Ruim tweehonderd bewoners trekken in het nieuwe gebouw Het Platform naast Stationsplein | De Utrechtse Internet Courant Ruim tweehonderd bewoners trekken in het nieuwe gebouw Het Platform naast Stationsplein | De Utrechtse Internet Courant

Ruim tweehonderd bewoners trekken in het nieuwe gebouw Het Platform naast Stationsplein

Ruim tweehonderd bewoners trekken in het nieuwe gebouw Het Platform naast Stationsplein
Uitzicht vanuit Het Platform. Foto: Robert Oosterbroek
De bewoners van het nieuwe gebouw Het Platform aan het Stationsplein in Utrecht hebben vorige week hun sleutels gekregen. In totaal gaat het om 201 appartementen. Aan het pand is jaren gewerkt.

De bewoners van het nieuwe gebouw Het Platform aan het Stationsplein in Utrecht hebben vorige week hun sleutels gekregen. In totaal gaat het om 201 appartementen. Aan het pand is jaren gewerkt.

Het gebouw is zo’n 46 meter hoog en telt daarmee 12 verdiepingen. Het Platform is op een lastige plek gebouwd; bovenop de tram- en bushaltes bij het centraal station en naast het Stationsplein.

Een gedeelte van het terrein rondom het gebouw is toegankelijk voor het publiek, waaronder een terras aan de stationszijde. De verhuurder van het pand is nu druk in gesprek met een horecaondernemer die er een groot restaurant wil openen. Ook het succesvolle e-sportbedrijf Team Liquid opent de deuren in het pand.

 

10 Reacties

Reageren
  1. Sjoerd

    Tja, ik vraag me af in hoeverre er is gedacht aan bijvoorbeeld geluidsoverlast. Geluidsoverlast maakt je hersenen wakker, zonder je fysiek wakker te maken – de slaapkwaliteit gaat omlaag. Het gebouw is vooral interessant voor mensen die met de trein moeten naar Amsterdam of dichtbij het station willen wonen, maar 5 minuten verder zou je geen last hebben van al dat lawaai. Daarnaast is de stijl van het gebouw totaal niet Utrecht’s, en gaan we langzaam toe naar een stad zonder character als er meer van dit soort gigantische glazen kooien gebouwd worden.

  2. erwin

    @Sjoerd: kun je duidelijk maken wat de stijl van Utrecht precies is?
    Is dat Overvecht? Hoograven? Lombok? Leidsche Rijn? Ben erg benieuwd!

  3. Massegast

    @Sjoerd — Ben het op alle punten met je eens. Het gebouw heeft de grijze kleur, waar de marine fregatten mee uitrust. Ongeveer hetzelfde grijs als het er naast staande NS gebouw. Denk het gebouw eens in met kleurelementen, ornamentering en ronde vormen. Verwijzend naar (ja, daar is t’ie weer) het voormalige Utrechtse station van architect van Ravesteyn. Plaats in gedachten een markante klokkentoren in het complex. Je zit tenslotte naast een station. Dan begint het al een beetje meer smoel te krijgen. Maar ja, elk bedrijf/architect heeft z’n maandagochtendmomenten. ‘Maandagochtendarchitectuur’: een nieuw woord voor matige, van de plank gerukte werkstukjes.

  4. Koel Hoofd

    Het is een deprimerende plek geworden.
    Troosteloos gebouw in troosteloze omgeving met een troosteloos uitzicht.
    Utrecht beton stad, de proeftuin van mislukte architecten.

  5. Bossie

    @erwin beetje flauwe vraag. Geen van al die antwoorden natuurlijk want het gebouw staat in het centrum, dus het gaat over de stijl en inrichting van het centrum en niet al die andere wijken die jij noemt

  6. Mark

    @Koel Hoofd: het was inderdaad 10 of 15 jaar geleden veel mooier toen het nog een stinkend busstation was. Wat de troosteloze omgeving betreft: eerst even afwachten tot de omgeving af is, hier zijn ontwerpen voor met veel groen. Als je een bouwplaats troosteloos noemt dan wil je misschien iets te graag het negatieve zien?

  7. Rob H.

    Prachtig. Leg deze discussie eens naast die van het kunstwerk op de bieb. Wat je ook doet, er is altijd wat te zeiken…

  8. Jaap

    Het is niet mijn favoriete archictectuur, maar het detoneert minder met de omgeving dan het oude Hoog Catherine (en het nieuwe) dat er naast staat. Waarschijnlijk is het ook gewoon goed wonen (en het gebouw is waarschijnlijk ook goed geïsoleerd tegen treingeluid, het bouwgeluid gaat vanzelf voorbij). Het is verder een topplek om te wonen.

    Het gebouw is zo neutraal dat het zeker ook niet lelijk is.

    Ik maak me meer zorgen over verkeerd materiaal gebruik van de stenen op het stationsplein (vies, slechte materiaalkeuze), de verrommelde vercommercialisering van het stationsplein dat in private handen is gegund (Kleppierre) terwijl het wel met belastinggeld gefinancierd is, de slechte oude en nieuwe architectuur die snel weer gedateerd is van HC en het station, het missen van een aansluiting van het stationsplein naar Moreelse Brug (eerst trap af, dan weer trap op), het feit dat je niet vanuit de tramhalte naar Mariaplaats kan met een oversteekplaats, maar heel ver moet omlopen (terwijl je gewoon om de sporen heen zou kunnen lopen, die glaswand komt er niet voor de veiligheid, maar vanuit commerciële redenen, namelijk mensen verplicht langs winkels loodsen). Etc., etc.

  9. Koel Hoofd

    @Mark, hoezo veel groen?
    Het zijn boompjes met een grasmat in grote potten welke binnen de kortste keren als vuilnisbak zullen worden gebruikt.

    Ik sluit me verder aan bij Jaap.

  10. Paul

    @ sjoerd. Wat is het probleem als iemand in Utrecht woont en in Amsterdam werkt ? Anders om gebeurd ook heel veel.
    Ik heb zelf 7 jaar nabij CS gewoond, super praktisch om snel op Schiphol te zijn in 30 min, of na Köln binnen 2 uur… Er zijn echt wel meer voordelen om zo heerlijk centraal te wonen, met het centrum aan je voeten.
    Niet iedereen vindt wat geluid bezwaarlijk. Overigens heb je in Lunnetten of voordorp enorme snelweg herrie . Ik zou daar graag wonen en vindt het jammer dat er niet meer woningen gebouwd worden daar.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).