Plannen voor sloop en nieuwbouw in Utrechtse wijk Ondiep zijn definitief Plannen voor sloop en nieuwbouw in Utrechtse wijk Ondiep zijn definitief

Plannen voor sloop en nieuwbouw in Utrechtse wijk Ondiep zijn definitief

Plannen voor sloop en nieuwbouw in Utrechtse wijk Ondiep zijn definitief
Foto: Google Earth
De gemeente Utrecht heeft de plannen voor de herontwikkeling van oude woningen aan de Omloop en de Laan van Chartroise vastgesteld. De 168 woningen die er nu staan, maken plaats voor 290 nieuwbouwwoningen. Die gaan gebouwd worden door BAM Wonen.

De gemeente Utrecht heeft de plannen voor de herontwikkeling van oude woningen aan de Omloop en de Laan van Chartroise vastgesteld. De 168 woningen die er nu staan, maken plaats voor 290 nieuwbouwwoningen. Die gaan gebouwd worden door BAM Wonen.

Van de nieuwe woningen komen er 226 in de sociale huursector. 64 van de nieuwe woningen zijn bedoeld voor middeninkomens. De woningen worden gasloos, BENG (Bijna Energie Neutrale Gebouwen) en maken gebruik van verschillende circulaire oplossingen gericht op zowel de sloop als de nieuwbouw, zoals het hergebruiken van puin.

“Deze herontwikkeling draagt bij aan de verdichtingsopgave van de stad”, zegt wethouder Klaas Verschuure. “Ook breiden we hiermee de voorraad sociale huurwoningen uit en willen we werken aan een meer gemengde toekomstbestendige wijk door het toevoegen van woningen in het middensegment.”

Groen en parkeerplaatsen

In de plannen is rekening gehouden met extra parkeerplaatsen. Die komen verdeeld over de binnenterreinen van de nieuwbouw te liggen. Wel moet er in de nieuwe inrichting een goede balans komen tussen het groen en de parkeerplaatsen.

De binnenterreinen krijgen daarom zo veel mogelijk groen en een verder onverharde inrichting. Dit moet verstening tegengaan en helpen om overtollig regenwater af te voeren. Zo kan het regenwater in de grond sijpelen, in plaats van dat het de riolen overbelast.

Voortuinen

De openbare ruimte krijgt er nagenoeg geen parkeerplaatsen bij. Wel komen er aan de Omloop nieuwe bomen en aan de oostelijke kant van de straat krijgen de woningen ook een voortuin.

De verdere uitwerking van de openbare ruimte komt stukje bij beetje tot stand, middels de reguliere werkzaamheden en de financiering die daarbij hoort. Hierbij moet veilig verkeer voor fietsers en voetgangers centraal staan, volgens de gemeente. Op termijn krijgen de straten daarom een maximum snelheid van 30 kilometer per uur.

11 Reacties

Reageren
  1. Manou De R.

    En daar komen dan weer die Leidse Rijn Vinex Bouwput Blokkendozen van die ene en dezelfde ontwerper weer voor terug zeker? De Marnixlaan en de Paranadreef zijn hier een goed voorbeeld van. Vreselijk.

  2. paul

    @Manou. Marnix laan de gele gebouwen ? Juist altijd prachtig om te zien als er de zon op staat de variatie in gevel is met veel aandacht ontworpen… dat zie je juist niet overal. Ik hoop dat de nieuwbouw in omloop de zelfde hoge kwaliteit gaat bieden ! Ook een mooi hoogte aan zo’n brede straat als de marnixlaan.

  3. Thuisblijver

    Rekensom: op de bestaande 168 huizen waarschijnlijk 120 auto’s. Straks 226 (sociale huur) plus 2 x 64 (midden inkomens, tweeverdieners = twee auto’s) geeft in totaal 354 auto’s. Het gaat druk worden in de omliggende straten (zowel parkeren en verkeer).

  4. Bakfiets

    Waarom worden de parkeerplaatsen nog steeds niet bestraat met waterdoorlatende bestrating. Hierin groeit genoeg groen en meteen een natuurlijke afwatering.

    GL kijk hier eens naar ipv geen parkeerplaatsen

  5. J

    Idd @verschuure de zelf opgelegde verdichtingsopgave, niets (beter wonen) voor de sociale huursector of middenhuur. Proppen op de vierkante meter, bestaande huurders, als ze al terug kunnen keren terugplaatsen als postpakketten met meer mensen op mindere m2.

  6. Stuurvrouwtje aan wal

    Stuurvrouwtje denkt dat verstening beter tegen te gaan is door de parkeerplaatsen onder het gebouw te maken.

    Ja duurder, maar op lange termijn beter. Meer groen mogelijk in de stad.

  7. Jelmer

    Wordt de Anton geesinkstraat nog meer een racebaan of gaan ze nu eindelijk kiezen voor de Rode Brug als fiets en voetgangersbrug, ben getoeter en bijna ruzie op die brug wel zat, of iedergeval een bet hoge drempel zodat die drugsdriewielers niet met 8o hier langs gaan.

  8. Rietje

    Gelukkig zijn er verder nog geen parkeerproblemen in de buurt…
    Kuch.
    Ondiep gaat er qua leefbaarheid niet op vooruit; alles wordt dicht gebouwd en er komt maar geen einde aan de bouw- en verbouwingsherrie.
    En de zoveelste blokkendoos zal verrijzen. Jammer.

  9. Pee

    Dat ze minder parkeerplaatsen terug laten komen doen ze om de druk in de straten in de omgeving op te laten lopen ,zodat daar betaald parkeren ingevoerd kan worden.
    De mensen die er nu wonen, en na de verbouwing weer terug willen, moeten dan meer betalen voor minder ruimte.

  10. Nina

    Laten we het groen van polder Rijnenburg gebruiken om woningen te bouwen en dan kunnen we het daar ingenomen groen laten terugkomen in de stad waar de panden gesloopt zijn.

  11. Koel Hoofd

    De gemeente heeft zichzelf die verdichtingsopgave opgelegd.
    Inwoners worden daar slachtoffer van omdat ze meer moeten betalen voor minder meters in een stad die steeds minder groen en meer onleefbaar wordt.

    Maart 2022, nog 16 maanden tot de gemeentelijke verkiezingen….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).