Bewoners van Raadwijk in de Utrechtse Dichterswijk hebben inmiddels inzage gekregen in twee onderzoeksrapporten rond de aanleg van de zogenaamde Kruisvaart Busbaan langs hun woonwijk. In november 2011 werd bekend dat de gemeente Utrecht had ingestemd met een onderzoek naar het bewonersalternatief voor de plannen. Onderzoeksbureau Movares deed onderzoek in opdracht van de gemeente terwijl bureau Goudappel Coffeng, mede op verzoek van bewoners onderzocht welke realistische alternatieven er zijn. De betreffende rapporten zijn nog niet officieel vrijgegeven.
In de huidige gemeenteplannen komt de nieuwe busbaan pal langs het huidige Raadwijk te liggen, wat ten koste gaat van tientallen bomen en circa 500 vierkante meter groen. Movares onderzocht drie mogelijke busroutes, die langs de Catharijnesingel, langs de Croesestraat en langs de Kruisvaart. Geen verrassing wellicht dat het onderzoeksbureau de laatste variant als beste optie adviseert. Volgens Peter Robbe van het Bewoners Platform Raadwijk heeft Movares de uitgangspunten van haar studie namelijk zo gekozen, dat vrijwel alle financiële en praktische bezwaren van die variant buiten beschouwing worden gelaten. Qua kosten richt het rapport van Movares zich alleen op de exploitatiekosten, de aanlegkosten van zo’n 20 miljoen euro worden er niet in meegenomen. Ook het toekomstige traject van de trambaan over de Vondellaan naar Leidsche Rijn is buiten het onderzoek gehouden terwijl die, zo stelt Robbe in een reactie in het Stadsblad, de busbaan gaat kruisen. Omwonenden verdenken de gemeente ervan met dit rapport slechts het al genomen besluit voor het Kruisvaarttracé te onderbouwen. Goudappel Coffeng ziet in haar rapportage kansrijke mogelijkheden om het aantal bussen zeer fors te reduceren bij vergelijkbare OV-kwaliteiten. Ook bewoners zijn al langer van mening, dat met de komst van het Randstadspoor het aantal bussen omlaag kan. De bevindingen van dit tweede rapport sterken de bewoners in hun bezwaren.
De 20 miljoen euro kostende busbaan moet er komen om het nieuw te bouwen busstation aan de Jaarbeurskant van Utrecht Centraal ontsluiten. Dit is noodzakelijk omdat aan de oostkant van het station, op de plek van het huidige stadsbusstation, een nieuwe zijtak van Hoog Catharijne gebouwd gaat worden. Ook komt daar een (verhoogd) stationsplein met een fietsenstalling eronder en. De overblijvende ruimte is nodig is voor de perrons van de tramlijn naar De Uithof en, in de toekomst, voor de trams die gaan rijden door de binnenstad naar De Uithof en naar Zuilen en/of Overvecht.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.