De elektrische tram die vroeger over het Maasplein in Rivierenwijk reed is sinds gisteren op een schilderij van Jos Peeters op een woning aan hetzelfde plein terug te zien. Het tafereel werd gisteren onthuld door Harry Maas van de Huurdersvereniging Maasplein in aanwezigheid van wijkwethouder Victor Everhardt en directeur Mitros Karin Verdooren.
In Utrecht reden de eerste elektrische trams al in 1906. Dat stond destijds in direct verband met de komst van de eerste elektriciteitscentrale. De gemeenteraad van vond namelijk de bouw van deze centrale alleen gerechtvaardigd als er een tram zou komen. Men verwachtte dat er anders onvoldoende afzet was voor elektriciteit. De komst van de tram had grote gevolgen voor het verkeer in de stad. Naast de tram kwam ook de auto in beeld. Om al het verkeer een plaats te geven, moesten bruggen verzwaard en verbreed worden. Ook het straatprofiel moest verbreed worden. Tussen 1906 en 1926 veranderde het beeld van de binnenstad dan ook ingrijpend.
Na 1906 breidde het tramnetwerk in de stad zich snel uit. In 1921 waren er vijf tramlijnen. Ze verbonden de binnenstad met de buitenwijken, zoals onder andere Rivierenwijk.
Nu is de tram dus symbolisch terug in Rivierenwijk met de komst van twee door Jos Peeters geschilderde tableaus. De tweede schildering van zijn hand laat de oude Maaspleinschool zien, waar veel bewoners nog goede herinneringen aan hebben. Peeters schilderde al meerdere stadsgezichten in opdracht van de werkgroep Directe Voorzieningen van de gemeente.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.