Projectontwikkelaar wél in gesprek met bewoners 2e Daalsedijk: ‘Kans voor verbetering van project’ | De Utrechtse Internet Courant Projectontwikkelaar wél in gesprek met bewoners 2e Daalsedijk: ‘Kans voor verbetering van project’ | De Utrechtse Internet Courant

Projectontwikkelaar wél in gesprek met bewoners 2e Daalsedijk: ‘Kans voor verbetering van project’

Projectontwikkelaar wél in gesprek met bewoners 2e Daalsedijk: ‘Kans voor verbetering van project’
Bewoners rond de 2e Daalsedijk kunnen met meer vertrouwen kijken naar de herontwikkeling van de spoorzone in hun achtertuin. Nadat de gesprekken tussen de buurtbewoners en NS stroef verliepen heeft projectontwikkelaar ‘Synchroon’ nu aangekondigd wel met de bewoners in gesprek te willen gaan.

Bewoners rond de 2e Daalsedijk kunnen met meer vertrouwen kijken naar de herontwikkeling van de spoorzone in hun achtertuin. Nadat de gesprekken tussen de buurtbewoners en NS stroef verliepen heeft projectontwikkelaar ‘Synchroon’ nu aangekondigd wel met de bewoners in gesprek te willen gaan.

Vorige maand werd duidelijk dat bewoners rondom het gebied min of meer in de clinch lagen met de gemeente. Bewoners zijn bang dat de ontwikkelvisie die de gemeente en NS gezamenlijk hebben opgesteld zal leiden tot verdubbeling van het verkeer in de toch al nauwe straatjes en dat het groen in het gebied op de verkeerde plekken is gepland. Bewoners waren hier verontwaardigd over omdat ze zich niet gehoord voelde in de totstandkoming van de plannen.

Nu begin april de eerste conceptversie door de raad is gekomen kan Synchroon verder met het uitwerken van de plannen. Bij het aannemen van de conceptversie zijn er wel enkele moties bijgekomen. Zo moet een deel van de 2e Daalsedijk autovrij worden. “Wij willen een wijk gaan maken die duurzaam wordt,” zegt Theo Dohle namens de ontwikkelaar. “Voorzieningen in de wijk moeten zo min mogelijk auto’s aantrekken. In zekere zin willen we een ontmoedigingsbeleid creëren voor het gebruik van auto’s, zodat toekomstige wijkbewoners geen auto nodig hebben of aan hoeven te schaffen.”

Afgelopen dinsdag is het eerste gesprek geweest tussen de klankbordgroep van de 2e Daalsedijk en Synchroon. Dohle: “Daar kwam duidelijk naar voren dat we de buurt de komende tijd actief gaan betrekken bij het project en we hun voorstellen zo veel mogelijk gaan proberen te verwerken in de opzet voor de buurt. We willen ook in gesprek met toekomstige bewoners over wat zij van de plannen vinden en nodig denken te hebben. Ook hopen we op aanvulling van de huidige klankbordgroep. Participatie is een kans voor verbetering van dit project.”

Synchroon gaat het eerste deel van de Spoorzone herontwikkelen en hoopt op den duur ook de rest van het gebied te mogen herbestemmen. “In dit deel komen ongeveer 120 woningen in het grote pand dat er staat. Na de meivakantie presenteren we aan de buurt de eerste plannen. We gaan zorgen dat de monumenten in het gebied weer betekenis krijgen en dat de groenzones langs het park en de 2e Daalsedijk goed tot uiting komen.”

Gekoppelde berichten

2 Reacties

Reageren
  1. Timo

    Rot toch op met een nieuwe woonwijk.
    Ik woon in de bloemenbuurt, waar het werkverkeer 10 jaar lang doorheen zal komen te rijden, en hier staan zat huizen te koop.
    Verkoop van huizen in Leidsche Rijn ging de laatste jaren zo slecht dat er hele wijkjes verhuurt worden, ook Utrecht kampt met veel leegstand (tekenend is de Watertoren die sinds de jaren ’80 nog amper 3 jaar in gebruik is geweest).

    We zouden hier veel meer hebben aan een soort stadspark waar je met de hond kan wandelen en waar je kinderen kunnen spelen.

    Wat moeten we hier met 1200 extra woningen? Echt onzin dit.

  2. Dirk

    Ik woon ook in de bloemenbuurt en ik vind het een prima plan. Natuurlijk, parkeer- en verkeersoverlast is belangrijk en daar moet kritisch naar gekeken, maar ik neem aan dat er wel een oplossing voor gevonden wordt om dat te minimaliseren.

    De olifant in de kamer hier is de droevige staat van delen van de amsterdamsestraatweg. Er is veel criminaliteit in verschillende koffiehuizen, belwinkels en massagesalons. Er hangen daardoor mensen op straat rond en er rijden continue auto’s af en aan.

    Deze situatie verbeteren is een lange termijnproject en door 1200 nieuwe woningen toe te voegen komt er een influx aan nieuwe bewoners, waardoor restaurantjes, grand cafe’s, biowinkels en andere kleine ondernemers die openheid en positieve levendigheid stimuleren een kans krijgen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).