor 350 bewoners.

ligging merwedekanaal haven

18 Reacties

Reageren
  1. Bernhard

    Prachtig plan met een duidelijk eigen karakter. Gelukkig dat er ook een mini jachthaven aangelegd wordt want ondanks dat Utrecht over veel water wegen beschikt, 3 kanalen, 3 rivieren, singels en unieke grachten heeft Utrecht geen 1 echte jachthaven !
    Bij de vecht in Overvecht, waterzuivering terrein, zou een uitstekend mooie grotere jachthaven met luxe appartementen woningen kunnen… bijvoorbeeld.

  2. Utop

    Zou eens tijd worden dat ze er iets mee gaan doen! Jammer dat er geen sociale huurwoningen worden gebouwd.

  3. Sjoerd

    Leuke artist impression van de woningblokken! Als roeier maak ik me echter wel zorgen om dit bestemmingsplan, omdat het reeds krappe Merwedekanaal er nog een stukje krapper, drukker en gevaarlijker van wordt. De Balijebrug is een plek bootverkeer slecht overzicht heeft van wat er aan de andere kant gebeurt. Mensen zijn aangewezen op (te vaak ontbrekende) kennis van vaarregels en inschattingsvermogen.

    De stad Utrecht is een universiteitsstad. Daar hoort ook roeisport bij. Olympische roeiers als Inge Janssen zijn groot geworden op het Merwedekanaal. Probeer om dat stukje cultuur en roeitraditie alsjeblieft zo goed mogelijk te waarborgen.

  4. Bram de Goede

    Het Merwedekanaal is een waterweg, een weg is geen racebaan. Zorg voor een roeibaan in de stad bijvoorbeeld bij Overvecht , maar niet op een doorgaande waterweg.

  5. Harold

    dan roei je de andere kant op ? En fiets je ook niet dronken door de woonwijken heen das ook best gevaarlijk

  6. Frederik

    128 parkeerplaatsen voor 350 bewoners. De gemeente leert niet echt bij van eerdere missers in de Merwedekanaalzone (City Campus Max en binnenkort Twogether). Ik droom graag mee over afname van het autobezit, maar wie z’n boot in z’n eigen haven heeft liggen, heeft echt 1 auto per persoon.

  7. Jeroen

    @Bernhard: dat zou inderdaad een mooie plek kunnen zijn, ware het niet dat ze momenteel daarnaast Zandpad 2.0 aan het aanleggen zijn.

    In het algemeen valt het me op dat de meeste projecten in de stad vooral zijn gericht op studenten of starters met oppervlakten van 30 to 80m2, maar het midden of hogere segment wordt niet tot nauwelijks bediend. Mensen die in starterswoningen zitten en door willen naar wat meer ruimte zijn voor een betaalbare woning zijn meestal aangewezen op vertrek uit de stad tenzij je 7 ton tot een miljoen te spenderen hebt (zoals bij dat belachelijke Hieronymuserf project). En hoewel Leidscherijn óók tot Utrecht wordt gerekend en het voor veel mensen interessant is, is het niet mijn idee van een logische vervolgstap.

    Utrecht is een studentenstad, dat maakt het levendig en leuk en dat zal het -hopelijk- ook altijd blijven (heb zelf óók gestudeerd), maar dat houdt niet in de er alleen voor deze doelgroep hoeft te worden gebouwd. Volgens mij is een betaalbaar midden tot hoog segment veel belangrijker waardoor mensen doorstromen en starterswoningen (waar er zat van zijn) juist vrij komen.

  8. Roeier

    @Bram de Goede,

    Triton zit al zo`n 145 jaar aan in Utrecht & Orca 45. Al die tijd wordt er geroeid, dus je vergelijking is mooi – maar zou eerder moeten zijn:
    “Een racebaan is geen weg, dus ga niet opeens de TT-assen tot openbare weg maken”

    Maar inderdaad, als ze eindelijk eens vaart zouden maken met het aanleggen van een 2.5km baan bij de uithof (waar al haalbaarheidsstudies naar zijn gedaan!!) zou dat een grote win-win (voor de roeiers, bewoners merwedekanaal, projecten aan het merwedekanaal EN de Uithof – die nu dood is na 17u) situatie zijn lijkt me.

  9. Jelle

    @Jeroen,

    Desalniettemin moet je niet vergeten dat de Gemeente plannen voor een echt roeikanaal blijft uitstellen. Utrechtse roeiers zitten eenmaal vast aan het hele drukke Merwedekanaal. Omdat het water nu al zo druk is gaat een deel van onze wedstrijdsectie vanaf volgend jaar ieder weekend naar een andere locatie om te trainen. Logistiek een lastige operatie en alleen haalbaar voor wedstrijdroeiers. De verenigingsgebouwen zitten nou eenmaal daar aan het water net als onze loodsen, het is jammer dat er niet eerst een goede locatie is voor de roeisport voordat de trainingsruimte verder beperkt wordt.

  10. Heer B

    Had best nog wat hoger gemogen. 12 verdiepinkjes max in stedelijk gebied is niks.

  11. Michel Post

    Alweer een artist impression met nul fietsers. En dat terwijl het hier gaat om een hoofdfietsroute/fietsstraat.

  12. Ronald

    Prachtig, met zo’n jacthaven.
    Begin me een beetje te ergeren aan de claim die roeiers leggen op dit kanaal.
    Laat ze eens beginnen met het goede voorbeeld door de coaches rechts te laten fietsen op het fietspad.

  13. John

    Wie is de ontwikkelaar, en waar vind ik meer informatie over bouwtypen, prijs e.d. ?

  14. BLM

    Mooi plan maar heb ook sympathie voor de roeiers. Zij moeten ook goed gefaciliteerd worden, liefst voordat er gebouwd gaat worden… een veilige plek moet gewaarborgd zijn. Ben blij hoe de wijken buiten het centrum een eigen plek gaan worden.

  15. Ronald

    @Roeier
    Triton is toch opgericht in 1880?
    Ongeveer in diezelfde tijd is het Merwedekanaal geopend als belangrijke scheepvaartroute.
    Pas halverwege de 20e eeuw is de scheepvaart via het Amsterdam-Rijnkanaal gaan varen.
    Dus Triton heeft de helft van haar bestaan gevaren op een Merwedekanaal met intensief vrachtverkeer? Lijkt me ook wel druk, maar als Triton al zolang aanwezig is, moet ze wat gewend zijn qua drukte.

  16. J.de vries

    + 1 voor Ronald. Roeiers willen het merwedekanaal claimen, hardlopers de singels, racefietsers ongeveer elk fietspad.
    Allemaal zaken die zijn aangelegd bekostigd uit de algemene middelen en deze moeten dus ook gewoon tiegangkelijk zijn en blijven voor alle inwoners, niet alleen voor elitaire sportbeoefenaren. En als ze dat wel willen kopen ze gewoon een stuk grond en graven ze een kanaal dat ze helemaal zelf mogen gebruiken. Als je al zo lang actief bent als vereniging heb je vast wel veel geld gespaard.

  17. A.Zijnzeikert

    Prima plan, helaas niet zo sfeervol als Zijdebalen, maar een leuk torentje erbij. Maar 1 vraagje, waarom toch niet dat afschuwelijke blik onder de grond ? Je kan het maar 1 keer goed doen, en daarna moet je voor altijd tegen je fouten aankijken.

  18. Thomas

    De gemeente heeft eind dit jaar ongeveer € 1.100.000.000 aan schulden.

    Wat doet men?

    Miljoenen uitgeven aan een haven die nooit geld op zal gaan leveren.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).