Mitros overweegt beleid omtrent oplevering aan te passen: ‘We nemen signalen uit de samenleving serieus’ Mitros overweegt beleid omtrent oplevering aan te passen: ‘We nemen signalen uit de samenleving serieus’

Mitros overweegt beleid omtrent oplevering aan te passen: ‘We nemen signalen uit de samenleving serieus’

Mitros overweegt beleid omtrent oplevering aan te passen: ‘We nemen signalen uit de samenleving serieus’
De Van Brammendreef in Overvecht
Mitros gaat mogelijk het beleid omtrent de oplevering van een woning aanpassen. Nu moet een huis kaal worden opgeleverd, maar afgelopen week ontstond commotie toen bleek dat een huurder niet de mogelijkheid kreeg haar anderhalf jaar oude vloer over te dragen aan een nieuwe bewoner.

Mitros gaat mogelijk het beleid omtrent de oplevering van een woning aanpassen. Nu moet een huis kaal worden opgeleverd, maar afgelopen week ontstond commotie toen bleek dat een huurder niet de mogelijkheid kreeg haar anderhalf jaar oude vloer over te dragen aan een nieuwe bewoner.

DUIC sprak vorige week met de huurder van een huis aan de Van Brammendreef die haar gloednieuwe vloer uit haar sociale huurwoning moest slopen omdat ze besloot te verhuizen. “In de huidige tijd, waarin duurzaamheid een belangrijk thema is, en in een appartementenblok waarbij alle huizen een warmtepomp en zonnepanelen hebben voor de besparing, vind ik dit een absurde gang van zaken”, zei de huurder tegen DUIC.

Daarnaast benadrukte ze dat ze het vreemd vindt dat Mitros alle nieuwe huurders verplicht om een nieuwe vloer te leggen. “Zeker omdat het sociale huur betreft en de huurders vaak een beperkt budget hebben. De nieuwe huurder zou eigenlijk de keuze moeten krijgen, dat kan namelijk een hoop geld schelen.”

Politiek

Na het verschijnen van het artikel heeft GroenLinks schriftelijke vragen gesteld en PvdA-raadslid Bülent Isik heeft contact gezocht met de vertrekkende huurder en daarna Mitros benaderd. “Ik vind het niet kunnen dat een goed product wordt weggegooid, hier moet een oplossing voor gevonden worden”, zei het raadslid eerder.

Mitros geeft nu aan de signalen uit de politiek en samenleving serieus te nemen. “We gaan dan ook kijken of we een beleidswijziging kunnen doorvoeren”, zegt een woordvoerder van de woningcorporatie.

Huurdersonderzoek

In september van dit jaar vindt er weer een huurdersonderzoek plaats, waarin aan de huurders van Mitros wordt gevraagd naar hun mening over allerlei zaken. “Omdat het onderwerp nogal wat teweeg heeft gebracht gaan we het tijdens het onderzoek extra onder de aandacht brengen. Zodra de resultaten bekend zijn kijken we of we ons beleid opnieuw gaan inrichten.”

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Steve

    Portaal flikt hetzelfde
    Wij hadden destijds mooie aanpassingen gemaakt in ons huis in Ondiep.
    Portaal vertelde ons destijds dat alles weet in de orginele staat moest worden teruggebracht.
    Belachelijk, wij wilden het graag laten zitten voor de nieuwe bewoners.
    Er werd ons verteld als wij het niet er uit haalden, dat zij het zouden doen.
    Op onze kosten.
    Rare gasten die woningbouwverenigingen.

  2. Scherpschutter

    Uitstekende reactie. Zo doe je dat. Inleven en meeveren zonder enige concrete toezegging, vervolgens tijdrekken zolang nodig is, om uiteindelijk weer te begraven zodra iedereen het vergeten is. Zo stuur je opportunistische socialisten met een kluitje het riet in.

    Chapeau. Professioneel aangepakt.

  3. Herman

    Keurige reactie.
    Zo gekopieerd uit handboek communicatie.

  4. GeeWee

    Het is belangrijk om goed te definiëren welke items in een woning kunnen worden overgenomen. Een zelfgebouwde serre of dakkapel hoort daar niet bij m.i..
    Maar vloerbedekking, laminaat, behang en gordijnen lijken me zeer redelijke zaken om ter overname aan te bieden. Zelf huurde ik ruim 20 jaar geleden een sociale huurflat in het Noorden van het land en daar bestond deze regeling toen al. Vreemd dat dit bij Mitros anno 2021 nog niet geregeld is.

  5. BW

    @Steve
    Zo raar is het nou ook weer niet. Achtergrond is dat smaken nu eenmaal verschillen en dat veel mensen hun huis ‘eigen’ maken door een nieuwe vloer te leggen, nieuwe gordijnen op te hangen etc. Wat jij ‘mooie aanpassingen’ vindt, vindt een ander misschien spuuglelijk. Om dit te ondervangen zouden corporaties een ontmoeting kunnen arrangeren tussen de oude en nieuwe bewoners zodat ze kunnen overleggen of spullen overgenomen kunnen worden, maar als dat niet het geval is snap ik best dat corporaties de woning weer in oorspronkelijke staat willen hebben.

  6. wollie

    Zorg voor een overnamelijst bij de bezichtiging. Wat de nieuwe huurder niet wil wordt door de vertrekkende huurder verwijderd vóór datum X en anders door de wooncor op kosten vertrekkende huurder.

  7. Pee

    @BW
    Wat jij voorstelt ,om de oude bewoners en de nieuwe bewoners de kans te geven te praten over eventuele overname van zaken ,dat is ook de bedoeling .
    misschien zeggen de nieuwe bewoners wel dat ze blij zijn met deze optie .
    mochten ze het niet op prijs stellen dan moet de oude bewoner het alsnog in de oude staat herstellen .
    Dat is toch een betere optie dan dat de woningbouw gaat beslissen voor de nieuwe bewoners die dan achteraf misschien zeggen dat ze het jammer vinden dat ze bepaalde zaken niet over hebben kunnen nemen.

  8. Hns

    De meeste bouwverenigingen laten het gewoon zitten en de nieuwe bewoner mag het er alsnog uithalen. Wilt u het, sloop het er maar uit. O? Wilt u dat niet doen, nou wij doen het niet, dus u weigert de woning, nou dan komt u weer onderaan op de lijst. En ondertussen wel het geld vangen voor het zogenaamd opruimen van de woning. Jawel de bouwverenigingen hebben macht en gebruiken die.

  9. Jacqueline

    Apart .. een aantal jaar geleden gehuurd bij Mitros en kon de vloer gewoon laten liggen toen ik vertrok. Weliswaar was dat in overleg met de nieuwe bewoner, dat is mogelijk de reden dat het oké was.

  10. Lombokker

    @BW
    Vroeger deden ze dat ook. Dan kreeg je van de woningbouw het telefoonnummer van de vertrekkende bewoner om overname van spullen te regelen. Meestal werd er ook bij verteld dat je niet verplicht was om dat te doen.
    Sindsdien zijn er veel woningbouwcoöperaties gefuseerd tot steeds grotere organisaties omdat die ‘efficiënter’ zouden zijn. Helaas worden klanten dan dossiernummers in plaats van mensen.

  11. Wim

    Ander verhaal in het AD de mevrouw mocht het uiteindelijk laten liggen maar wilde er 400€ voor hebben wat werd geaccepteerd en dus haalde ze het er toch maar uit.
    Wat is hier dus gebeurt hebzucht en verpest voor anderen.

  12. Hans

    @ S.schutter

    Dank voor je inkijkje in de a-sociale handelwijze van organisaties die zeggen het beste met de mensheid voor te hebben. We hadden er al zo’n donkerbruin vermoeden van maar nu weten we dus hoe de vork werkelijk in de steel zit.

  13. Scherpschutter

    @Hans

    Iedere organisatie die claimt het beste met de mens voor te hebben dient met het grootst mogelijke wantrouwen bekeken te worden. Zo zit de mens immers niet in elkaar. Wij zijn rationeel-egoistische wezens die handelen uit eigenbelang.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).