Waar moet de Amsterdamsestraatweg verbeterd worden? | De Utrechtse Internet Courant Waar moet de Amsterdamsestraatweg verbeterd worden? | De Utrechtse Internet Courant

Waar moet de Amsterdamsestraatweg verbeterd worden?

Waar moet de Amsterdamsestraatweg verbeterd worden?
Om de veiligheid op de Amsterdamsestraatweg te verbeteren en om goede ideeën op te doen voor in de toekomst heeft de gemeente een interactieve kaart gemaakt waarop meegedacht kan worden. 

Om de veiligheid op de Amsterdamsestraatweg te verbeteren en om goede ideeën op te doen voor in de toekomst heeft de gemeente een interactieve kaart gemaakt waarop meegedacht kan worden. 

De Straatweg gaat de komende jaren heringericht worden, maar hoe is nog niet helemaal duidelijk. Wel gaat de straat een 30 kilometer per uur zone worden. De gemeente vraagt nu aan bewoners en gebruikers om mee te denken over de toekomst van de straat.

Op de ideeënkaart kan een plek gekozen worden binnen het gebied tussen het Paardenveld en de Marnixlaan. Hier kan aangegeven worden wat er verbeterd kan worden. Dit kan tot en met 16 oktober.

15 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Drempels ! Verkeerslichten ! Doortrekken middenberm ! Eenrichtingverkeer !
    In godsnaam, doe er wat aan, het is een racebaan ! Ik weet het, woon er al 21 jaar. Auto’s en motoren (zonder db-killers) scheuren door de ASW (politie doet er niets aan en dat weten ze, want “geen prioriteit”), en het is nog erger geworden sinds de verkeerslichten uit staan. Al een paar zware ongelukken gebeurd. In het uiterste geval…voetgangersgebied van maken met aansluiting op de binnenstad.

  2. Gerben

    @ Katja, ipv hier te roeptoeteren, kun je beter je ideeën uiten op de ideeënkaart. Rood aangegeven in het stukje hierboven. De meeste lezers weten inmiddels wel wat er mis is. De vraag was om verbeter punten aan te dragen.

  3. Scherpschutter

    Alle woningen, winkels en bedrijfspanden compleet platbulldozeren en een 4-baans 80-kilometerweg aanleggen. Durf te dromen!

  4. Albert Richie

    Putjes, putdeksels, kuilen en gaten (meestal door slechte reparaties) verwijderen uit het fietspad. Op het moment slingert iedereen om deze obstakels te ontwijken. In feite is het fietspad dus heel nauw omdat de helft niet bruikbaar is, en dat is jammer voor zo’n drukke verbindings route. Betere fiets parkeerplaatsen zou ook niet verkeerd zijn.
    Verder zou ik uitkijken niet te veel te veranderen. De rommelige, chaotische, maar ook veelzijdige en kleurijke karakter zou verdwijnen als je het netjes maakt.
    Het is ook het enige gedeelte in Utrecht dat een beetje de sfeer van een internationale wereldstad heeft. Dat wil zeggen minder gecontroleerd en je vind er de vreemdste dingen, afkomstig van uit de hele wereld.

  5. Serko

    Platgooien en weiland van maken

  6. Jeroen

    Allemaal goede punten wat betreft het verkeer. Maar ik hoop dat ze ook een keer kunnen kijken naar de inrichting van de straat wat betreft de winkels. 20 kapperszaken wie wordt daar nou gelukkig van?

  7. utrechtse vogel

    Godallemachtig, dit is het nieuwe besturen. Het geld uitgeven aan een of andere interactieve prut-kaart waarop iedereen kan klikken en waar vervolgens niets mee gebeurt. We weten allemaal hoe dat gaat. En dan kunnen de ambtenaren weer iets afvinken. Burgerparticipatie. check. Nieuwe media. check. Weet ik veel wat voor onzin ze nu weer bedacht hebben. check.

    Terwijl IEDEREEN snapt wat er moet gebeuren. Snelheidsbeperking, handhaven, auto’s afpakken, klootzakken in het gevang gooien, criminele zaken sluiten. Paar jaar volhouden en het is een stuk beter.

    Maar dat gaan ze allemaal niet doen. Niemand snapt waarom niet.

  8. Hannah

    @ Albert Richie. Man van mijn hart! Helemaal mee eens! De stad is geen museum, niet alles hoeft er netjes bij te staan.

    Ik heb hier al eens eerder een opmerking gemaakt over het Utrecht uit mijn jeugd dat in veel opzichten een vieze, rommelige en stinkende stad was. Als ik nu langs de gracht loop, met al die opgelapte gevels en strakke winkelpuien en gelikte modeketens dan heb ik daar nog wel eens heimwee naar.

  9. R. Paree Meijer

    Als fietser ben je op de Amsterdamsestraatweg zo onderhand een kamikaze piloot. Evenzo is het voor voetgangers vaak een slalom circuit om alle obstakels zoals fietsen, scooters en uitgestalde waar van de winkeliers te omzeilen.

    Een verbreding van de stoep en het fietspad zou een goede oplossing zijn. Maak van de gehele Amsterdamsestraatweg een éénrichtingsverkeer naar de stad toe. Zo blijft er ook genoeg ruimte over voor parkeerplaatsen. Het hele gebied een 30 Km/ h zone is een absolute pre met een aantal verkeersdrempels om hard rijden te voorkomen.

    Verder zou er een veel betere handhaving moeten komen voor mensen die zich niet aan de maximum snelheid houden. Dit geldt voor zowel het fietspad als de weg. Daarbij zou veel scherper gecontroleerd moeten worden op brommers en scooters die gebruik maken van het fietspad in plaats ( waar deze horen ) de rijbaan.

    Wanneer het een eenrichtingsverkeer word zal op de rijbaan aan weerszijde een strook moeten worden aangelegd voor brommers en scooters, zodat deze wél in twee richtingen mogen rijden.

  10. blm

    Zou graag willen dat op wegen die 30km/u zijn maar waar praktisch gezien best hard gereden kan worden meer gehandhaafd wordt… op de Maliesingel/Tolsteegsingel vanaf de rotonde bij het Spoorwegmuseum wordt regelmatig heel hard gereden… is net opnieuw ingericht en 30km/u. Een camera zou niet overbodig zijn, gevaarlijk ook met bochten en fietsers. Kanaalstraat en later Amsterdamsestraatweg ook een camera hangen graag.

  11. Berend

    Waar moet de ASW aangepakt worden? Eigenlijk zo een beetje overal (binnen de stadsgrenzen), vanaf de singel tot aan het Julianapark. Hoe? Drempels, flitspalen, een dichte middenberm, asociaal parkeren aanpakken en alles keihard handhaven. Leegstaande panden kan de gemeente beter zelf opkopen en opknappen, zodat zij kunnen bepalen wie of wat erin komt. Alle leegstand en pauperzaakjes verpesten aanzicht en sfeer.

    Ook is er veel meer surveillance nodig door de politie, om bijvoorbeeld de rondhangende groepjes bij alle kebabzaken, louche theehuizen en wedkantoortjes van straat halen. Als je elkaar wilt ontmoeten bij het theehuis (dat om een of andere reden dichtgeplakte ruiten en altijd iemand op de uitkijk heeft?), ga daar dan lekker binnen zitten i.p.v. de stoep te blokkeren en overlast te veroorzaken. Regelmatig zie en hoor ik ook jonge gasten bij een geparkeerde auto met harde muziek rondhangen. Dat doen ze gerust op een doordeweekse avond/nacht, wanneer de meeste Utrechters proberen te slapen. Niet normaal dat veel vrouwen ‘s avonds niet te voet langs de ASW durven vanwege intimidatie en provocatie door dit soort lieden…

    Maar het moet allemaal kunnen, blijkbaar. Één groot feest van diversiteit en multiculturalisme! En wie kritiek levert is, die is maar een enge xenofoob.

  12. Toine Goossens

    Ha, dit doet mij weer aan de video´s over de straatweg van de moeders van schoolgaande kinderen denken.

    Op de ene video is vanaf het fietspad te zien hoe vast het autoverkeer staat, wat ´er wordt te hard gereden´?

    Op de andere video leggen de moeders uit hoe gevaarlijk het voor hun kinderen is om naar hun school bij CS te fietsen. Het gevaar komt van fietsers die ieder gevoel voor veiligheid aan hun laars lappen.

    Ik daag de mopperaars uit om ook video´s te maken en hier een link te plaatsen.

  13. Watertoren

    Mijn ervaring is dat er helemaal niet hard gereden kan worden op de A’straatweg. Volgens de gemeente is de kruising met de Marnixlaan/Jozeflaan vreselijk gevaarlijk en moet daarom op de Straatweg langzamer gereden worden. Maar komt het gevaar niet vanaf de Jozeflaan? Daar rijdt men hard (vroeger was 70 km toegestaan op de Cartesiusweg) dus zorg dat aldaar langzamer gereden wordt. Maar ik denk dat men eigenlijk niets hoeft te doen want dankzij het autopesten van wethouder Lot staat straks alles 24 uur per dag stil. Je moet je alleen afvragen hoe goed de luchtkwaliteit dan is.

  14. FD

    Blauw op straat helpt.
    Gewoon doen !
    Zowel op de ASW als de Kanaalstraat.
    Gewoon doen !

  15. Dirk

    Het allerbelangrijkste is dat de gemeente een besluit neemt over wat de Amsterdamsestraatweg precies is: 1. een verbindingsweg (in dit geval van- en naar het centrum) of 2. een plek om te wonen en verblijven met horeca en winkels. Vervolgens moet het ruimtelijke beleid ingevuld worden naar deze keuze.

    Ik denk dat de gemeente geen andere keuze heeft dan optie twee.

    De invulling zou voor mij zijn: de auto een gastrol in deze straat, de maximaal toegestane snelheid omlaag, veel minder parkeerplek voor auto’s (maar wel ruimte voor invalideplekken) en veel meer ruimte voor voetgangers en fietsers (brede voet- en fietspaden, veel meer fietsparkeerplekken). Op dit moment is het autoverkeer zo dominant aanwezig dat de ASW geen leuke plek is om te verblijven door hardrijdende auto’s en alle maatregelen die er genomen zijn om die hardrijdende auto’s te laten afremmen.

    De commerciële aantrekkingskracht van de straatweg op dit moment komt niet voort uit de ruime parkeerfaciliteiten voor auto’s. Ook ondernemers moeten het hebben van de fietsers en de voetgangers uit de buurt en dat wordt alleen maar meer zodra het Wisselspoorproject klaar is.

    Je ziet op die ideeensite veel oproepen tot het plaatsen van nog meer verkeersregulerende maatregelen (zoals drempels en verkeerseilanden). Dat is exact de mindset die tot de huidige overregulering geleid heeft met overal stoplichten, middenbermen die het bijzonder lastig maken om over te steken voor voetgangers en fietsers (daaddoor meer spookrijders). Je moet letterlijk de ruimte afnemen van de auto (zoals gedaan is bij de adriaen van ostadelaan) en daarnaast streng controleren en handhaven.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).