De nieuwe woonwijk Cartesius in Utrecht krijgt er 242 nieuwe bewoners bij. De huurders van het nieuwe gebouw Track, dat maandag wordt opgeleverd, krijgen de komende tijd de sleutel van hun nieuwe huis. Met de oplevering van Track is de eerste fase van de bouw afgerond.
Cartesius is de autoluwe wijk die verrijst rondom het CAB-gebouw in Utrecht. In totaal komen er 2.852 woningen, twee parken, een school, sporthal, supermarkt, horeca en culturele en sportvoorzieningen. De eerste fase bestond uit 322 woningen in de gebouwen ‘Solo’ en ‘Track’. De komende jaren worden in fase 2 tot en met 6 nog eens 2.530 woningen gebouwd.
Woongebouw Solo werd in maart opgeleverd en nu is dus ook Track klaar. Track bestaat uit zes woonblokken met appartementen van tussen de 54 en 109 vierkante meter. In de parkeergarage is plek voor 58 auto’s en 800 fietsen. De appartementen hebben allemaal buitenruimte, maar er is ook een gedeelde binnentuin.
Tekst loopt door onder de afbeelding
Verschillende woningen
De eerste fase bestaat uit verschillende soorten middenhuurwoningen, waaronder 2- en 3-kamerappartementen. Ook zijn er atelierwoningen, waar creatieve ondernemers en kunstenaars kunnen wonen en werken, en friendswoningen. Daar kunnen twee huurders wonen met een gedeelde woonkamer en keuken, maar eigen slaapkamer en badkamer. Alle woningen zijn verhuurd en de huurders nemen de komende weken hun intrek.
Omdat er de komende jaren nog veel gebouwd wordt aan de wijk, probeert de ontwikkelaar het met maatregelen wel zo aangenaam mogelijk te maken voor de mensen die er al wonen. Noodzakelijke voorzieningen zoals afvalcontainers en straatverlichting zijn dus al aangelegd en er is een parkeerterrein van bezoekers. Aan de voorkant van het gebouw Track komen tien elektrische deelauto’s te staan.
dB’s
Op dit moment zit de muzikale broedplaats dB’s nog in het CAB-gebouw, waar Cartesius omheen wordt gebouwd. Vanwege de bouw van de nieuwe wijk, moet voor dB’s een nieuw onderkomen worden gevonden, maar die zoektocht gaat moeizaam. De ogen zijn nu gericht op het pand aan de Vlampijpstraat 63, maar de nieuwbouw daar verloopt niet soepel. dB’s is ondertussen ook op zoek naar een alternatieve plek.
De tijd dat dB’s in het CAB-gebouw kan blijven is al een aantal keer verlengd. Vorige week werd duidelijk dat de muzikale broedplaats tot 30 april 2024 op de huidige locatie kan blijven.
Gekoppelde berichten
Wordt Cartesius ook echt de gezondste wijk van Utrecht? De WHO gaat het onderzoeken
De nieuwe stadswijk Cartesius wordt straks de gezondste plek van Utrecht, waar inwoners gemiddeld langer…
Over twee weken geldt een parkeerverbod voor de nieuwe Utrechtse stadswijk Cartesius
In de hele openbare ruimte van de nieuwe Utrechtse stadswijk Cartesius geldt vanaf 15 mei…
Eerste bewoners van nieuwe Utrechtse wijk Cartesius nemen binnenkort intrek in nieuwe woningen
De eerste woningen in de nieuwe stadswijk Cartesius worden, na anderhalf jaar bouwen, over twee…
18 Reacties
ReagerenEn nog steeds blijft Utrecht zo plat als een dubbeltje. Grootstedelijk wonen is ook de hoogte ingaan.
Veel plezier in de nieuwe woningen 🙂
leuk, voetbalveld op het dak! net als bij de IKEA
Geen één zonnepaneel te zien. En ook al geen zonneboilers.
Ja waarom zijn al die gebouwen maar 5 hoog? Zo schiet het natuurlijk niet echt op.
Geen auto bezit en 600k voor 90m2. Je moet het maar willen. En dan moet je nog de boel aankleden wat ook niet gratis is.
JA, ga alsjeblieft in Rotterdam wonen en val ons niet steeds lastig met je hoogbouw fixatie.
Huurauto’s duic! Er wordt niets gedeeld. Graag stoppen met deze greenwashing. Er verdient gewoon een bedrijf goed geld mee.
@ jan het zijn alleen huurwoningen …
@binnenstadbewoner: de appartementen die ernaast gebouwd worden zijn geen huur. Het is een gemixte wijk van huur en koop. Huren wil men wel. Bevalt het niet dan ga je na een jaar weer weg ..
@ Jacobson
De hoogte in is de enige manier om voldoende woningen op de postzegel Utrecht te bouwen. Onbegrijpelijk dat dit op deze plek niet gebeurt.
@jan: prima prijs toch? Marktconform ook
Fijn, in elk geval hebben mensen een dak- of een vloer- boven hun hoofd.
Ik snap niet dat er juist langs het spoor niet tot 10-12 lagen wordt gebouwd, dit is erg lage bouw. Wat een verspilling van die schaarse ruimte
@jan zonder de lasten van een auto blijft er genoeg over voor het interieur 👍🏻
@ Bill
De Nieuwe Defensie wil ook niet echt de hoogte ingaan. Eén piekje van 8 verd. en that’s it. En dat voor zo’n kansrijke plek aan het Merwedekanaal. Zonde.
@ronald: wat u niet begrijpt is het volgende.
Stel je bouwt veel gebouwen van 100 meter hoog. Dan zijn er veel woningen beschikbaar en kunnen er dus veel mensen op relatief weinig m2 wonen. Maar…
Die mensen willen ook recreeeren. Boodschappen doen. Uit eten. Naar school. Naar een ziekenhuis.
Aangezien de totale oppervlakte van Utrecht niet toeneemt krijg je dus veel meer druk op (openbare) voorzieningen. Parken overvol, wachtkamers, schoolklassen.
Dus hoog bouwen en intensieve menshouderij? Slecht plan.
@jvd. Er zijn juist notabene veel voorzieningen in de buurt bij Amsterdamse straat weg, om de hoek juliana park, en nog heel veel ruimte over in Werkspoor Kwartier.
Utrecht wordt niet groter in oppervlakte, maar door meer efficiënt ruimte gebruik en verplaatsing van bedrijven naar industrie terreinen zoals het RET houthandel.
In het buitenland/ rest randstad is verdichting met extra voorzieningen prima mogelijk, woonomgeving zou Utrecht een uitzondering moeten zijn ?