Het ontwerp van tientallen nieuwe woningen in de nieuwbouwwijk Leeuwesteyn aan het Amsterdam-Rijnkaal is bekend. De gemeente Utrecht heeft bouwbedrijf Hurks aangewezen voor de ontwikkeling en realisatie van de woningen.
Onder de noemer ‘Florijn’ bouwt Hurks in totaal 44 woningen bij de Dafne Schippersbrug in Leidsche Rijn. “Het plan bestaat uit 11 appartementen en 33 eengezinswoningen in diverse typologieën en prijsklassen. Het betreft een duurzaam project met een ruime, collectieve binnentuin en een verdiepte parkeergarage met parkeerplaatsen voor bewoners”, aldus Hurks.
Wethouder Klaas Verschuure vult aan: “Utrecht groeit flink door. Binnen vijf jaar tellen we naar verwachting 400 duizend inwoners. We hebben dus een stevige bouwopgave, onder meer in Leidsche Rijn. Florijn is een mooie toevoeging. De woningen zijn duurzaam en energiezuinig en dat past ook bij onze stad.”
(Tekst gaat door onder afbeelding)
Art deco
De woningen worden gebouwd in een ‘moderne interpretatie van de art deco-stijl’. Ze zijn duurzaam en energiezuinig, en worden verwarmd én gekoeld met bodemwarmte. Op de daken liggen zonnepanelen die een deel van de elektriciteit opwekken. Een waterbergingssysteem, bestaande uit een buffertank, spiegelvijver en wadi’s zorgen ervoor dat regenwater goed wordt opgevangen.
Voor de bouw van de woningen en de inrichting van de binnentuin wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van duurzame en circulaire materialen.
Gekoppelde berichten

Bouw nieuwe woonwijk Leeuwesteyn in Leidsche Rijn begint in 2019
De bouw van zestig stadswoningen in Leeuwesteyn, Leidsche Rijn, zal naar verwachting in 2019 beginnen.…
15 Reacties
ReagerenJammer dat de gemeente dit soort kleinschalige bouw aan het kanaal wil hebben. Bouw een aantal mooie woontorens aan het kanaal die voorzien in het woningtekort in de stad, en veel meer mensen kunnen genieten van het leven en uitzicht op ‘t water. Zo “omarm” je tevens als stad aan beide kanten het water, in plaats van het als een barrière te zien. Gemiste kans voor deze locatie. Hoop dat er met de resterende ruimte rond de waterweg wat meer intensieve bebouwing komt.
Inderdaad, met al dit soort laagbouw schiet het niet erg op natuurlijk.
Hoeveel mensen kunnen er in deze wijk wonen ? ca. 130 ?
Waarom niet een paar hoge (en slanke) woontorens langs het kanaal, afgewisseld met lagere bouw zoals dit en wat groen ?
Het is zo zonde, de gemeente wil de benodigde woningen realiseren binnen de bestaande stad, en dan wordt de beschikbare ruimte opgevuld op deze wijze…
Helemaal eens met Bill. Gemiste kans,
‘Met bodemwarmte’, terwijl een aansluiting op de 200m verderop gelegen stadsverwarming zo makkelijk zou zijn geweest. Voor Eneco was de aansluiting echter – want te klein – niet interessant genoeg.
Inderdaad. Een gemiste kans. Zo jammer.
Eens met Bill. Ga eens de hoogte in!
Elke keer in Rotterdam verafschuw ik weer die hoogbouw aan het water daar. Nul maar dan ook echt nul sfeer op straatniveau daar. Dat moet je niet willen in een leefbare stad, houd de menselijke maat. Dus prima dat Utrecht niet automatisch mee gaat in die hetze
Art deco stijl…….niet overdrijven!!!
de luchtverontreiniging door de schepen op het kanaal is gelijk aan die van een snelweg. het is wellicht duurzaam wonen, maar wel een paar jaar minder leven…
Aan de Kanaleneiland kant zijn veel hoogbouw ontwikkelingen langs het water….
volbouwen net als de IJoever a’dam noord, er zijn namelijk veel woningen nodig!
Naast dat dit veel te weinig woningen zijn op een plek waar je sowieso de hoogte in zou moeten, is dit ook nog eens een spuuglelijke kitscherige bouwstijl. Dit project is toch wel één van de grotere vergissingen van de laatste tijd.
ik ben niet voor hele wijken op stadsverwarming, lijkt gratis warmte, maar er moet heel veel infrastructuur voor worden aangelegd en de prijzen voor warmte zijn vaak heel hoog en je hebt er geen invloed op hoe de warmte wordt opgewekt. Kost ook energie, dat aanleggen van een netwerk. Ik hou meer van individuele oplossingen voor energie behoefte, kleinschalig. Je hoeft ook niet alle kamers te verwarmen. Met de waterstof economie veranderd alles weer radicaal.
@Bram de Goede Een strenge winter zal de echte test worden. Ik vermoed dat in de wijk Leeuwesteyn dan de apparaten voor elektrische bijverwarming staan te snorren…..
Bij een echte goede winter (zoals aan het begin van dit decennium) met paar weken temperaturen van -15C, gaat de gaskraan in Groningen spontaan weer open en de kolencentrales ook.
Nederland ligt heel gunstig voor dergelijke winters, er is alleen maar oostenwind voor nodig. Dat er geen elfstedentochten meer zijn geweest komt niet door klimaatverandering, maar omdat die suffe Hollanders een massaal feestje op het ijs wilden hebben. Zonder die stomme Hollanders hadden de Friezen er al wel een paar kunnen rijden hoor.