Rabobank en Jaarbeurs willen 6-baansweg naar kantoren: bewoners ongerust | De Utrechtse Internet Courant Rabobank en Jaarbeurs willen 6-baansweg naar kantoren: bewoners ongerust | De Utrechtse Internet Courant

Rabobank en Jaarbeurs willen 6-baansweg naar kantoren: bewoners ongerust

Rabobank en Jaarbeurs willen 6-baansweg naar kantoren: bewoners ongerust

De bewoners rondom de Van Zeijstweg en de Vereniging Oud-Utrecht eisen standvastigheid van de gemeente. Eerder heeft de gemeente toegezegd het bij een 2-baansweg te laten richting de Jaarbeurs en de Rabobank, maar volgens de bewoners ‘bezwijkt de gemeente nu voor de wensen van de Rabobank en de Jaarbeurs’.”

De Jaarbeurs en Rabobank eisen dat de weg alsnog 6-baans wordt. Twee banen moeten dan voor het OV worden en vier autobanen voor directe verbinding van en naar de Jaarbeurs en de Rabobank.

Hovenierswoning

Hierdoor lijken pogingen van de bewoners rondom de Van Zijstweg en de Vereniging Oud-Utrecht om de wijk leefbaar te houden en de voormalige hovenierswoning op nummer 51 voor sloop te behoeden te mislukken.

De bewoners rondom de Van Zijstweg strijden al jaren tegen een 6-baansweg door hun wijk. Oud-Utrecht, de Bond Heemschut en het Cuijpersgenootschap vinden dat de woning allang als monument beschermd had worden.

Stratego-spel

Volgens de bewonersgroep maakt deze eis van de Jaarbeurs en de Rabobank deel uit van een ‘stratego-spel’ rond de ontwikkeling van de Jaarbeurs en de aanleg van het OV tram- en busstation aan de westzijde van het station, waarvoor de Rabobank grond moest afstaan. “Met als gevolg een onneembare, stinkende barrière, pal langs de wijk, de historische haven en het erfgoed.”

De bewoners en erfgoedorganisaties hebben een eigen ontwikkeling van het gebied voor ogen. “Een gebied waarin het prettig wonen is, fietsers en wandelaars welkom zijn en de vernieuwde Veilinghaven, met antieke schepen en een terras aan het water, de hovenierswoning, havenkraan en andere elementen een ontspannend contrast vormt met de verstedelijking in het stationsgebied. Dit in aansluiting met de Villa Jongerius aan de overkant van het kanaal.”

“Maar in plaats daarvan eisen Jaarbeurs en de Rabobank ruimte voor 23.000 auto’s en 1.800 bussen per dag in een gebied dat niet groter is dan 900 x 600 m. Dat is in strijd met de ambities van het College voor een ‘autoluw en groen centrum’,” besluit de bewonersgroep.

12 Reacties

Reageren
  1. Ronald van Voorthuizen

    “Eerder heeft de gemeente toegezegd het bij een 2-baansweg te laten ” oh?
    Volgens mij stammen de plannen voor de HOV-baan uit 1999 en de verbredingsplannen voor de van Zijstweg uit 2003.
    Wederhoor gemeente?

  2. Robb

    Graag direct verbreden. Half utrecht staat nu vast door de knip op de croeselaan.
    Er staan een paar luxe appartementen alleen aan het begin die alles tegenhouden.

  3. Ton

    Als er al een 6 baansweg komt, moet de jaarbeurs gewoon een deel van haar hallen opofferen.
    Maar volgens mij is de jaarbeurs perfect bereikbaar met OV. bezoekers hebben daar dus niets te zoeken met hun auto. Wellicht gratis OV vanaf Westraven als je een beurs bezoekt? Betaalt door dejaarbeurs.

  4. Huib

    Precies Ton, zo is het maar net. Niks zes rijstroken brede weg. En als er dan al parkeerplekken bij moeten, dan ondergronds. Onder de parkeerplaats uiteraard.
    Maar slimmer is buiten de stad parkeren, ov naar de stad. Het is het enige wat een stad leefbaar kan maken.

  5. Huib

    Precies Ton, zo is het maar net. Niks zes rijstroken brede weg. En als er dan al parkeerplekken bij moeten, dan ondergronds. Onder de parkeerplaats uiteraard.
    Maar slimmer is buiten de stad parkeren, ov naar de stad. Het is het enige wat een stad leefbaar kan maken.

  6. Ellen van Rijn

    Alles voor het grote geld. Utrecht wordt al jaren gegijzeld door de Jaarbeurs, Corio en de Rabobank. Wat kunnen wij doen om ze uit die wurggreep te bevrijden?
    Gr, Ellen

  7. Thijs

    Goed dat de weg er komt!
    Laat de weg alleen zoveel mogelijk over het terrein lopen van de Jaarbeurs in het kader van vervuiler betaalt. Omwonenden moeten er zo min mogelijk last van hebben.

  8. Willem

    Uiterst kinderachtig van Jaarbeurs en Rabobank om steeds maar te willen blijven vasthouden aan afspraken uit een ver verleden. De wereld ziet er ondertussen heel anders uit dan toen de afspraken werden gemaakt. De autoverkopen zijn op een nieuw dieptepunt beland en Utrecht heeft veel moeite om de groei van he fietsverkeer bij te benen. Nieuwe inzichten zouden ruimte moeten bieden voor herijking van de plannen. Wie zit er nu nog te wachten op zo’n brede autoboulevard terwijl bovendien de Rabobank zelf niet in staat is om de auto’s tijdig van de Croeselaan af te halen? De hele Croeselaan staat nu vast omdat het zo lekker opstroopt bij de Rabobank zelf. Bovendien parkeert nog steeds een groot deel van het Rabobankpersoneel en bezoekers van de Jaarbeurs z’n auto in Dichterswijk. Aan deze overlast mogen deze partijen ook wel eens een keertje wat aan doen.

  9. Ed Landsmeer

    Auto’s aan de westkant van het Merwedekanaal parkeren.
    Vierbanen autoverkeer van niks naar nergens door een woonwijk,wie verzint zo iets,als het met één baan aanvoeren op de Croeselaan al vast loopt dan heb je met twee banen een auto infarct.
    Als straks de Overste den Oudelaan klaar is,is het verkeersafvoer zo weg maar word het infarct bij de Croeselaan alleen maar erger.

  10. Bram de Goede

    Maak onder het Jaarbeursplein een doorgang voor autoverkeer gecombineerd met ingang van de parkeergarage met een flexibele knip aan de Croeselaan kant. Zorg voor een dynamisch verkeersbegeleidingssysteem en het verkeer kan prima doorstromen met bestaande capaciteit door het verkeer beter te spreiden.

  11. Hans Berends

    beste oplossing is opheffen alle parkeerplaatsen in dit gebied. ook onder en naast kantoren. en de stad het vervoer tussen “parkeren naast de snelweg” en het stationsgebied laten regelen. of de NS natuurlijk. en fiets meer ruimte en stalling.

  12. Marien

    De knip in de Croeselaan toont nu al aan dat de Van Zijstweg niet breder hoeft dan 2×1 plus busbaan. Zeker gecombineerd met parkeren ten westen Merwedekanaal. In de toekomst is de Van Zijstweg immers alleen voor autoverkeer naar de toekomstige parkeergarage Jaarbeursplein en de Rabobank.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).