Plan voor Beurskwartier met 3000 woningen in Utrecht stap verder Plan voor Beurskwartier met 3000 woningen in Utrecht stap verder

Plan voor Beurskwartier met 3000 woningen in Utrecht stap verder 

Plan voor Beurskwartier met 3000 woningen in Utrecht stap verder 
Impressie Beurskwartier. Bron: gemeente Utrecht
Met lovende woorden presenteert de gemeente Utrecht de plannen voor een ‘groen en autovrij Beurskwartier’ aan de stad. De nieuwe autovrije wijk moet ongeveer 3000 woningen krijgen, verschillende parken en hoogbouw. Het bestemmingsplan is woensdag naar de gemeenteraad gestuurd.  1 januari 2023 moet de bouw beginnen en in 2025 kunnen de eerste bewoners verhuizen.

Met lovende woorden presenteert de gemeente Utrecht de plannen voor een ‘groen en autovrij Beurskwartier’ aan de stad. De nieuwe autovrije wijk moet ongeveer 3000 woningen krijgen, verschillende parken en hoogbouw. Het bestemmingsplan is woensdag naar de gemeenteraad gestuurd.  1 januari 2023 moet de bouw beginnen en in 2025 kunnen de eerste bewoners verhuizen.

Na alle grote verbouwingen bij station Utrecht Centraal aan de kant van de historische binnenstad gaat de komende jaren de Jaarbeurszijde een grote transformatie ondergaan. Al jaren wordt gesproken over deze plannen en nu ligt er een bestemmingsplan voor project Beurskwartier 1. Deze nieuwe wijk komt tussen de Croeselaan en de Jaarbeurs.

Wat moet er komen in Beurskwartier 1?

Ruim 4000 tot 5000 mensen komen straks te wonen in de ongeveer 3000 nieuwe woningen. De gebouwen krijgen verschillende hoogtes, maar een rijtjeshuis zal er niet snel te vinden zijn. Hoogbouwpanden van 70 tot 90 meter gaan gepaard met gebouwen van 12, 25 en 45 meter. De gemeente zegt toe dat van het totaal aantal woningen 35 procent sociale huur wordt en 25 procent valt binnen betaalbare koop en huur.

Naast woningbouw moeten er werkplekken komen voor ongeveer 5000 mensen. De gemeente wil ook dat er voorzieningen komen voor cultuur, recreatie en uitgaan. Ook komen er twee parken waarvan één een minimale oppervlakte van 3000 m2 krijgt.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Impressie van de plannen, uit de Omgevingsvisie 2017

Autobezit

Net als de nieuwe woonwijk Merwede is er op straatniveau in Beurskwartier 1 geen ruimte voor auto’s. Wel komen er mogelijkheden voor laden en lossen, deelauto’s, hulpdiensten en auto’s van invaliden. De gemeente schrijft dan ook: “Het Beurskwartier wordt een splinternieuw stadsdeel in het centrum van Utrecht, gericht op bewoners die houden van stedelijk leven en die gericht zijn op lopen, fietsen, OV en, voor zover ze een auto nodig hebben, meer op autogebruik dan op autobezit.”

Het bestemmingsplan om dit allemaal mogelijk te maken wordt nu aan de gemeenteraad voorgelegd. Dit is de nieuwste stap in het proces totdat er echt gebouwd kan worden. Er is al het nodige aan voorafgegaan. In 2017 werd de omgevingsvisie gepresenteerd en later vastgesteld door de raad. Vervolgens werd in 2020 het concept bestemmingsplan gepresenteerd, daar konden Utrechters op reageren. Als straks de gemeenteraad het definitieve bestemmingsplan goedkeurt is het Stedenbouwkundig plan aan de beurt. Daar wordt nu aan gewerkt. In 2023 moet er echt gebouwd gaan worden.

Croeselaan

Dan zit er ook nog een heikel punt aan de plannen vast. Aan de Croeselaan staat nu nog een rij woningen waar de sloophamer op wacht. De gemeente wil de panden aankopen zodat ze niet in de weg staan voor de uitwerking van het plan. Een groep bewoners, zowel eigenaren als huurders, zit daar echter niet op te wachten. Zij proberen de sloop al jaren tegen te houden.

Er zijn zorgen over de onzekerheid rond de plannen, langdurige overlast van de bouw, vertraging, en de vervangende woonruimtes. In 2019 bood de gemeente al eens excuses aan vanwege de onrust die was ontstaan bij bewoners van de Croeselaan. De gemeente schrijft zelf ook: “De onzekerheid waarmee zij leven heeft een grote impact op hun woongenot en mentale welzijn.”

Wethouder Eelco Eerenberg licht dit ook nog toe via een persbericht: “Ik besef heel goed dat de sloop en transformatie van de panden in het toekomstig Beurskwartier een enorme impact heeft op de huidige bewoners. We hebben daar als gemeente ook echt de verantwoordelijkheid om bewoners te helpen bij dit proces. Daarmee gaan we ook niet over een nacht ijs, maar dat pakken we zorgvuldig aan. Er worden individuele gesprekken gevoerd om een beeld te krijgen wat de woonwensen van deze bewoners zijn en is er ook een vast aanspreekpunt waar bewoners met al hun vragen terecht kunnen.”

Volgens het plan van de gemeente zijn er voor alle bewoners vervangende woonruimten. Voor de huurders van de sociale huurwoningen die gesloopt worden is aan de overkant onder meer nieuwbouw gepland. Dat gebouw heet De Foreest. Woningeigenaren krijgen volgens de gemeente voorrang op een nieuwe woning in het Beurskwartier. De bewoners blijven zorgen houden over de ‘gelijkwaardigheid’ van de aangeboden alternatieve woningen.

26 Reacties

Reageren
  1. Rietje

    Zoveel mensen op zo’n klein stukje grond. Die mensen gaan zich ook weer verplaatsen. De stad slibt steeds verder dicht.

  2. Moniek

    Een park van maar liefst minimaal 3000 vierkante meter!
    Stevige wandelschoenen aan, nordic walking-stokken aan de polsen, zonnebrandcrème op, en brood en drinken voor onderweg mee!

  3. Bill

    Prima plannen! Over het algemeen 35% soviale huur en op het terrein van De Foreest zelfs ruimte voor 50% sociaal, moet niet gekker worden op deze centrumlocatie. Weinig mensen die nog iets te klagen mogen hebben met deze getallen.

    Nu nog architecten van topniveau aantrekken en er een leefbaar stuk nieuw centrum van maken. Er wordt gesproken over iconische hoogbouw, maak het een nieuw juweeltje voor de stad!

  4. Harrie

    Wat een gemiste kans. Bebouwing van negentig meter zou de ondergrens moeten zijn voor deze locatie, niet de bovengrens. Een park van 3000m2, daar kun je letterlijk binnen drie minuten omheen lopen. Het heeft de ambitie van de zoveelste gemiddelde woonwijk.

  5. Marcel B

    Terwijl heel veel jonge gezinnen snakken naar een betaalbaar huis met een tuin blijven er maar plannen komen voor hoogbouw. En leggen we voor woningbouw geschikte weilanden rondom Utrecht vol met zonnepanelen….
    Beste gemeente, er zijn nog zoveel m2 aan daken beschikbaar voor die panelen. En schermen dat je niet kan bouwen in Rijnenburg omdat aanleg van hoogwaardig OV een paar miljard kost… Als je voor die steeds ontsporende tram kiest met dezelfde projectorganisatie snap ik dat, maar het aanleggen van een goede busverbinding kost echt niet zoveel. En de afslag op de A12 is om de hoek

  6. Wethouder van slibzaken

    Ho, planoloog Rietje vindt het geen goed idee. Het plan is van de baan.

    We zien het al in Amsterdam, Rotterdam, Londen en Tokyo: onmogelijk om je daar te verplaatsen. Kwestie van tijd voordat ook Utrecht compleet in de Gordiaanse knoop raakt.

  7. Cor Nelis

    En weer gaat de coalitie voor binnenstedelijk bouwen terwijl de mogelijkheden in de polders Rijnenburg en Reijerscop stelselmatig worden genegeerd omdat daar vervuilende en niet rendabele windmolens gepland zijn. Was het maar vast maart 2022, dan kunnen we bij de Gemeenteraadsverkiezingen een einde maken aan deze onzin!

  8. W

    En de toekomstige bewoners moeten ook vooral van veel wind houden! Idyllisch wandelen is er dan niet echt bij.
    Rond hoge gebouwen staat namelijk helaas altijd heel veel wind!
    En het wordt daar ook nog eens heel erg druk met zoveel mensen op een klein stukje grond en zoveel bewegingen van al die mensen elke dag!
    Maar die zorgen zijn voor volgende bestuurders van Utrecht…..

  9. Hns

    Politici zijn hardleers, chauvinistisch en uit op macht en aanzien. Maakt niet uit dat dit plan uiteindelijk uitmondt in een “Overvecht” en “Kanaaleiland” , die werden toch ook met veel gejuich en hosanna geroep in het leven geroepen. En nu. . . . Weinigen blijven er, zelfs vluchtelingen vluchten eruit weg. Maar voor de projectontwikkelaars is dit een gouden kans die ze aangrijpen en de politici worden hierdoor in hun ego gestreeld. De gewone man die zoekt het maar uit. Sociale huur, stervensduur betaalbare huur , onbetaalbaar.

  10. Lombokker

    Over een jaar of twintig wil er geen hond meer wonen, omdat er geen plek is voor je klimaatneutrale zelfrijdende auto.

  11. Binnenstadbewoner

    3.000 woningen erbij betekent ook nog veel meer drukte op Utrecht Centraal, in de historische binnenstad en parken, meer verkeer etc. etc. En dat bovenop de al bestaande enorme druktes. Utrecht is zo hard op weg om een metropool te worden. Het wordt tijd dat daar een discussie over komt. Wat voor stad willen we zijn? Nu is het elke keer een besluit en discussie over een specifiek los bouwproject maar geen overall visie/ discussie daarover.

  12. Teunemans

    Ben heel blij dat ik daar niet hoef te wonen.

  13. erwin

    Hoi Marcel, aan de andere kant van het ARkanaal ligt een hele grote wijk met eengezinswoningen. Misschien daar eens een kijkje nemen? Je wil toch niet serieus voorstellen om op het duurste stukje Utrecht ook eengezinswoningen te gaan bouwen ipv hoogbouw? Zouden enorm dure woningen worden. Had je wel weer dáárover kunnen klagen…

  14. Herman

    3.000m2, dat is een veld van ongeveer 50 bij 60 meter, oftewel minder dan een voetbalveld……..

  15. Marcel B

    Goed lezen Erwin,
    ik spreek over huizen buiten Utrecht centrum…

  16. JdV

    Wat een ongelofelijk waardeloos plan.
    1) Sociale woningbouw op de duurste grond in 030 betekent of heel veel kleien woninkjes, of een ongelofelijke verliespost in vergelijking tot vrije sector. Voor de helft van de kosten van deze woning bouw je een vergelijkbare gestapelde woning in de periferie van Utrecht. Deze keus levert dus maar de helft van de mogelijke woningproductie op en verlengt de wachtlijsten. Asociale huurwoningen dus.
    2) Een park van maar liefst 3000 m2. Beste mensen, das 50 x 60 meter. De grootte van 15 achtertuinen. Oftewel 75 hele cm2 per bewoner.
    3) Geen plek voor de auto. Dom. Individueel vervoer op waterstof of elektra is de toekomst. Geen plek betekent geen interesse voor een grote groep mensen.

    Uiteraard gaat dit project ver over het geplande budget heen. Dat is een wetmatigheid die zeker ook in 030 van toepassing is.
    Geen probleem. De OZB tarieven, precariorechten, opcenten en parkeertarieven kunnen nog best wel wat omhoog.

  17. Wies

    Verder prima project hoor, denk wel dat er behoefte is om op zo’n plek te wonen. Het succes staat of valt met de prijzen. Die zijn vooralsnog erg hoog in dat gebied en project ‘De Nieuwe Defensie’ is nog lang niet uitverkocht met uit zondering van de woningen in de prijsklasse < € 400.000. Dit is denk ik te wijten aan de grote wanhoop bij kopers in deze prijsklasse (starters). Die kant van de stad is al niet heel groen, dus ik kon wel lachen om het woord 'park'. Volgende keer in cm2 verwoorden, dan lijkt het nog wel wat.

  18. Bill

    Ja, die hoogbouw mag op enkele plekken toch wel richting de 100-120 meter? Zorgt voor wat afwisseling en mogelijk levert het ook wat extra openbare ruimte op!

    @W: Wind zal wel meevallen aangezien er in het hele gebied setbacks bij de hoogbouw worden toegepast. Zoek maar op, werkt prima.

  19. Bianca

    Volgens mij vergeet de gemeente dat er ook beroepen zijn waarvoor een eigen auto nodig is en/of waarvoor het gebruik van een deelauto wel heel erg duur wordt en dat geen optie is. Niet elk deel van Nederland (ook in onze provincie niet) is even eenvoudig met het OV te bereiken en zeker niet 24/7.

  20. Marko

    Goed dat er woningen worden gebouwd, waar zoveel behoefte aan is. Jammer dat dat niet naar ieders smaak is maar je mag ook nog steeds ergens anders gaan wonen natuurlijk. Die 90 meter limiet is een gemiste kans, echte hoogbouw zou juist op die plek best mooi passen. Die 3000 m2 is vast een tikfout, maar zo niet: alle kleine beetjes aan groen helpen…. Degenen die veel kritiek hebben op dit plan: het is al jarenlang een enorm parkeerterrein voor de Jaarbeurs. Tienduizenden m2 aan verspilde, meestal lege, ruimte. Wie hoor je daar over? Met woningbouw benut je die ruimte toch wel iets beter. Dus misschien niet zo slecht bedacht van de gemeente? En slibt met een autovrije wijk het centrum dicht? Die redenering is ook een beetje wonderlijk.

  21. Koel Hoofd

    35 procent sociale huur wordt en 25 procent betaalbare koop en huur.
    Die komen dus in flats zonder balkon van 70 tot 90 meter hoog.
    Die huren worden zo hoog dat mensen zelfs met huursubsidie en toeslagen geen auto kunnen betalen, hetzelfde gaat op voor de prijzen van “betaalbare koop”.
    Dus autovrij groen over de ruggen van de minderbedeelden.
    Onderscheid moet er zijn, maar D66/GL weten als geen ander hoe dat onderscheid te maken. Zij noemen het inclusief, ik noem het ordinaire discriminatie.

  22. Erwin

    @bianca: in dat geval is het dus niet zo handig om in het beurskwartier te gaan wonen, maar beter in bijv almere. Ook leuk.
    Het is niet verplicht hè om in het beurskwartier te gaan wonen…

  23. Toine Goossens

    In het RSU 2040 staat dat Utrecht per woning 115 m2 nodig vindt voor groen en recreatie. 1 m2 komt in de nabije omgeving. Voor die andere 114 m2 worden de bewoners met een kluitje in het riet gestuurd.
    Massaal vliegen zij straks in het weekend naar de Hongaarse steppen om een stukje groen mee te krijgen. Maar het wonen, tja dat is klimaatneutraal. Dat is wat de fietsende kiezer van ons verwacht en bij de grens van Utrecht, tja daar houdt onze verantwoordelijkheid op.

  24. Don

    En zo worden de nieuwe kwetsbare wijken gesticht waar in de toekomst dan weer extra belasting geld naar toe moet om het leefbaar te maken. Stop met het volpersen van ieder stukje grond met lelijke flats en ga in Rijnenburg bouwen. Maar daar hebben we een ander college voor nodig gelukkig binnenkort verkiezingen.

  25. Jeroen

    Don en Cor Nelis verwachten heel wat van de verkiezingen. Ik vrees dat dit nog wel eens een deceptie zou kunnen worden voor hen.

  26. Linda

    Aaaah vandaar dat een gedeelte van de graadt van roggenweg een 30 kilometer zone is geworden… niet dat er iemand zich daar aan houdt hoor!
    Het is soms net circuit Zandvoort voor de deur.

    Er is aan de graadt van roggenweg zoveel geluidsoverlast van verkeer en de luchtvervuiling in deze straat is boven de toegestane norm.

    Voor de bewoners die er nu wonen wordt er al jaren niks gedaan terwijl de schade echt hele grote gevolgen heeft. Zo lever je tien jaar van je leven in als je hier woont.

    Maar nu er geld te verdienen is starten we met een groene woonwijk en veranderen we de 50 kilometer weg naar 30 kilometer want anders mag er helemaal niet eens gebouwd worden..

    En denk daar maar eens over na…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).